اتاق شارژ بی سیم؛ یک فناوری مربوط به آینده که اکنون می توانیم از آن استفاده کنیم

اتاق شارژ بی سیم؛ یک فناوری مربوط به آینده که اکنون می توانیم از آن استفاده کنیم
  • 1395/12/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

اکنون در سال ۲۰۱۷، کابل های شارژ تا حدود زیادی ابتدایی به نظر می رسند – پژوهشگران در سال های گذشته به فناوری شارژ بی سیم توجه جدی نداشته اند، به طوری که اکنون نتیجه آن این شده که در گوشه هر اتاق انبوهی از کابل های شارژ به هم ریخته مخفی وجود دارد.

گویا آی تی – اما دانشمندان مرکز پژوهشی Disney به راه حلی دست یافته اند – یک اتاق یکپارچه که می تواند به صورت بی سیم ۱۰ دستگاه را به طور همزمان شارژ کند، در صورتی که به هیچ درگاه اتصالی نیاز ندارد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که با گوشی خود وارد این اتاق شوید و سپس عمل شارژ شدن خود به خود آغاز خواهد شد.
این گروه از دانشمندان توضیح می دهند که، ” شارژ بی سیم این پتانسیل را دارد که به سادگی انتقال داده ها از طریق هوا، انرژی دستگاه های الکتریکی ما را به طور یکپارچه تامین کند.”
“اما در روش های موجود عمل شارژ باید در فاصله نزدیک انجام شود، به طوری که آزادی حرکت لازم برای شارژ خودکار و بدون دخالت انسان را فرآهم نمی کند. ”
در تست های اولیه این اتاق مشخص شده است که آن می تواند حدود ۱۹۰۰ وات انرژی را به صورت ایمن فرآهم کند و بسته به مکان دستگاه دریافت کننده شارژ، بازدهی ۴۰ تا ۹۵ درصد را ارائه می کند.

این مقدار انرژی مناسبی است و بیشتر از انرژی لازم برای شارژ گوشی، لامپ ها، فن ها، اسباب بازی ها و وسایل الکترونیکی کوچک دیگر شما است.
لازمه این کار این است که باید یک لوله مسی نسبتاً مزاحم در وسط اتاق وجود داشته باشد و دیوارها باید با پنل های آلومینیومی ویژه ای ساخته شوند که از کف تا سقف امتداد داشته باشند، تا این که عرضه پایدار انرژی را تسهیل کنند – اگرچه این پنل ها می توانند در آینده با رنگ های رسانای الکتریکی جایگزین شوند.
روش کار این سیستم این گونه است که ۱۵ خازن در درون لوله نصب می شوند، این خازن ها به یک ژنراتور نصب شده در بیرون از اتاق متصل می شوند تا یک میدان مغناطیسی یکپارچه ایجاد کنند.

کویل گیرنده متصل شده به این لوله همراستا با فرکانس خازن بسامد می کند تا دستگاه های شما را شارژ کند.
در شکل کنونی این فناوری – که با عنوان رزونانس حفره شبه ساکن (QSCR) شناخته می شود – به غیر از این لوله مسی ناخوشایند، برخی ایرادهای نسبتاً مهم وجود دارد.
اولین مورد این است که اگرچه این شارژ بی سیم برای انسان ها کاملاً ایمن است، اما طبق دستورالعمل های فدرال ایالات متحده در رابطه با مقدار نرخ جذب ویژه (SAR)، شما نمی توانید زیاد به این میله نزدیک شوید.
این بدین معناست که این میله یا باید دارای حسگرهای داخلی باشد تا بتواند در هنگام نزدیک شدن افراد خودش را خاموش کند و یا این که طراحی آن به گونه ای باشد که افراد را مجبور کند تا از آن دور بمانند.

مشکل دیگر این اتاق این است که قادر نیست دستگاهای متعدد را به یکباره شارژ کند — سباستین آنتونی به سایت Ars Technica این گونه توضیح می دهد:
“به دلیل این که انرژی زیادی در این محفظه فلزی ذخیره می شود، شما نمی توانید انرژی بیشتری را در آن ذخیره کنید، مگر این که آن را در محیط پخش کنید. به عبارت دیگر، شما می توانید ۱۹۰۰ وات انرژی بی سیم را به صورت ایمن در به صورت یکجا در اتاق پخش کنید – این فقط در صورتی امکان پذیر است که دستگاه هایی در اتاق وجود داشته باشند که حدود ۱۹۰۰ وات انرژی را دریافت و مصرف کنند.
پژوهشگران متوجه شده اند که حدود ۱۰۰ وات نیرو می تواند به طور پیوسته و به صورت ایمن در اتاق پخش شود — اما برای مقادیر بالاتر یک سیستم هوشمندتر دارای نوعی ردیاب مصرف انرژی لحظه ای مورد نیاز است. ”

اما خبر خوب این است که مقیاس این سیستم می تواند به صورت تئوری کوچک یا بزرگ باشد – تصور کنید که شما بتوانید دستگاه های خود را کابینت های کوچک قرار دهید تا شارژ شوند و یا وجود انبارهای بزرگ شارژ کننده بی سیم را در نظر بگیرید.
این گروه اشاره می کند، ” این تکنیک می تواند برای دامنه گسترده ای از کاربردها مورد استفاده قرار گیرد، از کابینت های شارژ کننده کوچک گرفته تا اتاق ها یا دفاتر کار متوسط و انبارهای بزرگ که به طور بالقوه دارای چندین میله هستند.”
بر اساس محدودیت های اخیر بدیهی است که این اتاق هنوز برای ارائه به بازار آماده نیست، اما این روش کاملاً برای حل مشکل کابل های شارژ ما مناسب به نظر می رسد.
روزی را تصور کنید که دیگر هیچ وقت به دلیل فراموش کردن اتصال گوشی خود به درگاه برق، با یک گوشی نیمه شارژ شده خانه را ترک نخواهید کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *