اگر قصد کنار گذاشتن شغل فعلی خود را دارید، این توصیه ها را جدی بگیرید

اگر قصد کنار گذاشتن شغل فعلی خود را دارید، این توصیه ها را جدی بگیرید
  • 1395/8/3
  • زهرا معبودی
  • 0

در زندگی شغلی تمامی افراد فراز و نشیب های بسیاری وجود دارد و آغاز هر شغلی قطعا پایانی نیز خواهد داشت. حال گاهی این پایان با بازنشستگی خواهد بود و گاهی با استعفا، ارتقا و یا ترک شغل به هر دلیل دیگری…

اما در میان تمامی این علت ها اگر دلیل شما از پایان شغلتان ترک و استعفا از آن شغل است، بهتر است پیش از آغاز این مسیر، مقاله پیش رو را تا انتها و با دقت مطالعه نمایید، تا مسیر رو به روی خود را بهتر بشناسید و با چشم باز در آن قدم بگذارید. در ادامه با گویا آی تی همراه باشید.

اگر قصد ترک شغل خود را دارید چه در شرایطی که شما تصمیم به استعفا گرفته اید و یا در شرایطی که به عنوان مثال اخراج شده اید، چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد این است که با توجه به شرایط فعلی ممکن است احساس خوشایندی از این ترک شغل در شما و یا کارفرمایتان وجود نداشته باشد و این احساس قابل انتقال به دیگری است. از این رو تلاش نمایید تا در هر شرایطی احترام متقابل را از جانب خود حفظ نمایید. زیرا باید بدانید به هر دلیلی که قصد ترک شغل خود را کرده اید با انجام این موارد شش گانه خواهید توانست پل های ارتباطی خود را حفظ نمایید.

leave-work4

  • مرور موفقیت های پیشین خود

پیش از ترک سازمان لازم است تا به مرور عملکرد های موفقیت آمیز خود بپردازید و تمامی موفقیت ها و نقش های مثبت خود را لیست نمایید و در انتها آن را در اختیار مدیر عامل یا مدیر منابع انسانی قرار دهید. انجام این عمل می تواند باعث شود شرکت (در صورت حکم اخراج) درباره ادامه عملکرد شما و نگهداری شما تجدید نظر نمایند. اما حتی اگر این اتفاق نیز نیفتد، بازهم بهتر است شما رفتار حرفه ای خود را انجام دهید.

  • تشکر از همه افراد را در برنامه خود قرار دهید.

از تمامی همکاران خود حتی کسانی که با آنها رابطه خوبی نداشته اید تشکر کنید، سعی کنید این کار را از ته قلبتان انجام دهید و به اجبار و سرد با آنها بر خورد نکنید بلکه با کمال احترام و گشاده رویی از تمامی کمک ها و برخوردهای آنها تشکر نمایید.

توجه نمایید که شما از آینده خود خبر ندارید و نمی دانید که آیا در آینده دوباره با این افراد برخورد خواهید داشت یا خیر ؟ بنابراین پل های ارتباطی خود را خراب نکنید و با احترام برخورد نمایید و بدانید که این احترام نه تنها شما را بی ارزش نخواهد کرد بلکه بیش از پیش شما را محترم و حرفه ای نشان می دهد.

  • معرفی فردی شایسته به عنوان جایگزین

 

leave-work2در صورتی که این شما هستید که از کار خود استعفا داده اید و اگر از اعضای اصلی تیم هستید، مطمئنا نگرانی و دلهره عمیقی را برای افراد تیم به وجود خواهید آورد زیرا خلاء نبود شما قطعا لطمه بزرگی به فعالیت های تیم خواهد زد. از این رو در صورتی که فردی لایق و شایسته را می شناسید به عنوان جایگزین خود به سرپرستتان معرفی نمایید و بدانید که این کار از سمت شما خواهد توانست تا حدودی نگرانی های تیم را کاهش داده و پروسه انتخاب جانشین شما را کوتاه تر از پیش نماید.

  • با نگارش یک نامه رسمی شغل خود را ترک نمایید.

نامه ای مثبت، شخصی و رسمی برای کارفرمای خود بنویسید و در آن به اهمیت سازمان در نگاه شما و مواردی که در سازمان آموخته اید به همراه این موضوع که تا چه اندازه از بودن در کنار این تیم لذت برده اید بپردازید. این کار باعث افزایش شهرت و سطح حرفه ای شما می شود.

leave-work3

به هیچ عنوان در این نامه از جملات منفی استفاده نکنید و توجه کنید که این نامه می تواند به طور کامل دلایل خروج شما از شرکت را بیان سازد. بنابراین با نگارشی هوشمندانه و مثبت سعی نمایید تا با نگارش این نامه یک شانس مجدد به خود بدهید. زیرا این نامه برای همیشه در پروفایل شما ثبت خواهد شد و در صورت مراجعه مجدد به آن ممکن است شرکت به شما شانس دیگری برای همکاری بدهد.

  • سطح انگیزه و تمرکز خود را حفظ نمایید.

معمولا مدیران بر این باورند که هیجان و انگیزه اولیه کارکنان با شروع فعالیت جدید، پس از مدتی فروکش می کند. اما شما می توانید انتظارات را از خودتان افزایش دهید و با انگیزه ای که دارید نشان بدهید که همچنان به طور کامل آماده فعالیت و تشنه چالش و سخت کوشی هستید.

  • مسئولیت های محول شده به شما را به طور کامل به اتمام رسانده و سپس سازمان را ترک کنید.

 

leave-work5سعی کنید تمامی پروژه ها و مسئولیت هایی که به شما محول شده است پیش از خروج از سازمان به طور کامل انجام داده و آنها را به اتمام برسانید. به همه افراد تغییرات آینده را اطلاع بدهید و بگویید که دیگر در میان آنها نخواهید بود. در صورتی که پروزه ای نیمه تمام در دست دارید آن را به همکاران و سرپرست خود اطلاع دهید و با بیان موانع و دلایل ناتمام ماندن آن به آنها بیان نمایید که به چه علت نتوانسته اید از عهده آن برآیید.

با انجام این رفتار می توانید هم راه را برای جایگزین خود هموار تر نمایید تا در ابتدای راه با چالش های فراوان روبه رو نشود و هم حرفه ای بودن خودتان را به بقیه ثابت نمایید.

امیدواریم با انجام این ۶ گام خروجی حرفه ای و بی کم و کاست از دنیای شغلی فعلی خود داشته باشید و به خود فرصت برخورد دوباره با تک تک افراد آن سازمان را بدهید.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این آموزش کاربردی و مفید با دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید و همچنین با اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی آن را به دیگران نیز آموزش دهید.

منبع : Careerealism  

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *