۴ دلیل برای آنکه آیفون خود را جیلبریک نکنید

۴ دلیل برای آنکه آیفون خود را جیلبریک نکنید
  • 1393/6/19
  • Jeff Mosawy
  • 1

سیستم‌عامل iOS یکی از امن‌ترین و مطمئن‌ترین سیستم‌عامل‌هایی است که تاکنون برای موبایل ارائه شده است، اما این امنیت حاصل و نتیجه بعضی از محدودیت‌هایی هست که برای کاربر معین شده است.

مراقبت بسیار شدید و سخت‌گیرانه App Store و عدم اجازه نصب نرم‌افزارهای خارج از آن باعث این امنیت شده است، اما بعضی از کابران با Jailbreak کردن آیفون خود، این محدودیت‌ها را از بین برده و باعث می‌شوند که تلفن همراه خود را به خطر بیندازند.

جیلبریک کردن چیست؟

بطور خیلی خلاصه، جیلبریک کردن، رفع محدودیت‌های اعمال شده در دستگاه‌ است که بدین وسیله بتوانید امکاناتی را از آن محروم بوده‌اید را به آیفونتان اضافه کنید. بدین ترتیب، اپلیکیشن‌ها دسترسی بیشتری به هسته سیستم‌عامل خواهند داشت! برای مثال، بعضی از اپلیکیشن‌ها زمانی که شما دستگاه‌تان را جیلبریک نکرده‌اید، برای دسترسی به لیست مخاطبینتان از شما اجازه می‌گیرند و تا زمانی که به اپلیکیشن مورد نظر این اجازه را صادر نکرده باشید، نمی‌تواند وارد لیست مخاطبین شما شود، اما در دستگاهی که Jailbreak شده باشد، دیگر این اجازه‌ها معنی نخواهند داشت!

iphone-jailbreaking1

در این مقاله قصد داریم تا شما را با ۴ دلیل قانع کننده آشنا سازیم که چرا نباید دستگاه خود را جیلبریک کنیم.

نرم‌افزارهای شخص ثالث ممکن است خطرناک باشند

نرم‌افزارهایی که خارج از App Store نصب می‌شوند بدلیل آنکه نظارتی بر روی آن‌ها از جانب اپل نبوده، به راحتی می‌توانند بدافزارهایی را بر روی تلفن همراهتان قرار دهند و باعث کاهش امنیت دستگاهتان شود. هنگامی که شما نرم‌افزاری را از App Store دریافت می‌کنید، خیالتان از این بابت راحت خواهد بود که این نرم‌افزار توسط افراد حرفه‌ای بررسی شده و سپس در اختیار شما قرار داده شده است، اما چنین چیزی در نرم‌افزارهای خارجی (Third-Party) وجود نخواهند داشت!

iphone-cydia-icon

برای مثال، یک بدافزار به نام AdThief اخیراً در Cydia مشاهده شده که نزدیک به ۷۵ هزار دستگاه را آلوده کرده بود.

App Store آنچنان هم امن نیست

هنگامی که شما اپلیکیشنی را از App Store و یا خارج از آن دریافت می‌کنید، این اپلیکیشن به تمامی قسمت‌های تلفنتان می‌تواند دسترسی پیدا کند، اما شانس امن بودن زمانی بالاتر می‌رود که این نرم‌افزار را از App Store بگیرید و درعین حال دستگاه شما نیز جیلبریک نباشد. اما باز هم ممکن است بعضی از نرم‌افزارها توسط متخصصات اپل تشخیص داده نشوند و بتوانند روی آیفونتان اثر گذار باشند؛ خصوصاً اگر دستگاه شما Jailbreak شده باشد، بدین ترتیب شانس آلوده شدن به بدافزار بسیار بیشتر خواهد بود.

stormtrooper-headphone-cord-iphone

برای مثال، یک تیم تحقیقاتی سال گذشته نشان دادند که یک بدافزار با نام Jekyll در App Store قرار داده شده بود که بصورتی برنامه‌نویسی آن صورت گرفته که پس از ثبت در App Store،‌ بصورت خودکار کدهایش را تغییر دهد و به یک بدافزار تبدیل شود. و حال این باعث می‌شود که یک دستگاه جیلبریک شده به‌راحتی مورد هدف قرار بگیرد.

همه به پسورد Root دسترسی دارند

یکی از بدترین گزینه‌ها در سیستم‌عامل iOS، پسورد Root آن است که برای مدتی است که عوض نشده و آن هم عبارت alpine است. اپل نیز هیچ عکس‌العملی نسبت به تغییر آن نشان نداده! داشتن پسورد Root باعث می‌شود که کاربر به‌راحتی وارد هسته سیستم‌عامل شود.

woman-shushing-e1409381919273

خیلی از کاربران پس از Jailbreak کردن، تغییر این رمز عبور را فراموش می‌کنند، در نتیجه، دستگاه شما به‌راحتی می‌تواند مورد هدف قرار بگیرد.

عدم توانایی دریافت بسته‌های بروزرسانی

هنگامی که دستگاه خود را جیلبریک می‌کنید، دیگر قادر به دریافت بسته‌های بروزرسانی نخواهید بود؛ از طرفی اکثر این بسته‌ها، دارای اصلاحات امنیتی بوده، لذا نتیجه مثل روز روشن است!

access-prohibited

اکثر کاربرانی که اقدام به Jailbreak می‌کنند، دستگاه خود را به نسخه بالاتر بروزرسانی نخواهند کرد تا زمانی که برای نسخه بعدی، نرم‌افزار جیلبریک آماده شود!

منبع مقاله

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. مطلب خوبی بود ممنون.
    البته با روت کردن دیوایس اندرویدی هم درها رو بروی این مهمانهای ناخوانده باز میکنیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *