۵ روش برای خالی کردن حافظه دستگاه اندرویدی

۵ روش برای خالی کردن حافظه دستگاه اندرویدی
  • 1395/7/26
  • زهرا معبودی
  • 0

دستگاه‌های اندرویدی به سرعت می‌توانند با دانلود اپلیکیشن‌ها، افزودن فایل‌های رسانه‌ای مثل موسیقی و فیلم، و ذخیره‌ی داده‌های کش، پر شوند. این مسئله به خصوص برای افرادی که فضای ذخیره سازی دستگاه‌شان کم است مشکل بزرگی به حساب می‌آید.

هر چه فضای کمتری داشته باشید، زمان بیشتری را باید صرف مدیریت و فشرده سازی این فضا کنید. اگر حس می‌کنید به طور مداوم با کمبود فضا روبرو هستید و سریعاً باید آن را مدیریت کنید، دفعه‌ی بعد که خواستید دستگاه جدید بگیرید، حتما یک موبایل یا تبلت با فضای بیشتر خریداری کنید. به هر حال به دلیل اینکه این یک مشکل فراگیر است، امروز گویا آی تی تصمیم بر آن دارد تا مشکل کمبود حافظه در دستگاه های اندرویدی را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند راه حلی برای افزایش فضای حافظه اندروید پیش روی شما قرار دهد. با ما همراه باشید.

ways-to-free-up-space-on-android

استفاده از ابزار مدیریت فضای اندروید

نسخه‌های جدید اندرویدی ابزاری دارند که مقدار فضای اشغال شده توسط هر چیزی را نشان می‌دهد. برای پیدا کردن این ابزار صفحه‌ی تنظیمات را باز کرده و گزینه‌ی Storage را لمس کنید. در این صفحه می‌توانید ببینید که چه مقدار داده توسط اپلیکیشن‌ها، تصاویر و ویدیوها، فایل‌های صوتی، دانلودها، داده‌های کش شده، و فایل‌های متفرقه مصرف شده است.

با انتخاب هر گزینه به طور دقیق می‌توانید ببینید که چه چیزهایی فضا را اشغال کرده‌اند و آن‌ها را حذف کنید. برای مثال، با انتخاب Apps لیستی از اپلیکیشن‌هایی که بیشترین فضا را مصرف کرده‌اند نشان داده می‌شود که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کرده و حذف کنید. یا با انتخاب Downloads می‌توانید لیست دانلودهای خود را مشاهده کرده و فایل‌های اضافی را پاک نمایید. یا با انتخاب Cached Data داده‌های کش شده‌ی اپلیکیشن‌های خود را حذف کنید. بقیه‌ی گزینه‌ها بررسی نمایید تا ببینید چه چیزی چه مقدار حجم اشغال کرده است، سپس آن‌هایی که نمی‌خواهید را حذف کنید.

ways-to-free-up-space-on-android

البته به یاد داشته باشید که حجم اشغال شده توسط اپلیکیشن‌ها، در واقع مجموع حجم خود اپ، داده‌ها، و کش‌های آن است. مثلاً اگر از اپلیکیشن Spotify استفاده می‌کنید، احتمالاً موسیقی‌های زیادی را به صورت کش ذخیره کرده‌اید، و در نهایت اپلیکیشن Spotify بیش از یک گیگابایت فضا اشغال کرده است. شما با پاک کردن کش این برنامه می‌توانید همه‌ی آهنگ‌ها را حذف کنید، یا به خود اپلیکیشن Spotify رفته و در تنظیمات بگویید که داده‌های کمتری را برای پخش آفلاین کش کند. همه‌ی اپلیکیشن‌هایی که داده‌ها را برای استفاده‌های آفلاین کش می‌کنند چنین گزینه‌ای دارند. در تصویر زیر اپلیکیشن Google Music Player به خودی خود فقط ۴۰٫۶۶ مگابایت از فضا را اشغال کرده است، اما آهنگ‌های کش شده در آن حدود ۲٫۲۴GB می‌باشد.

با مراجعه به زبانه‌ی Storage و انتخاب گزینه‌ی Apps یا انتخاب مستقیم Apps از صفحه‌ی اصلی تنظیمات، می‌توانید ببینید که هر برنامه چقدر از فضا را برای این فایل‌ها اشغال کرده و با انتخاب آن برنامه از لیست موجود این داده‌های کش شده را پاک کنید.

ways-to-free-up-space-on-android

مشاهدهی پوشهها و فایلهایی که بیشترین فضا را اشغال میکنند

استفاده از ابزار داخلی اندروید برای مشاهده‌ی میزان فضای مصرف شده توسط داده‌های مختلف مفید است، اما این ابزار برای به دست آوردن مقدار دقیق فضای مصرفی توسط پوشه‌ها و فایل‌های جداگانه چندان کاربردی نیست. برای انجام این کار باید از اپلیکیشن‌های شخص ثالثی مثل برنامه‌ی عالی و رایگان DiskUsage استفاده کنید. با نصب این برنامه از گوگل پلی، به راحتی می‌توانید سیستم فایل دستگاه خود را بررسی نمایید.

با استفاده از حالت بصری می‌توانید ببینید که کدام پوشه‌ها و فایل‌ها بیشترین فضا را اشغال کرده‌اند، و از همان اپلیکیشن هم می‌توانید برای آزاد کردن فضا استفاده کنید. برای مثال ممکن است پوشه‌های یک بازی یا برنامه‌ای که قبلاً پاک کرده‌اید را ببینید. این داده‌ها باید به طور خودکار توسط خود اپلیکیشن حذف شده باشد، اما اگر حذف نشده‌اند با استفاده از DiskUsage می‌توانید آن‌ها را به صورت دستی پاک کنید. برای این کار پوشه یا فایل موردنظر خود را انتخاب نمایید، دکمه‌ی منو را لمس کنید، سپس برای پاک کردن بر روی گزینه‌ی Delete بزنید.

ways-to-free-up-space-on-android

در نظر داشته باشید که ممکن است فایل‌هایی را پاک کنید که اپلیکیشن‌ها به آن نیاز داشته باشند. پس تا زمانی که از این مسئله اطمینان ندارید آن را حذف نکنید. در بسیاری از موارد، این داده‌ها باید به صورت آنلاین با سرور برنامه همگام سازی شوند و در صورتی که آن‌ها را پاک کنید، باید دوباره دانلودشان نمایید.

نصب کارت حافظه و انتقال دادهها به آن

ways-to-free-up-space-on-android

هنوز هم بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی با پشتیبانی از درگاه‌های کارت حافظه microSD تولید می‌شوند، اما شمار این دستگاه‌ها روز به روز کمتر می‌گردد. اگر موبایل یا تبلت شما درگاه microSD دارد، یک کارت حافظه‌ی microSD بخرید و آن را در دستگاه نصب کنید تا فضای ذخیره سازی بیشتری به دست آورید. از این فضای اضافه می‌توانید برای نگهداری موسیقی، ویدیو، تصویر، دیگر فایل‌های رسانه‌ای، و حتی در برخی مواقع اپلیکیشن‌ها هم استفاده کنید (بخش بعدی نوشته را ببینید). بعضی از اپلیکیشن‌ها می‌توانند فایل‌های کش خود را هم به حافظه‌ی کارت SD انتقال دهند.

اگر فضای اضافه می‌خواهید و دستگاه شما هم در حال حاضر کارت SD دارد، این روش، یک روش خوب برای شماست. کارت‌های microSD نسبتاً ارزان هستند، پس اگر جای بیشتری می‌خواهید، با صرف هزینه‌ی کم می‌توانید فضای زیادی به دست آورید. با یک جستجوی سریع در آمازون می‌بینیم که می‌توان یک کارت حافظه‌ی ۳۲ گیگی را به قیمت ۱۰ دلار یا مدل ۶۴ گیگ آن را به قیمت ۱۹ دلار خریداری کرد.

پس از نصب و فرمت این کارت SD به شکلی که بتوان از آن به صورت یک فضای ذخیره سازی قابل حمل یا داخلی (اگر دستگاه شما مجهز به اندروید ۶ یا مارشمالو باشد) استفاده کرد، می‌توانید دستگاه را به کامپیوتر وصل کنید، و فایل‌های رسانه‌ای یا هر فایل دیگری که بخواهید را به این کارت منتقل نمایید.

انتقال اپلیکیشنها به کارت SD

بسته به نوع دستگاه و نسخه‌ی اندروید، شاید بتواند اپلیکیشن‌ها را هم به کارت SD منتقل کنید.

کاربران اندروید مارشمالو با فرمت کردن کارت SD به عنوان یک فضای ذخیره سازی داخلی می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. با این کار کارت SD شما توسط دستگاه به صورت یک فضای ذخیره سازی داخلی شناخته خواهد شد. سیستم مشخص می‌کند که کدام اپلیکیشن را می‌توان به این حافظه منتقل کرد، و در نهایت آن‌ها را جابجا می‌نماید. در این حالت شما نمی‌توانید فضای داخلی دستگاه را از کارت حافظه‌ی خود تشخیص دهید، بنابراین راهی برای انتقال دستی اپ‌ها وجود ندارد. (علاوه بر این با این کار تا زمانی که کارت SD خود را فرمت نکنید، نمی‌توانید از آن بر روی دستگاه دیگری استفاده کنید.)

ways-to-free-up-space-on-android

اگر دستگاه شما مجهز به نسخه‌های قبل از اندروید مارشمالو است، با استفاده از قابلیت‌های پیشفرض اندرویدی فقط می‌توانید بعضی از اپلیکیشن‌ها را به کارت حافظه منتقل کنید؛ اما اگر دستگاه را روت کنید و کارت SD را هم پارتیشن بندی نمایید، امکان جابجایی هر اپلیکیشنی وجود خواهد داشت. راهنمای انجام این دو روش در این صفحه موجود است.

انتقال تصاویر به iCloud

تصاویر در تلفن‌های هوشمند مدرن می‌توانند فضای زیادی را اشغال کنند. به جای این که همه‌ی این تصاویر را بر روی گوشی خود ذخیره کنید، می‌توانید از یک اپلیکیشن برای آپلود خودکار آن‌ها به یک حساب کاربری آنلاین مثل Google Photos، Dropbox، Microsoft OneDrive، Flickr یا هر چیز دیگری استفاده نمایید. سرویس Google Photos به صورت پیشفرض در دستگاه اندرویدی شما در اپلیکیشن Photos قرار داده شده و فضای ذخیره سازی نامحدودی را به شما ارائه می‌دهد. برای دسترسی به محتویات این سرویس می‌توانید از خود اپلیکیشن Photos یا آدرس photos.google.com استفاده کنید.

پس از آن که تصاویر به سرور سرویس موردنظر شما آپلود شد، می‌توانید نسخه‌ی دوم آن را که در گوشی شما ذخیره شده است پاک کنید تا چندین گیگابایت از فضای دستگاه‌تان آزاد شود. علاوه بر این می‌توانید آن‌ها را به کامپیوتر خود منتقل کنید تا اگر زمانی خواستید دوباره بتوانید آن‌ها را به موبایل‌تان برگردانید. بهترین مزیت استفاده از این روش این است که بدون در نظر گرفتن این که تصاویر در دستگاه شما ذخیره شده یا بر روی فضای ابری، هنوز هم می‌توانید از طریق اپلیکیشن Photos به همه‌ی تصاویر خود دسترسی داشته باشید. کاملاً یکپارچه و عالی.

ways-to-free-up-space-on-android

اگر تمایلی به استفاده از Google Photos ندارید، می‌توانید از سرویس‌های دیگری مثل Dropbox استفاده کنید.

همین روش را می‌توان برای دیگر فایل‌هایی که فضای زیادی از دستگاه شما را اشغال کرده‌اند هم پیاده کرد. مثلاً می‌توانید مجموعه‌ی بزرگی از موسیقی‌های خود را به سرویسی مثل Google Play Music منتقل کرده و آن‌ها را از طریق اینترنت پخش کنید؛ با این کار به جای ذخیره شدن کل مجموعه بر روی دستگاه شما، فقط همان فایل‌هایی که می‌خواهید، کش خواهند شد.

نظر شما در مورد ترفند های افزایش حافظه موبایل که در بالا ارائه شد چیست؟ آیا تا کنون در وقت نیاز از این ترفندها و روش ها استفاده کرده اید؟ شخص شما در چنین شرایطی از چه روشی استفاده کرده اید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید و با اشتراک این مطلب روی شبکه های اجتماعی از طریق دکمه های رنگارنگ زیر، به توسعه دانش عمومی تکنولوژی کمک کنید.

منبع: howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *