بررسی دیسک سخت هیبرید Momentus XTمحصول تازه «سی گیت»

  • 1389/5/29
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0


در اوائل سال جاری ،شرکت سی گیت(Seagate) وعده داد تحولی شگرف در صنعت هارد دیسک های 2.5 اینچی ایجاد کند، اما معرفی محصولات سخت افزاری این شرکت در ادامه سال نشان داد، سی گیت این کار  را با اقتباس از تکنولوژی های هارد های حالت جامد( SSD ) به انجام رسانده. در حالی که به نظر می رسد، کاربران و خریداران محصولات این شرکت انتظار معرفی نسل جدیدی از دیسک سخت ها ، هارد دیسکی که در واقع جانشین خلف و خالص NAND  (اپراتور باینری تشکیل یافته از توابع Not و And)داخلی برای برداشتن یک گام بزرگ در تغییر سناریوی عرضه هارد دیسک در بازار باشد. هارد دیسک ترکیبی که در ادامه بررسی آن می آید ایده کاملا جدیدی نیست ، بلکه Momentus XT  از  اولین دیسک سخت های هیبریدی است که به واقع از مرحله تحقیقاتی و آزمایشگاهی پا را فراتر گذاشته و با عرضه در بازار به دست مصرف کنندگان رسیده است. از جذاب ترین جنبه های این محصول قیمت آن است : با قیمتی در حدود 130 دلار ، خریدار کمتر از نیمی از قیمت دیگر محصول مشابه سی گیت یعنی هارد دیسک هیبریدی Momentus 7200.4 با ظرفیت 500 گیگابایت را پرداخته است که رقم ناچیری است.  ممکن است همین قیمت  هم به نظرتان بالا به نظر برسد ، اما وقتی این دیسک را با یک دیسک حالت جامد 2.5 اینچی با نصف این ظرفیت مقایشه می کنید در می یابید که برای درایو هیبرید بسیار کمتر از نصف قیمت هارد  SSD  پول پرداخت می کنید. قبلا به شما محک های خود در بررسی های سخت افزاری را نشان داده ایم ، بنابراین بدون ذکر جزئیات مربوط به هر معیار و برای بررسی دقیق تر، این پسر بد را برای چند هفته آزمایش کردیم تا ببینیم آیا در این محصول هیچ افزایش عملکرد و کارآیی در استفاده در دنیای واقعی رخ داده که هزینه خرید آن را به  خصوص برای دارندگان داریوهای خارجی توجیه کند. پس از مشاهده تصاویر بیشتری از Momentus XT از لینک زیر ادامه مطلب را بخوانید!

تصاویر بیشتری از دیسک سخت هیبریدی Seagate Momentus XT

Momentus XT  موجودی عجیب است! این هارد دیسک در آزمون های استاندارد عیار واقعی خود را  آشکار نمی سازد ، که همین امر  باعث می شود ارزیابی های دراز مدت، و کار با آن در شرایط واقعی و عملی در محک زدن آن بسیار مهم تر  تلقی شود . ببینید، این دیسک 500    گیگ در واقع از 4 گیگا بایت  NAND  روی برد خود برخوردار است، اما  چون 4 گیگابایت در مقابل  496 گیگابایت باقی مانده عدد  کوچکی است، بدیهی است درایو که باید در تعیین اینکه کدام داده ها در کجا ذخیره یا راسال می شوند بیش از معمول انتخاب گر باشد. در هر حال معیار های استاندارد  نشان داد  که نرخ مستقیم خواندن /نوشتن این درایو شبیه به هر درایو  استاندارد 7200 دور در دقیقه دیگر از این دسته است. صادقانه بگویم ، هیچ مزیت واقعی در استفاده از این درایو نسبت به یک درایو معمولی وجود ندارد اگر هر روز شما از درایو برای انتقال دیتا به حجم  30 گیگا بایت از سروری به سرور دیگر استفاده می کنید. از لحاظ استفاده روزمره هم نقطه نقطه قوت این درایو  این است که «کارهای کوچولو» را در استفاده روزمره برای  کرابران متوسط سریعتر می کند، آن هم عمدتا با ارزیابی برنامه های کاربردی تر کاربران و سپس اختصاص دادن بخشی از حافظه NAND برای  آن برنامه های پرکاربرد!

نیازی به گفتن نیست ، واقعا وجود ندارد محک و تستی مشخصی برای سنجش این کار وجود ندارد. این  جمله که با دادن حافظه Nand به برنامه های پر کاربرد پردازش آن ها را سریع تر می کند در تئوری و روی کاغذ امکان پذیر و شدنی است ، اما سوال اصلی این است که در عمل  تا چه حد چنین امری تحقق می پذیرد.برای تست این مورد در عمل  درایو ما استاندارد 7200 دور در دقیقه رایانه خود (که آن هم  500 گیگابایت ظرفیت داشت)  با یک عدد هارد دیسک Momentus XT   عوض کردیم،  در حالی که کلیه محتوای روی هارد دیسک اولی به این هارد منتقل کرده بودیم. پس از بوت شدن رایانه ، متوجه یکی دو ثانیه بهبود زمان در  مدت زمان قابل استفاده شدن میز کار (پس از شروع ویندوز) شدیم  که اگر چه خیلی شگفت انگیز و برجسته نبود اما شروع بدی نبود! سپس ، کار را اجرای موزیلا فایرفاکس ، فتوشاپ سی اس 5 ، Skitch ، TweetDeck و iTunes در توالی و پشت سر هم ادامه دادیم. باز هم شاهد یکی دو ثانیه در بهبود زمان اجرای کلی برنامه ها بودیم. اما بعد از کمی استفاده از برنامه های بالا، برنامه ها را بسته ورایانه را خاموش کردیم و پس از اندکی دوباره روشن کرده و دوباره همان برنامه های بالا را اجرا کرده و دوباره خاموش، و این کار باز هم و باز هم انجام دادیم تا در نهایت 4 بار پروسه بالا انجام گرفت و هر بار هم شاهد کمی بهبود زمان بارگذاری و اجرای برنامه ها بودیم. پس از آنکه ما به هارد دیسک  فرصت کافی برای درک  برنامه های پرکاربرد خود را دادیم، متوجه بهبود 6 تا 8  ثانیه ای در زمان لود شدن کلی برنامه ها نسبت به درایو معمولی قبلی شدیم که  اگر چه ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما افراد عاقل و به خصوص حرفه ای ها به سختی  چنین بهبودی را نادیده می گیرند.

بنابراین ، اگر بوت شدن برنامه ها سریعتر شده، عملکرد واقعی در هنگام کار با برنامه چه طور؟ ما از نرم افزار لایت روم 2 برای این تست استفاده  کردیم  و پس از  انتخاب 300  عدد فایل خام  منتظر شدیم که چه زمانی  ابزار گرافیکی تعادل رنگ  (color balance) در گوشه پنجره برنامه فعال می شود. در اینجا تفاوت و بهبود زمانی قابل توجه بود! در درایو قبلی، در هر تصویر و برای نمایش ابزارهای تنظیمات گرافیکی در مورد هر تصویر انتخابی چند ثانیه ای زمان می گرفت ؛  اما در مورد Momentus XT ،  با انتخاب 300 تصویر به سرعت و در چشم بر هم زدنی ابزارهای گرافیکی فعال شدند. البته زمینه ای که ما شاهد افزایش عظیمی در عملکرد  نبودیم مربوط به راندو (render) کردن تصاویر بود. ما در تست خود سعی کردیم یک پروژه iMovie به حجم   32 گیگا بایت را  به یک فایل ویدئویی با فرمت .mov  برای جابه جایی آسان تر  در آوریم، و  مشاهده کردیم زمان صرف شده برای این کار در هر دو نوع هارد دیسک مشابه هم بود. البته، به طور کامل انتظار این نوع رفتار  از یک دیسک هیبریدی را داشتیم، اما این تست به ما نشان  داد که نباید از 4 گیگابایت حافظه NAND  انتظار داشت دنیای شما را متحول کند به خصوص زمانی که به دنبال انجام کارهای هستید  که نیاز به نوشتن/ خواندن داده های زیاد و زمان بر دارند!

پس ازهمه این مطالب، خیلی  سخت است که در یک جمله خریداری Momentus XT  را بخواهیم توصیه کنیم یا نکنیم! به ویژه نسخه 500 گیگابایتی این هارد دیسک. اما به طور کلی می توان گفت اگر شما هیچ نیازی به چنین گنجابشی ندارید، توصیه ما این است که با خرید یک دیسک حالت جامد با حجم 256 گیگا بایت یا کمتر انتخاب بهتری خواهید داشت، هر چند در حال حاضر ، تفاوت زیاد قیمت بین هارد دیسک هیبریدی و درایوهای حالت جامد با نصف گنجایش Momentus XT   محصول جدید Seagate  را به گزینه ای بسیار جذاب تر تبدیل کرده است. همچنین  توصیه می کنیم این محصول  را فقط کسانی تهیه کنند  که به دنبال بهبود عملکرد در ساده ترین کارها و نه کارهای پیچیده هستند ، اعمال ساده ای نظیر: باز کردن کلاینت ایمیل شما ، الک کردن تصاویر در نرم افزار لایت روم، سوئیچ بین 10 برنامه  کاربردی که همزمان با هم باز کرده اید و غیره

به اندازه کافی خنده دار است که این دیسک عملکرد گرا بهترین استعداد خود را در پیش پا افتاده ترین وظایف آشکار می سازد، اما چه دوست داشته باشید چه نه، این چیزی است که بخش عمده ای از تست های  ما به ما نشان داد. اگر شما قصد تعویض هارد دیسک لپ تاپ  خود را دارید، و نیاز به جایگزینی جادار هم حس می کنید، Momentus XT گزینه است که در برآورد قیمتی ما یک گزینه با ارزش برای خرید محسوب می شود. ممکن است نتواند آنقدر سبب تحول شود که تعویض یک پردازنده Core 2 Duo با یک نمونه 7 Core i .اما قطعا  در هنگام کار روزانه با این هارد دیسک و در برنامه ها و اعمال مختلف تعداد کمتری ساعت شنی یا دایره گردنده انتظار ویندوز مشاهده خواهید کرد!

به نقل از: Seagate

منبع: engadget

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *