آموزش ایجاد Playlist در iTunes

آموزش ایجاد Playlist در iTunes
  • 1391/7/1
  • امیر امام جمعه
  • 0

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بر روی دستگاه خود موسیقی های زیادی دارند ، حتما همیشه به راه آسان و سریع برای دسترسی به آنها نیاز داشته اید. یکی از ساده ترین روش ها برای این کار استفاده از لیست پخش یا همان Playlist میباشد. در این مطلب قصد داریم به شما آموزش ساخت این لیست های پخش را بدهیم که به دو نوع متفاوت معمولی و هوشمند تقسیم میشوند.

لیست پخش معمولی شامل موسیقی ها و آهنگ هایی است که شما به طور دستی آنها را سازمان دهی کرده اید. اما در سوی دیگر لیست پخش هوشمند قرار دارد که آهنگ های شما را بر اسا معیار های تنظیم شده دسته بندی میکند. استفاده از لیست پخش هوشمند دارای یک مزیت بسیار بزرگ است ، اگر شما یک آهنگ را به تازگی دانلود کرده باشید بسته به خواننده و یا ژانر آن به یک لیست پخش اضافه میشود و دیگر نیازی به انتخاب و اضافه کردن دستی آهنگ های به لیست پخش نیست. البته قبل از آن شما باید لیست پخش خود را تنظیم کنید. در ادامه به آموزش این مسئله میپردازیم.

قبل از هر چیزی باید توجه داشته باشید که خود آهنگ در لیست پخش قرار ندارد و نسخه کپی از آن در لیست پخش مورد نظر قرار میگیرد. تمامی آهنگ های شما در قسمت کتابخانه (library) دستگاه شما قرار دارد. وقتی شما یک آهنگ و یا کل یک لیست پخش را حذف میکنید ، موارد مورد نظر در کتابخانه باقی خواهند ماند. اما وقتی از کتابخانه آهنگی را حذف کنید از تمامی لیست های پخش نیز حذف خواهد شد. این تفاوت مهمی است که در میان کتابخانه و لیست های پخش وجود دارد و کاربران باید به آن توجه کنند.

لزومی ندارد لیست های پخشی که توسط کاربر ساخته میشوند بر روی iTunes باقی بماند. میتوان این لیست های پخش را به آیفون ، آیپاد و یا آیپد انتقال داد. برای این کار میتوان از طریق مسیر های File > Library > Export Playlist اقدام کرد و با فرمت XML اقدام به ذخیره آن کنید. برای وارد کردن لیست پخش نیز بر روی دستگاه خود از طریق آدرس File > Library > Import Playlist عمل کنید.

ایجاد یک لیست پخش

آسان ترین راه برای ساخت یک لیست پخش معمولی این است که بر روی گزینه Music در ستون سمت چپ iTunes کلیک کنید. سپس بر روی علامت + که در پایین گوشه سمت چپ قرار دارد کلیک نمایید. حالا یک لیست پخش با نام untitled playlist در پایین قسمت لیست های پخش ظاهر میشود. اگر تمایل دارید میتوانید نام دلخواه خود را برای این لیست پخش انتخاب کنید.

اضافه کردن ترانه ها

حالا دوباره به قسمت کتابخانه برگردید و بر روی ترانه مورد نظر خود که قصد اضافه کردن آن به لیست پخش را دارید کلیک کنید. البته با استفاده از کلید ç میتوانید چند ترانه را به صورت یک جا انتخاب نمایید. سپس با استفاده از قابلیت drag & drop موارد دلخواه خود را به سمت لیست پخش مورد نظر در ستون سمت چپ هدایت کنید. یا این که میتوانید با راست کلیک بر روی موارد انتخاب شده آنها را از طریق گزینه  Add to Playlist و زیر منوی باز شده به لیست پخش خود اضافه کنید.

ایجاد لیست پخش از گزینه های انتخاب شده

شما هم چنین میتوانید با انتخاب ترانه های خود از کتابخانه و یا هر لیست پخشی ، برای آنها یک لیست پخش دیگر به طور مستقیم ایجاد کنید. کافی است گزینه های دلخواه خود را انتخاب کنید سپس از قسمت File گزینه New Playlist from Selection را بزنید. در ادامه نیز باید نام لیست پخش را مشخص کنید.

لیست پخش هوشمند

اگر قصد داریم یک لیست پخش هوشمند را ایجاد کنید که خودش به طور خودکار ترانه های جدید را آپدیت نماید از قسمت ستون سمت چپ گزینه File را بزنید و سپس New Smart Playlist را انتخاب کنید. حالا تنظیمات مورد نظر را اعمال نمایید. توجه داشته باشید برای آپدیت خودکار باید گزینه Live updating را در حالت فعال قرار دهید.

امتحان کنید

بر روی قسمت مربوط به وارد کردن متن در کنار گزینه Contains کلیک کنید و سپس نام هنرمند مورد نظر را وارد نمایید. iTunes میتوانید به طور خودکار نام مورد نظر را تشخیص دهد. پس از اتمام کار OK را بزنید. حالا این لیست پخش در ستون سمت چپ و با تصویر چرخ دنده نمایش داده میشود.

موارد بیشتر

حالا که موفق به ساخت یک لیست پخش هوشمند شده اید میتوانیم نگاهی دقیق تر به موارد موجود در این قسمت بیاندازیم. دوباره همانند قبل به منوی File بروید New Smart Playlist را بزنید. به تصویر + که در سمت راست قرار دارد توجه نمایید. با استفاده از این کلید میتوانید تنظیمات بیشتری را برای لیست پخش خود در نظر بگیرید. بر روی آن کلیک کنید تا موارد جدید برای شما ظاهر شود.

یکی یا همه؟

همان طور که در تصویر مشاهده میکنید گزینه های متعددی برای ایجاد تنظیمات در اختیار قرار گرفته اند. تعداد زیاد این گزینه ها باعث میشود که لیست پخش شما انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد. البته سعی کنید گزینه های مناسب را انتخاب کنید تا موجب شلوغی لیست پخش شما نشود.

منبع : maclife

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *