آموزش بازاریابی ایمیلی: چگونه مشترکان غیرفعال فهرست ایمیل مارکتینگ خود را فعال کنیم

آموزش بازاریابی ایمیلی: چگونه مشترکان غیرفعال فهرست ایمیل مارکتینگ خود را فعال کنیم
  • 1396/6/19
  • مهدی پیوندی
  • 0

همانطور که می دانیم، نرخ کلیک و نرخ باز شدن ایمیل به عنوان دو مورد از مهم ترین شاخص های ایمیل مطرح هستند. ما غالباً به کاربرانی غیرفعال یا فاقد تعامل می گوییم که مدتی است که ایمیل های برند ما را باز نکرده یا در آنها کلیک نمی کنند؛ به عبارت دیگر، با ما و ایمیل های ما هیچ تعاملی ندارند. این افراد در گروه گیج کننده ای جای می گیرند که به ما و شما اجازه داده اند تا برایشان ایمیل ارسال کنیم، اما به نظر می رسد که ما و پیام های ما را کاملاً نادیده می گیرند. ما در این مطلب از مجموعه مطالب آموزش بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ به چهار روش اشاره می کنیم که به کمک آنها می توانید این مشترکان غیرفعال را دوباره فعال کنید.

 

  1. اطلاعات تاثیرگذار را تجزیه و تحلیل کنید

انداختن یک نگاه صادقانه و دقیق به فهرست مشترکان ایمیل مارکتینگ، مدت اشتراک آنها، سوابق خریدشان و اطلاعاتی از این دست می تواند شما را به اطلاعات مهمی مجهز کند که برای برنامه ریزی های شما از نرخ کلیک یا بازشدن ایمیل سودمندتر خواهد بود. مثلاً تصور کنید که آیا فردی که به طور مرتب (یا به اندازه ای که سودآور محسوب می شود) از شما خرید می کند را به خاطر اینکه شش ماه است که ایمیل های شما را بازنکرده از فهرست ایمیل مارکتینگ خود حذف می کنید؟ شاید چنین افرادی نمایش تصاویر ایمیل ها را غیرفعال کرده باشند و فقط عناوینی از ایمیل شما را می بینند که به آنها انگیزه می دهد تا از طریق یک کانال دیگر با شما تعامل داشته باشند، یا شاید همین که ایمیل شما را در اینباکس خود می بینند برایشان کافی است تا شما را به یاد بیاورند و سری به سایت تان بزنند و البته ده ها شاید دیگر. وجود چنین مواردی است که تعریف «غیرفعال بودن» بر اساس نرخ بازشدن و کلیک ایمیل را غیرممکن می کند و به ما انگیزه می دهد تا به تحلیل اطلاعات دیگری مانند آنچه که در بالا به آن اشاره شد بپردازیم.

 

  1. بخش بندی و سفارشی کنید

پس از آنکه دقیقاً مشخص شد که کدام مشترکان واقعاً غیرفعال هستند، با استفاده از چند روش می توانید این مشترکین را دوباره فعال کنید. اولین قدم این است که این دسته از مشترکان فهرست بازاریابی ایمیلی خود را بخش بندی کنید و تا هنگامی که در سبد مشترکان غیرفعال قرار دارند، ارسال ایمیل های معمول خود به آنها را متوقف کنید. در همین راستا روی موارد زیر تمرکز کنید:

  • عنوان ایمیل: شما نمی توانید بر سر کسی که در هیچ مناسبت و مراسمی به شما توجه نمی کند فریاد بزنید، اما می توانید رویکرد و روش خود را تغییر بدهید. تغییر لحن، طول و رویکرد عناوین ایمیل های جدیدی که برای مشترکان غیرفعال ارسال می کنید را امتحان کنید.
  • خلاقیت: شاید نیمی از اعضای فهرست تان به این دلیل در ایمیل های شما کلیک نمی کنند که در واقع همیشه یک ایمیل قابل پیش بینی را با تغییراتی در متن ارسال می کنید یا از قالبی استفاده می کنید که هرگز بروز نمی شود. با کمی خلاقیت می توانید جان تازه ای به ایمیل های خود بدمید و نرخ کلیک آنها را افزایش بدهید. البته نمایش درست در دستگاه های همراه را هم فراموش نکنید.
  • ارزش آفرینی و ارائه منفعت: همیشه و در همه حال، فراخوان به عمل خود را با یک پیشنهاد سودمند و به اصطلاح «ارزش آفرین» در هم بیامیزید. به علاوه، روی این ارزش آفرینی تاکید کنید. مثلاً اگر یک مقاله تحقیقی باکیفیت دارید که می خواهید به رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار بدهید، آن را به شیوه های سنّتی در انتهای ایمیل قرار ندهید.
  • تناوب: بسیاری بر این باورند که در دوره فعالسازی، باید از تعداد ایمیل هایی که ارسال می کنید بکاهید. با این حال، به نظر می رسد که رویکرد متضاد این باور موفق تر عمل می کند. درست همانند فروش، گاهی همینکه همیشه در جلوی چشم مخاطب قرار داشته باشید نتایج بهتری را کسب می کنید.

 

  1. با استفاده از سیستم های اتوماسیون ایمیل مارکتینگ، برای ارسال یک مجموعه ایمیل برنامه ریزی کنید

استفاده از اتوماسیون (سیستم ارسال خودکار) ایمیل با در نظر گرفتن قوانین کسب و کار می تواند روش موثری برای راه اندازی کمپین هایی برای فعالسازی باشد که به طور خودکار در هر زمانی که یک کاربر به عنوان «غیرفعال» طبقه بندی می شود برای او به اجرا در می آیند. ضمناً گنجاندن موارد انگیزه بخش مانند تخفیف (و به روز رسانی آنها) را در این کمپین ها از یاد نبرید.

 

  1. سوال کنید

منظور ما از سوال کردن در اینجا چیزی شبیه به استعلام گرفتن است. در واقع، این به اصطلاح استعلام گرفتن از افرادی که خودشان مجوز ارسال ایمیل را برای شما صادر کرده اند کمی عجیب است، اما لازم است که از آنها بازخورد بخواهید یا حتی بخواهید که تایید کنند که آیا به حفظ اشتراک خود واقعاً علاقمند هستند، تمایل دارند که برای مدتی اشتراک خود را تعلیق کنند، یا تناوب ایمیل ها را کاهش داده و یا کلّاً اشتراک شان را لغو کنند. در نهایت باید توجه داشته باشید که معمولاً حضور کاربرانی که گزینه آخر را انتخاب می کنند در فهرست مشترکان ایمیل مارکتینگ تان منافع خاصی را عاید شما نمی کند.

 

شما برای فعال کردن مشترکان غیرفعال خود چه راهکاری دارید؟ لطفاً نظرات و ایده های خود درباره مقالات حوزه آموزش بازاریابی ایمیلی را در بخش دیدگاه های هر مطلب با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *