انتقاد بیل گیتس از گوگل به خاطر انجام ناکافی کارهای خیرخواهانه

انتقاد بیل گیتس از گوگل به خاطر انجام ناکافی کارهای خیرخواهانه
  • 1392/5/19
  • علیرضا
  • 0

Bill-Gates-Lost-1-6-Billion-1-2-Billion-in-Just-One-Day

بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت را همه می شناسند. او با ایجاد بنیاد خیریه‌ی بیل و ملیندا گیتس و صرف میلیاردها دلار پول، سعی در بهبود شرایط زندگی و مقابله با بیماری‌ ها در کشورهای کمتر توسعه یافته را دارد. پس هیچ جای تعجبی وجود ندارد که ببینم او در مورد اقدامات خیرخواهانه‌ی شرکت های بزرگ آمریکایی سوال کند.

در مصاحبه‌ای که گیتس با بلومبرگ در مورد تلاش هایش برای بهبود وضعیت دنیا داشته است، گیتس به پروژه گوگل برای ایجاد دسترسی مردم کشورهای فقیر به اینترنت پرسرعت از طریق بالون های مخصوص این شرکت اشاره ای داشته است. او می گوید: من کاملا به انقلاب دیجیتال اعتقاد دارم. اما هنگامی که شما در حال مرگ ناشی از مالاریا باشید، گمان نمی کنم که با نگاه کردن به یک بالون بتوانید مشکلات خود را حل کنید و این شیوه به شما کمکی نخواهد کرد. هنگامی که یک کودک اسهال می گیرد، وبسایتی وجود ندارد که بتواند به آنها برای حل مشکلاشان کمک کند.

اتصال مراکز مراقب های بهداشتی اولیه و مدارس به اینترنت بسیار خوب است. اما برای کشورهایی با میزان درآمد پایین واقعا نمی تواند موثر و مفید باشد؛ مگر اینکه شما مستقیما بگویید که ما قصد داریم کاری در رابطه با بیماری مالاریا انجام دهیم.

گیتس در ادامه توضیح می دهد که گوگل کار درستی را انجام می دهد، اما آنها همچنان روی هسته‌ی کاری خودشان متمرکز هستند. به همین دلیل نیاز است که گوگل گام های مهمتری بردارد و به فقرا کمک کند.

وی در ادامه می گوید: گوگل قبلا گفته بود که می خواهد کارهای گسترده ای انجام دهد و از این رو پروفسور Larry Brilliant را استخدام کرده و تبلیغات زیادی هم انجام دادند. ولی در نهایت همه آنها را تعطیل کردند. اما اکنون آنها فقط کارهای مربوط به خودشان را انجام می دهند. خوب است. اما کسانی که فقط روی کار خودشان متمرکز می شوند، کمکی به بهبود وضع فقرا نمی کنند.

 

البته بیل گیتس در تغییرات سازمانی اخیر مایکروسافت چیزی نگفت. حتی برخی منابع نزدیک به مایکروسافت این احتمال را می دهند که وی دوباره به این شرکت بازگردد. اما گیتس هنوز هم می گوید که قصد ندارد به عنوان مدیر عامل دوباره منصوب شود و سعی دارد تا با استفاده از بیناد خیریه اش کارهای بشر دوستانه در سطح دنیا انجام دهد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *