چگونه یک نوشته را بدون استفاده از برنامه ، spell check کنیم؟

چگونه یک نوشته را بدون استفاده از برنامه ، spell check کنیم؟
  • 1392/7/17
  • محمدرضا رشيدي
  • 0

Capture

مطمئنا خیلی از شما کاربران گویا آی تی با املای کلمات گاهی اوقات مشکل پیدا می کنید و یا حتی نیاز دارید تا نوشته هایتان را از لحاظ املایی تصحیح کنید که احتمالا به این منظور، نوشته تان را در برنامه ای مثل ورد کپی می کنید و منتظر می مانید تا این برنامه اشکالات املایی نوشته شما را برای شما پیدا کند تا بتوانید آن ها را تصحیح کنید.باید اعتراف کنم که خود بنده به شخصه تا به حال از همین روش استفاده می کردم چون فکر می کردم که تنها این برنامه ی ورد است که اجازه می دهد از شر خطاهای املایی نجات پیدا کنم و مشکلات نوشته ی خود را برطرف کنم.

اما باید این نکته را به شما عرض کنم که اگر تا به حال از این شیوه استفاده می کردید دیگر نیاز نیست تا به خودتان زحمت این کار را بدهید چون سال 2013 است و قابلیت تصحیح املای کلمات از مرورگر ها گرفته تا پی دی اف خوان ها فراگیر شده است.

مطمئنا ترک عادت موجب مرض است و وقتی این موضوع را به کامپیوتر ها ربط می دهیم متوجه میوشیم که ممکن است بیشتر از آن چه نیاز باشد در حال کار کردن هستیم! برای مدت طولانی تنها این پردازشگر های کلمه مانند ورد بودند که قابلیت داخلی تصحیح املای کلمات را در خود داشتند ، به این معنا که کاربران نوشته های خود را داخل ورد کپی می کردند و گزینه ی spel check را می زدند تا نوشته آن ها بررسی شود و خطاهای املایی آن تصحیح شود.

اما این قضیه مدت زیادی است که به پایان رسیده است.  در این مطلب قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه حتی در مرورگر ها  و برنامه های پی دی اف خوان به تصحیح املای کلمات و نوشته های خود بپردازید.

Spell Checking در داخل مرورگر

ممکن است در ابتدا قادر به هضم کردن این قضیه نباشید و مختان سوت بکشد اما باید بدانید که مرورگر ها هم از قابلیت تصحیح املای کلمات برخور دارند.چه در حال پر کردن یک فرم باشید و چه در حال ارسال یک ایمیل و نوشتن یک مطلب،خطاهای املایی شما با خط قرمزی که زیر آن ها کشیده می شود معلوم می شوند.با کلیک راست کردن بر روی کلمه ی مورد نظر می توانید لیستی از پیشنهادات موجود را مشاهده و در صورت تمایل از آن ها استفاده کنید.

Capture1

چگونگی انجام این فرایند و کیفیت دیکشنری لغات مورد استفده در مرورگر به نوع و ورن مرورگر انتخابی شما بستگی دارد.

در پایین می توانید اطلاعاتی را که از طرف هر کدا از کمپانی های مرورگر ها ارائه شده است را مطالعه بفرمایید :

Spell Cheking در پی دی اف خوان ها 

فایل های PDF در حقیقت نباید قابلیت ویرایش داشته باشند و آن ها در حقیقت پاسخ وب به برگه های معمولی است! بنابراین چک کردن املای کلمات یک فایل پی دی اف بدون نیاز به کپی کردن محتوای آن کمی زیرکانه به نظر می رسد!

هنوز هم روش هایی برای انجام این کار وجود دارد. اگر ار برنامه ی Adobe Acrobat استفاده می کنید ی توانید به راحتی هرچه تمام تر فایل های خود را ویرایش کنید و خطاهای املایی کلمات نوشته ی خود را تصحیح کنید. همچنین ابزار هایی برای تبدیل فایل های پی دی اف به فرمت های DOC وجود دارد.  در مقابل، Adobe Reader ، فقط امکان خواندن فایل های پی دی اف را به شما می دهد و نمی توانید ستقیما خطاهای املایی نوشته ی خود را بررسی کنید.

استثنایی که در این باره وجود دارد ، یک فرم پی دی اف است . گاهی اوقات فایل های پی دی اف درون خود فرم ها و Text Box هایی را شامل می شوند که باید توسط کاربر پر شوند.اگر از Adobe Reader 7 یا بالاتر استفاده می کنید در حال پر کردن این طور فرم ها می توانید از قابلیت تصحیح امکلای کلمات استفاده کنید. تنها کافیست شروع به پر کردن فرم کنید تا مشکلات نوشتاری برای شما مشخص شوند :

Capture2

اگر می خواهید زبان های بیشتری را به این برنامه اضافه کنید می توانید از این لینک استفاده کنید .

سرویس دهندگان ایمیل

ممکن است این مطلب برای شما تکراری به نظر برسد اما خوب به هر حال باید بگویم که سرویس دهندگان ایمیل نیز از این قابلیت پشتیبانی می کنند. سرویس دهندگانی مثل Outlook ، Thunderbird ، MacMail و … این قابلیت را برای کاربران خود فراهم آورده اند. حتی کلاینت ویندوز 8 نیز از این امکان بهره مند است:

Capture3

کلماتی که املای آن ها غلط باشد مشخص می شوند و پیشنهاداتی برای آن ها ارائه می شود که می توانید آن ها را انتخاب کنید.

تصحیح کننده های املایی آنلاین

آیا می دانستید وب سایت هایی هستند که به کاربران این امکان را می دهند تا در سریع ترین زمان بتوانند نوشته های خود را از لحاظ املایی تصحیح کنند؟ برای مثال After The Deadline  این امکان را به شما عزیزان می دهد :

Capture4

برنامه های دیگر

هنوز هم از صحت کار تصحیح کننده های املایی مطمئن نیستید؟؟! باید این را هم در نظر داشته باشید که همیشه نباید از خط های قرمز که زیر کلمات کشیده می شود خبری باشد چون مکن است تمام کلمات را درست تایپ کرده باشید!البته گاهی اوقات با تایپ بعضی کلمات به اصطلاح چرت و پرت این قابلیت را تست کنید.

این را نیز باید بگوی که سیستم عامل مک تقریبا شما هر کجای آن که باشید این قابلیت را به شما ارائه می کند و تقریبا در حال حاضر برنامه ها سعی دارند تا این قابلیت خیلی مفید را به مجوعه ی امکانات خود اضافه کنند تا راحتی را برای کاربران خود به ارمغان بیاورند.

حتما به ما بگویید که از کدام یک از موارد بالا برای تصحیح املای کلمات خود استفاده می کنید تا بدانیم محبوبیت کدام برنامه از همه بیشتر است.من حدس می زنم محبوبیت برنامه های آنلاین از همه بیشتر باشد البته برای کسانی که معمولا همیشه اینترنت در اختیار دارند و محدودیتی در این باره ندارند.

منبع : MakeUseOf

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *