آیا قرار است اسکنرهای شبکیه/عنبیه در آینده امنیت موبایل‌ها را تامین نمایند؟ – بخش ۱

آیا قرار است اسکنرهای شبکیه/عنبیه در آینده امنیت موبایل‌ها را تامین نمایند؟ – بخش ۱
  • 1393/5/31
  • خاطره فتا
  • 0

شایعاتی بر سر زبان‌ها افتاده مبنی بر اینکه گلکسی نوت 4 شرکت سامسونگ نوآوری جدیدی در خود دارد که با استفاده از آن از طریق نگاه کردن به دستگاه می‌توان آن را روشن کرد. این دستگاه بر اساس اسکنر شبکیه/عنبیه که در داخل دیوایس کار گذاشته خواهند شد کار می‌کند. این خبر بیشتر شبیه داستان‌های فلیم‌های علمی تخیلی می‌باشد. اما همان‌طور که در آیفون 5S و گلکسی اس 5 که با اثر انگشت روشن می‌شوند شاهد عینی این اتفاق بوده‌ایم، این‌گونه اختصاصی‌سازی‌های مکانیزم روشن کردن دیوایس‌ها از طریق اسکنرهای چشم یا اثر انگشت همیشه بی‌عیب و کامل نبوده و نیستند.

eyelock01

تکنولوژی اسکن چشمی چگونه عمل می‌کند و چه زمانی در جهان واقعیت می‌توانیم از این تکنولوژی در موبایل‌ها استفاده کنیم؟ و آیا زمانی که این وسیله به بازار آمد به اندازه کافی امن و قابل اطمینان خواهد بود تا قادر به حفظ حریم خصوصی افراد باشد؟ بیایید بیشتر بدانیم:

اسکنرهای شبکیه در مقابل اسکنرهای عنبیه

اول از هر چیز ما نیازمند آنیم که بدانیم تفاوت میان اسکنرهای شبکیه و اسکنرهای عنبیه در کجاست، هر چند وقتی صحبت از اسکنرهای چشمی می‌شود، هیچ تفاوتی بین این دو قائل نمی‌شوند. در اذهان عمومی هر دو یک نوع از اسکنر تلقی می‌شوند، اما کارایی این دو بخش از چشم کاملا با هم متفاوت می‌باشد.

چگونگی عملکرد اسکنر شبکیه

یک اسکنر شبکیه، یک پرتو نوری مادون قرمز به کره چشم شما می‌تاباند و میزان بازتاب اشعه از شبکیه چشم را اندازه‌گیری می‌نماید.

eyelock02

شبکیه چشم از لایه نازک سلولی در عقب چشم تشکیل یافته است و شامل شبکه پیچیده‌ای از مویرگ‌های خونی می‌باشد که الگوی این شبکه برای هر فرد فاکتور منحصر به فرد و مخصوص به خود او محسوب می‌شود. به خاطر این خاصیت است که میزان بازتاب نور مادون قرمز از شبکیه در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. این یک ویژگی برای چشم به حساب می‌آید که توسط آن می‌توان هویت افراد را از هم تشخیص داد.

جوانب مثبت و منفی اسکن شبکیه

متاسفانه کمتر امکان دارد که شبکیه چشم شما در تمامی مدت عمرتان بدون تغییر بماند. بعضی از بیماری‌ها مانند دیابت، گلوکوم (آب سیاه) و هر نوع بیماری دیگری که به نوعی بر چشمان شما اثر بگذارد قادر خواهد بود تا روی شبکه سلولی و مویرگی شبکیه نیز تاثیرگذار باشد و این بدان معنی می‌باشد که اگر شما زمانی که چشمان سالمی داشته‌اید اسمارت فون خود را با شبکیه چشم خود هماهنگ کرده باشید، چند سال بعد به هر دلیلی که ساختمان و الگوی بازتابی شبکیه چشم شما تغییر یابد شما دیگر قادر به استفاده از دستگاه خود نخواهید بود.

از سوی دیگر دیوایس‌هایی که با اسکن کردن شبکیه کار می‌کنند، نیازمند آنند که فاصله دستگاه تا چشم بسیار نزدیک باشد (در حدود چند اینچ) و تابیده شدن نور مادون قرمز از این فاصله به چشم فرد در طی استفاده روزانه بسیار آزاد دهنده خواهد بود.

به هر حال تا زمانی که خیلی از مسائل پزشکی و بیماری‌های بی‌شمار قادر به تغییر شبکه سلولی و مویرگی شبکیه چشم می‌باشد، امکان استفاده از این دستگاه با اشکالات زیادی روبه‌رو خواهد بود. یک بیماری مانند ایدز یا مالاریا می‌تواند ساختمان مویرگی شبکیه چشم را آن‌چنان تغییر دهد که بازتاب شبکیه چشم به اسکن نور مادون قرمزی که از دیوایس شما به آن تابانده می‌شود کاملا متفاوت گردد. اگر چنین وسیله‌ای ساخته شود شما باید اسکن چشم خود را با اسمارت فون‌تان به صورت هفتگی یا ماهیانه به روز نمایید تا قادر به استفاده از دستگاه خود باشید یا اینکه مجبور خواهید شد به طور مرتب با چشم پزشک خود در تماس باشید که مبادا بیماری دیگری بر چشم شما اثر گذاشته باشد.

منتظر بخش بعدی این مقاله از گویا آی‌تی باشید…

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *