یو اس بی Type-C چیست؟ (بخش آخر)

یو اس بی Type-C چیست؟ (بخش آخر)
  • 1393/5/25
  • مهدی صمصامی
  • 0

usb-type-c-840x420

در بخش اول مطلب به بررسی تاریخچه ی یو‌اس‌بی پرداختیم و نسل‌ها و نسخه‌های مختلف آن و مزایا و معایب هر یک را بررسی کردیم. در این بخش سعی می‌کنیم مدل جدید یعنی همان یواس‌بی Type-C را بررسی کنیم و ویژگی‌های جدید آن را به شما نشان دهیم. برای آشنایی با این تکنولوژی جدید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

یواس‌بی Type-C از چه لحاظی بهتر است؟

مدل جدید Type-C دیگر دارای نسخه‌های مینی و میکرو نخواهد بود و فقط در یک اندازه برای کامپیوترها و اسمارت‌فون‌ها به طور یکسان عرضه می‌شود.

خصوصیات فعلی پلاگ Type-C این است که از پلاگ کنونی Type-B Micro 2.0 – که در اسمارت‌فون‌ها استفاده می‌شود – پهن‌تر و ضخیم‌تر است. با اینکه خصوصیات Type-C می‌تواند برای اسمارت‌فون‌هایی که روز به روز سعی در نازک‌تر شدن دارند، یک مشکل تلقی شود، اما دیدن اینکه یک نوع پلاگ بتواند بدون نگرانی از اندازه و نوع آن، وارد هر دستگاهی شود و کار کند، امیدوار کننده است.

usb-type-c-cable

از آنجا که یو اس بی Type-C بر اساس جدید ترین نسخه ی یو اس بی یعنی USB 3.1 ساخته می شود، می توانید انتظار داشته باشید که انتقال اطلاعات را با سرعتی در حدود 10Gbps (ده گیگا بیت در ثانیه) ببینید. این سرعت دقیقا دو برابر سرعت انتقال USB 3.0 که 5Gbps است، می باشد و بسیار سریع تر از USB 2.0 با سرعت 480Mbps است. همچنین این تکنولوژی دارای سرعت و قدرت کافی است که بتواند صدا و تصویر را روی یک صفحه ی نمایش 4K فوق اچ دی (4K Ultra HD) نمایش دهد.

از نظر شارژ کردن، با استفاده از Type-C می توانیم یک کابل برای شارژ کردن هر دستگاهی داشته باشیم. در حال حاضر فقط دستگاه های با مصرف انرژی کم می توانند به وسیله ی میکرو یو اس بی شارژ شوند، مانند اسمارت فون ها و تبلت ها و حتی یک کروم بوک. بقیه ی دستگاه ها مانند لپتاپ ها و مانیتور ها به دلیل مصرف برق بالای خود به یک شارژ اختصاصی و قوی تر نیاز دارند، که این مورد (استفاده از شارژ های مختلف) می تواند اندکی ناخوشایند باشد.

usb-type-c-port

شارژر بیشتر اسمارت فون ها قدرت تحمل 5 ولت انرژی با 2 آمپر جریان را دارد، در حالیکه کامپیوتر ها به 20 ولت در 5 آمپر نیاز دارند. اتصال دهنده های USB 3.1 و مدل جدید Type-C با گسترش این میزان، قدرت پشتیبانی از انرژی برق در مقیاسی حدود 100 وات را دارند و در این حالت می توان با یک کابل، یک اسمارت فون را با میزان انرژی پایین و یک کامپیوتر دسکتاپ را با میزان انرژی بالا شارژ کرد. تصور کنید برای کامپیوتر، تبلت، دوربین و اسمارت فون تان یک شارژ یکسان داشته باشید، مطمئنا این امر بسیار مطلوب خواهد بود.

طراحان یو اس بی Type-C، آن را به گونه ای طراحی کرده اند که وقتی کاربر پلاگ یو اس بی را وارد درگاه می کند، یک صدای کلیک کوچک شنیده می شود. ممکن است بسیاری از ما فکر کنیم که به این ویژگی در یک یو اس بی نیازی نداریم، اما در واقع شنیدن این صدا می تواند اطمینان کافی را از درست قرار گرفتن کابل در درگاه برای کاربر به ارمغان آورد.

quantum-physics-USB

و بهتر از همه چیز این است که پلاگ های Type-C قابل برگشت و دو رو (Reversible) می باشند. دیگر نیازی نیست برای درست جا زدن پلاگ در درگاه، آن را بچرخانید. در این حالت از هر طرف که آن را وارد کنید، به درستی وارد شده و کار می کند.

چه زمانی یو اس بی Type-C راخواهیم دید؟

مشخصات و ویژگی های نهایی یو اس بی Type-C به زودی در دسترس قرار می گیرند. البته USB-IF (انجمن مجریان یو اس بی) اعلام کرده بود که آن را تا انتهای ماه جولای امسال عرضه می کند، اما هنوز خبری از آن نیست. با این حال وقتی که USB-IF آن را تصویب کند و ارائه کند، زمان زیادی طول خواهد کشید تا ما یو اس بی Type-C را در استفاده های روزمره ی الکترونیکی خود ببینیم. USB 3.0 در سال 2008 ارائه شد و پس از آن تنها در چند سال اخیر شروع به استفاده از آن در کامپیوتر ها شده است. در حالیکه که هنوز هم برخی از کامپیوتر ها از همان مدل USB 2.0 قدیمی استفاده می کنند.

برای شروع، ممکن است ما دستگاه های مجهز به Type-C را در سال 2015 ببینیم، اما احتمالا برای برخی از تولید کنندگان بیشتر طول می کشد تا از آن در محصولات جدید خود استفاده کنند.

به نظر شما USB-IF با انتخاب این مشخصات برای Type-C مسیر درستی را در پیش گرفته است؟ آیا شما هم منتظر داشتن یک دستگاه با درگاه های جدید Type-C خواهید بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع : MakeUseOf.com با ویرایش از گویا آی تی

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *