جستجوی تصویر با استفاده از تصویر با افزونه TinEye

جستجوی تصویر با استفاده از تصویر با افزونه TinEye
  • 1390/6/24
  • محمدرضا ارجمندی
  • 2

Tineyeاز جمله افزونه های گوگل کروم است که به شما اجازه می دهد تا به جستجوی تصاویر  با داشتن یک تصویر در مقابل روش معمول جستجو برای تصاویر بپردازید. در وهله اول، بسیاری از شما احتمالا خواهید گفت : “یه لحظه صبر کن!‍ دست نگهدار! گوگل که خیلی پیش از اینها جستجوی تصویر را راه انداخته ، و این سرویس اندهازه سن خود من سن داره! ” خب، من هم به خوبی از این مطلب آگاهم. اما چیزی که در مورد  این افزونه باید خدمت شما عرض کنم این است که ویژگی Search By Image  گوگل به طور عمده بر مواردی از قبیل نام و عنوان تصاویر ، واترمارک یا نوشته روی تصاویر قابل شناسایی و کلمات کلیدی مرتبط تمرکز دارد. TinEye که در این مقاله مورد بحثمان است نیز ظاهرا باید چنین کاری را انجام دهد، در حالی که این طور نیست!

در عوض، طراحان افزونه ادعا می کنند که اولین موتور جستجوی درون تصویری را با استفاده از تکنولوژی شناسایی تصویر خلق کرده اند. بنا به اعلام توسعه دهنده این افزونه، هنگامی که کاربری تصویری را درون اینترنت آپلود می نماید، در واقع ” یک امضای منحصر به فرد و فشرده دیجیتالی و یا به عبارتی یک اثرانگشت برای تصویر خود خلق کرده است” سپس این اثرانگشت با هر تصویر دیگر در ایندکس سرویس TinEye مقایسه، و در صورت یافتن موارد مورد نظر وارد پروسه نتایج می شود. معمولا در این سرویس تصاویر مشابه با هم نشان داده نمی شوند که واقعا هدف آن هم این مسئله نبوده است. در عوض، مواردی در نتایج به کاربر نشان داده می شود که دقیقا تصویر آپلود شده مورد جستجو بوده، بدون در نظر گرفتن این مسئله که آیا قسمتی از آن تصویر  بریده، ویرایش یا تغییر سایز داده شده یا خیر.

حال که شما متوجه شدید که این سرویس در واقع به جستجوی تصاویر بر روی اینترنت نمی پردازد باید عرض کنم که در این سرویس یک کاتالوگ از انواع دسته ها ایجاد شده  و هنگامی که شما دنبال یافتن تصویری هستید جستجو از طریق این کاتالوگ انجام می گیرد. بنابراین از یک منظر به هیچ وجه کامل نیست، و  دسته بندی کردن همه تصاویر در اینترنت کاری بس عظیم است که دست کم از عهده هر سرویسی بر نمی آید. به این ترتیب است که توسعه دهنده ادعا می کند  که در این سرویس روزانه “ده ها میلیون ”  تصویر به کتابخانه خود اضافه می کند. دست کم، برای شما تضمین شده است که حداقل چند نسخه از تصویری را که در افزونه بارگذاری می کنید توسط سرویس خواهید یافت.

در حالی که همه این مطالب خوب و جالب است و  از یک جنبه جز فناوری های سطح بالا در دنیای وب به حساب می اید، برخی از شما احتمالا الان دارید سر خود خارانده و از خود می پرسید “خب… حالا که چه؟”  پاسخ این پرسش را در ادامه خواهید فهمید!

از TinEye برای چه  کارهایی می توان استفاده نمود؟

این افزونه در واقع یک نعمت غیر مترقبه درست مانند آب نطلبیده برای بسیاری از کاربران است. در این باره توضیح خواهم داد:

وبلاگ نویسان! شما احتمالا  تا کنون دریافته اید که چرا این افزونه بسیار جذاب و کاربردی برای شماست. تصویری دارید، اما نمی دانید از کجا آمده؟ در جستجوی منبع آن هستید؟ دوست دارید  یک کپی با کیفیت تر از تصویری که شما به پست وبلاگ خود اضافه کرده اید پیدا کنید؟ کافیست سری به جستجوی این سرویس به کمک این افزونه بزنید، و ببینید TinEye چه ارمغانی برای شما دارد. البته ، وبلاگ نویسان تنها کسانی نیستند که می توانند از این افزونه کمال استفاده  را ببرند.

هنرمندان! شما هم احتمالا به ذهنتان خطور کرده که به چه دلایلیTinEye  می تواند چیز بسیار خوبی برای شما باشد. تعداد کمی از مردم وجود دارند که مرا بیش از سارقان اثار ادبی و هنری بی استعداد، و افراد بی قریحه ای که هیچ کار دیگری جز سرقت کار دیگران و معتبر کردن خود با استفاده از اثر دیگری ندارند خشمگین کنند، حتی اگر قصد کمی خلاقیت داشته باشند و بخواهند تصویر یک تکه چوب که بر روی یک صندلی قرار گرفته را ترسیم کنند سعی در کپی برداری می کنند. شما هنرمندان و صاحبان آثار، می خواهید بدانید که آثار هنری شما کجا بر روی وب ظاهر شده است  و چه کسی بدون نام بردن از شما به عنوان صاحب اثر آن را منتشر کرده است؟ کافیست یکی از تصاویر خود را به درون موتور جستجو انداخته، و ببینید چه نتایجی بدست می آید، حتی اگر شما شک دارید کسی از شما یک تصویر را سرقت کرده می توانید با استفاده از این افزونه از آن مطمئن شوید.

در نهایت، شما می توانید از این سرویس برای پیدا کردن  اینکه عکسی از کجا آمد، یا چه کسی از عکس شما استفاده کرده (احتمالا بدون اجازه شما، منظور آثار هنری است) استفاده کنید. بنابراین، اگر شخصی را مشکوک هستید که از عکس های شما سواستفاده کرده، تصویر را در TinEye آپلود کنید مثلا عکس خود را می یابید که در واقع متعلق به کاربر دیگریست که در یک شهر کاملا متفاوت از شما زندگی می کند. سپس به مرحله بعد می روید که تماس با آن شخص است و بهتر است تماس بگیرید و به وی بگویید از سرقت اثر خود توسط وی آگاهید و بازی و سرگرمی شروع می شود! البته، همچنین می توانید عکس خود را به آن که ظاهرا متعلق به شماست سنجاق کنید  مانند این تصویر که چهره یک پناهنده اروپایی با چهار میلیون دلار حساب بانکی در سواحل نورث آم است.

در واقع، این سرویس به مقدار زیادی سرقت تصاویر دارای مالکیت معنوی در شبکه اینترنت را سخت تر می کند. و اکنون می فهمید که چرا من در مورد این افزونه بسیار هیجان زده ام، نه؟

چگونه از TinEye استفاده کنیم؟

در صدر هر نکته دیگری، TinEye  نیز فوق العاده با استفاده ساده است. همه کاری که باید انجام دهید این است که بر روی تصویر راست کلیک کنید. یکی از گزینه هایی که در منوی زمینه ظاهر می شود گزینه ای برای جستجوی تصویر در TinEye خواهد بود. کلیک کردن روی این گزینه شما را به موتور جستجوی TinEye هدایت می کند، که به شما یک لیست از هر وب سایتی که در آن تصویر ارائه شده را نشان می دهد. نتایج جستجو به تصاویر تقسیم می شود، که یعنی، اگر سه تصویر همه با تصویر موردنظر به گونه ای یکسان باشند ، آن تصویر تنها یک بار در جستجو ظاهر می شود ، با فهرستی از همه آدرس ها که  ما را به آن سایت ها می برد و این آدرس ها درست در سمت راست تصویر قرار گرفته اند.

استفاده ساده ، خواندن ساده . کافی بود تا خودم از این افزونه برای مدتی طولانی استفاده کنم.

تاملات پایانی

اگر شما در هر نوع حرفه ای مشغول به کارید که لازمه آن سر و کله زدن با تصاویر در یک محیط آنلاین می باشد… توصیه کردن به استفاده از TinEye  کافی نیست. این افزونه یک ایده عالی ، علاوه بر آن راحت و با استفاده آسان است. حال، برخی از شما احتمالا در هنگام نصب افزونه به مجوزهای پیش از نصب نگاه کرده و با خود فکر کنید “چه کسی؟… من؟… چرا نیاز به اطلاعات گشت و گذار وب من دارد؟ “معمولا، همیشه توصیه کردم که بی خیال نصب افزونه هایی شوید که قصد دسترسی به اطلاعات شما بدون دلیل را دارند، اما این یکی فرق می کند…

در واقع برای این درخواست دریافت اطلاعات یک دلیل خوب وجود دارد، افزونه نیاز به دسترسی به هر صفحه ای که شما به گشت و گذار در آن می پردازید دارد چرا که پس از آن قادر به اضافه کردن یک گزینه در منوی راست کلیک باشد. منصفانه به نظر می رسد، درست است؟ واقعا ، فقط این واقعیت که آنها دستاوردهای خود را در یک پست وبلاگ مانند منتشر ساخته اند سبب شده که بسیاری از ویژگی های مفید این افزونه غافل باشند.

به هر حال، فکر می کنم در مورد این افزونه به قدر کافی سخن پراکنی کرده ام. اگر شما فکر می کنید می تواند برای شما مفید باشد. آن را از فروشگاه وب کروم (Web Store) دریافت کنید.

منبع: thechromesource

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. اکثر افزونه هایی که معرفی میکنین یا شاید میشه گفت همه اونا از قبل توسط فایرفاکس ارائه شدن و میتونین از منو add-ons فایر فاکس اونارو سرچ کنید آقای ارجمندی شما که اینقدر قشنگ مطلب مینویسین و زحمت اینهمه توضیح رو میکشین یه اشاره هم به فایرفاکس هم بکنید تو مطالبتون و انقدر تبلیغ کروم رو نکنید .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *