تکنولوژی ساخت انواع پروتز سینه و باسن در راز جراحی

تکنولوژی ساخت انواع پروتز سینه و باسن در راز جراحی
  • 1400/6/24
  • بهراد جاود
  • 0

در دنیای امروزی که نسبت به گذشته معیارهای زیبایی تغییرات زیادی کرده اند ، با ورود رشته جراحی پلاستیک به عرصه پزشکی ، فرد می تواند خود را با آن معیارهای جدید مطابق سازد. عمل های زیبایی مختص به جنسیت خاصی نیست اما می توان گفت در میان زنان متقاضیان بیشتری دارند. در حال حاضر از جمله پرطرفدارترین پروسه های زیبایی مربوط به بدن ، می توان به عمل پروتز سینه و باسن اشاره کرد. با قرار دادن پروتزها در محل مناسب ، حجم و فرم مطلوبی برای عضو مورد نظر خلق می سازد. البته لیفت سینه نیز یکی از جراحی های محبوب بانوان در نظر گرفته می شود. در ادامه این مقاله قصد داریم در باب تکنولوژی ساخت انواع پروتز های سینه و باسن و جدیدترین نمونه آن ، اطلاعات جمع آوری شده را در اختیارتان قرار دهیم.

 

انواع پروتزها

در قدم اول بهتر است پروتزها را به مطور مختصر از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم. پروتزهای باسن و سینه به لحاظ مواد تشکیل دهنده به دو گروه سیلیکونی و سالین تقسیم بندی می شوند. پروتزهای سیلیکونی توسط یک مانده ژل مانند از جنس سیلیکون پر شده اند. در گذشته ژل پر کننده به حالت مایع و نیمه مایع شباهت بیشتری داشته اما امروزه به منظور افزایش مقاومت پروتزها در برابر آسیب و صدمه ، ژل های سیلیکونی را منسجم تر تولید می کنند.

پروتزهای سالین که با نام آب نمکی نیز شناخته می شوند ، با محلول آب و نمک پر شده اند که مشخصاً مقاومت کمتری خواهند داشت. این دسته از ایمپلنت ها بعد از قرارگیری در محل مورد نظر با محلول پر می شوند. لازم به ذکر است که برای حجم و فرم دهی باسن تنها از پروتزهای سیلیکونی استفاده می شود. ساختارهای سیلیکونی مورد استفاده در جراحی افزایش حجم باسن از مقاومت بالاتری نیز برخوردار هستند.

به لحاظ شکلی پروتز سینه در دو فرم گرد و قطره اشکی تولید می شوند. فرم گرد حالت برجسته تری برای پستان ها می سازد اما فرم قطره اشکی که به حالت طبیعی بافت های سینه شباهت بیشتری دارد، بخش تحتانی پستان را برجسته می سازد. ایمپلنت های باسن نیز در دو شکل گرد و بیضی به بازار عرضه می شوند. فرم گرد که برآمدگی بیشتری برای نواحی سرینی  ایجاد می کند، طرفداران زیادی دارد. البته شکل بیضی پروتز برای باسن های کشیده بسیار مناسب بود و فرم زیبایی برای آنان خلق می سازد.

از نظر سطح و لایه محافظ ، پروتزها در دو نوع سطح هموار و بافت دار موجود می باشند. همچنین این ساختارهای حجم دهنده از نظر اندازه و میزان برجساگی در گروه های جداگانه قرار می گیرند.

تمام تولید کنندگان در این عرصه، هنگام ساخت پروتزها موارد زیر را مد نظر قرار می دهند و با تلفیق آنان با یک دیگر اشکال مختلف پروتز را تولید می کنند.

 ساخت انواع پروتز سینه

پروتزها در اشکال و انواع مختلفی وجود دارند ؛ بدین ترتیب هر فرد قادر است با توجه به آناتومی بدن و خواسته هایش ، ایمپلنت مناسب خود را انتخاب نماید. علاوه براین ، تولیدکنندگان زیادی نیز در این عرصه با یک دیگر رقابت می کنند تا برند خود را جهانی سازند. البته که برخی از آنان نسبت به بعضی دیگر موفق تر ظاهر شده اند. از جمله شرکت های معتبر سازنده پروتزهای پستان که جراحان کشورمان نیز از آن ها بهره می گیرند عبارتند از: منتور(Mentor) ، پلی تک (POLYTECH) و ناگور (Nagor).

شرکت آمریکایی منتور، یکی از سازندگان پر آوازه پروتزهای سینه می باشد که تأییدیه سازمان FDA را نیز به همراه دارد. ایمپلنتهای منتور در سایز و شکل های مختلف تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند. این برند آمریکایی پروتزهای سیلیکونی خود را با استفاده ژل سیلیکونی که متخصصان شان فرمول سازی کرده اند ، پر می کنند. در حقیقت در این زمینه منحصر به فرد هستند. ژل پر کننده بسیار منسجم بوده و ظاهر طبیعی برای پروتز و سپس سینه ایجاد می کند. شرکت منتور در تولید پروتز سالین نیز فعالیت دارد. این ساختارهای آب نمکی منتور سطح صاف و همواری داشته و دار سایز و حجم های مختلف در دسترس می باشند.

پروتز باسن

پروتزهای سیلیکونی منتور در انواع زیر ساخته شده و وارد بازار می شوند:

Memoryshape: فرم این نوع پروتز قطره اشکی بوده و از ژلی منسجم و چسبنده ساخته شده است. ماندگاری این درسته از ایمپلنت ها ۱۰ سال در نظر گرفته شده است.

MemoryGel: پروتزهای MemoryGel  به بافت سینه شباهت بسیار زیادی دارند و سال های سال است که مورد استفاده قرار می گیرد. این پروتز ها در هر دو مدل سطح هموار و سطح بافت دار موجود می باشند.

برند پلی تک نیز از دیگر سازندگان پروتز و ایمپلنت سینه می باشد. محصولات این شرکت نیز با استفاده از یک ژل پر کننده بسیار منسجم سیلیکونی پر شده اند که حتی در صورت پارگی پروتز ، مواد آن درون محافظ سیلیکونی باقی می ماند. پلی تک محافظ و به اصطلاح صدف پروتز را از الاستومر سیلیکون که در برابر آسیب های شیمیایی و فیزیکی بسیار مقاوم هستند، می سازند.

پروتزهای ناگور یکی دیگر از برندهایی است که در کشورمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این پروتزها هم در فرم گرد (Impleo™) و هم آناتومیکال (CoGel™) وجود دارند. همچنین به منظور افزایش مقاومت محافظ پروتز، آن را از لایه هایی با جنس الاستومر سیلیکون ساخته اند و برای به حداقل رساندن تراوش ژل به خارج از آن ، یک لایه محافظ ۳۶۰ درجه ای (SiloGard) بر روی پروتز قرار داده اند.

یکی از جدیدترین مارک های پروتز پستان ، برند ایده آل (IDEAL) می باشد که با دیگر برندها تفاوت های اساسی دارد. ایمپلنت های مارک ایده آل برخلاف سایز پروتزها با ژل سیلیکونی پر نشده اند. در حقیقت این شرکت سازنده برای تولید پروتزهای ایده آل چندین صدف یا همان محافظ پروتزها را دورن یک دیگر قرار داده و دو حفره برای نگهداری محلول آب و نمک درون آن ایجاد کرده. چند لایه بودن محافظ مقاومت آن را نیز بالا می برد.

ساخت انواع پروتز باسن

پروتز باسن نیز در اشکال و سایزهای مختلفی در دسترس هستند. مقاومت پروتزهای مخصوص باسن در مقایسه با ایمپلنت های پستان از مقاومت بالاتری برخوردار می باشند. بنابراین پروتزهای سالین برای قرار گرفتن در نواحی سرینی هیچگونه کاربردی ندارند. تنها ژل های یلیکونی منسجم می توانند فشارهای وارده به باسن را تحمل نمایند.

یکی از بهترین سازندگان پروتز باسن، برند آلمانی پلی تک می باشد که پیش تر تا حدودی با آن آشنا شدید. این شرکت در زمینه تولید ایمپلنت های حجم دهنده باسن نیز بسیار موفق عمل کرده اند. پروتزهای پلی تک که با ژل های بسیار منسجم ساخته شده اند ، در برابر آسیب های خارجی بسیار مقاوم می باشند. همچنین در هر دو فرم گرد و بیضی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

پروتزهای پلی تک در ۴ نوع زیر تولید شده و در بازار عرضه می گردند :

Oval,POLYsmoooth

Oval,MESMO

Oval,POLItxt

Round,POLYsmooth

این شرکت حتی در زمینه گارانتی و تعویض رایگان پروتزها نیز تدابیری اندیشیده است که البته طبق شرایط خاصی انجام این امر امکان پذیر است.

اگر تمایل دارید که تحت جراحی های گفته شده قرار بگیرید، پیشنهاد می کنیم پیش از اقدام ، نسبت به پروسه مد نظر اطلاعات کافی را کسب نمایید. راز جراحی به عنوان یک مرجع کامل و جامع هر آنچه را که باید بدانید در اختیارتان قرار می دهد.

نقش تکنولوژی در ساخت پروتزهای باسن و سینه

با پیشرفت روز افزون فناوری در حیطه پزشکی ، استفاده از تجهیزات نوین دقت در ساخت و تولید ابزارهای مربوطه را بالا برده و ضریب خطا را کاهش داده است. همانطور که چندین بار اشاره کردیم پروتزهای زیبایی بدن انواع بسیار مختلفی دارند. طراحی صحیح این ساختارها ، در نحوه قرارگیری آن ها درون بدن، پیامد حاصل از جراحی و حتی احتمال بروز عوارض ، دخیل هستند. به همین منظور در عصر کنونی سازندگان این پروتزها ، برای طراحی و ساخت آن ها از سیستم های کامپیوتری و پرینترهای ۳ بعدی  بهره می گیرند.

امروزه پرینترهای ۳ بعدی در زمینه پزشکی ، هم در حیطه جراحی و درمانی و هم در محدوده ساخت تجهیزات ، کاربرد دارند. کشور آلمان در سال ۲۰۱۹ با استفاده از تکنولوژی ۳ بعدی از نسل جدیدی از پروتزهای سینه رونمایی کرد.

البته بکارگیری این تکنولوژی در تولید پروتزهای باسن و سینه هنوز فراگیر نشده است اما در صورت رشد فناوری مذکور، نتایج بسیار مطلوبی از آن حاصل خواهد شد.

منبع : راز جراحی | www.razjarahi.ir

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *