آشنایی با 10 صفحه جنجالی در فیس بوک

  • 1389/8/15
  • محمدرضا ارجمندی
  • 8


شبکه اجتماعی فیس بوک به هیچ روی با بحث و مناظره  و همین طور جنجال آفرینی غریبه نیست. با میلیون ها نفر کاربر از سراسر جهان با فرهنگ و باورهای متفاوت، قطعا اجتناب از به وجود آمدن محیط های بحث و مناظره و احتمالا مشاجره خیلی سخت است. صرفنظر از حریم خصوصی خاص فیس بوک و شرایط و قوانینی که برای بحث و مباحثه وضع کرده، در این مقاله قصد داریم  نگاهی به برخی از جنجالی ترین صفحات ایجاد شده توسط کاربران این شبکه اجتماعی انداخته و شما را نیز با آنها آشنا کنیم؛ کسی چه می داند، شاید در انتها شما نیز به عضویت و طرفداری از یک یا چندتا از این صفحات در آمدید!

صفحات هواداری فیس بوک در مورد هر چیزی که شما بتوانید تصورش را بکنید توسط اعضا ایجاد شده و روی این سایت قرار گرفته، و بنابراین جای تعجب نیست که ببینیم تعدادی چند از آن صفحات بر مبنای مباحثی که ریشه در اختلافات  مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و مذهبی و اجتماعی در سراسر جهان دارند به وجود آمده اند و سر و صدای زیادی هم به پا کرده اند، در حالی که برخی دیگر از  صفحات به طور بالقوه جنجالی کاملا بی سر و صدا و خارج از دیدگان  عموم کاربران به حیات خود ادامه می دهند. در ادامه به معرفی 10 نمونه از صفحات مباحثه ای پرطرفدار در فیس بوک می پردازیم.

مسابقه نقاشی کاریکاتور از تمثال مبارک  «حضرت محمد» (ص) (توهین آمیز)

یکی از صفحات بحث برانگیز که توجه عموم کاربران  را تا حد زیادی به خود جلب کرده، و منجر به فیلتر شدن موقت فیس بوک در پاکستان شد صفحه «روز کشیدن کاریکاتور برای پیامبر اسلام» بود که برای مسلمانان توهین به مهم ترین مقدسات آنها محسوب شده و سبب گسترش اعتراضات به شبکه اجتماعی فیس بوک در سراسر جهان شد. جهان اسلام ابراز خشم خود به این عمل توهین آمیز را به روش های مختلف اعلام کرد، و به همین منظور در همین فیس بوک ده ها و صدها صفحه و گروه ایجاد شد تا خواسته مسلمانان که بخشی از کاربران این شبکه اجتماعی را تشکیل می دهند مبنی بر بستن صفحه جنجال برانگیز فوق به گوشی مسئولان فیس بوک برسانند، و حتی در یک صفحه مسلمانان تهدید کردند که در صورت حذف نشدن این صفحه از شبکه آنها فیس بوک را تحریم و از عضویت در آن انصراف خواهند داد، و همان طور که اعلام شد به دلیل گسترش اعتراضات بین مردم در پاکستان این امر تا مسدود کردن کامل سایت شبکه اجتماعی هم پیش رفت، و تا این صفحه حذف نشد این امر ادامه داشت تا بالاخره مسئولان فیس بوک تسلیم خواسته به حق مسلمانان شدند.

حمایت از رائول قاتل!

قبل از اینکه این صفحه از سوی خالق آن حذف شود، صفحه هواداری با عنوان  RIP Raoul Moat You Legend ، موفق به جذب  38000 کاربر به عنوان طرفدار شده  بود که قدردانی خود را از قاتلی که زندگی خود را در اوایل سال جاری پس از قتل دوست دختر سابق خود و دوست پسر او  (رقیبش) و زخمی کردن جدی یک افسر پلیس از دست داده بود، اعلام کنند (همان رائول موات). خالق اصلی این صفحه سر انجام وادار به پایین کشیدن صفحه خود شد، اما دیگر صفحات کوچکتر در این زمینه هنوز  هم وجود دارند ولی با طرفداران بسیار کمتری در فیس بوک به حیات خود ادامه می دهند.

فیس بوک عزیز

باراک اوباما ، احتمالا یکی از خبرسازترین شخصیت هاست زیرا در بسیاری از صفحات فیس بوک سوژه اصلی ایجاد کننده و هواداران بوده است. اما در این بین صفحه ای که یکی از جنجال ترین موضوعات را مطرح کرده و موفق به جذب بیش از یک میلیون عضو شده ، چیزی نبود جز دعا برای مرگ رئيس جمهور آمریکا! در این صفحه به طرز ماهرانه ای اظهار شده که همانطور که خدا جان افرادی نظیر پاتریک سوایزه (Swayze) ، مایکل جکسون و فرح فاست (Farrah Fawcett) را گرفته، آنها امیدوارند که همان قضیه نصیب باراک اوباما نیز بشود! صفحات دیگری که رئیس جمهور آمریکا را هدف حملات خود قرار داده اند او را با آدولف هیتلر مقایسه کرده اند.

اگر 10 میلیون عضو داشتید…

به نظر می رسد دین و مذهب ساده ترین راه برای ایجاد جنجال در فیس بوک باشد. صفحه با  حدود 1000 کاربر طرفدار  از هدف خود برای دست یابی به هدفش که 10 میلیون عضو است فاصله زیادی دارد. چه اتفاقی می افتد اگر آنها به هدف خود در جمع آوری این تعداد کاربر موفق شوند. یک جنگ مذهبی؟ به گفته گردانندگان هدف از ایجاد این صفحه این است: “یهودیان باید به خاطر کشتن عیسی مسیح (ع) از همه مسیحیان جهان عذرخواهی کنند!.”

پلیس محلی ایوشام (Evesham ، واقع در نیوجرسی)

صفحه اداره پلیس شهر ایوشام از زمانی در کانون توجهات قرار گرفت که رسانه ها محلی شروع به انتشار عکس های جنجالی از کتک زدن مردم دستگیر شده توسط پلیس این شهر کوچک نمودند. منتشر کنندگان این تصاویر در زمینه جرائم متهمین از خود سلب مسئولیت  کرده و  در صفحه خود اعلام کرده بودند که بنا به قانونی نانوشته اما مورد پذیرش همه مردمی که تصاویر ضرب و شتمشان توسط پلیس محلی منتشر شده بی گناهند تا زمانی که در یک دادگاه قانونی جرمشان ثابت شود، اما  بحث های این صفحه به رعایت حقوق و حریم خصوصی افراد در اینترنت و انتقاد از انتشار عکس ها منجر شد. اداره پلیس این شهر نیز در مورد عکس ها ضمن رد هرگونه شرمندگی و عذرخواهی از مردم، و معتقد است که این صفحه قصد مقابله با اعمال قانون از طریق فن آوری را دارد.

کاریکاتوری برای هولوکاست

در پاسخ به  صفحه «روز کشیدن کاریکاتور برای پیامبر مسلمانان»، تعدادی موضوعات تهاجمی بین عقاید ظهور کرد،  و یکی از این صفحات اعتراضی صفحه ای بود به نام «روز کشیدن کاریکاتور برای هولوکاست». هولوکاست و انکار آن نیز مدتیست که به یکی دیگر از موضوعات داغ در فیس بوک  بدل شده و باعث جنجال زیادی از سوی مخالفان و موافقان شده. برای مدت زمانی ، سایت شبکه اجتماعی با استناد به آزادی بیان به عنوان  اصلی  ترین دلیل خود، سرسختانه از حذف این صفحات خودداری  می کرد ، تا آن که  مشخص شد انکار هولوکاست در حقیقت در کشورهایی غیر قانونی و جرم است. با وجود آن، هنوز هم برخی از صفحات وجود دارند که هولوکاست و  وحشت عمومی از سوزاندن انسان ها به دست نازی ها در جنگ جهانی دوم را انکار می کنند، اگر چه با توجه به آمار کاربران هوادار می توان حدس زد که چندان در جذب طرفدار موفق نبوده اند.

پاپ بندیکت شازدهم

مثل همیشه، هرگاه سخن از جنجال و خبرسازی در  فیس بوک  و دیگر شبکه های اجتماعی با مخاطب بالا به میان می آید بازی با عقاید مذهبی هم ظاهر می شود. پاپ بندیکت رهبر کاتولیک های جهان نیز از این قاعده مستثنی نیست. صفحاتی که خواستار دستگیری او شده اند، و نیز صفحاتی که هدفی جز استهزا و تفریح با یک رهبر مذهبی ندارند ، با این استدلال که کاندوم می تواند طرفداران بیشتری نسبت به پاپ با تمام هوادارنش در فیس بوک چذب کند، به وجود آمده اند و صد البته هواداران چندانی هم ندارند.

روز سوزاندن

اگر شما یک جستجو برای عبارت دو واژه ای ، ” Everybody Burn ” در فیس بوک کنید- با آنچه در نتایج با آن رو به رو می شوید شگفت زده خواهید شد. بسیاری از صفحات موضوعشان در اعتراض دسته جمعی به صفحه اکنون حذف شده «روز قرآن سوزی» است که سبب اعتراضات زیادی در سطح جهان شد. در واقع، در مجموع معترضان طرفداران بسیار بیشتری نسبت به صفحه اولیه که خواستار سوزاندن قرآن کتاب مقدس مسلمانان و محترم برای دیگر ادیان  شده بود جمع کرده اند. با این احوال، هنوز هم صفحاتی با عنوان سوزاندن جمعی انجیل کتاب مقدس مسیحیان، و سوزاندن دسته جمعی پرچم اسرائیل وجود دارند. این قبیل صفحات اگرچه نتوانسته اند  طرفداران زیادی جمع کنند، اما هنوز هم می توان این صفحات را در شبکه های اجتماعی جستجو کرده و یافت.

کمک داور بیچاره!

برای برخی، فوتبال به اندازه مذهب یا سیاست جدی و حیاتیست، به خصوص که در بحث ها، جام جهانی و فوتبال ملی نیز دخیل باشد. جالب است بدانید یکی از صفحات هواداری فیس بوک که تقریبا 5000 نفر هوادار داشت کمک داوری (linesman) را که عبور توپ از خط دروازه تیم آلمان در بازی برابر انگلیس را ندید و همین امر در نهایت منجر به حذف انگلیس از جام جهانی 2010 شد را با هیتلر مقایسه کرده. این مقایسه به تنهایی جنجالی بوده و دلیل کافی برای گنجاندن این صفحه در فهرست ماست.

حمایت از جیمز جونز

آخرین مورد جنجالی مقاله ما در زمینه ایجاد یک صفحه فیس بوک شامل پدر و مادری می شود که در اتوبوس مدرسه دختر خود به بچه هایی که دخترک را اذیت می کردند فریاد کشیدند. صفحه فیس بوک ، We Support James Jones ، تا کنون بیش از 4000 عضو جذب کرده ، اما همه از آنها هدفشان از عضویت در این صفحه پشتیبانی و حمایت نیست، بلکه انتقاد از پدری است که که هم اکنون در معرض اتهاماتی از اقدامات خود قرار دارد.

راستی به عنوان یک کاربر فیس بوک فکر می کنید از چه صفحات جنجالی و بحث برانگیزی دیدن کرده و هوادارش شده اید؟ اجازه دهید در نظرات  حرف های شما را نیز بشنویم.

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 8 دیدگاه
  1. حالا بازم خوبه که گفتن تو پاکستان بطور موقت فیلتر شده!!!! تو کشور عزیزمون که از موقعی که من یادم میاد فیلتر بوده و ظاهرا تا زمانی هم که زنده ایم فیلتر خواهد بود!!!

  2. یه صفحه رو یادت رفت بگی پارازیت با 145 هزار کاربر

    http://www.facebook.com/pages/Staticparazyt/76683931440

    1. وایی این چیه دیگه باز مرسی بابت معرفی……..

  3. با ارسال دیدگاهها
    میتونیم بفهمیم که یکی دنبال استفاده مفید از کامپیوتر است و یکی به دنبال مسخره بازی
    برای بعضی تحصیل کرده ها متاسفم و هم برای ایران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *