نشانه ها و اثرات وجود ویروس در کامپیوترها

نشانه ها و اثرات وجود ویروس در کامپیوترها
  • 1396/7/9
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

حتی در کامپیوترهایی که انواع نرم افزازهای امنیتی روی آنها نصب شده ویروس ها و سایر بدافزارها ممکن است از سد این ابزارها عبور کرده و روی عملکرد سیستم تاثیر منفی بگذارند. اگر اخیرا رفتار کامپیوترتان تغییر کرده، سرعت آن کمتر شده یا برنامه های ناشناخته ای روی آن ظاهر می شوند و پیام های عجیب و غریبی می بینید وقت آن رسیده که یک اسکن کامل برای پیدا کردن ویروس ها انجام دهید حتی اگر ضد ویروس هیچ هشداری در این مورد به شما نشان نداده باشد.

گویا آی تی – حتی در کامپیوترهایی که انواع نرم افزازهای امنیتی روی آنها نصب شده ویروس ها و سایر بدافزارها ممکن است از سد این ابزارها عبور کرده و روی عملکرد سیستم تاثیر منفی بگذارند. اگر اخیرا رفتار کامپیوترتان تغییر کرده، سرعت آن کمتر شده یا برنامه های ناشناخته ای روی آن ظاهر می شوند و پیام های عجیب و غریبی می بینید وقت آن رسیده که یک اسکن کامل برای پیدا کردن ویروس ها انجام دهید حتی اگر ضد ویروس هیچ هشداری در این مورد به شما نشان نداده باشد.

برای مطالعه راه های رفع مشکل کندی کامپیوتر بر روی لینک کلیک کنید.

کند شدن سیستم

تمام کامپیوترها بعد از گذشت مدت زمانی چند از نصب انواع برنامه ها کند خواهند شد اما افت یکباره و چشمگیر سرعت که ادامه دار هم باشد احتمالا نشانه‌ ای از وجود کامپیوتر روی سیستم است. چه این اتفاق در زمان بوت شدن سیستم، باز کردن برنامه ها یا هنگام بارگذاری برای بارگذاری وب سایت ها بیفتد احتمالا یک ویروس در حال بهره برداری از قدرت پردازشی کامپیوتر بوده یا پهنای باند اینترنت شما را اشغال کرده است.

کرش و فریزهای مکرر

هنگ کردن یک نرم افزار یا کرش کردن سیستم عامل لزوما به معنای ابتلا سیستم به ویروس نیست، اکثر این خطاها به خاطر مشکلات نرم افزاری رخ می دهد. هر چند اگر کامپیوتر شما در طول روز چندین بار فریز یا هنگ کرده و یا اکثر نرم افزارها کرش می کنند احتمالا مقصر اصلی یک ویروس است. ویروس ها از طریق تغییر یا حذف فایل های سیستمی ضروری سیستم عامل موجب کرش کردن آن می شوند. اگر نرم افزار ضد ویروس هیچ بدافزاری روی کامپیوتر پیدا نکرد احتمالا با مشکل سخت افزاری مواجه هستید.

استفاده بیش از حد از درایو ذخیره سازی یا پردازنده

پردازش اطلاعات در زمانی که شما از کامپیوتر استفاده نمی کنید امری عادی است اما اگر هارد درایو کامپیوتر برای همواره برای ساعت های طولانی اشغال باشد احتمالا یک ویروس در پشت صحنه در حال فعالیت است. ویروس‌ هایی که توان پردازنده را به کار می گیرند موجب گرم شدن آن و طبیعتا چرخش سریع‌ تر فن و بلند شدن سر و صدای آن می شوند. برای بررسی وضعیت پردازنده روی نوار وظیفه ویندوز کلیک راست و Task Manager را انتخاب کنید. اگر در پنجره ابزار مدیر وظیفه که باز شده برگه‌ ها را نمی بینید دکمه More details را بزنید و بعد از آن درصد مصرف پردازنده را بررسی کنید. اگر نرم افزار خاصی را اجرا نکرده باشید و این عدد به صورت پیوسته بالای ۲۰ درصد بماند احتمالا سیستم آلوده به ویروس است. گاهی اوقات برنامه هایی که به درستی بسته نمی شوند هم موجب افزایش مصرف توان پردازنده خواهند شد که البته این مشکل را می توان با راه اندازی مجدد سیستم یا به سادگی کلیک راست روی این برنامه ها در مدیر وظیفه و انتخاب گزینه End Task، آنها را بست.

برنامه های و پیام های پاپ‌آپ ناشناخته

بسیاری از وب سایت ها راهکارهای تبلیغاتی را به درستی پیاده می کنند به نحوی که هیچ مزاحمتی برای بازدید کننده ایجاد نمی کنند اما اگر بدون وب گردی به یک باره شاهد نمایش تبلیغات در کامپیوتر شدید احتمالا سیستم ویروسی شده است. ویروس ها می توانند برنامه های ناشناخته ای در نوار وظیفه قرار دهند یا در زمان بوت کردن کامپیوتر آنها را اجرا کنند. در اکثر موارد این علائم نشان دهنده وجود تبلیغ افزار-برنامه های ناخواسته بی آزار- روی سیستم است و نه یک ویروس مخرب اما گاهی اوقات عملکرد آنها شبیه ویروس بوده و عملکرد سیستم را بسیار کند کرده یا اطلاعات مرورگر را سرقت می کنند. اگر ضد ویروس شما قادر به شناسایی این برنامه ها نیست پیشنهاد می کنیم نرم افزارهای ضد تروجان را نصب کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *