ترید ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام میشود ؟

ترید ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام میشود ؟
  • 1401/2/13
  • گویا آی تی
  • 0

ترید ارز دیجیتال چیست ؟

با داغ‌شدن بازار رمز ارزها و افزایش تعداد علاقه‌مندان به فعالیت در این بازار یکی از مباحثی که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده بحث تریدینگ یا همان معامله ارزهای دیجیتال است.
تریدینگ (Trading) به معنای معامله یا خرید و فروش است و کاربرد این کلمه در دنیای ارزهای دیجیتال یعنی خرید و فروش رمز ارزها به منظور کسب سود از نوسانات قیمت این دارایی‌های دیجیتال.

 

تریدر (Trader) یا معامله‌گر هم به فردی می‌گویند که در بازارهای مالی به خرید و فروش یک دارایی می‌پردازد. کسانی که در زمینه تریدینگ تخصص و مهارت دارند می‌دانند که شیوه‌های مختلفی برای کسب سود از طریق این روش وجود دارد و این سودآوری می‌تواند در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و یا بلندمدت انجام شود.

 

همه افرادی که می‌خواهند اقدام به ترید و معامله ارزهای دیجیتال کنند باید قبل از شروع، نکات و اطلاعات کافی در این خصوص را به‌دست بیاورند.

تریدر یا معامله‌گر همچنین نیاز به تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی مختلف دارد که این امر خود مستلزم آموزش و یادگیری مبانی مربوط به تحلیل تکنیکال و استفاده از تحلیل فاندامنتال دارد تا بتواند بهترین فرصت‌های موجود در بازار را شناسایی کند.

اصطلاح تریدینگ معمولا برای معاملات کوتاه مدت یا همان (Short-term) به کار برده می‌شود. یعنی معامله‌گران در بازه‌های زمانی کوتاه که به آن اصطلاحا تایم فریم (Time Frame) گفته می‌شود به معامله می‌پردازند. اما تعریف تردینگ فراتر از این‌‌ها است و طیف گسترده‌ای از استراتژی‌های مختلف را شامل می‌شود که در ادامه شما را بیشتر با این مفاهیم آشنا خواهیم کرد.

استراتژی‌های کاربردی ترید ارز دیجیتال

به طور کلی ۵ استراتژی کاربردی در زمینه تریدینگ ارزهای دیجیتال وجود دارد:

ترید روزانه (Day Trading)

ترید به روش معاملات روزانه روشی است که در آن تریدر در بازه‌ زمانی چند ساعت یا یک‌روز به کسب سود می‌پردازد. در این روش، تریدرها با کمک ابزار تحلیل تکنیکال و بررسی نمودارهای ساعتی قیمت‌ها، به معامله می‌پردازند. این روش در مقایسه با روش اسکالپینگ که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم درصد سود بالاتری از معاملات را نصیب معامله‌گر می‌کند.

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

سوئینگ تریدینگ یا به عبارت ساده‌تر همان نوسان‌گیری، یک استراتژی معاملاتی است که در آن تریدر سعی می‌کند در بازه زمانی کوتاه یا متوسط از نوسانات قیمت کسب سود کند. در واقع هدف اصلی در این استراتژی تمرکز بر روی گرفتن نوسان قیمت ارزهای دیجیتال در چند روز تا چند هفته است و به همین دلیل هم این مورد یک استراتژی بلندمدت محسوب می‌شود.

استراتژی سوئینگ تردینیگ برای بازارهای با نوسانات قیمت‌های زیاد بسیار مناسب و سودآور است. برعکس، در بازارهای خنثی این استراتژی کاربرد چندانی ندارد زیرا در این نوع بازار تغییرات بزرگ قیمت وجود ندارد و بنابراین تریدر نمی‌تواند به سودهای موردنظر خود دست پیدا کند.

پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

پوزیشن تردینگ هم یکی دیگر از روش‌های معامله بلندمدت است که آن تریدر با استفاده از تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال، فرصت‌های مناسب خرید و فروش برای بازه‌ زمانی حدود ۳ تا ۱۲ ماه را در نظر گرفته و هیجانات خود را تا رسیدن به نقطه مورد نظر خود کنترل می‌کند. از این استراتژی به عنوان ساده‌ترین استراتژی تریدینگ یاد می‌شود و نباید فراموش کرد این روش نیازمند نظم و انضباط زیادی است.

رنج تریدینگ یا معاملات محدوده نوسان (Range Tradong)

این تکنینک زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بازار به طور مداوم در یک برهه زمانی مشخص بین دو قیمت یا سطح در حال حرکت است. معاملات رنج یا خنثی در تمام چارچوب‌های زمانی قابل مشاهده هستند. از نمودارهای کوتاه‌مدت پنج دقیقه‌ای گرفته تا نمودارهای بلندمدت ماهیانه یا سالیانه.

نکته قابل توجه در این نوع استراتژی این است که در معاملات رنج معامله‌گران با توجه به موقعیت قیمت در داخل رنج، هم خرید و هم فروش انجام می‌دهند.

اسکالپینگ تردینگ (Scalping Trading)

در این روش معامله‌گران برای کسب سود از تغییرات کم قیمت ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی کوتاه استفاده می‌کنند. در واقع در این روش تریدر در بازه‌‌های زمانی بسیار کوتاه در حد چند ثانیه و یا دقیقه با انجام ده‌ها و یا صدها معامله کوچک به کسب سود می‌پردازد و هرچند این سود کم است اما میزان ریسک هم در این روش بسیار پایین می‌آید. این روش، شباهت‌های زیادی به معاملات روزانه دارد با این تفاوت که معاملات نوسان‌گیری روزانه گاهی تا چندین ساعت به طول می‌انجامد و تعداد این معاملات روزانه هم به اندازه معاملات در روش اسکالپینگ نیست ولی میزان سودآوری در معاملات روزانه به مراتب بیشتر از اسکالپینگ تردینگ است.

چگونه ترید را شروع کنیم ؟

اولین گام برای شروع ترید، انتخاب یک صرافی معتبر ارز دیجیتال است. از آنجا که بسیاری از صرافی‌های خارجی مثل بایننس کاربران ایرانی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند کاربران زیادی به صرافی‌های ایرانی روی آورده‌اند تا بدون نگرانی از دست رفتن و یا بلوکه شدن سرمایه به خرید ارزهای دیجیتال و ترید بپردازند.

انتخاب ابزارهای تحلیلی و شناسایی نقاط مهم معاملاتی قدم بعدی برای ترید و سودآوری است. دو ابزار کاربردی که در این شرایط به کمک معامله‌گران می‌آید ابزارهای تحلیل فاندامنتال (بنیادی) و تحلیل تکنیکال است که با استفاده از آنها می‌توانید بازار را بررسی و قیمت ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنید.

تحلیل تکنیکال، ابزار و روش مورد استفاده توسط خیلی از معامله‌گران است. این نوع از تحلیل با این فرض به کار گرفته می‌شود که تغییرات قیمتی در طول زمان در حال تکرار هستند. حجم معاملات ارزهای دیجیتال، الگوهای نموداری، اندیکاتورها و ابزارهای نموداری همگی از جمله ابزارهای کاربردی در روش تحلیل تکنیکال به‌شمار می‌روند.  برای مثال در سایت تریدینگ ویو از تمامی این ابزار میتوانید استفاده کنید .

معامله‌گران از تحلیل تکنیکال فقط برای پیش‌بینی قیمتهای احتمالی ارزهای دیجیتال در آینده استفاده نمی‌کنند و این ابزار را می توان به‌عنوان چارچوبی برای مدیریت ریسک نیز به کار گرفت. بررسی و تعیین میزان ریسک (حد ضرر و سود) گام اصلی و اول در ترید محسوب می‌شود.

از طرفی دیگر، تحلیل فاندامنتال یا همان تحلیل بنیادی روش دوم در تریدینگ است. در تحلیل فاندامنتال، معامله‌گر تلاش می‌کند تا ارزش ذاتی و واقعی یک دارایی را با بررسی فاکتورهای مختلف داخلی و خارجی تأثیرگذار روی قیمت آن دارایی مشخص کند و به این نتیجه برسد که آیا ارزش فعلی رمز ارز موردنظر کم‌تر از ارزش ذاتی است یا خیر.

سخن نهایی

در پایان یادآور می‌شویم که ترید ارزهای دیجیتال فعالیتی پرسود است به شرط اینکه راه‌ و ‌روش آن را به خوبی یاد گرفته باشید و علم انجام آن را داشته باشید. شاید افرادی باشند که بدون علم و تنها از روی شانس سودهایی را به دست اورده‌اند ولی فراموش نکنید زمانی هم پیش می‌آید که معامله‌گر با تحمل ضرر بزرگ تمام دارایی‌هایش را از دست می‌دهد. پس حتما قبل از ورود به این بازار آگاهی و دانش کامل نسبت به روش‌های تریدینگ را کسب کنید تا بدون ریسک از دادن سرمایه به سودآوری برسید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *