۱۰ تنظیم سریع برای بهبود کارایی و عملکرد مک

۱۰ تنظیم سریع برای بهبود کارایی و عملکرد مک
  • 1398/9/11
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر به این مطلب با این عنوان، جهت بهبود عملکرد مک جذب شده اید به احتمال زیاد، می خواهید سرعت کند مک را افزایش دهید یا این که می خواهید از آن کار بیشتری بکشید. در واقع احساس می کنید حال سیستم عامل مک تان خوب نیست و پس می خواهید با این مطلب مشکل خود را حل کنید. این که وقتی چیزی به خوبی روزهای اولش کار نمی کند، دلیل بر این نیست که بخواهید سریعا آن را عوض کنید یا با هزینه های زیاد، سخت افزار آن را تغییر دهید.

اگر سرعت سیستم تان کمک است، بجای افزایش رم مک، ابتدا این کارها را روی آن انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

اپلیکیشن های بلااستفاده را ببندید

اپلیکیشن های بلااستفاده را ببندید

شاید تا کنون فکر می کرده اید که همین که روی علامت ضربدر قرمز در گوشه پنجره هر اپلیکیشن کلیک کرده اید، و پنجره آن را بسته اید، برنامه بسته شده است. در بسیاری موارد با این کار، در اصل پنجره پیش روی خود را بسته اید اما مک همچنان دارد به این اپلیکیشن جهت اجرا سرویس دهی می کند.

پس بدین معنی است که در پس زمینه اپلیکیشن ممکن است همچنان فعال باشد وجان مک شما را بمکد.

اپلکیشن هایی که در حال اجرا هستند در dock یا داک، با یک نقطه در کنار آن ها شناسایی می شوند. با روش های مختلفی می توانید به سر وقت این اپلیکیشن ها بروید و به کار کردنشان، خاتمه دهید. مثلا می توانید راست کلیک کنید یا با دو انگشت خود روی آن ها تپ کنید و گزینه Quit را انتخاب کنید.

همچنین می توانید از مسیر File > Quit برای هر اپلیکیشن نیز استفاده کنید. علاوه بر این منو، می توانید از کلید ترکیبی Command+Q نیز برای این منظور استفاده کنید.

 

منابع اجباری را با Monitor Activity شناسایی و حذف کنید

اگر به طور ناگهانی Mac پاسخی ندهد ، کند شود یا این که علامت آن شروع به چرخش کند ( کاربران مک این گزینه را بهتر درک می کنند ) ممکن است بخواهید با استفاده از Activity Monitor نرم افزار مشکل دار را پیدا کنید. می توانید از طریق Spotlight بدین صورت: (Command + Spacebar ، سپس آن را جستجو کنید) این ابزار را راه اندازی کنید یا آن را در پوشه Applications> Utilities پیدا کنید.

منابع اجباری را با Monitor Activity شناسایی و حذف کنید

برای یافتن برنامه ای که بر پردازنده شما تمرکز داردد و در حال سو استفاده از آن است، بر روی زبانه یا تب CPU کلیک کرده و سپس ستون “٪ CPU” را به ترتیب نزولی مرتب سازی کنید. هرچه برنامه در لیست بالاتر قرار بگیرد، از پردازنده بیشتری استفاده می کند. یک برنامه را انتخاب کنید و بر روی “X” در گوشه سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید تا برنامه را از حالت اجرا خارج کنید. آگاه باشید که بسیاری از موارد موجود در این لیست فرآیندهای سیستمی هستند که نمی توانید و نباید دسترسی سی پی یو را از آن ها بگیرید.

همین کار را هم می توانید با بخش Memory  انجام دهید. ستون مربوط به این آپشن را به طور نزولی مرتب کنید. اپلیکیشن هایی که به شدت در حال مصرف حافظه هستند و جاگیری زیادی دارند را پیدا کنید. دسترسی آن ها را به حافظه قطع کنید. اینجا نیز برخی مسائل برای اپلیکیشن های سیستمی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید.

 

اجرای برنامه های استارتاپ را محدود کنید

وقتی که کلید روشن کردن سیستم مک خود را می زنید، انتظار دارید که سریع سیستم شما لود شود. اما گاهی چیزی که موجب کاهش سرعت می شود این است که برنامه های استارتاپ بیش از حد نرمال هستند. بسیاری از اپلیکیشن ها به محض این که وارد مک می شوید اجرا می شوند. این در حالی است که شما اصلا به برخی از این اپلیکیشن ها هم نیاز ندارید.

برای این که استارتاپ را از دست اپلیکیشن های بدون مصرف بگیرید، کافی است که به مسیر System Preferences > Users & Groups بروید. در این قسمت روی Login Items کلیک کنید تا بتوانید این لیست را مشاهده کنید.

اجرای برنامه های استارتاپ را محدود کنید

یکی از این اپلیکیشن ها را در اینجا انتخاب و آن را هایلایت کنید تا علامت منها یعنی ” – ” را مشاهده کنید. روی این آیکون کلیک کنید تا این اپلیکیشن از لیست برنامه های استارتاپ حذف شود. حالا بار سیستم شما از این به بعد سبک تر خواهد شد.

به کمک علامت + نیز می توانید اپلیکیشن هایی را برای اجرا در استارتاپ فراخوانی کنید. اگر به لیست در صفحه کنید، می بینید که لیستی از اپلیکیشن هایی که می توانید آن ها را در استارتاپ اجرا کنید را مشاهده کنید.

با کلیک کردن روی باکس کنار هر اپلیکیشن می توانید آن ها را پنهان کنید یا آن ها را به طور گروهی حذف و یا اضافه کنید.

 

با استفاده از سافاری وب گردی کنید

انتخاب مرورگر شما می تواند تأثیر بزرگی بر عملکرد دستگاه شما داشته باشد. Safari یکی از بهترین گزینه ها برای کاربران مکینتاش است زیرا برای سخت افزار اپل بسیار بهینه شده است.

بهبود کارایی مک با وبگردی با سافاری

وقتی که از سافاری برای وب گردی خود استفاده می کنید به طور کلی موجب می شوید که باطری تان دیر تر تمام شود و عمکرد و کارایی وبگردی تان نیز افزایش پیدا کند.

این در حالی است که سرویس هایی مثل، کروم و فایرفاکس، این دو مزیت را از شما می گیرند.

 

افزونه های مرورگر را کاهش دهید

اگر روی سیستم مک خود از سافاری، کروم و حتی فایرفاکس استفاده می کنید، و یک وبگرد حرفه ای هستید احتمالا از افزونه هایی برای خود استفاده می کنید. این افزونه ها منابع مختلف سیستم از جمله سی پی یو، و رم و غیره را در گیر می کنند. پس عاقلانه است که برای این که عملکرد سیستم خود را بهبود دهید، این افزونه ها را کاهش دهید.

در واقع بیشتر اوقات زحمتی که این افزونه ها روی دوش مک و سیستم عامل شما می گذارند به کاربرد آن ها نمی ارزد، پس بهتر است که آن ها را کاملا حذف کنید.

افزونه های مرورگر را کاهش دهید

عادت هایی که تا کنون هنگام وبگردی داشته اید نیز می تواند مساله ساز باشد. بدین صورت که، وقتی شما عادت دارید چندین تب را با هم باز می کنید حسابی نفس سیستم خود را می گیرد. یا این که وقتی اپلیکیشن هایی مثل فیس بوک و گوگل و غیره را بدون این که کامل ببندید رها می کنید این اپلیکیشن ها می توانند در پس زمینه فعال باشند و از منابع شما استفاده کنند.

با باز کردن Activity Monitor و کلیک بر روی تب Memory می توانید شواهد این امر را مشاهده کنید.

 

تنظیم مجدد SMC و PRAM / NVRAM

System Management Controller یا SMC برای کنترل کوتاه روی عملکرد هایی تمرکز دارد که به بخش های سطح پایین سیستم ارتباط دارد. این بخش ها می توانند شامل نورهای ال ای دی، پاور و فن سیستم محدود شوند.

بنابراین اگر احساس می کنید که نور پس زمینه کیبورد مشکل دارد و مثل همیشه نیست، صدای فن زیاد بالا می آید یا این که با وجود کاهش بار روی سیستم رفتارهای عجیب از مک خود می بینید، می توانید اقدام به ریست  System Management Controller یا SMC کنید. برای این کار باید اینترنت را برای مدل مک خود جستجو کنید چرا که این عملیات برای سیستم های مختلف متفاوت است.

PRAM یا NVRAM  نیز وظیفه ذخیره تنظیمات مانند حجم ، وضوح صفحه نمایش ، منطقه زمانی و سایر تنظیمات را دارد که حتی در صورت خاموش بودن سیستم عامل Mac ،همچنان ادامه دارد. عملکرد کند (به خصوص هنگام خاموش شدن) همچنین می تواند علامتی از عملکرد نا درست PRAM / NVRAM باشد، بنابراین تنظیم مجدد ممکن است ارزش این کار را داشته باشد.

برای این که این بخش را ریست کنید کافی است که هنگام روشن کردن سیستم، دکمه های Command+Option+P+R را بگیرید.

 

فضای بیشتری ایجاد کنید

اگر متوجه شده اید که مک شما به درستی کار نمی کند، کند شده و یا هنگام کار کردن با فایل ها، بدخلقی! می کند باید توجه تان را به سمت فضای سیستم ببرید.

به طور کلی سیستم عامل مک، به یک فضای ۵ تا ۱۰ گیگابایتی برای عملکرد های داخلی خودش نیاز دارد. پس اگر سعی کنید بیش از حد نرمال از فضا استفاده کنید و مموری خود را کیپ کنید، در عملکرد سیستمی آن اختلال ایجاد می کنید.

فضای بیشتری ایجاد کنید

اولین کاری که جهت بهبود عملکرد مک در این باره باید انجام دهید این است که، فضایی ۱۰ گیگابایتی را به طور مطمئن روی سیستم خود رها کنید.

بر روی آیکون Apple در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید ، سپس روی About This Mac کلیک کنید. در زیر زبانه “Storage” ، باید میزان استفاده فعلی هارد دیسک خود را ، همراه با فضای آزاد در دسترس خود مشاهده کنید. اگر درایو اصلی شما پر است ، باید در اسرع وقت فضای خالی بیشتری را در مک خود ایجاد کنید.

شاید شما ندانید که مک از این فضا برای چه کارهایی مهمی استفاده می کند. هنگام کار کردن با پرونده های بزرگ، روشن کردن و خاموش کردن سیستم و غیره، مک به این فضا نیاز دارد. اگر فضا در اختیارش نباشد، چه بسا عملیات کامل انجام نشود و به پرونده های شما و به خود سیستم آسیب برسد.

 

تنظیمات انیمیشن ها را دست کاری کنید

وقتی که با مک کار می کنید همه چیز شفاف و نرم صورت می گیرد. این عملیات روان، به چیزهای خاصی بستگی دارد که اگر مقادیر آن کم و زیاد شود، می تواند این بهبود کارایی را کاهش دهد.

مخصوصا اگر سیستم عامل مک شما قدیمی است، گاهی ممکن است که این حرکت روان و عملیات ها با سختی و کندی و با اختلال صورت گیرند. در چنین شرایطی می توانید با خاموش کردن تصاویر فانتزی ، به خصوص اگر مک شما قدیمی تر است یا فاقد GPU گسسته است ، سعی کنید این احساس را به حداقل برسانید.

تنظیمات انیمیشن ها را دست کاری کنید

برای تنظیمات این بخش به مسیر  System Preferences > Dock بروید.

در این بخش دو گزینه Animate opening applications” و “Automatically hide and show the dock.”  را غیر فعال کنید.

همچنین تنظیمات بعدی که در این باره به شما کمک می کند در بخش Minimize windows using قرار دارد. در این قسمت گزینه Genie effect را به Scale effect تبدیل کنید.

علاوه بر موارد گفته شده سری به بخش  System Preferences > Accessibility بزنید. در این بخش در تب Display، گزینه Reduce Motion را فعال کنید. با این کار تاثیر بهتری بر کارایی مک خواهید گذاشت.

 

دسکتاپ خود را تمیز کنید

آیا می دانید هر برنامه ای که روی دسکتاپ تان قرار می دهید برای مک به عنوان یک پنجره جداگانه رندر می شود؟ پس برای این که سربار سیستم را کاهش دهید، مرتب سازی دسکتاپ را بر عهده بگیرید.

این کار برای حفاظت از دیتاهایی که دارید نیز مفید است چرا که وقتی اطلاعات و فایل های خود را به درایو های داخلی می برید و آن ها را از دسکتاپ پاک می کنید، به امنیت بیشتر آن ها کمک می کنید و از دست رفتن ناگهانی آن ها را شاهد نخواهید بود.

 

اپلیکیشن های مک را آپدیت کنید

یکی از ساده ترین و کارا ترین روش ها برای افزایش بهبود عملکرد مک این است که، اپلیکیشن های بومی خود مک و یا اپلیکیشن های شخص ثالث را آپدیت کنید.

روش آپدیت اپلیکیشن ها برای هر نوع متفاوت است. مثلا، شما می توانید اپلیکیشن هایی را که از طریق فروشگاه App Mac نصب کرده اید را در همان صفحه دانلود و نصب، آپدیت کنید.

همچنین با به روز کردن آخرین نسخه macOS می توانید عملکرد بیشتری از Mac خود بکشید. می توانید این کار را با باز کردن فروشگاه App و جستجوی «macOS» انجام دهید تا جدیدترین نسخه را مشاهده و نصب کنید.

اگر پیش از این اقدام به بروز رسانی مک کرده اید اما متوجه شده اید که سیستم های قدیمی، کند تر می شوند، و به همین خاطر از آپدیت کردن مک سرباز می زنید، خبر خوبی داریم و آن هم این که اپل به تازگی سیاست خود را تغییر داده و موجب شده که بروز رسانی ها سیستم های قدیمی را تحت تاثیر منفی قرار ندهد. بلکه اپدیت ها به کارایی بیشتر مک های قدیمی نیز منجر شود.

البته آپدیت ها محدودیت هایی را هم ایجاد می کنند. مثلا اگر مک خود را به macOS Catalina ارتقا دهید، دیگر نمی توانید از نرم افزارهای ۳۲ بیتی استفاده کنید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *