روت کردن آسان تبلت های نکسوس 10 در ویندوز ، لینوکس و مک

روت کردن آسان تبلت های نکسوس 10 در ویندوز ، لینوکس و مک
  • 1391/10/7
  • علیرضا
  • 0

گاهی اوقات باید کارهایی را در دستگاه خود انجام دهیم که به صورت عادی قادر به انجام آنها نیستیم . مثلا یک برنامه که نیاز به سطوح دسترسی بالاتری نسبت به سایر برنامه ها دارد . در اکثر سیستم عامل ها راهی برای دادن این سطح دسترسی به برنامه ها وجود دارد . مثلا در ویندوز برنامه ها را با استفاده از گزینه Run as administrator در حالت مدیریتی اجرا می کنیم . در برخی توزیع های لینوکس مثل ابونتو با استفاده از دستور sudo این کار را انجام می دهیم . خلاصه در هر سیستم عاملی روش انجام کار متفاوت است . اما در سیستم عامل های موبایلی مثل آندروید نمی توانید به همین راحتی به یک برنامه اجازه دسترسی به سطوح بالاتر را اعطا کنید . مثلا در سیستم عامل آندروید باید دستگاه خود را Root کنید . روت در واقع به معنای دسترسی به همه چیز است و قبلا هم در گویا آی تی مطالبی را راجع به روت کردن دستگاه های آندرویدی مختلف مثل تبلت نکسوس 7 خوانده اید .

اگر شما هم مایل به روت کردن دستگاه آندرویدی خود هستید ، امروز قصد انجام همین کار را داریم . البته دستگاهی که در این مطلب می خواهیم به روش روت کردن آن بپردازیم ، تبلت نکسوس 10 است . به لطف تلاش های یکی از برنامه نویسان معتبر وبسایت MoDaCo به نام آقای ” پائول اوبرین ” ، ابزاری به منظور روت کردن تبلت های نکسوس 10 شرکت گوگل آماده شده است که به راحتی می توانید از آن استفاده کنید . این برنامه که Superboot نام دارد یکی از برنامه های معتبر و مشهور در زمینه روت کردن دستگاه های آندرویدی می باشد که از آن می توان برای روت کردن دستگاه هایی مثل نکسوس 7 ، اچ تی سی وان ایکس ، گلکسی نکسوس و دیگر دستگاه ها استفاده کرد .

یکی دیگر از مزایای این ابزار ، کراس پلتفرم بودن آن است . یعنی اینکه برای استفاده از آن حتما نیازی نیست که از یک پلتفرم خاص مثل ویندوز ، لینوکس یا مک استفاده کنید . در واقع با استفاده از سوپربوت می توانید از طریق هر سیستم عاملی دستگاه آندرویدی خود را روت کنید .

در ادامه مراحل روت کردن تبلت نکسوس 10 را به شما نشان خواهیم داد . پس با گویا آی تی همراه باشید ………

نکته : مواردی که در زیر آمده اند صرفا جهت آموزش می باشند و گویا آی تی هیچگونه مسئولیتی در قبال آسیب های احتمالی را بر عهده نخواهد گرفت .

قبل از شروع کار شاید دانستن این نکته جالب باشد که ابزار سوپربوت ، یک فایل سفارشی شده boot.img را وارد دستگاه شما کرده و پس از اولین بوت دستگاه نیز برنامه هایی نیز SU و Superuser را هم به صورت اتوماتیک نصب می کند . فکر کنم دیگر از این راحت تر نمی شود 🙂

اما برای شروع کار چند مورد پیش نیاز را باید انجام داده باشید . این موارد عبارتند از :

1- دریافت برنامه Superboot ( لینک دانلود این برنامه در پایان مطلب قرار گرفته است )

2- آنلاک کردن بوت لودر آندروید

3- فعال کردن گزینه debugging در تنظیمات آندروید

در موارد 2 و 3 ممکن است نیاز به راهنمایی داشته باشید . در اینصورت بهتر است که ادامه همین مطلب را دنبال کنید تا ابتدا روش آنلاک کردن بوت لودر آندروید را و سپس روش فعال کردن گزینه debugging در تنظیمات آندروید را به شما نشان دهیم .

روش آنلاک کردن بوت لودر آندروید

ابتدا باید Android SDK را دانلود کرده و نصب کنید . لینک آموزش نصب این برنامه در پایان مطلب قرار گرفته است . پس از دانلود و نصب Android SDK باید دستگاه آندرویدی را خاموش کرده و آن را در حالت بوت لودر بالا بیاورید . روش انجام این کار نیز ساده است . در نکسوس 10 کافیست دستگاه را خاموش کنید و سپس برای دکمه های کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور را با هم فشرده و نگه دارید . پس از بوت شدن دستگاه ، آن را با استفاده از کابل یو اس بی به کامپیوتر متصل کرده و صبر کنید تا همه درایورها نصب شوند . نصب درایورهای معمولا به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد . پس از اینکه مراحل نصب به پایان رسید ، پنجره خط فرمان را باز کنید . برای باز کردن پنجره خط فرمان به منوی استارت رفته ( در ویندوز XP به منوی Run بروید ) و عبارت cmd را تایپ کنید . حالا دستور زیر را در محیط خط فرمان تایپ کرده و اجرا کنید :

Fastboot oem unlock

پس از اجرا شدن این دستور ، دستگاه شما مواردی را در صفحه نشان می دهد که حاکی از آنلاک شدن بوت لودر می باشد . پس از آن یک دستورالعمل نیز به منظور تکمیل کار نمایش داده خواهد شد که باید آن را به دقت مطالعه کرده و مراحل را طی کنید .

تبریک ! دستگاه شما آنلاک شد 🙂

حالا باید گزینه Debugging را از طریق منوی Developer options که در بخش تنظیمات دستگاه قرار دارد فعال کنید . در صورتی که گزینه Developer options را در تنظیمات آندروید مشاهده نمی کنید ، به قسمت تنظیمات رفته و وارد بخش About شوید . قسمتی به نام Build Number را در پایین صفحه مشاهده خواهید کرد . روی این قسمت 7 بار به صورت پیاپی ضربه بزنید . پس از آن متنی با عنوان You are now a developer نمایش داده می شود . حالا اگر دوباره به بخش تنظیمات باز گردید ، می توانید قسمت Developer Options را مشاهده کرده و از طریق آن گزینه Debugging را فعال کنید .

لازم به ذکر است که این روش تنها در نسخه 4.2 سیستم عامل آندروید قابلیت اجرایی شدن دارد .

حالا دیگر همه پیش نیازها را انجام داده ایم . اکنون فایل Superboot را دانلود کرده و آن را از حالت زیپ خارج کنید . سپس باید دستگاه را در حالت بوت لودر بالا بیاورید . برای انجام این کار دستگاه را خاموش کنید . سپس دکمه های کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور را با هم فشرده و نگه دارید . اکنون دستگاه را به کامپیوتر متصل کرده و طبق سیستم عامل کامپیوتر خود از روش های زیر استفاده کنید :

ویندوز

تنها و تنها کافیست که فایل Superboot-windows.bat را اجرا کنید .

مک

یک پنجره ترمینال باز کرده و به مسیری بروید که فایل های مربوط به برنامه superboot در آنجا قرار دارند . سپس دستورات زیر را یک به یک اجرا کنید :

chmod +x superboot-mac.sh

./superboot-mac.sh

لینوکس

یک پنجره ترمینال باز کرده و به مسیری بروید که فایل های مربوط به برنامه superboot در آنجا قرار دارند . سپس دستورات زیر را یک به یک اجرا کنید :

chmod +x superboot-linux.sh

./superboot-linux.sh

تبریک ! دستگاه آندرویدی شما روت شد ! پس از روت شدن دستگاه نیز می توانید آیکون برنامه Superuser را در منوی دستگاه خود مشاهده کنید .

دانلود برنامه Superboot ( برای هر سه سیستم عامل ویندوز لینوکس و مک )

آموزش نصب Android SDK

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید