نقد و بررسی پرینتر خانگی موسوم به چاپگر Epson L800

نقد و بررسی پرینتر خانگی موسوم به چاپگر Epson L800
  • 1395/10/5
  • زهرا معبودی
  • 0

اپسون یکی از کمپانی های معتبر در زمینه تولید چاپگر می باشد که همواره چاپگرهای با کیفیتی را روانه بازار نموده است. چاپگرهای سری L این کمپانی در حدود ۴ سال و نیم پیش معرفی شده اند. در این سری از چاپگرهای کمپانی اپسون، از فناوری تزریق پیوسته جوهر به واسطه مخزن های بزرگ استفاده شده است. این روش نه تنها سبب کاهش هزینه چاپ و جوهر محصول می شود بلکه بهروری و بازدهی آن را نیز تا میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در این مطلب قصد داریم به یکی از چاپگرهای این سری با نام چاپگر L800 اپسون بپردازیم. با گویا آی تی و یک بررسی تخصصی دیگر همراه باشید.

چاپگرهای سری L اپسون یک تفاوت بزرگ و مهم با سایر سری های چاپگرهای جوهر افشان دارند. این چاپگر های با مجهز شدن به دو مخزن جوهر توانسته اند کارایی و صرفه جویی بالایی را ایجاد نماید. عملکرد این چاپگر ها به این صورت است که کاربر مخازن جوهر بزرگ قرار گرفته در بخش خارجی چاپگر را از جوهر پر می نماید. جوهر موجود در این مخازن به مرور زمان به مخازن داخلی دستگاه که عملکردی چون کارتریج های قدیمی دارند، تزریق می نماید. این نوع عملکرد باعث می شود تا میزان مصرفی جوهر تا حد زیادی کاهش یافته و از خشک شدن و هدر رفتن آن در کاتریج جلوگیری می شود. این امر می تواند تا حد زیادی در کاهش هزینه های جوهر مصارفی موثر باشد.

epson-l800

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این دسته از چاپگرها افزوده شدن فناوری اختصاصی Micro Piezo می باشد. این فناوری قادر است دقت چاپ را تا رزولوشن ۵۷۶۰ در ۱۴۴۰ DPI افزایش دهد. تکنولوژی جالب دیگری که در این چاپگرها گنجانده شده است،  Fast Ink Top یا FIT نام دارد. این تکنولوژی در واقع نوعی دریچه ی  ساسات هوا و یا دریچه مسدود کننده هوا می باشد که عملکرد آن کنترل میزان جوهر تزریق شده به کارتریج از مخازن جوهر اصلی می باشد.

طراحی و امکانات

چاپگر نوع L800  در واقع پرچمدار این سری از چاپگر های کمپانی اپسون می باشد که برای مصارف خانگی و اداری ساخته شده است. L800  در ظاهر شباهت بسیار زیادی با سایر چاپگرهای این کمپانی دارد اما برخلاف آن ها در این چاپگر امکان تعویض کارتریج وجود ندارد. البته این یک نقص برای محصول به حساب نمی آید زیرا عملکرد کلی این چاپگر با انواع دیگر تفاوت های چشمگیری دارد. همانطور که پیشتر اشاره نمودیم. کارتریج های این چاپگر به وسیله مخازن جوهر بیرونی خود تامین می شوند از این رو نیازی به تعویض آن ها وجود ندارد. جوهر قرار گرفته در این مخازن بزرگ به مرور زمان به کارتریج های درونی دستگاه تزریق می شود و علاوه به تامین جوهر به ماندگاری و عمر بیشتر آن نیز کمک می کند. در مواقع اتمام جوهر دستگاه نیز، نیازی به خروج کاتریج ها نبوده و تنها با شارژ نمودن مخازن بیرونی می توانید مشکل را برطرف نمایید.

epson-l800

مخازن جوهر در بخشی از پرینتر واقع شده اند که به سادگی قابل جدا شدن هستند و برای شارژ آن ها به مشکلی بر نخواهید خورد. در مقابل با قرار دادن آن ها در محل خود نیز به گونه ای به نظر می رسند که گویی به دستگاه متصل هستند و بخشی از دستگاه را تشکیل داده اند. مخازن بیرونی به وسیله کانال های پلاستیکی به چاپگر متصل هستند و محل نگهداری آن ها به گونه ای تعبیه شده که از زیبایی ظاهری دستگاه چیزی کم نمی کند.

در کنار این جعبه که مخزن ‌های جوهر در آن قرار دارند یک دکمه چرخشی جای داده شده است که با چرخاندن آن تزریق جوهر به هد متوقف می ‌شود، این دکمه برای زمانی که قصد جابجایی چاپگر را داشته باشید کارایی دارد.

مشخصات فنی و قیمت چاپگر جوهر افشان L800 اپسون

  • دقت چاپ ۵۷۶۰ در ۱۴۴۰ DPI
  • ۶ مخزن بزرگ ۷۰ میلی‌متری شامل فیروزه‌ای، فیروزه‌ای روشن، قرمز مجنتا، زرد و مجنتای روشن
  • چاپ روی دیسک اپتیک CD/DVD
  • حداکثر سایز کاغذ: A4
  • قابل نصب روی نسخه‌های مختلف ویندوز شامل اکس پی، ۷ و ۸
  • ابعاد: ۵۳۷ در ۵۷۱ در ۲۸۹ در حالت باز و ۵۳۷ در ۲۸۹ در ۱۸۸ در حالت بسته
  • قیمت در بازار تهران: ۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان

در بخش جلویی دستگاه و در سمت راست آن سه چراغ  LED به همراه سه دکمه شامل: پاور برای خاموش و روشن نمودن دستگاه، دکمه بازگشت هد به مکان پیش‌ فرض و دکمه لغو چاپ وجود دارد. این دستگاه از نظر اتصالات از پورت USB  برای اتصال به کامپیوتر استفاده می نماید ولی متاسفانه هیچ خبری پورت شبکه یا حتی امکان دسترسی به شبکه بی سیم در این چاپگر مشاهده نمی شود.

 

این دستگاه مجهز به یک مخزن کاغذ با گنجایش ۱۲۰ برگه A4 و ۲۰ کاغذ فتوگلاسه می باشد. هم چنین از دیگر قابلیت های آن امکان چاپ بر روی CD/DVD می باشد. در صورتی که به جعبه مراجعه نمایید یک قطعه برای این منظور مشاهده خواهید نمود. این قطعه اختصاصی مطابق شکل در قسمت جلویی پرینتر جا داده می شود و به کمک آن چاپگر قادر به انجام عملیات چاپ بر روی CD/DVD می باشد. توجه به این نکته ضروری است که برای چاپ بر روی CD یا باید از انواع مخصوص چاپ آن ها استفاده نمایید و یا برچسب های موجود در بازار را که به این منظور تولید می شوند تهیه نموده و بر روی CD بچسبانید، تا عملیات چاپ بر روی سطح برچسب انجام گیرد.

epson_l800_imprimindo_cd1

نرم افزار

کمپانی اپسون به همراه این چاپگر نرم افزار های خاصی را نیز در قالب یک CD به شما ارائه می دهد این نرم افزار ها که شامل مواردی چون  Epson Easy Photo Print و Epson Print CD هستند به کاربران کمک می کنند تا با ساده ترین روش های موجود اقدام پرینت نمودن عکس های خود شوند همچنین از این نرم افزار ها می توان ب منظور ایجاد طراحی های جذاب بر روی CD بهره گرفت.

کارایی و کیفیت چاپ

به طور معمول چاپگر های جوهر افشان سرعت نسبتا پایین تری به نسب انواع لیزری دارا هستند. همچنین عملکرد آن ها در کیفیت و رزولوشن نیز اندکی پایین تر از دسته لیزری می باشد. اما فناوری Micro Piezo اپسون در L800 سبب دقت و کیفیت بسیار بالایی در چاپ تصاویر و متون شده است. این چاپگر از نظر کیفیت چاپ هیچ تفاوتی با نمونه های لیزری نداشته و بر خلاف انواع جوهر افشان قدیمی از دقت و کیفیت چاپ بسیار بالایی برخوردار است.

هرچند سرعت چاپ این دستگاه به نسبت پرینتر های لیزری همچنان کندتر است اما باید گفت پیشرفت قابل توجهی به نسبت سایر جوهر افشان های موجود در بازار داشته است. در بررسی های انجام شده پرینترهای اپلیزری یک برگه A4 با میزان متن استاندارد را در مدت ۱٫۵ ثانیه پرینت می کنند. در حالی که مدت پرینت متن مشابه در L800 اپسون مساوی ۵ ثانیه می باشد.

epson-l800

نتیجه آزمایشات با چاپگر L800 اپسون:

۱۰ برگ متن با استاندارد ۵۰ ثانیه

۱۰ برگ ترکیبی متن و عکس بر روی کاغذ معمولی ۱۲۰ ثانیه

۱ برگ عکس رنگی بر روی کاغد فوتوگلاسه با حداکثر کیفیت ۱۴۵ ثانیه

این پرینتر در چاپ متنون به کیفیت پرینترهای لیزری و در چاپ تصاویر به شکل خیره کننده ای خوب عمل می کند. شاید باورتان نشود اما عکس ‌هایی که با این چاپگر چاپ نمودیم کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به چاپ‌ خانه ‌های عکس رایج دارند.

epson-l800

هزینه مواد مصرفی

هرکدام از ۶ تانکر جوهر در چاپگر L800 قیمتی بالغ بر ۱۶ دلار (۶۰ هزار تومان) هزینه بر می دارد. البته این قیمت مربوط به جوهر های اصلی کمپانی اپسون می باشد و در صورتی که شما بخواهید، می توانید از نمونه های غیر اصلی با قیمت و کیفیت پایین تر استفاده نمایید. با این وجود قیمت شارژ نموده هر ۶ تانکر رنگی با جوهرهای اصلی اپسون در حدود ۳۶۰ هزار تومان برایتان آب خواهد خورد. البته این نکته شایان توجه است که بر اساس ادعای کمپانی اپسون شما به واسطه هر مخزن رنگی از L800 قادر به چاپ ۶۵۰۰ صفحه خواهید بود که این میزان به معنای چاپ هر عکس به مبلغ ۵۵ تومان می باشد. پس باید گفت هزینه جوهر مصرفی دستگاه بسیار پایین تر از سطح انتظار و بسیار مرغون به صرفه می باشد.

جمع بندی نهایی

کمپانی اپسون با تولید L800 یک چاپگر خلاقانه و تمام عیار را روانه بازار نموده است چاپگری که با بهره مندی از فناوری CISS توانسته به طور چشمگیری هزینه چاپ را کاهش دهد. طراحی بی نظیر این محصول باعث شده است تا به بهترین گزینه برای مصارف خانگی و ادارات کوچک تبدیل شود. این چاپگر ها با کیفیت چاپ عالی، سرعت بالا به نسبت سایر پرینتر های جوهر افشان و همچنین امکان شارژ آسان در واقع محصولاتی بی نظیر و کارآمد هستند.

مزایا معایب
کپسول های حجیم جوهر عدم استفاده در سیستم عامل لینوکس
کیفیت چاپ بالا و رنگ های طبیعی نداشتن پورت شبکه و اتصال بی سیم
سرعت چاپ بسیار بالاتر به نسبت انواع جوهر افشان دیگر
قادر به چاپ بر روی CD/DVD

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این محصول با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *