۵G چگونه تغییر شکل می‌دهد؟ پنجمین و جدیدترین نسل شبکه اینترنت

۵G چگونه تغییر شکل می‌دهد؟ پنجمین و جدیدترین نسل شبکه اینترنت
  • 1400/6/14
  • ملیکا امامی
  • 0

۵G چگونه تغییر شکل می‌دهد؟ پنجمین و جدیدترین نسل شبکه اینترنت

تصور کنید که در جلسه‌ای شرکت کرده‌اید که هولوگرام‌های سه بعدی ایده‌ها را به صورت لحظه‌ای روی یک تخته سفید دیجیتال ارائه می‌دهند و این باعث افزایش همکاری بین تیم‌های راه دور می‌شود و یا مدیریت یک فروشگاه خواربار فروشی که در آن قفسه‌های هوشمند به طور خودکار فهرست‌های محصول پایین را تشخیص می‌دهند و دستورها جایگزین را ارسال می‌کنند، نیاز به یک کارمند را حذف می‌کنند و یا همچنین استفاده از هدست واقعیت تقویت ‌شده و دستورالعمل‌های راهنما در مورد نحوه تعمیر یک دستگاه ماشین می‌تواند کمک کند که افراد در روز یا شب از آن استفاده کنند.

ممکن است خیلی زود این اتفاق رخ دهد و نیاز نباشد که شما آن را تصور کنید. ۵G پنجمین و جدیدترین نسل شبکه بی‌سیم سلولی می‌باشد که قدرت باز کردن اینترنت و قابلیت‌های دیگر را در محل کار دارد.

Amol Phadke، یک شبکه جهانی در شرکت Accenture ، می‌گوید: این فقط یک نسل دیگر نیست، چرا که در نسل‌های پیشین اینگونه نبوده ‌است. این موضوع می‌تواند شیوه کار و زندگی ما را به طور کامل عوض کند.

بیشتر سر و صدای پیرامون ۵G تا کنون بر مزایای مصرف کنندگان تمرکز کرده ‌است. به لطف افزایش سرعت و اطلاعات بیشتر و عملکردها به عنوان کارمند یابی، همکاری و کار از راه دور بازده بیشتر انتظار می‌رود و احتمالا کاربران تحت ‌تاثیر قرار خواهند گرفت.

زمان دقیق دسترسی به شبکه ۵G هنوز مشخص نیست. تا به امروز، این خدمات تنها در بازارهای منتخب در دسترس قرار گرفته است و اغلب دستگاه هایی که امروزه استفاده می شوند مجهز به اتصال به شبکه ۵G نیستند. در حالی که راه اندازی شبکه ۵G در چند سال آینده ادامه خواهد داشت و پیشرفت‌های برجسته مانند اتومبیل‌های بدون راننده حداقل یک دهه طول می‌کشد تا تحقق یابد، برخی از تحلیلگران سال ۲۰۲۰ را سالی می‌دانستند که این فناوری شروع به جذب می‌کند.

 

انتظارات بزرگ

کشورهایی مانند چین، ایالات ‌متحده، ژاپن، کره ‌جنوبی و انگلیس مشغول ایجاد زیرساخت برای آماده سازی ۵G هستند. در حالی که برخی از برج‌های بی‌سیم جدید ساخته شده‌اند، بسیاری از آنها سایت‌های کوچکی هستند که به قطب‌های سودمندی و برق متصل می‌شوند. این سلول‌های کوچک چگالی شبکه را می‌سازند که برای قابلیت‌های ۵G حیاتی است.

این شبکه جدید به کاربران وعده‌ی انتقال داده بالاتر، تاخیر کم‌تر و ظرفیت بیشتر را داده است. به عبارت دیگر، ۵G سریع‌تر، قابل‌اعتمادتر و قدرتمندتر از پیشینیان خود خواهد بود.

کارستن شافر، موسس و مدیر عامل شرکت crowdy.ai، که در آلمان مستقر است، می‌گوید: بزرگ‌ترین تغییر تا کنون با سرعت اتصال همراه خواهد بود، که از اطلاعات هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا کاربران آنلاین را با اطلاعیه‌های واقعی در مورد وب‌سایت و یا محصول مورد بررسی قرار دهد. با توجه به سرعت فوق العاده اتصال اینترنت، کار بسیار کارآمدتر می‌شود.

طبق برخی برآوردها، تکنولوژی ۵G، که داده‌ها را بر حسب گیگابیت در ثانیه به جای مگابیت پردازش می‌کند، در نهایت ۱۰۰ برابر سریع‌تر از شبکه‌های نسل ۵G موجود خواهد بود.

۵G همچنین می‌تواند برنامه‌های کاربردی بیشتری را پشتیبانی کند. لازم به ذکر است که تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت اغلب به اینترنت اشیا (IoT) اشاره دارد، انتظار می‌رود در سال‌های آینده به صورت نمایی رشد کند. IHS Markit، ارائه دهنده خدمات داده و اطلاعات مستقر در لندن پیش بینی می‌کند که تعداد دستگاه‌های متصل جهان از ۲۷ میلیارد در سال ۲۰۱۷ به ۱۲۵ میلیارد افزایش خواهد یافت.

این دستگاه‌ها مقداری عظیم از داده‌ها را در زمان واقعی جمع‌ آوری و تجزیه و تحلیل خواهند کرد و در برخی موارد می‌توانند بر روی آن عمل کنند.

کوین لینهان، معاون رئیس دفتر مدیر ارشد فناوری در CommScope، یک شرکت سازنده تجهیزات ارتباطات از راه دور، توضیح می‌دهد: در اینترنت اشیا، انبوهی از حسگرها، کنتورها و دستگاه‌های دیگر به اینترنت متصل خواهند شد تا ارزش و کارایی بیشتری را در سراسر میزبان اتصالات ایجاد کنند.

به عنوان مثال، تجهیزات تولیدی قادر به تشخیص عیب و نقص‌های قبل از رخ دادن آنها هستند، بنابراین باعث کاهش زمان خرابی و بهره ‌وری برای کارگران در طبقه کارخانه خواهند بود. همچنین قفسه‌های هوشمند در یک فروشگاه خرده فروشی می توانند موجودی کالا را کنترل کرده و سفارشات خود را با تأمین کنندگان در زمان کم شدن محصولات انجام دهند و به کارکنان فروشگاه در انجام این کارهای عادی کمک کنند.

 

کار از راه دور

اگر ۵G به وعده خود عمل کند، شاید بزرگ‌ترین منظر از دیدگاه کاری، کار از راه دور باشد. این امر هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان مفید خواهد بود.

در دو دهه گذشته، به دلیل پیشرفت در فناوری دورکاری به طور فزاینده‌ای، گزینه‌ای برای کارکنان دانش بوده است. اما چون کار از راه دور معمولا نیازمند دسترسی به اینترنت پرسرعت و با سرعت بالا است، چنین کاری اغلب محدود به دفاتر خانگی و یا فضاهای کاری است. با افزایش سرعت و قابلیت اطمینان ۵G، این امر تغییر خواهد کرد. کارگران واقعا قادر خواهند بود هر جایی که می‌خواهند کار کنند، چه در خانه باشد، چه در یک پارک و چه در یک قطار و این کار تنها برای کارکنان دانشی بکار نخواهد رفت و برای تمامی افراد می‌باشد. کارگران یقه آبی و کسانی که در بخش خدمات هستند فرصت‌های بیشتری برای کار از راه دور خواهند داشت. به عنوان مثال، کارکنان کارخانه می‌توانند عملکرد سیستم زمان واقعی را از دور بازرسی و کنترل کنند و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی قادر به نظارت بر سلامت بیمار از طریق دستگاه‌های پوشیدنی هستند.

با کمک این تکنولوژی کارگرانی که در راه‌های دور هستند، می‌توانند بیشتر در جلسات از راه دور شرکت کنند. این ممکن است برای کسانی که در یک ویدئو کنفرانس با تاخیر مواجه می‌شوند، مورد استقبال قرار نگیرد.

دیپو پراکاش، معاون ‌رئیس ارشد بخش فرآیند و نوآوری فناوری در Fingent، یک شرکت فناوری نوین در نیویورک، می‌گوید: کنفرانس‌های ویدئویی با اجرای ۵G بهتر خواهد شد.

پراکاش توضیح می‌دهد: در کوتاه‌مدت، افزایش سرعت و پهنای باند منجر به کیفیت ویدئوی بهتر و ارتباطات کم شده خواهد شد. در دراز مدت، تکنولوژی ۵G با جلسات مجازی و ابزارهای مربوطه هدایت خواهد شد. در یک جلسه مجازی، کارمندان می‌توانند در خانه (یا مکانی دیگر) باشند، اما احساس ‌کنند که در اطراف یک میز با سایر شرکت کنندگان نشسته‌اند و نه در مقابل یک صفحه نمایش.

پراکاش می‌گوید: علاوه بر این، تماس های هولوگرافی یک برنامه دیگر است که در آن از یک طرح سه بعدی استفاده می‌شود و آن با کمک ۵G کار می‌کند. شرکت کنندگان از نظر جغرافیایی به عنوان آواتار به شرکت کنندگان دیگر نشان داده می‌شوند و قادر به حرکت فیزیکی در فضای کاری مجازی هستند، شاید برای همکاری با همکاران خود در یک تخته سفید دیجیتال.

افزایش کار از راه دور ممکن است برخی از شرکت‌ها را به کاهش اندازه فضای اداری فیزیکی و یا حتی انتقال به دفاتر کاملا مجازی هدایت کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *