تاثیر قرارداد اسمارت کانترکت بر روی قیمت اتریوم چیست؟

تاثیر قرارداد اسمارت کانترکت بر روی قیمت اتریوم چیست؟
  • 1402/4/25
  • گویا آی تی
  • 0

قیمت اتریوم به میزان زیادی از اجرای قرارداد هوشمند یا همان اسمارت کانترکت تأثیر می‌پذیرد. قرارداد هوشمند (Smart Contract) به قراردادی گفته می‌شود که پس از نوشته شدن آن در شبکه بلاکچین، هیچ کس حتی نویسنده قرارداد، قدرت متوقف کردن روند کار آن را ندارد. در این مطلب قصد داریم، مراحل استقرار یک قرارداد هوشمند را در اتریوم به ویژه برای کدنویسان مبتدی بررسی کرده و تأثیر این قراردادها را بر قیمت اتریوم بیان کنیم. لطفا تا انتهای این مطلب ما را همراهی بفرمایید.

استقرار قرارداد هوشمند و تأثیر آن بر قیمت و خرید اتریوم

استقرار یک قرارداد هوشمند در اتریوم می‌تواند از ۵۰۰ دلار تا ۵۰۰۰ هزار دلار و بیشتر هزینه داشته باشید. البته این مقدار به شدت به پیچیدگی قرارداد شما بستگی دارد. ابتدا بهتر است درک کامل و جامعی از مفاهیم قرارداد هوشمند (اسمارت کانترکت) و اتریوم داشته باشید.

اسمارت کانترکت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان طور که در مقاله “تأثیر بلاکچین قراردادهای هوشمند بر قیمت اتریوم” اشاره شده است، قرارداد هوشمند (اسمارت کانترکت/ Smart Contract) به قطعاتی از کدهای خود اجرا گفته می‌شود که بر پلتفرم‌های بلاکچین از قبیل شبکه اتریوم کار می‌کنند. این قراردادها به عنوان یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های اتریوم بر قیمت و خرید اتریوم تأثیر می‌گذارند.

اسمارت کانترکت یا قراردادهای هوشمند، اساساً توافقات و تراکنش‌های بین افراد را به صورت مستقیم و بدون نیاز به واسطه‌هایی مثل بانک یا نمایندگان قانونی، تسهیل می‌کنند. به لطف این قراردادها، پروتکل‌های تراستلس ایجاد خواهد شد؛ در نتیجه طرفین توافق، بدون نیاز به شناخت هم و ضمن داشتن اعتماد به یکدیگر، تعهداتی را انجام می‌دهند. قرارداد هوشمند، این اطمینان را ایجاد می‌کند که در صورت عدم تحقق شرایط از پیش تعیین شده، قرارداد اجرا نخواهد شد.

در واقع شرایط و ضوابط تعبیه شده در قراردادهای هوشمند، تعیین‌کننده اجرای آن هستند. این قراردادها تنها زمانی اجرا می‌شوند که تمامی معیارهای مشخص شده، برآورده شده باشد. از طرفی دیگر، قراردادهای هوشمند به دلیل عدم نیاز به واسطه‌ها، هزینه تراکنش‌ها را پایین آورده‌اند. در بخش‌های بعدی بیان می‌کنیم که قراردادهای هوشمند چه تأثیری بر قیمت اتریوم گذاشته است.

ویژگی کلیدی متمایزکننده قراردادهای هوشمند از قراردادهای سنتی، تغییرناپذیری آن‌هاست. با توجه به قرارگیری قرارداد اسمارت یا اسمارت کانترکت روی شبکه‌های بلاکچین غیرمتمرکزی همچون بلاک چین اتریوم، هیچ‌‌کدام از طرفین، توانایی تغییر یا دستکاری آن‌ها را پس از استقرار نخواهد داشت. این مطلب را در قالب یک مثال بیشتر توضیح می‌دهیم.

برای مثال یک پروژه تأمین مالی جمعی را تصور کنید که وجوه ارائه شده توسط حامیان، تا زمانی که پروژه به هدف خود برسد، در یک قرارداد هوشمند نگهداری شود. پس از اینکه هدف پروژه محقق شد، وجوه جمع‌آوری شده به صورت موثر و ایمن با کم‌ترین دخالت نهادهای خارجی در اختیار توسعه‌دهندگان پروژه قرار خواهد گرفت.

مروری بر تحلیل اتریوم

شبکه اتریوم یک پلتفرم بلاک‌چین غیرمتمرکز و منبع باز است. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان فرصت ساخت انواع مختلفی از برنامه‌ها را می‌دهد. از جمله اینکه امکان استفاده از قراردادهای هوشمند را نیز فراهم کرده است.

اتریوم به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین پلتفرم‌های بلاکچین امروزی شناخته می‌شود. در آپدیت جدید اتریوم (اتریوم ۲٫۰) مقیاس‌پذیری و بهره‌وری انرژی این شبکه بهبود یافته و اکنون این شبکه بر الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) کار می‌کند.

در تحلیل اتریوم متوجه پایین آمدن هزینه‌های کارمزد تراکنش‌های مربوط به ارز بومی این شبکه، یعنی ETH می‌شویم. بدین ترتیب مکانیسم جدید به ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم یعنی اتر، قدرت می‌دهد تا کارمزد تراکنش‌ یا «هزینه‌های گاز» را برای اقدامات انجام شده در قراردادهای هوشمند تسهیل کند.

برخی ویژگی‌های شبکه اتریوم آن را از سایر شبکه‌های بلاکچین متمایز می‌سازند. یکی از آن‌ها پشتیبانی شبکه اتریوم از زبان‌های برنامه‌نویسی کامل تورینگ از قبیل Solidity است. بدین ترتیب توسعه‌دهندگان اتریوم می‌توانند طیف متنوعی از قابلیت‌های قرارداد هوشمند را متناسب با موارد استفاده خاص، ایجاد کنند.

فرآیند گام به گام استقرار قرارداد هوشمند بر اتریوم

قراردادهای هوشمند به طور گسترده در شبکه اکثر رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قرارداد‌ها در شبکه اتریوم، اهمیت دوچندان دارند و از جمله عوامل مهم بررسی و تحلیل اتریوم به شمار می‌روند. به گفته کارشناسان، همین موضوع منجر به افزایش قیمت اتریوم شده است. اکنون ایجاد و استقرار یک قرارداد هوشمند بر شبکه اتریوم را بیان می‌کنیم. این فرآیند را در چندین مرحله ساده تقسیم کرده‌ایم که برای مبتدیان حوزه ارزهای دیجیتال مناسب باشد.

اصول اولیه بلاکچین و قراردادهای هوشمند را بیاموزید

قبل از ایجاد یک اسمارت کانترکت، باید با چگونگی عملکرد فناوری بلاکچین آشنا شوید و توانایی تشخیص قراردادهای هوشمند از قراردادهای سنتی را داشته باشید.

با Solidity آشنا شوید

این زبان برنامه‌نویسی اصلی برای نوشتن قراردادهای هوشمند در پلفترم اتریوم است.

کد قرارداد هوشمند خود را بنویسید و آزمایش کنید

یک کد با ساختار خوب ایجاد کنید که قوانین و شرایط مورد نظر را با استفاده از solidity به طور شفاف تعریف کند. قبل از راه‌اندازی قرارداد در شبکه اصلی اتریوم، آن را در یکی از شبکه‌های آزمایشی آن (مثل Ropsten، rinkeby و …) اجرا کنید.

برآورد هزینه‌های گاز

با استفاده از ماشین حساب آنلاین یا فرمول محاسبه دستی، هزینه‌های مربوط به استقرار قرارداد هوشمند خود را تخمین بزنید. این محاسبه براساس عواملی از قبیل اندازه بایت کد، قیمت گاز و تراکم فعلی شبکه انجام می‌شود.

کد خود را بهینه کنید تا هزینه‌های استقرار کاهش یابد و یک کیف پول راه‌اندازی کنید

اسکریپت خود را به طور کامل بررسی کنید و با به حداقل رساندن خطوط غیرضروری کد یا توابع پرهزینه، هزینه‌های گاز را در طول استقرار کاهش دهید.

ابزارهای استقرار مناسب را انتخاب کنید

ابزارها را بسته به نیاز پروژه و سطح تخصص خود از میان ابزارهای مختلف، از جمله کتابخانه‌های Remix IDE، Truffle Suite یا Web3.js انتخاب کنید. این ابزارها به ویژه برای استقرار قراردادهای هوشمند طراحی شده‌اند.

استقرار قرارداد هوشمند

در نهایت به مرحله استقرار قرارداد هوشمند خواهید رسید. این مرحله پس از آزمایش و بهینه شدن کدها و تخمین هزینه‌های گاز، انجام می‌شود. با استقرار قرارداد هوشمند در شبکه اصلی اتریوم، یک آدرس منحصربه‌فرد مرتبط با قرارداد شما در بلاکچین اتریوم ایجاد می‌شود.

جمع‌بندی

قرارداد هوشمند به مجموعه‌ای از کدهای خوداجرا گفته می‌شود که بر بلاکچین‌های مختلف، از جمله بلاکچین اتریوم قابل اجراست. این قراردادها امکان تراکنش‌ها و توافق‌های امن، مطمئن و کم هزینه را فراهم کرده‌اند. قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت می‌تواند موجب افزایش قیمت اتریوم شود. همین امر به تبع خرید اتریوم و حجم معاملات بازار این ارز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *