آشنایی با قابلیت های کاربردی و مخفی گوگل درایو

آشنایی با قابلیت های کاربردی و مخفی گوگل درایو
  • 1395/7/18
  • زهرا معبودی
  • 0

سرویس فضای ابر گوگل یا گوگل درایو دارای ویژگی ها و قابلیت هایی است که اغلب کاربران از آن بی اطلاع هستند از این رو قصد داریم در این مقاله به برخی از نکات کاربردی و مهم در استفاده از این سرویس اشاره نماییم تا بتوانید تجربه کاربری بهتر و مطلوب تری در استفاده از آن داشته باشید. با گویا آی تی همراه باشید.

ماندگاری فایل های حذف شده در پوشه Trash

بسیاری از کاربران از این موضوع بی اطلاع هستند که فضای ذخیره سازی Trash نیز در گوگل درایو مانند سایر بخش ها عمل می کند و ماندگاری اطلاعات حذف شده شما در این پوشه تا زمانی که آنها را به طور دستی حذف نکنید قطعی است. بنابراین اگر به فضای ابری خود نیاز دارید بهتر است سری به پوشه Trash زده و فایل های حذف شده خود را از آن قسمت به صورت دستی پاک نمایید. هرچند این ویژگی به نظر آزار دهنده می رسد اما این امکان را به کاربر می دهد که در صورت حذف نا خواسته برخی از فایل ها بتواند آنها را از پوشه Trash بازگردانی نماید.

google-drive--cloud--storage-service

برای خالی کردن این پوشه به یک باره می توانید از بالای صفحه با انتخاب گزینه Trash و یا Bin آیتم Empty Trash  (Empty Bin) را انتخاب نمایید.

تطابق نداشتن حجم ذخیره سازی شده در فضای ابری و کامپیوتر شما

در برخی مواقع کاربران با بررسی دو نمودار مربوط به حجم اشغال شده توسط اپلیکیشن در کامپیوتر به نسبت گوگل درایو متوجه می شوند که این دو مقدار باهم برابر نیستند دلیل این امر می تواند یکی از موارد زیر باشد.

google-drive--cloud--storage-service

  • اگر میزان تفاوت بین حجم فایل های روی کامپیوترتان با حجم فایل های روی گوگل درایو زیاد است و به چند گیگابایت می رسد بهتر است در اولین مرحله سری به پوشه trash بزنید و فایل های اضافی را از آن پاک نمایید. فایل های کامپیوتر شما با محتوای trash همگام سازی نمی شوند و همچنین به دلیل اینکه این فضا توسط trash اشغال شده شما نمی توانید اطلاعی از حجم دقیق آن داشته باشید.
  • باید توجه داشته باشید که موارد به اشتراک گذاشته شده به جای کامپیوتر بر روی حساب کاربری گوگل شما ذخیره می شوند.
  • برخی از اطلاعات را می توان با ذخیره نمودن در پوشه های چند گانه بر روی کامپیوتر دانلود نمود و به این صورت فضای بیشتری را در اختیار گرفت.
  • اگر از میان فایل های موجود خود تنها برخی از فایل های خاص را در حساب گوگل خود ذخیره می کنید این اختلاف کاملا طبیعی خواهد بود.
  • در نهایت و به عنوان آخرین نکته می توان گفت تفاوت های بسیاری بین محیط PC و مک وجود دارد و کاری از دست شما بر نخواهد آمد.

فضای ذخیره سازی خود را بررسی نمایید

معمولا کاربران به وسیله اپلیکیشن های آنلاین از میزان فضای مصرفی توسط حساب گوگل خود مطلع می شوند اما به عنوان یک ترفند می توان گفت که شما قادرید به وسیله حساب کاربری خود گوگل نیز از این موضوع اطلاع پیدا کنید برای این کار کافی است از آدرس myaccount.google.com/intro/preferences#storage  اقدام نموده تا به میزان حجم مصرفی خود دست یابید. همچنین قادرید با کلیک بر روی دکمه فلش از جزئیات بیشتری نیز آگاهی یابید.

این نکته شایان توجه است که حجم مصرفی توسط جیمیل نیز از فضای مصرفی ابری شما به حساب می آید.

google-drive--cloud--storage-service

کلید های میانبر اندرویدی

بسیاری از کاربران هستند که روزانه چندین بار به اطلاعات موجود در فضای ابری خود نیاز پیدا می کنند و این موضوع کمی آزار دهنده به نظر می رسد که در هر بار نیاز به فایل های شخصی اپلیکیشن گوگل درایو را باز نموده و به دنبال فایل مورد نظر خود بگردید.

گوگل به عنوان یک مزیت ویژه برای کاربران اندرویدی خود قابلیتی را از آگوست ۲۰۱۶ در دسترس قرار داده است که به وسیله آن قادر هستید یک نسخه میانبر از فایل ها پر استفاده خود در صفحه اصلی گوشی ایجاد نمایید.

google-drive--cloud--storage-service

برای این کار کافی است فایل مورد نظر خود را اجرا نمایید و روی علامت سه نقطه عمودی موجود در گوشه سمت راست کلیک نموده و گزینه Add to Home Screen را انتخاب نمایید.

همگام سازی هدفمند

در برخی مواقع کاربران به دلیل ذخیره حجم زیادی از اطلاعات در درایو گوگل خود تصور می کنند که قارد به Sync نمودن اطلاعات با کامپیوتر خود نیستند به عنوان مثال شاید شما بخواهید یک بک آپ از اطلاعات وب سایت خود ایجاد نمایید و یا تمامی عکس های گرفته شده با گوشی همراه خود را نگهداری کنید. برای این کار بهتر است اطلاعات و محتوای مهمی را انتخاب نمایید که نیاز به همگام سازی دارند. این کار باعث می شود علاوه بر کاهش پهنای باند مصرفی بتوانید با سرعت بیشتری همگام سازی خود را انجام دهید.

google-drive--cloud--storage-service

اگر از سیستم عامل ویندوز بهره می برید، روی آیکن گوگل درایو در نوار وظیفه کلیک کنید و در صورت استفاده  از مک ، معمولا می‌توانید آیکن گوگل درایو را در نوار منو پیدا کنید. سپس روی علامت سه نقطه موجود در بالا و گوشه ‌ی سمت راست صفحه کلیک کرده و Preferences را انتخاب و با کلیک بر روی  گزینه‌ ی Sync These Folders Only فایل های مورد نظر خود را انتخاب و همگام سازی نمایید.

چگونه پهنای باند مصرفی خود را بهتر مدیریت کنیم؟

در صورت استفاده از اپلیکیشن دسکتاپ گوگل درایو شما قادر خواهید بود پهنای باند خود را به شیوه توضیح داده شده در زیر مدیریت نمایید.

گاهی متوجه می شوید که اپلیکیشن های فعال دیگری وجود دارند که بخشی از فضای مصرفی پهنای باند شما را به خود اختصاص داده اند در این حالت می توانید فضای مصرفی پهنای باند آنها را به این صورت کاهش دهید.

روی آیکن گوگل درایو کلیک نموده و به قسمت تنظیمات وارد شوید. با انتخاب تب Advanced  زیر قسمت مربوط به Bandwidth Settings سرعت مورد نظر خود را وارد نمایید.

google-drive--cloud--storage-service

پس از اتمام عملیات روی دکمه‌ی Apply کلیک کنید.

به کمک پشتیبان گیری از عکس های خود در فضای ابری بخش قابل توجهی از فضای اسمارت فون خود را آزاد کنید

در حافظه اسمارت فون شما قطعا حجم بسیار زیادی از تصاویر وجود دارد که هیچ نیازی به نگهداری آنها نیست اما تفکیک و جدا سازی آنها از تصاویر خوب و بدرد بخور کاری دردسر ساز و سخت به نظر می رسد. برای رهایی از این مشکل بهتر است یک بار زحمت جدا سازی تصاویر بدرد بخور خود را بکشید و یک بک آپ از آن بر روی فضای ابری خود داشته باشید و همواره آن را با اسمارت فون خود همگام سازی نمایید.

google-drive--cloud--storage-service

پس از آن دیگر نیازی به جدا سازی تک تک آیتم ها نیست و شما با بهره گرفتن از اپلیکیشن Google Photos و کلیک روی سه نقطه موجود در قسمت بالا سمت راست و انتخاب گزینه Free Up Space به کمک مقایسه تصاویر موجود در حافظه گوشی و تصاویر بکاپ گرفته  شده موجود در فضای ابری، تصاویر بدرد نخور شما را جدا نموده و می توانید در صورت تمایل آنها را حذف نمایید.

سرویس گوگل درایو قابلیت ها و ویژگی های نهان زیادی دارد که بسیاری از کاربران از آن بی اطلاع هستند. اگر تجربیات و یا اطلاعاتی از دیگر بخش های محبوب گوگل درایو دارید آن را با دیگر کاربران گویا آی تی به اشتراک بگذارید تا آنها نیز بتوانند تجربه کاربری مطلوبی را از این سرویس محبوب داشته باشند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *