مقایسه بوگاتی شیرون و ویرون

مقایسه بوگاتی شیرون و ویرون
  • 1397/3/15
  • زهرا معبودی
  • 2

حدود ۲ سال پیش بود که شرکت خودروسازی بوگاتی خبری اعلام داشت که علاقمندان به خودروهایش را به عبارتی سورپرایز کرد. در این رویدادی که بوگاتی در نظر گرفته بود، خودروی فوق العاده اش به نام بوگاتی ویرون، اعلام توقف تولید شد. علاقمندان به این خودرو از شنیدن این خبر چندان خوشحال نشدند اما ادامه خبر جالب بود چرا که بوگاتی با تدابیر خود، خودروی دیگری را جایگزین بوگاتی ویرون کرده بود و آن را بوگاتی شیرون نام گذاشته بود.

مقایسه بوگاتی شیرون و ویرون

اگر بخواهید بوگاتی شیرون را بر پایه بوگاتی ویرون بسنجید کافی است که بدانید، که این خودروی فرانسوی، از هر جهت، از نظر ظاهری، قدرت، بدنه و نظیر آن، یک سر و گردن بالاتر از بوگاتی ویرون بوده است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی ویژگی های این دو خودرو بپردازیم و مقایسه ای بین بوگاتی ویرون و شیرون داشته باشیم.

مقایسه بوگاتی شیرون و ویرون خود رو های 12 میلیارد تومانی

معرفی بوگاتی ویرون (Bugatti Veyron)

بوگاتی ویرون در طول زمان حیات خود، به صورت یک خودروی پر قدرت مسابقه ای شناخته می شده است. این خودرو که در سال ۲۰۰۵ متولد شد، به دلیل قدرت دینامیکی فوق العاده ای که داشته توانست رکورد دار مسابقات باشد و به عنوان ابرقدرت خودروهای دنیا، شناخته شود. اما از آن جا که همه این رخداد ها برای بوگاتی ویرون معمولی بود، شرکت مربوطه، در سال ۲۰۱۱ مدل جدیدی از بوگاتی ویرون را ارائه کرد که قدرت دینامیکی و ساختاری آن از بوگاتی ویرون معمولی بالاتر بود. اسم این خودرو را بوگاتی ویرون سوپر اسپرت نام گذاری نمودند که انتظار می رفت در مسابقات درخشان تر از قبل ظاهر شود که این گونه نیز شد.

مقایسه بین بوگاتی ویرون و شیرون

معرفی بوگاتی شیرون (Bugatti Chiron)

تقریبا ۱۰ تا ۱۱ سال از فرمانروایی  بوگاتی شیرون می گذشت که رویداد خودروی ژنو ۲۰۱۶ برگذار شد و طی این مراسم بوگاتی اعلام کرد که ویرون دیگر تولید نمی شود اما  بوگاتی شیرون قرار است جای آن را بگیرد. بوگاتی در این نمایشگاه از اولین دستاورد خود برای  بوگاتی شیرون رونمایی کرد.

مقایسه بین بوگاتی ویرون و شیرون

نام بوگاتی شیرون بر چه اساسی انتخاب شده است؟

شاید از خود در این باره سوال کنید که چرا این خودرو را بوگاتی شیرون نام گذاری کرده اند؟ پاسخ این سوال بر می گردد به یکی از رانندگان افسانه ای شرکت بوگاتی که نام او لوئی شیرون بوده است. از طرفی در سال ۱۹۹۹ یک خودرو خاص و مفهومی با نام شیرون ۱۸/۳  نیز معرفی شده بود که همه این ها دست در دست هم نهادند تا ویرون را به خاطره ها ببرند و شیرون را وارد عرصه رقابت چند ساله جدید بوگاتی کنند.

مقایسه بین بوگاتی ویرون و شیرون

بررسی و مقایسه بوگاتی شیرون و بوگاتی ویرون

اولین چیزی که در هر مقایسه به ذهنمان خطور می کند، تفاوت عمر دو خودرو است. این دو خودرو تفاوت عمری ۱۰ ساله دارند و باید حدس بزنید که در این ۱۰ سال از نظر تکنولوژیکی و علمی، دنیای مکانیک و خودرو سازی چقدر تغییرات داشته اند.

مقایسه کامل ویژگی های بوگاتی شیرون و ویرون

طراحی ظاهری بوگاتی شیرون و بوگاتی ویرون

بعد از این که در ذهن خود، تفاوت یک دهه از عمر این دو خودرو را بررسی کردیم قاعدتا به این نتیجه می رسیم که باید خودروی جدید، از ظاهر تا باطن، چیزی فراتر از یک بوگاتی ویرون باشد.

انتظارها بر این پایه بود  که در عمر ۱۰ ساله ای که بوگاتی وقت داشته، تا شیرون را طراحی کند، از نظر ظاهری کاری خارق العاده انجام دهد و روال ها را از ویرون به سمت یک شیرون متفاوت بکشد اما بوگاتی اعلام کرد که با تولید شیرون قصد ندارد آنقدر ها از نسل قبلی یعنی بوگاتی ویرون فاصله بگیرد و از نظر ظاهری، به ویرون وفادار خواهد ماند. به همین دلیل در طراحی ظاهری این دو تفاوت شایانی دیده نمی شود.

مقایسه بین بوگاتی ویرون و شیرون

احتمال می رود که این شرکت بخواهد نسل های پیاپی خودروی خود را در یک طیف ظاهری مشترک، حفظ کند.

هر چند بوگاتی اعلام کرده روی ظاهر حساسیت به خرج نداده و به دنبال طرح جدید نبوده اما می توان برخی بهبودی ها را در ظاهر شیرون نسبت به ویرون مشاهده کرد.

مقایسه بین بوگاتی ویرون و شیرون

در طراحی ظاهری بوگاتی شیرون، ابتدا چشم تان به چراغ های جلویی می رسد که پنل های ال ای دی ۴ گانه ای برای آن در نظر گرفته شده است. این تفاوت را می توان اولین جذابیت شیرون دانست چرا که چهارگانه شدن چراغ های جلو در کنار باریک شدن ورودی هوا، موجب شده که خودرو بوگاتی شیرون عریض تر از بوگاتی ویرون به نظر برسد.

سپر جلوی بوگاتی شیرون کماکان حالت v شکل خود را که از بوگاتی ویرون وام گرفته حفظ کرده اما تا جلوی پنجره امتداد یافته است. برای اینکه بتوانید بوگاتی شیرون را سریع تر از سایر خودرو ها بشناسید، به بخش C شکل  آن باید توجه کنید که به طور جالبی بخش راننده را از قسمت های دیگر جدا کرده و از پایین تا سقف امتداد پیدا می کند.

مقایسه بین بوگاتی ویرون و شیرون

اما اگر بخواهیم نمای پشتی بوگاتی شیرون و بوگاتی ویرون را با هم مقایسه کنیم با یک اتفاق خیلی خوب مواجه می شویم. این خودرو از نظر ظاهر و نمای عقب، بسیار جذاب تر و خوش اندام تر از بوگاتی ویرون طراحی شده و چراغ های عقبی که ۴ گانه نیز هستند به طور هنرمندانه از پنل های ال ای دی فاصله گرفته اند و به صورت کلی به عریض تر نشان دادن خودرو کمک کرده اند.

اما اگر بخواهید از دید شباهت ها نگاه کنید، می توان گفت که این دو تفاوت ماهیتی چندانی ندارند فقط شیرون ۱۰ سال جوانتر و جذاب تر از ویرون است.

مقایسه عقب خودروی بوگاتی شیرون و ویرون

به طور کلی بعد از مقایسه ظاهری بوگاتی شیرون و بوگاتی ویرون، می توان مدعی این بود که تنها تفاوت ها،در بوگاتی شیرون، بخش c شکل در ساید خودرو شیرون، چراغ های ۴ گانه و ال ای دی، و تفاوت سایز سپر جلویی، می باشد.

این تفاوت ها موجب شده که بوگاتی شیرون یک خودروی اسپرت تر نسبت به بوگاتی ویرون به نظر برسد که البته همه این تفاوت ها علت علمی نیز دارند. بدین صورت که تفاوت های ایجاد شده، خودرو را به گونه ای طرح زده که با قوانین علم آئرودینامیک سازگار تر بوده و می تواند به بهبود عملکرد خودرو نسبت به برادر بزرگتر خود، یعنی ویرون، بیانجامد.

مقایسه بین بوگاتی ویرون و شیرون

 

جدول مقایسه ظاهری بوگاتی شیرون و بوگاتی ویرون 

مقایسه طراحی ظاهری بوگاتی شیرون و بوگاتی ویرون

بوگاتی ویرون ۱۶.۴ بوگاتی ویرون ۱۶.۴ سوپر اسپرت بوگاتی شیرون
طول (mm) ۴.۴۶۲ ۴.۴۶۲ ۴.۵۴۴
عرض (mm) ۱.۹۸۸ ۱.۹۸۸ ۲.۰۳۸
ارتفاع (mm) ۱.۲۰۴ ۱.۱۹۰ ۱.۲۱۲
فاصله دو محور (mm) ۲.۷۱۰ ۲.۷۱۰ ۲.۷۱۱

در آن چه که تا کنون گفته شده، به این اشاره شد که خودروی شیرون عریض تر از ویرون به نظر می رسد، هر چند در کمیت، رقم عرض شیرون بیش از ویرون است اما در ظاهر خیلی بیشتر از آن چه ذکر شده، عریض تر به نظر می رسد. حتی از نظر طولی هم شیرون کمی بزرگتر از ویرون بوده است.

مقایسه بوگاتی شیرون و ویرون از نمای کنار

بررسی پنل داخلی بوگاتی شیرون نسبت به بوگاتی ویرون

بوگاتی قول داده بود که ظاهر شیرون چیزی فراتر از ویرون نباشد، و البته در ظاهر نیز به این قول خود پایبند بوده است. اما از نظر طراحی داخلی تفاوت های عمیقی در شیرون دیده می شود که نشان از شیک تر شدن، و حرفه ای تر و البته استاندارد تر شدن بخش داخلی خودرو دارد.

اولین چیزی که در این مقایسه به چشم می خورد استفاده از  صفحه نمایشگرهای دیجیتال است که در پشت صفحه آمپر و غیره قرار دارد. با کمک این نمایشگر ها، خودرو می تواند از سیستم ناوبری ماهواره ای نیز استفاده کند و در کنار آن اطلاعات دیگر را به خوبی و با فرم زیبا نشان دهد.

تفاوت در طراحی ظاهری فرمان شیرون و البته جایگاه دنده ها و ابزارهای کمکی آن نیز همه و همه به جذاب تر بودن خودرو کمک کرده اند.

البته شیرون دارای آپشن های زیادی است که هنگام خرید، به خریداران امکان می دهد تا از میان آپشن های ارائه شده، گزینه های مورد علاقه خود را جایگزین کنند و یک خودروی کاملا دلخواه و دلپسند خود بسازند و تحویل بگیرند.

تصویری از بوگاتی شیرون

به طور کلی از نظر طراحی داخلی نیز می توان گفت که بوگاتی شیرون، لوکس تر، جذاب تر، حرفه ای تر و استاندارد تر بوده به طوری که در بخش راننده و سرنشین، تمامی امکانات لازم برای یک خودروی مسابقه ای فراهم آورده تا بهترین نتیجه را به بار بنشاند.

اگر تا پیش از این در مورد بوگاتی ویرون تحقیق کرده باشید می دانید که پیام اصلی این خودرو مخصوصا برای پنل داخلی به این صورت تکرار شده است :

ساده اما خیره کننده!

ولی وقتی وارد پنل داخلی بوگاتی شیرون می شوید، دیگر خبری از سادگی نیست اما واقعا خیره کننده است و همه چیز به حالت عالی قرار دارد.

مقایسه بین بوگاتی ویرون و شیرون

 

مقایسه موتور و پیشرانه در بوگاتی شیرون و بوگاتی ویرون

زمانی که می خواهیم به طور کلی قدرت پیشرانه و موتور یک خودروی خارجی را محک بزنیم سریع به دنبال مدت زمان رسیدن سرعت از صفر به ۱۰۰ کیلومتر می گردیم. در بوگاتی شیرون این رقم کمتر از ۲٫۵ ثانیه گزارش شده که رقمی عالی است. به طور کلی قدرت این خودرو به گونه ای است که می تواند تا ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت به پیش برود که این رقم فوق العاده است. ( رکورد دار افزایش سرعت از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، توسط ویرون ۲٫۵ ثانیه ذکر شده که در زمان خود در میان رقبا زبانزد بوده و هیچ خودرویی قدرت رویارویی با این ویژگی را در زمان آن نداشته است )

مقایسه بین بوگاتی ویرون و شیرون

اما در بوگاتی ویرون گفته شده که مدت زمان لازم برای رسیدن از ۰ به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت، تقریبا ۱۳٫۶ ثانیه به طول می انجامد.

جدول مقایسه سرعت ها در بوگاتی شیرون و بوگاتی ویرون و بوگاتی ویرون سوپر اسپرت

میزان شتاب شیرون ویرون
شتاب صفر تا صد کمتر از ۲٫۵ ثانیه ۲٫۵ ثانیه
شتاب صفر تا ۲۰۰ کمتر از ۶٫۵ ثانیه ۷٫۳ ثانیه
شتاب صفر تا ۳۰۰ ۱۳٫۶ ثانیه ۱۶٫۷ ثانیه
بیشینه سرعت ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت (محدود شده) ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت

 

در یک دید کلی می توان گفت هدف بوگاتی برای تولید بوگاتی شیرون این بوده که خودرویی بسازد که بتواند آن را به عرصه رقابت با  هنسی ونوم جی تی (Hennessey Venom GT) و کوئنیگزگ (Koenigsegg) درآورد و ویژگی این خودرو به گونه ای است که در این هدف واقعا موفق شده است. ویژگی های بوگاتی شیرون از نظر قدرت موتور، چیزی فراتر از نمونه های قبلی است که البته نباید کمتر از این نیز انتظار داشت.

مقایسه بین بوگاتی ویرون و شیرون

در زیر جدول مقایسه پیشرانه های محصولات بوگاتی را مشاهده می کنید:

مقایسه بوگاتی شیرون با بوگاتی ویرون در بخش موتور و پیشرانه

بوگاتی ویرون ۱۶.۴ بوگاتی ویرون ۱۶.۴ سوپر اسپرت بوگاتی شیرون
حجم موتور (سی سی) ۷.۹۹۳ ۷.۹۹۳ ۷.۹۹۳
تعداد سیلندر ۱۶ خورجینی ۱۶ خورجینی ۱۶ خورجینی
قدرت تولیدی (اسب بخار) ۹۸۶ ۱.۱۸۲ ۱.۴۷۹
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۱.۲۴۸ ۱.۵۰۰ ۱.۶۰۰
جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک DSG ۷ سرعته اتوماتیک DSG ۷ سرعته اتوماتیک DSG
سیستم انتقال قدرت چهار چرخ (AWD) چهار چرخ (AWD) چهار چرخ (AWD)
شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) ۲.۵ ۲.۴ ۲.۳
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)
مصرف سوخت (شهری) ۳۲ لیتر ۳۳.۶ لیتر ۲۹.۵ لیتر
مصرف سوخت (بزرگراهی) ۱۵.۶ لیتر ۱۵.۶ لیتر ۱۵.۶ لیتر
مصرف سوخت (میانگین) ۲۵.۵ لیتر ۲۶.۵ لیتر ۲۳.۵ لیتر
قیمت پایه در بازارهای جهانی (میلیارد تومان) ۱۰ ۱۰.۵ ۱۲

سیستم ترمز بوگاتی شیرون چگونه است؟

علاوه بر افزایش شتاب و سرعت که یک معرف خوب برای قدرت یک خودرو است، زمان توقف خودرو نیز می تواند نشان از کارآمدی آن داشته باشد. با توجه به اینکه، بوگاتی شیرون تقریبا یک خودروی، ۲ تنی است، اما جالب است بدانید که در حدود فاصله ۳۱ متر قادر خواهد بود از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به ۰ برسد و توقف کند. این رقم از نظر شما چگونه است؟

مقایسه بین بوگاتی ویرون و شیرون

علت این امر، استفاده از دیسک های بزرگ کربنی  و سرامیکی است که به راحتی توانسته این میزان فاصله را برای بوگاتی شیرون به ارمغان آورد.

در حال حاضر این رقم فاصله ترمز، برای برترین خودرو ها نزدیک به ۵۵ سانتی متر است اما حالا شما مقایسه کنید، ۳۱ متر کجا و ۵۵ متر کجا!

 

قیمت خودروی بوگاتی شیرون به تومان و شرایط خرید آن

قیمتی که برای بوگاتی شیرون در نظر گرفته شده، به ۱٫۹ میلیون پولند بوده که به حساب تومان ایرانیان، چیزی حدود ۱۱ میلیارد تومان می باشد. با توجه به این موضوع، لازم است که یک دهم قیمت این محصول ( به طور تقریبی ) به حساب این شرکت واریز شود، تا به عنوان یک پیش خرید نام شما در لیست خریداران ثبت گردد.

مقایسه بین بوگاتی ویرون و شیرون

تا پیش از توقف تولید بوگاتی ویرون، این شرکت تا ۴۵۰ دستگاه از این خودرو را تولید کرده که در زمان عرضه آن، حدود  ۴ میلیارد تومان به فروش می رسیده است. اما حالا جز خودروهای بوگاتی ویرون دست دوم و کار کرده نمی توانید نمونه های آن را پیدا کنید و این در حالی است که حالا قیمت خرید یک بوگاتی ویرون دسته دوم حداقل ۵ میلیارد تومان است.

نظر خود را در رابطه با این دو خودرو برای ما بنویسید و بگویید اگر قرار باشد برای خرید بوگاتی ۱۰ میلیارد تومان خرج کنید حاضر هستید چه خودرویی را جایگزین آن کنید؟

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *