ويروس كامپيوتري استاکس نت “در دست باندهاي تبهكاری”

  • 1389/9/6
  • ITTeach
  • 0

بنا بر گزارشها، نرم افزارهاي مخرب (Malware) به بازار سياه راه يافته و ممكن است به دست تبه كاران سايبري افتاده باشند.

توضیحات

كرم استاکس نت براي نخستين بار در ماه ژوئن نظر كارشناسان را به خود جلب كرد؛ آنها بر اين باورند كه اين كرم ممكن است براي هدف قرار دادن زيربناها و سيستمهاي كامپيوتري حساس، همچون مراكز آب و فاضلاب و شبكه هاي توزيع مواد غذايي طراحي شده باشد.

به نظر مي رسد اين ويروس براي ايجاد اختلال در نيروگاههاي هسته اي ايران استفاده شده باشد. با اين حال، منابع دولتي گزارشهاي Sky News در اينباره كه شواهدي از دستيابي تبهكاران به اين ويروس وجود دارد را تكذيب كرده اند.

كارشناسان ارشد امنيتي به اين كانال گفته اند كه اگر اين ويروس به دست تبهكاران و كلاه برداران سايبري افتاده باشد ممكن است به عنوان “ابزاري ويرانگر” استفاده گردد.

آنها نگرانند كه اين كرم براي از كار انداختن سيستم اورژانس 999و اختلال در كار سيستمها و تجهيزات بيمارستاني به كار رود يا سبب بروز مشكلاتي در شبكه هاي حمل و نقل، سيستمهاي بانكي يا نيروگاه ها بشود.

استوارت بيكر، يكي از مشاوران پيشين وزارت امنيت داخلي ايالات متحده، به Sky گفت: “آنها مي توانند سيستمهاي نيرورساني، سدها و تقريبا همه فرايندهاي پيچيده صنعتي كه نيازمند يك نرم افزار كنترل هستند را از كار بياندازند. اين عملا همه چيز است.”

پيچيدگي كرم استاکس نت برخي از كارشناسان را به سمت اين گمانه زني برده است كه اين كار ممكن است يك حركت تروريستي سايبري باشد: ويروسي با هدف وارد كردن ضربه اي جدي به تاسيسات زيربنايي يك كشور توسط كشوري ديگر نوشته شده و به كار گرفته شده است. به نظر مي رسد اين نخستين ويروس كامپيوتري باشد كه هدفش ايجاد تغييرات فيزيكي در دنياي واقعي باشد.

استاکس نت مي تواند براي برنامه ريزي مجدد نرم افزار براي واداشتن يك كامپيوتر به صدور دستوراتي متفاوت به كار رود. ممكن است اين كرم توسط يك مموري استيك USB بين ماشينها رد و بدل شود كه به اين ترتيب حتي كامپيوترهايي كه بنا به دلايل امنيتي به اينترنت متصل نشده اند نيز مظنون به آلودگي به آن مي باشند.

اين كرم بر پايه كدي پيچيده ساخته شده كه تركيبي از چندين تكنيك شناخته شده “هك كردن” است تا گسترش آن را سريعتر و از بين بردنش را سختتر كند. اين ويروس همچنين از نقطه ضعفهاي شناخته شده در سيستم هاي عامل ويندوزي كه تازه ترين آپديتهاي امنيتي را دريافت و اجرا نكرده اند بهره برداري مي كند.

با اين حال، برخي از متخصصان امنيتي هشدار داده اند كه تاكيد بيش از حد بر تهديدي كه از سوي استاکس نت وجود دارد ممكن است توجهات را از مثالهاي كنوني جرايم سايبري منحرف كند.

پل داكلين، رييس بخش تكنولوژي در شركت امنيتي Sophos، گفت: “وقتي ما با دشمني مصمم و گسترده در شكل تبه كاران سايبري مواجهيم به گمانه زنيهاي بيشتري درباره استاکس نت نيازي نداريم. آنها مرتبا مدارك ما را به سرقت مي برند و حسابهاي بانكي مان را غارت مي كنند، به بودجه هاي بازنشستگيمان حمله ور مي شوند و در سيستمهاي پرداختمان اخلال ايجاد مي كنند.

“بياييد از وحشت از سايه ها دست برداريم و واقعا بر خلاصي از شر دشمن سايبري كه در دل ما رخنه كرده تمركز كنيم.”

منبع: telegraph.co.uk

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *