چگونه تصویر خود را با ابزار قلم موی فتوشاپ رنگ بزنیم؟

چگونه تصویر خود را با ابزار قلم موی فتوشاپ رنگ بزنیم؟
  • 1390/6/27
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1

اگر تا بحال هوس کرده باشید عکس های خود را به سبک و سیاق بازی براداران ماریو رنگ آمیزی کنید، و دور و بر عکس شما تعدادی ستاره یا دیگر عناصر کارتونی پخش بشود، اما طریقه انجام این کار با فتوشاپ را نمی دانستید، امروز روی شانس هستید. در این نوشته به زبانی ساده و به کمک ویدئو به شما یاد می دهیم که چگونه می توان در فتوشاپ قلم موی سفارشی ساخت.

حتی اگر این روش برای بیشتر خوانندگان مفید ترین تکنیک فتوشاپ نباشد، قطعا می تواند بسیاری از ما را به خوبی سرگرم کند. با ما در این مقاله همراه شوید تا ببینید که چقدر ساختن برس های سفارشی فتوشاپ آسان است، و کشف پنل قلم مو برای ایجاد جلوه های سرگرم کننده چه لذتی دارد!

ساده ترین روش ها

این تکنیک تنها در فتوشاپ قابل استفاده است. هر تصویری را که  می خواهید از آن به عنوان قلم مو برای تصویر اصلی استفاده کنید را ابتدا در فتوشاپ باز کنید، و همچنین یک سند خالی جدید و یا تصویری را که می خواهید قلم مو را روی آن اعمال کنید در ادامه باز کنید. ما در اینجا یک سند جدید را باز کرده ایم.

صرف نظر از رنگ های تصویر شما، فتوشاپ آن را به عنوان یک عکس سیاه و سفید (grayscale) در نظر می گیرد. رنگ های روشن تصویر به رنگ های متمایل به سفید در  تصویر سیاه و سفید درآمده، در حالی که رنگ های تیره متمایل به سیاه خواهند بود. (این مسئله در آن لحظه ای که عکس خود را  با جلوه سیاه و سفیدش مقایسه کنید درک خواهید کرد.)

پس از  باز کردن تصویر انتخابی خود، به منوی Edit  رفته و Define Brush Preset  به معنی پیش تنظیم قلم مو بروید. اگر می خواهید فقط از بخشی از تصویر استفاده کنید، می توانید از ابزار کمند (lasso) و یا Rectangular Marquee  برای انتخاب بخش های مورد نظر استفاده کنید.

فتوشاپ تصویر را در یک مرحله به یک براش تبدیل می کند.

برای انتخاب قلم موی سفارشی ایجاد شده کلید B را روی صفحه کلید فشار دهید. با راست کلیک کردن در فضای خالی سند باز شده در مراحل پیشین، شما می توانید منوی زمینه قلم مو را باز کرده و قلم مو جدید خود را پیدا و انتخاب کنید.

هم اکنون شما می توانید قلم مو خود را بر روی سند خالی بکشید. اگر دقت کنید، در حال حاضر مکان نما شکلی همانند تصویر شما را به خود گرفته، که در تصویر سمت چپ در بالا آن را ملاحظه می کنید، این قلم مو به هر رنگی که شما در پیش زمینه یا foreground تنظیم کرده باشید در خواهد آمد. برای تنظیم رنگ پیش زمینه نیز می توان از نوار ابزار بر روی مستطیل رنگی رویی کلیک کرد و رنگ مورد نظر را برگزید.

خوب ، جالب بود… حال با این قلم موی جدید چه کنیم؟

هیجان تکنیک به این سادگی که تصویری را به یک قلم موی تقریبا بی فایده تبدیل کنیم به پایان نمی رسد. با کمی تفکر هوشمندانه ، شما می توانید هر تصویر یا نمادی را به  یک قلم مو تبدیل کنید که برای تکثیر در پس زمینه طرح های تبلیغاتی می توانند بسیار جذاب باشند.

یادداشت نویسنده: اگر شما چندان به استفاده از ابزار قلم مو عادت ندارید یا کاربردی در طرح های فتوشاپی شما ندارد، این بخش ممکن است کمی گیج کننده باشد. اگر دوست داشته باشید، می توانید مستقیما به پایان این مقاله پرش  کرده و ویدئوی آموزشی ما را تماشا کنید، که بسیاری از مسائل را برای شما روشن خواهد ساخت.

ابزار خیمه (marquee) را فعال کنید، سپس به منوی Edit رفته و Define Brush Preset را کلیک کنید تا یک قلم مو از قطعه ای از تصویر خود ایجاد نمایید. بیایید ببینیم آیا می توان این  قلم موی قلبی شکل را هیجان انگیز تر کرد؟

به خودی خود، قلم موی حاضر خیلی شگفت انگیز نیست. اما اجازه دهید نگاهی به پانل قلم مو  بیاندازیم و ببینیم چگونه می توانیم ابزار جدید خود را بهبود ببخشیم.

کند و کاو در پنل پر امکانات قلم مو

گزینه Shape Dynamics  اجازه می دهد اندازه هرکدام از قلب ها را تنظیم کنید (با تغییر نوار لغزان Size Jitter ) ، زاویه قلب ها را عوض کنید (با تغییر Angle Jitter) ، و به آنها در صورت نیاز شکل نامنظمی بدهیم (Roundness Jitter)

گزینه بعدی Brush Tip Shape است که  اجازه می دهد تا شما فاصله اثرات قلم مو را تغییر دهید (گزینه Spacing) و یک قلم مو ایجاد می کند که به می توان قلب ها را به فرمی مانند تصویر فوق درآورد.

و در نهایت ، Scattering یا پراکندگی به شما این امکان را می دهد که قلب ها را به شکلی نامنظم در محور عمودی افقی پراکنده کنید.

نتیجه این که می بینیم قلم مو یک ابزار بسیار مفید تری نسبت به قبل شده، این قلب ها، با زوایای قرارگیری گوناگون ، تنها با یک بار کلیک قلم مو بر روی سند خالی ایجاد شده اند اما با توجه به تنظیمات انجام شده در پانل قلم مو دیده می شود که تنوع خوبی از نظر اندازه، زاویه، فاصله و پراکندگی دارند. برای درک بهتر از این روند ویدیوی زیر را تماشا کنید!

ویدئوی آموزشی: ساخت یک قلم موی سفارشی، استفاده از آن در عمل

محل ویدئو

با تماشای این ویدئو  برایتان بیشتر آشکار می شود  قلم موهای پیچیده چگونه ایجاد و استفاده می شوند. ما در این ویدئو به صورت قدم به قدم مطالب مطرح شده در بالا را به شکل تصویری به شما نشان می دهیم، و سپس با قلم موی ایجاد شده طرحی روی سند می زنیم، برای نشان دادن نحوه کار این قلم موها. به عنوان جایزه ، آن را تا پایان تماشا کنید تا ببینید که چگونه به راحتی تصاویر را می توان به براش تبدیل نمود.

جایزه: دانلود و نصب قلم موهای به اشتراک گذاشته شده مفید تر

علاوه بر به قلم موهایی که خودتان ایجاد  کرده اید، جستجوی ساده ای در گوگل برای براش های فتوشاپ (Photoshop Brushes) برایتان ده ها وب سایت مفید را به ارمغان خواهد آورد  که مجه مشخصه  همه آنها وادار کردن شما به دانلود قلم موهای سفارشی ارائه شده در آنهاست. به ویژه، Nagel Series مورد علاقه فتوشاپیست هاست، و ده ها قلم مو در آن برای دانلود در دسترس است ، تا آنجا که حتی با نسخه ابتدایی کریتیو سوت فتوشاپ سازگار می باشند. لذت ببرید!

در انتها اگر سوالی در مورد قلم موها در فتوشاپ دارید در بخش نظرات مطرح کنید!

منبع: HowtoGeek

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. باعرض سلام خدمت شما برادر گرامی و باتشکر از آموزشتون اگر
    امکان دارد مسیر حرکت را بنویسید تا برای من و امثال من که یک هفته نیست با فتوشاپ آشنا شدم اجرای آموزش آسانتر باشد
    مثلا بلد نیستم که چگونه یک سند خالی ایجاد کنم.ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *