دنیای طراحی: یک ایستگاه کوچک و هوشمند برای دوچرخه‌های عمومی در کره‌ی جنوبی

دنیای طراحی: یک ایستگاه کوچک و هوشمند برای دوچرخه‌های عمومی در کره‌ی جنوبی
  • 1391/7/23
  • عليرضا شیری
  • 1

این طرح خلاقانه به طور خاص برای شهر سئول کره‌ی جنوبی طراحی شده است و همان‌طور که مشخص است برای سیستم دوچرخه‌های عمومی کاربرد دارد.

در واقع در برخی نقاط شهر سئول فضای کمی جهت قرار دادن دوچرخه‌های عمومی وجود دارد و در این طرح، مشکل تا حد بسیار زیادی حل می‌شود. در شهرهای بزرگ ایران هم یکی از مشکلات در استفاده از دوچرخه‌های عمومی، کمبود فضا است.

طرحی از: Jung Tak

اولین تصویر یک ایستگاه کوچک پارک دوچرخه است که 32 دوچرخه‌ی T-bike را در خود جا می‌دهد و فضایی در حد یک خودرو اشغال می‌کند.

دومین تصویر کامیون T-bike است که برای برطرف کردن مشکل کمبود و یا زیادی دوچرخه در نقاط مختلف شهر طراحی شده است. این خودرو الکتریکی است و درست مثل دوچرخه‌های داخلش، دوستدار محیط زیست است. (همان چیزی که در تهران و دیگر شهرهای شلوغ ایران نیاز داریم)

کامیون را می‌توان به عنوان ایستگاه ثابت هم استفاده کرد.

حتی می‌توان توسط نرم‌افزاری که برای گوشی‌ها عرضه می‌شود، نزدیک‌ترین ایستگاه سیار (کامیون) را روی نقشه پیدا کرد و دوچرخه را تحویل داد. پرداخت هزینه هم با یک رمزعبور امکان پذیر است.

در واقع می‌توان در یک سرویس خاص برای دوچرخه ها ثبت نام کرد و توسط نرم‌افزار، دوچرخه‌ای را که در فاصله‌ی کمی قرار دارد، رزرو نموده و سراغ کامیون رفت و دوچرخه را تحویل گرفت.

اما دوچرخه‌ی جمع و جوری که به طور خاص برای این کامیون کوچک طراحی شده، دارای فرمانی است که جمع می‌شود و اسم آن هم T-Bike است. رنگ و طراحی دوچرخه کاملاً مشخص است و به راحتی ‌می‌توان آن را در خیابان تشخیص داد و البته سارقین نمی‌توانند به راحتی آن را بدزدند!

در این دوچرخه یک GPS هم تعبیه می‌شود که برای جلوگیری از گم شدن و سرقت دوچرخه کاربرد دارد. می‌توان از محصولات EPD Technology برای اضافه کردن مانیتوری که فاصله، زمان استفاده از دوچرخه و مدت زمان باقیمانده را نشان می‌دهد، نیز بهره برد.

منبع: Yankodesign

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *