آموزش ایمیل مارکتینگ – ۷ اشتباه عمده در ایمیل مارکتینگ که مانع جذب مشتری می شود (و روش جلوگیری از آنها)

آموزش ایمیل مارکتینگ – ۷ اشتباه عمده در ایمیل مارکتینگ که مانع جذب مشتری می شود (و روش جلوگیری از آنها)
  • 1396/5/12
  • مهدی پیوندی
  • 0

 

آیا در تبدیل مشترکان خود به مشتری دچار مشکل شده اید؟ هنگامی که آدرس ایمیل یک مشتری بالقوه را به دست می آورید کار شما تمام نشده؛ در واقع کارتان تازه شروع شده است. در این مقاله از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی، با ۷ اشتباهی که بازاریاب ها و صاحبان کسب و کار در ایمیل مارکتینگ خود مرتکب می شوند و روش جلوگیری و حل آنها آشنا خواهید شد.

به سراغ اصل مطلب می رویم:

 

  1. کج گذاشتن خشت اول

تبریک می گوییم! یک نفر در فهرست ایمیل مارکتینگ شما ثبت نام کرده، حالا چه می کنید؟

اگر پاسخ شما این نیست که «فوراً یک ایمیل خوشامدگویی می فرستم» یک فرصت طلایی را از دست خواهید داد.

معمولاً ایمیلی که بیشتر از همه خوانده می شود، اولین ایمیلی است که به مشترک ارسال می شود. چرا؟ چون در زمانی ارسال می شود که مخاطب بیشترین رغبت را نسبت به شما دارد. او تازه ثبت نام کرده، هنوز از ذهنش نرفته اید و از این طریق بیشتر در خاطر وی ماندگار خواهید شد.

بنابراین، به محض اینکه یک کاربر در کمپین بازاریابی ایمیلی شما ثبت نام می کند، باید یک ایمیل دریافت کند که برای وی توضیح می دهد که شما که هستید و چه انتظاری می تواند از شما داشته باشد. در این ایمیل، ورود آنها به فهرست ایمیل خود را خوشامد بگویید، خودتان را معرفی کنید و بگویید که در ادامه چه خواهد شد.

ایمیل خوشامد شما سبک و سیاق سایر ایمیل هایی که در ادامه ارسال می کنید را مشخص می کند؛ در نتیجه، نقش مهمی در مشتری سازی کمپین ایمیل مارکتینگ شما در آینده خواهد داشت.

 

چگونه ایمیل خوشامدگویی بنویسیم؟

روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد؛ می توانید از لحن طنز یا جدی استفاده کنید، اما در هر صورت این سه مورد را در ایمیل خوشامدگویی خود بگنجانید:

  1. خیرمقدم
  2. معرفی نویسنده یا کسب وکار
  3. شرح برنامه آینده

از این طریق، خشت اول را درست می گذارید و دیوارتان تا ثریا کج ساخته نخواهد شد.

 

  1. نداشتن یک فراخوان به عمل واضح

همانطور که می دانید، محتوا باید فراخوان به عمل (Call to Action) داشته باشد و این در مورد صفحات فرود، پست وبلاگ و ایمیل مصداق دارد.

بدون فراخوان به عمل، مخاطبان خود را به حال خود رها می کنید تا هدف شما را کشف کنند. البته مخاطب شما باهوش است، اما انتظار شما معقول نیست.

بنابراین، پیش از آنکه ایمیل خود را تهیه کنید، ایده واضحی از هدف آن در سر بپرورانید.

به دنبال چه نتیجه ای هستید؟

آیا می خواهید یک آیتم محتوایی را ترویج کنید؟ آیا می خواهید درباره یک رویداد یا عرضه یک محصول به مخاطب اطلاع رسانی کنید؟ آیا می خواهید چیزی را بفروشید؟

متن، تصاویر و طراحی ایمیل خود را روی تحقق هدف تان متمرکز کنید. سپس قبل از ارسال ایمیل، اطمینان پیدا کنید که فراخوان به عمل شما واضح و جذاب است و خواننده را به سمت نتیجه مورد نظر شما هدایت می کند.

چگونه یک فراخوان به عمل تهیه کنیم؟

به این پیشنهادات توجه کنید:

  1. فراخوان به عمل خود را در معرض دید قرار بدهید. آن را در ایمیل تان دفن نکنید. از رنگ های متفاوت، متن درشت یا دکمه های بزرگ استفاده کنید. چنان به طور برجسته آن را نشان بدهید که از بقیه ایمیل متمایز باشد.
  2. از کلمات مناسب استفاده کنید. کلمات اهمیت دارند. اگر فراخوان به عمل شما کسالت بار یا مبهم باشد، همه آن را نادیده خواهند گرفت. از کلماتی استفاده کنید که حس اضطرار و کنجکاوی مخاطب را تحریک می کنند.
  3. شلوغ نکنید. اگر در یک ایمیل از چند فراخوان به عمل مختلف استفاده کنید، پیام شما شلوغ و گیج کننده می شود و کاربر به جای آنکه حتی یکی از عمل های مورد نظرتان را انجام بدهد، دست به هیچ عملی نخواهد زد.
  4. تکرار کنید. در صورتی که منطقی به نظر می رسد، فراخوان به عمل خود را بیش از یک بار تکرار کنید. از این طریق، فرصت های بیشتری برای توجه و تعامل با آن فراهم می کنید.

 

  1. برآورده نکردن انتظارات مخاطب

اگر ایمیل های شما انتظارات مخاطب تان را برآورده نکنند، آنها بیکار نمی نشینند و اشتراک خود را لغو خواهند کرد.

اما چگونه می توانید انتظارات مشترکان را برآورده کنید؟

یک مورد تناوب ایمیل ها است. اگر قرار بوده هر هفته ایمیل ارسال کنید، اما هر روز برای مشترکان خود ایمیل می فرستید، در اینصورت بر طبق انتظار عمل نکرده اید. از طرف دیگر، اگر مشترکان انتظار دارند که به طور مرتب ایمیل های شما را در اینباکس خود ببینند، اما به ندرت ایمیل ارسال می کنید، باز هم همین مشکل به وجود می آید.

مورد دیگر، خارج شدن از موضوع است. اگر مشترکین شما در هنگام ثبت اشتراک انتظار داشتند که نکاتی درباره مارکتینگ نوین دریافت کنند، ایمیل هایی در همین رابطه ارسال کنید. گزارش سفر شما به اروپا و آمریکا به مذاق کسی خوش نخواهد آمد.

یکی از بهترین مزایای ایمیل این است که به کمک آن می توانید به طور منظم با مشتریان خود ارتباط داشته باشید و برند خود را به آنها یادآوری کنید. با این حال، مراقب باشید که زیاده روی نکنید و از موضوع خارج نشوید تا این فرصت را از دست ندهید.

  1. حرفه ای به نظر نمی رسید

اینترنت، یک دنیای مبهم است و مشترکان شما نسبت به وبسایت ها و ایمیل های جدید به حق بدبین هستند؛ مگر اینکه به آنها ثابت شود که آن وبسایتها و ایمیل ها امن و حرفه ای هستند.

اگر ایمیل های شما مبهم یا آماتوری به نظر برسند، غالب مشترکین تان به شما فرصت دوباره ای نخواهند داد.

برای حفظ حرفه ای گری مورد نظر خوانندگان ایمیل های خود به این موارد توجه کنید:

  1. قواعد دستوری و املایی را رعایت و چند بار بررسی کنید. تبدیل شدن فراخوان به عمل «ورود به صفحه خرید» به «ورود به صحفه خرید» یک فاجعه است. پیش از ارسال هر ایمیل آن را چند بار چک کنید.
  2. از تصاویر stock یا آرشیوی که در اینترنت موجود هستند استفاده نکنید. بهتر است اصلاً از هیچ تصویری استفاده نکنید تا اینکه تصویری را در ایمیل بازاریابی خود قرار بدهید که مخاطبان تان قبلاً آن را دیده اند.
  3. فایل پیوست نکنید. بازاریاب های حرفه ای به ایمیل های خود فایل پیوست نمی کنند، چرا که این معمولاً کار اسپمرها است. در ایمیل های بازاریابی خود هیچ فایل ضمیمه ای اضافه نکنید، مگر اینکه فایل ضمیمه شما پی دی افی باشد که مخاطب برای دریافت آن اشتراک خود را فعال کرده است. حتی در این صورت هم بهتر است به پی دی اف مورد نظر لینک بدهید.
  4. از زبان احترام آمیز و حرفه ای استفاده کنید. اگر برای اهالی «چالّه میدون» بازاریابی نمی کنید، بهتر است مثل اهالی «چالّه میدون» صحبت نکنید. به ندرت مخاطبانی پیدا می شوند که لحن غیرحرفه ای را در ایمیل های ایمیل مارکتینگ تحمل می کنند، بنابراین از لحنی استفاده کنید که مطمئن هستید که غالب مشترکان شما با آن مشکلی ندارند.

 

  1. استفاده از کلیشه های تکراری و تاکید واضح و فراوان روی فروش

در حالیکه احتمالاً خودتان احساس می کنید که محصول، خدمات یا محتوای منحصر به فردی دارید، اما به احتمال قریب به یقین، مخاطب تان شما را به عنوان صدایی می شنود که در هیاهوی اینباکس وی گم خواهد شد. البته مگر اینکه کاری کنید که داشته های شما خاص به نظر برسند.

چگونه می توانید متفاوت به نظر برسید؟

  1. به مخاطب خود نزدیک شوید. این دلیل شکست بسیاری از بازاریاب های ایمیلی است: آنها مانند یک تبلیغ تلویزیونی به نظر می رسند. در عوض، ایمیل خود را به گونه ای بنویسید که انگار مخاطب شما کسی است که وی را می شناسید. دوست باشید، نه فروشنده.
  2. درباره مخاطب صحبت کنید، نه خودتان. به جای آنکه از محصول خود تعریف کنید، به توضیح منافعی بپردازید که عاید مشتری می شود. به جای تکیه بر فروش، ارزش آفرین باشید.

 

  1. بی توجهی به کاربران موبایل

چیزی قریب به ۷۰ درصد از مشترکین شما ایمیلی که ارسال می کنید را با یک دستگاه همراه چک می کنند. اگر اطمینان پیدا نکنید که ایمیل های شما روی گوشی همراه یا تبلت آنها به درستی به نمایش در می آیند، در اینصورت اشتباه پرهزینه ای را مرتکب شده اید.

قالب بندی برای دستگاه های همراه باید ساده و تمیز باشد و از تصاویر و متنی استفاده شود که به راحتی روی صفحات کوچک قابل رویت هستند. شما فضای محدودی را در اختیار دارید و بهتر است کاربر را مجبور نکنید که بیش از آنچه که ضرورت دارد (یعنی فراخوان به عمل شما) کاری انجام بدهد (یعنی به این طرف و آنطرف کشیدن صفحه، زوم کردن و مواردی از این قبیل). از یک ستون استفاده کنید و مراقب باشید که عرض تصاویر بیش از ۶۰۰ پیکسل نشود. ایمیل های خود را در اپ های ایمیل خوان مختلف امتحان کنید تا اطمینان پیدا کنید که به همان شکل مورد نظر شما نمایش داده می شوند.

 

  1. استفاده زیاد از تصویر

احتمالاً اولین چیزی که به ذهن تان می رسد این است که ایمیل های خود را از تصاویر زیبا، حرفه ای و چشم نوازی انباشته کنید که مخاطب را به هیجان می آورند.

در حالیکه این کار به خودی خود ایرادی ندارد، اما باید به یاد داشته باشید که بسیاری از مخاطبان شما ایمیل خود را در نرم افزارهایی مشاهده می کنند که به صورت پیشفرض تصاویر را نشان نمی دهند (کاربر باید از گزینه نمایش تصاویر یا Display images استفاده کند). اگر برنامه دیگری نداشته باشید، باید با این مشتریان بالقوه خداحافظی کنید.

البته این به معنی آن نیست که باید کلاً استفاده از تصاویر را کنار بگذارید. بلکه مستلزم آن است که در استفاده از آنها احتیاط به خرج بدهید. اگر از متن جایگزین یا alt text به درستی استفاده کنید، حتی اگر تصاویر به نمایش در نیایند، باز هم مخاطب شما می تواند متوجه شود که موضوع از چه قرار است. در عین حال، حتی با استفاده از متن جایگزین، ایمیلی که مملو از کادرهای خالی حاوی چند کلمه متن است ظاهر دلپسندی برای مشترکان شما نخواهد داشت. در استفاده از تصاویر زیاده روی نکنید و اطمینان پیدا کنید که همه پیام هایی که واقعاً اهمیت دارند در قالب متن در ایمیل گنجانده شده اند تا احتمال مشاهده نشدن آنها به صفر برسد.

 

برای تبدیل مشترک به مشتری آمادگی دارید؟

حال که با ۷ اشتباه عمده بازاریاب ها و صاحبان کسب و کار که بر تبدیل مشترک به مشتری بالفعل تاثیر می گذارند آشنا شدید، وقت آن رسیده تا دست به کار شوید.

چنانچه درباره این مطلب یا سایر مطالب بخش آموزش ایمیل مارکتینگ نظری دارید، از طریق بخش دیدگاه ها با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *