آیا می دانید تفاوت گواهینامه‎ی IP67 با گواهینامه‎ی IP68 چیست؟

آیا می دانید تفاوت گواهینامه‎ی IP67 با گواهینامه‎ی  IP68 چیست؟
  • 1395/7/4
  • زهرا معبودی
  • 1

همانطور که می دانید، برخی ویژگی هایی که برای گوشی های هوشمند در نظر گرفته می شود، به صورت ضد آب بودن، ضد رطوبت بودن، ضد گرد و غبار بودن و نظیر این، دسته بندی می شوند. بعد از اینکه گوشی آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس رونمایی شدند، در میان ویژگی های شاخص آن گواهینامه‎ی IP67 مشاهده شد. این اعداد و ارقام برای علاقمندان به گوشی های سامسونگ، آشنا بود چرا که وقتی گوشی گلکسی اس ۷ نیز رونمایی شد سخن از گواهینامه ی جدیدی برای آن به میان آمد که به صورت گواهینامه‎ی  IP68 برای محافظت در مقابل نفوذ گرد و غبار و رطوبت و آب شناخته می شود. بیایید این دو رقم و گواهینامه را کمی مورد واکاوی قرار دهیم. این سریال از دو قسمت ایجاد شده است. یک عبارت انگلیسی به نام IP که در واقع شناساگر میزان درجه حفاظت از نفوذ است.

بعد از IP رقمی مشاهده می شود که به صورت ۶۷  یا ۶۸ است. در واقع رقم ده تایی این عدد بیان گر میزان مقاومت گوشی به غبار و رقم یکان آن بیانگر درجه حفاظت یک محصول از میزان رطوبت و آب است. با توجه به این عبارات، می توان فهمید که این دو گوشی هر دو از نظر میزان مقاومت در برابر غبار و خاک، به میزان مساوی مقاومت دارند و این مقاومت با رقم ۶ نمایش داده شده است که رقم مناسبی است.

IP67 with IP68 certification between certification

اما بیایید کمی بیشتر در مورد رقم دوم صحبت کنیم چرا که تفاوت های بیان شده در محصولات مختلف برای این رقم با ویژگی های جالبی بیان می شود. وقتی که سخن از ضد آب بودن و ضد رطوبت بودن برای یک گوشی بیان می شود در واقع به این معنی است که آن ها می توانند در مقابل آب و رطوبت به خوبی مقاومت کنند. اما تفاوت ۷ و ۸ در چیست؟

زمانی که اپل محصولات جدید خود را معرفی کرد، در ادامه اضافه کرد که اگر این گوشی ها را در عمق ۱ متری به مدت ۳۰ دقیقه نگهدارید هیچ اتفاقی برای گوشی ها رخ نمی دهد، اما تضمینی برای سالم ماندن این گوشی در عمق بیش از ۱ متری، و حتی بیش از ۳۰ دقیقه نیست. اما بیایید ببینیم سامسونگ این گواهی نامه را برای گوشی خود چگونه شرح می دهد:

“ گواهینامه‎ی IP68 در رابطه با مقاومت نسبت به نفوذ آب و غبار به این معنا است که دستگاه شما به طور کامل در برابر غبار مقاومت از خود نشان می‎دهد و مقاومت آن نسبت به آب تا عمق ۱٫۵ متری و به مدت ۳۰ دقیقه است.”

در حقیقت این دو گوشی، از نظر مقاومت در مقابل آب در ابتدای امر، و در حالت ساده مثل ریختن آب روی گوشی و یا قرار گرفتن در جای نمناک شبیه به هم بوده اما اگر حرف استخر و فضای عمیق آب به میان آید، گلگسی اس ۷ توانمند تر از آیفون ۷ خواهد بود. البته توصیه اکید گویا آی تی این است که هرگز گوشی های خود را زیر آب نکنید و نگذارید دیگران نیز تجربه را عملی کنند چرا که از پشت قضیه هیچ کس خبر ندارد! شاید گوشی تان را به راحتی از دست دهید و یا عملکرد آن را متزلزل کنید.

IP67 with IP68 certification between certification

به هر حال  گواهینامه‎ی IP67 برای آیفون ۷ و گواهینامه‎ی IP68 برای گوشی اس ۷ سامسونگ صادر شده و این به ما می گوید که برای سامسونگ کار بیشتری انجام شده که ستودنی است اما به معنای الزام تست این موضوع برای هیچ کس بیان نشده است.

علاوه بر این، اپل ادعای دیگری هم دارد که نباید آن را فراموش کنید:

“پاشیدن آب، فرو بردن در آب و مقاومت نسبت به غبار مواردی نیست که دائما باشند و این مقاومت می‎تواند به مرور زمان کاهش پیدا کند. سعی نداشته باشید که یک آیفون خیس را شارژ کنید…”

به نظر شما وقتی که یک گواهی نامه صادر می شود و برای محصولات، توصیه هایی مثل توصیه اخیر اپل ذکر می شود، که به مرور نقض کننده گواهی نامه مربوطه است، چه دلیلی دارد که سخن از این گواهی نامه ها با اعتماد و اعتبار قوی به میان آید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید و اگر تجربه ای از خیس شدن گوشی هایتان دارید به کاربران گویا آی تی بگویید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام و ممنون از مقاله‌ی خوبتون
    چیزی که اپل می‌گه کاملا درسته
    دوستم سونی z۱ داشت، بعد از مدت حدود یک سال بخار توش نفوذ کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *