انواع صرافی ارز دیجیتال و نکات مهم در ارتباط با آن

انواع صرافی ارز دیجیتال و نکات مهم در ارتباط با آن
  • 1401/8/15
  • گویا آی تی
  • 0

ارز دیجیتال برای بسیاری از مردم موضوع کاملاً جدیدی است. باتوجه‌به اینکه بیت کوین که اولین رمزارز عرضه شده در ژانویه ۲۰۰۹  عرضه شد، می‌توان گفت صنعت کریپتوکارنسی هنوز در مراحل آغازین خود است. یکی از بزرگ‌ترین کسب‌وکارها در حوزه رمزارز، داشتن صرافی رمزارز با سود قابل‌توجه روزانه است. همچنین مفاهیم جدیدی مانند مبادلات غیرمتمرکز یا مبادلات مشتقه تقریباً هر روز مطرح می‌شوند. در این مقاله، ما بر روی انواع صرافی‌های ارز دیجیتال تمرکز می‌کنیم، سعی می‌کنیم صرافی‌های غیرمتمرکز را با صرافی‌های متمرکز مقایسه کنیم و درک تفاوت‌ها را برای شما آسان‌تر کنیم.

نحوه خریدوفروش ارزهای دیجیتال

معامله گران می‌خواهند ارزهای دیجیتال بخرند و آنها را با یکدیگر معامله کنند؛ به همین دلیل است که وجود صرافی‌های ارز دیجیتال در این صنعت لازم است. صرافی‌های ارز دیجیتال به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا رمزارز خود را بلافاصله معامله کنند. برخی از صرافی‌ها، پول فیات نیز می‌پذیرند؛ بنابراین حتی می‌توانید از حساب بانکی یا کارت اعتباری خود برای خرید برخی از رمزارزها استفاده کنید.

رویکردهای مختلفی برای کسب‌وکار مبادلات رمزارز وجود دارد. برخی از صرافی‌ها روی سهولت کار مشتریان متمرکز هستند، برخی دیگر کارمزدهای معاملاتی پایینی را ارائه می‌دهند، برخی از همان ابتدا سعی می‌کنند مشتریان خود را آموزش دهند و از سوی دیگر کسانی هستند که به معامله گران حرفه‌ای گرایش دارند.

بیایید راه‌ها، نحوه خرید و تجارت رمزارزها را بررسی کنیم. شما چهار گزینه زیر برای انجام این کارها پیشروی خود دارید:

۱. فرایند مبادله کلاسیک

فرایند کلاسیک مبادلات رمزارزها بر معاملات مشابه بورس اوراق بهادار متمرکز است. با پول فیات یا رمزارز دیگر می‌توانید دارایی‌های خود را با ثبت یک سفارش محدود که به دفترچه سفارش می‌رود و برای مطابقت در آنجا منتظر می‌ماند یا با قراردادن یک سفارش بازار که فوراً با درخواست‌های خریداران و فروشندگان که از قبل در صرافی موجود است مطابقت داده شود، مبادله کنید.

۲. صرافی‌های ارز دیجیتال همتا به همتا

صرافی همتا به همتا نه فقط برای رمزارزها بلکه در بازارهای سنتی نیز بسیار محبوب هستند. نمایندگان آن میزهای خارج از بورس (OTC) هستند، جایی که شما دارایی را از برخی افراد یا شرکت‌های دیگر به‌صورت محرمانه معامله می‌کنید. هیچ دفترچه سفارش و تأثیر مستقیمی بر قیمت دارایی پایه وجود ندارد. این مبادلات عمدتاً بدون واسطه هستند، اما برخی از میزهای معاملاتی فرابورس نیز ممکن است مورداستفاده قرار گیرند، جایی که برای واسطه‌گری هزینه دریافت می‌کنند. OTC عمدتاً برای مقادیر زیادی از رمزارزها استفاده می‌شود که ممکن است بر قیمت دارایی معامله شده تأثیر بگذارد. به طور معمول، شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر، صندوق‌های تأمینی و استخراج‌کنندگان رمزارزها از آن استفاده می‌کنند.

۳. کارگزاران و معاملات CFD

با استفاده از یک کارگزار، خریداران و فروشندگان می‌توانند طرف مقابل را برای معامله خود پیدا کنند که می‌تواند خود کارگزار نیز باشد. کارگزاران هزینه‌ای از معامله را می‌گیرند اما این موضوع امنیت هر دو طرف را به همراه دارد. یک کارگزار می‌تواند کاربران را قادر به استفاده از معاملات CFD نیز کند که با آن می‌توانید تقریباً تمام دارایی‌ها از سهام گرفته تا رمزارز را معامله کنید. در معاملات CFD، برخلاف فرایند مبادله کلاسیک، هیچ طرفی مالک دارایی فیزیکی نیست.

۴. مبادلات مشتقه

در بازار مشتقات، شما در حال معامله قیمت دارایی پایه هستید، بنابراین می‌توانید از انواع مختلفی از مزایا برای به حداکثر رساندن سود خود در صورت معامله صحیح و موفقیت‌آمیز استفاده کنید. یکی از بزرگ‌ترین مزایای مبادلات مشتقه، معامله با اهرم بالا با ابزارهایی مانند معاملات آتی یا سوآپ دائمی است.

انواع صرافی‌های ارز دیجیتال

اما انواع صرافی‌های ارز دیجیتال به شرح زیر است:

صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز

صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز (CEX) در حوزه کریپتوکارنسی شناخته شده و رایج هستند. آنها توسط شرکتی اداره می‌شوند که امکان مبادله متقابل رمزارز به رمزارز و درگاه مبادله پول فیات به رمزارز را ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید از دفاتر سفارش برای معاملات خود و در برخی صرافی‌های پیشرفته و حتی برخی از ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

بزرگ‌ترین مزیت صرافی رمزارز متمرکز، استفاده آسان از آن و داشتن UI و UX عالی است که با پاسخگویی سریع همراه هستند. در برخی از آنها، شما به‌سادگی با ایمیل خود ثبت‌نام می‌کنید، رمز عبور خود را می‌نویسید و می‌توانید تجارت کنید.

می‌توانید مطمئن باشید که بزرگ‌ترین صرافی‌ها نه‌تنها از شهرت بالایی برخوردارند، بلکه حجم معاملات و نقدینگی بالایی دارند. برخی از پلتفرم‌های معاملاتی مانند Stormgain یا XCOEX در این امر فراتر رفته و تجمیع نقدینگی را ارائه می‌کنند، فرایندی که سفارش‌های خریدوفروش را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کند و در نتیجه، قیمت‌هایی نزدیک به میانگین بازار را به معامله‌گران ارائه می‌دهد.

پشتیبانی مشتری، جفت ارزهای معاملاتی مختلف و درگاه پول فیات اغلب توسط صرافی ارز دیجیتال متمرکز ارائه می‌شوند و در بیشتر مواقع می‌توانید از خدمات اضافی مانند سهام، فرصت‌های پس‌انداز یا IEO (پیشنهادهای مبادله اولیه) بهره ببرید. آنها همچنین خدمات مشخصی از DeFi را نیز ارائه می‌دهند.

از سوی دیگر، هنگام استفاده از CEX، شما مالک کلیدهای خصوصی نیستید، بنابراین همچنان احتمال کمی وجود دارد که CEX مانند Mt. Gox، HitBTC یا Coincheck هک شود. محبوب‌ترین صرافی‌های متمرکز Binance، Coinbase و Huobi هستند.

صرافی ارز دیجیتال والکس یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز است که کاربران ایرانی می‌توانند بدون نگرانی از امنیت دارایی‌های خود در این صرافی ثبت‌نام و احراز هویت کنند و به معامله رمزارزها بپردازند.

صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز یا DEX جایگزینی برای CEX است. در این نوع صرافی هیچ شرکتی مسئول دارایی‌ها نیست، معاملات با استفاده از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز خودکار می‌شوند و در آن امکان نقض امنیتی وجود ندارد.

ازآنجاکه پیشرفته‌ترین بلاکچین با بیشترین تعداد توکن‌های ERC-20 اتریوم است، اکثر DEXها با استفاده از اتریوم و قراردادهای هوشمند آن کار می‌کنند. استفاده از آنها، محدودیت برای تجارت را بسیار کمتر خواهد کرد.

از آنجایی که هیچ شرکتی مسئول اجرای DEX نیست، برای دولت‌ها و تنظیم‌کننده‌ها سخت‌تر است که آنها را تعطیل کنند. اما هزینه تمرکززدایی در اکثر DEX ها، حجم معاملات کم، نقدینگی کم، سرعت پایین‌تر و رابط کاربری ضعیف‌تر است که استفاده از آنها را سخت‌تر می‌کند.

برخی از DEXها صرفاً بر روی کاربران باتجربه متمرکزند. شما نمی‌توانید برای دریافت کمک در DEX با پشتیبانی مشتری تماس بگیرید و آنها مانند CEX یک درگاه پول فیات ارائه نمی‌دهند. شناخته‌شده‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز Binance DEX و Uniswap هستند.

صرافی‌های ترکیبی ارزهای دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال ترکیبی نوعی از صرافی است که از قابلیت‌های هر دو نوع صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز بهره می‌برد. در صرافی ترکیبی، سرعت تراکنش بالا و تضمین امنیت با نگه‌داشتن کلیدهای خصوصی است. صرافی ترکیبی نسل جدیدی از بازار معاملات رمزارزهای درحال‌توسعه است. محبوب‌ترین صرافی‌های ترکیبی Nash و Qurrex هستند.

کلام آخر

این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که کدام نوع صرافی ارز دیجیتال بهترین نیازهای شما را برطرف می‌کند. برای خرید رمزارز با پول فیات، صرافی ارز دیجیتال متمرکز و ترکیبی مناسب است. همچنین زمانی که می‌خواهید انواع مختلفی از آلت‌کوین‌ها را معامله کنید، این دو نوع صرافی مناسب‌اند؛ زیرا صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز عمدتاً به توکن‌های ERC-20 یا تعداد کمی رمزارز محدود می‌شود. معامله‌گرانی که می‌خواهند مالیات‌ها و آمار مربوط به همه معاملات را مدیریت کنند، می‌توانند از برخی صرافی‌های متمرکز استفاده کنند.

صرافی‌های غیرمتمرکز و ترکیبی بیشتر بر روی کاربران باتجربه‌تر متمرکز شده‌اند که فقط از کیف پول سخت‌افزاری خود استفاده می‌کنند. اما آنها برخی دیگر از ویژگی‌های ارائه شده توسط مبادلات متمرکز از جمله تجربه کاربری، حجم معاملات و نقدینگی بالا، و همچنین خدمات اضافی مانند پیشنهادهای اولیه تبادل (IEO)، محصولات DeFi و… را ندارند.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *