۸ روش ساده برای حل مشکل کار نکردن جستجو در ویندوز ۱۰

۸ روش ساده برای حل مشکل کار نکردن جستجو در ویندوز ۱۰
  • 1398/4/31
  • زهرا معبودی
  • 0

کار نکردن جستجو در ویندوز ۱۰ معضلی است که ابتدا به امر، از طریق استارت منو به چشم می آید. البته این بخش از ویندوز ۱۰ همیشه دچار مشکل ها و نواقصی بوده است. به لطف بروز رسانی های اخیر، خصوصا بروز رسانی ۱۰ می ۲۰۱۹، بسیاری از مشکلات این سرویس حل شده است.

به عنوان مثال یکی از مهم ترین مشکلات این سرویس این بوده که، تنها فایل های خاصی را به کمک جستجو در این بخش می توانستیم سرچ کنیم. اما به لطف این سرویس حالا می توانیم، به راحتی تمام چیزهایی که می خواهیم را از طریق استارت منو جستجو کنیم.

خب حالا با این حساب، باز هم مشکلات کم و زیادی هستند که می توانند منجر به کار نکردن جستجو در استارت منو ویندوز ۱۰ شوند. راه حل های زیر را در این باره جدی بگیرید

کار نکردن جستجو در استارت منو ویندوز ۱۰ با تعمیر نصاب ویندوزی

قبل از این که بخواهید موفق به حل مشکل کار نکردن جستجو در ویندوز ۱۰ شوید، و بخاطر این موضوع از برخی شیوه های جدی تر استفاده کنید، و دیتاهای خود را به مخاطره اندازید، می توانید نصب ویندوزی خود را رفرش کنید.

این اولین راهی است که به شما پیشنهاد می شود، و شما می توانید با کمک آن، اطلاعات حیاتی خود را حفظ کنید.

کار نکردن جستجو در استارت منو ویندوز 10 با تعمیر نصاب ویندوزی

برای انجام این کار، می توانید ابتدا یک فلش قابل بوت از ویندوز ۱۰ ایجاد کنید و یا از دی وی دی استفاده کنید و اقدام به رفرش کردن نصب کنید. با این کار، وقتی به صفحه Ready to install رسیدید، به راحتی می توانید تعمیرات را اعمال کنید.

وقتی به صفحه ای مشابه صفحه بالا رسیدید، گزینه Keep personal files and apps را انتخاب کنید. البته این آپشن هرگز به طور پیش فرض انتخاب نشده است. باید روی لینک Change what to keep ابتدا کلیک کنید و بعد Keep personal files and Window settings را انتخاب کنید.

در ادامه روی دکمه Install کلیک کنید. با این کار، نسخه جدیدی از ویندوز بدون حذف دیتاهای تان نصب خواهد شد. این نصب بیشتر به حالت، رفرش و نو سازی نصب می ماند.

بعد از این که عملیات نصب تمام شد، به بررسی مشکلات بپردازید و قابلیت جستجو در ویندوز ۱۰ را تست کنید.

 

بررسی فایل های سیستمی برای حل مشکل کار نکردن سرچ در ویندوز ۱۰

یکی دیگر از ابتدایی ترین شیوه ها برای حل مشکل کار نکردن جستجو ویندوز ۱۰ این است که به کمک کامند پرامپت، مشکل را مورد بررسی قرار دهید. البته بهتر است قبل از مرحله قبل این کار را انجام دهید.

برای انجام این روش، باید ابتدا کامند پرامپت را باز کنید. ( بر روی آیکون کامند پرامپت راست کلیک کنید و Run as administrator را انتخاب کنید ) و سپس دستور زیر را وارد کنید

sfc /scannow

بعد از نوشتن این دستور، اینتر را بزنید.

بررسی فایل های سیستمی برای حل مشکل کار نکردن سرچ در ویندوز 10

با انجام این کار، فایل های سیستمی شما و عملکرد های سیستمی تان مورد سرچ و بررسی قرار می گیرد و سیستم آن ها را تعمیر می کند. بدین صورت، استارت منو و جستجو در آن نیز که از عملکرد های سیستمی است مورد بررسی قرار می گیرد.  SFC و قابلیت های آن، کمک می کند که اگر مشکلی وجود داشته باشد حل شود یا نهایتا گزارش شود.

نکته: البته اگر از این طریق مشکل شما حل نشد، یک بار هم از طریق Safe Mode همین دستورات را وارد کنید و وضعیت را بررسی کنید. این بار شانس تعمیر مشکل سرچ شما بیشتر است.

 

فعال/ غیرفعال کردن آنتی ویروس یا فایروال ویندوزی

پیشنهاد ما این نیست که به طور کامل، انتی ویروس خود را حذف کنید. در ابتدا باید بگوییم که هدف مان از این راهکار، حذف موقت آنتی ویروس هایی غیر از آنتی ویروس خود ویندوز ۱۰ است. طبق گزارش هایی که دریافت کرده ایم، برخی از آنتی ویروس ها که از سرویس های آنلاین استفاده می کنند، می توانند عامل این مشکل باشند.

مثلا آنتی ویروس اوست، یکی از همین آنتی ویروس هاست. اگر یکی از این آنتی ویروس روی سیستم شما نصب است، حتما یک آنتی ویروس جدید نصب کنید.

فعال/ غیرفعال کردن آنتی ویروس یا فایروال ویندوزی

از سوی دیگر، فعال کردن فایروال ویندوز نیز به برخی از کاربران کمک کرده است. به نظر می رسد که جستجو و نمایه سازی به طرز عجیبی به تنظیمات امنیتی شما حساس است، بنابراین با فعال کردن و غیرفعال کردن چیزها ممکن است نتایج بهتری داشته باشد.

بنابراین ابتدا فایروال را فعال کنید و وضعیت را بررسی کنید و دوباره آن را فعال کنید.

 

انتقال یا بازسازی Swapfile.sys برای حل مشکل سرچ در ویندوز ۱۰

Pagefile و Swapfile دو عملکرد مجزا و مهم ویندوز ۱۰ هستند. هر دو مورد یاد شده به عنوان یک حافظه مجازی به شمار می آیند که به بهبود عملکرد سیستم کمک می کنند و یاری رسان حافظه رم هستند.

از میان این دو،  Swapfile بیشتر برای سیستم های مدرن مد نظر قرار می گیرد. در حقیقت امر، این سرویس، باید بیشتر برای ویندوز ۱۰ مد نظر قرار بگیرد.

انتقال یا بازسازی Swapfile.sys برای حل مشکل سرچ در ویندوز 10

برای انجام تغییرات روی این بخش از ویندوز می توانید از راهنمایی های این لینک استفاده کنید. این لینک به شما یاد می دهد چطور Pagefile را تغییر دهید یا آن را منتقل کنید.

 

از عیب یابی ویندوز کمک بگیرید

یکی دیگر از روش های ساده برای حل مشکلات ویندوزی، استفاده از عیب یاب خودکار آن است. البته معتقد نیستیم که، این سرویس می تواند تا ۱۰۰ درصد، این مشکل را حل کند. اما می تواند به عنوان یک راه حل یاب به شما کمک کند.

برای این کار:

به کنترل پنل بروید. ( برای این کار می توانید به استارت منو بروید و تا Windows System  به پایین اسکرول کنید. اینجا می توانید کنترل پنل را پیدا کنید )

به کنترل پنل که وارد شدید، ویوی اپلیکیشن ها را به “Large icons” یا “Small icons” تغییر دهید. سپس به مسیر Troubleshooting -> System and Security -> Search and Indexing بروید.

حل مشکل کار نکردن جستجو در ویندوز 10

در ادامه در عیب یاب ویندوز روی Next کلیک کنید.

در ادامه باید گزینه Files don’t appear in search results را نیز تیک دار کنید ( یا گزینه ای شبیه به این ). همچنین اگر عملیات عیب یابی به کندی صورت می گیرد می توانید گزینه بعدی نیز تیک بزنید.

حل مشکل کار نکردن جستجو در ویندوز 10

در نهایت روی گزینه next کلیک کنید و ادامه فرآیند را به عهده عیب یاب ویندوز بسپارید.

 

ریستارت کردن Windows Explorer راه حل دیگری برای حل مشکل کار نکردن سرچ در ویندوز

 

بدون شک می توان گفت که اولین کاری که باید انجام دهید این است که کامپیوترتان را مجددا راه اندازی کنید، تا بررسی کنید که آیا مشکل حل می شود یا نه. اگر مساله حل نشود باید کمی عمیق تر به این قضیه بپردازید. مثلا پردازش Windows Explorer را ریستارت کنید.

برای شروع، باید ابتدا به تسک منجر بروید. برای این کار کلید های   Ctrl + Shift + Escرا بزنید. وقتی که وارد تسک منجر شدید، در سمت چپ و پایین روی More details کلیک کنید. اگر این گزینه را نمی بینید، به پایین اسکرول کنید و Windows Explorer را در میان لیست پیدا کنید. بعد روی این آپشن راست کلیک کنید و گزینه restart را انتخاب کنید.

حل مشکل کار نکردن جستجو در ویندوز 10

حالا باید بررسی کنید که آیا این مشکل حل می شود یا نه؟ اگر حل نشد نگران نباشید هنوز ۲ راه حل دیگر باقی مانده است.

 

سرویس Windows Search را بررسی کنید

یکی از علت های این که سرچ در ویندوز ۱۰ با مشکل روبرو می شود این است که، Windows Search در سیستم شما غیرفعال است. این سرویس یک عملکرد سیستمی است که به محض اجرای ویندوز و بالا آمدن آن در استارت اپ شروع به کار می کند.

حالا به هر دلیل ممکن است این سرویس متوقف شده باشد.

برای حل این مشکل، باید پنجره run را باز کنید.

ابتدا کلید های Win + R را بگیرید و بعد عبارت services.msc را در پنجره بنویسید

حل مشکل کار نکردن جستجو در ویندوز 10

شاید لازم باشد کمی به پایین اسکرول کنید تا این سرویس را مشاهده کنید. اگر در مقابل آن نوشته شده باشد Running، این یعنی سرویس نیاز به بازنگری ندارد.

اگر این عبارت را مشاهده نمی کنید بدین معنی است که باید به طور دستی ان را راه اندازی کنید.

در این مرحله روی Windows Search راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید

حل مشکل کار نکردن جستجو در ویندوز 10

با این کار پنجره Properties  مقابل شما باز می شود. همانطور که در زیر مشاهده می کنید در تب اول، Start را انتخاب کنید تا عملیات به طور اتوماتیک صورت بگیرد.

حل مشکل کار نکردن جستجو در ویندوز 10

و بدین صورت سرویس در حال اجرا در می آید.

حالا به استارت منو بروید و قابلیت سرچ را بررسی کنید. همه چیز عالی است؟ نه؟ یک راه حل دیگر باقی است.

 

راه حل نهایی شما Everything است

اگر هنوز مشکل به قوت خود باقی است نوبت به یک ابزار عالی می رسد که Void Tools نام دارد. این ابزار،  Everything نیز نامیده می شود که می توانید از این طریق به صفحه رسمی این ابزار وارد شوید. با کمک این ابزار می توانید تمام چیزهای روی سیستم خود را ایندکس کرده و بیابید. این راه حل مسلما خیلی بهتر از این است که بخواهید سیستم تان را از نو به هم بریزید و به نصب ویندوز بپردازید

اما گفته می شود استفاده از بروز رسان های ویندوز نیز به شما کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن مشکل را حل کنید. البته این هم یک تست است و معمولا روی سیستم ها خوب جواب می دهد.

آیا برای حل این مساله تا کنون راه حلی پیدا کرده اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *