سمساری محله را بیشتر بشناسید

سمساری محله را بیشتر بشناسید
  • 1400/6/25
  • محمد عالی
  • 0

سمساری در تهران یک فروشگاه خرده فروشی مشابه فروشگاه های دیگر است با این تفاوت که در این نوع از فروشگاه ها عمدتا کالاهای دست دوم با قیمتی مناسب به فروش می‌رسد و یا خرید می‌شود. مغازه های عتیقه فروشی نیز می توانند جزء سمساری ها باشند. از گذشته های دور، خریداران و فروشندگانی که به سمساری ها مراجعه می کرده اند غالباً طیف گسترده ای از مردم شامل نجیب زادگان، دلالان، دنبال کنندگان اجناسی ارزشمند و خاص و … بوده‌اند.

11111111111111111

واسطه گری یا دلالی در سمساری در تهران

واسطه گری یا دلال در سمساری در تهران ، به شغل یا کسی گفته می شود که وام های تضمینی به افراد ارائه می دهد، از این طریق اقلام دارایی شخصی به عنوان وثیقه استفاده می شود. اقلامی که برای واسطه گرو گذاشته شده اند، وثیقه نامیده می شوند. در حالی که بسیاری از وسایل را می توان به عنوان وثیقه قرار داد، اما به طور معمول واسطه ها جواهرات، وسایل موسیقی، تجهیزات صوتی خانگی، رایانه، سیستم بازی های ویدیویی، سکه، طلا، نقره، تلویزیون، دوربین ها، ابزارهای برقی و سایر اقلام نسبتا ارزشمند را به عنوان وثیقه می پذیرند.

تاریخچه واسطه گری به عنوان یکی از قدیمی ترین شغل ها، به هزاران سال قبل باز می گردد. مدت ها قبل از به وجود آمدن سیستم های پیچیده بانکی، شاهزادگان، مردم عادی، پاپ ها و پادشاهان، براساس وثیقه شان پول قرض می گرفتند. اسناد تاریخی ردیابی این چنین وام هایی، به بین النهرین، چین باستان و همچنین تمدن های اولیه یونان و روم می رسد. حتی گاهی مردم جهت تأمین پول نقد برای تامین مایحتاج اساسی زندگی شان مانند غذا و اجاره منزل هم مجبور بودند تا از طریق اموال شخصی شان اقدام کنند.

222222222222222

هزاران سال است که واسطه گری با ما است و در امپراتوری های یونان و روم باستان قابل احترام بوده است. همزمان با گسترش امپراتوری روم در سراسر جهان، واسطه گری با آن ها همراه شده و در شرق نیز همین اتفاق افتاد. بیش از ۳۰۰۰ سال پیش مدل تجاری واسطه گری در چین وجود داشته و امروزه نیز تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است.

سالیان سال است که سمساران تهران واسطه خرید‌ و‌ فروش اشیاء قیمتی و گرانبها بوده اند و لذا در طی زمان، مهارت های خاصی در شناختن و تشخیص اشیاء عتیقه کسب نموده اند، اما به مرور روش کارشان تغییر کرده و به فروش اشیاء دست دوم و کهنه ای که از قبل خریده یا به امانت گرفته بودند، روی آوردند. تا جایی که امروزه می توان در دکان سمساری در تهران همه نوع جنسی را از وسایل منزل گرفته تا سایر لوازم یافت. سمسارهای تهران  به ازای جنس به فروش رفته، حق دلالی می گیرند؛ به همین خاطر این افراد به امانت فروش ها نیز معروف اند.

333333333333333

تاریخچه سمساری تهران

همان طور که بیان شد، دلالی نوعی واسطه گری است و سمساری در تهران از فرهنگ واسطه ‌گری جهت به دست آوردن پول، نشات گرفته شده است. نقش دلال ها یا واسطه ها در مبادله های کالا به کالا که در بین تمدن‌ های ابتدایی و سومری ‌ها وجود داشت، بسیار پرررنگ تر بود. معمولا سمسار یا دلال ها، بیشتر از سایر افراد در حرکت بودند و جابجا می شدند. به همین خاطر با فرهنگ جستجو و یافتن مشتری ها برای خرید و فروش انواع و اقسام اجناس و کالاها آشنا بودند.

چینی ها و مصری ها از گذشته در صنعت تجارت و داد و ستد شهرت داشتند. به خصوص چینی ها که از همان اوایل در تبدیل وسایل و تجهیزات به درد نخور و کار کرده به پول، دارای استعداد عجیبی بودند. به طوری که مبتکر ابتدایی سمساری  تهرانی  ها به صورت امروزی، چینی ها هستند. روش کارشان این گونه بود که به خانه های مردم سر می زدند تا کسانی را که از حکومت وام یا پول می خواستند بیابند. به این ترتیب با برداشتن یک کالا از خانه آن ها، این پول را به وی می پرداختند. مصری ها نیز همین روند کار چینی ها را دنبال می کردند اما به شکل کاروانی. مصری ها به همراه تاجرانی ثروتمند به شهرهای مختلف سفر کرده و در آن جا توسط دلال ها، تاجری مسئول پرداخت وام ها انتخاب می شد. سپس در عوض دادن وام به افراد، کالاها و اجناس ارزشمند فرهنگی و صنایع دستی یا پارچه دریافت می کردند.

در فرهنگ و تمدن یونان و روم، تجارت و مراکز سمساری در تهران به شکلی کاملا سازماندهی شده، عمل می نمود. از این رو اشخاصی که به پول نیاز داشتند، وسایل خانه شان را به دکان های سمساری‌ تهران می بردند و در آن جا، یک متخصص، کالاها را ارزش گذاری کرده و بابت برداشتن آن وسیله، پولی را به صورت امانت به وی تحویل می داد. اگر در مدت معلومی آن وسایل به فروش می رسید، پول امانتی نزد خریدار باقی مانده، در غیر این صورت، می بایست خریدار وام را با سودش به سمسار برگرداند. به دلیل فرهنگ سودگیری در این فرم از سمساری و همچنین ظهور مسیحیت، سمساری ها غیرقانونی اعلام شدند و کلیسا توانست شکل تازه ای از فرهنگ سمساری را به راه بیندازد. در این شکل از سمساری ها، کلیسا می خواست تمام دلال ها را حذف کرده و همه اموال افراد را تصاحب نماید که این امر موجب افت قدرت کلیسا شد.

از آن جا که یهودی ها فکر اقتصادی بسیار قوی دارند، دریافتند که اشخاص به ارزش طولانی مدت یک وسیله دقت نمی کنند و آن را نادیده می گیرند. لذا جنس نادیده‌ گرفته شده توسط افراد در خانه را خیلی راحت و به بهایی کم، ولی راضی کننده می خریدند و سپس همان کالا را با قیمتی بسیار بالا، به خریدار می‌ فروختند که همین تفکر، بنیان وال استریت و ارزش سهام‌ گذاری در فرهنگ آمریکا را شکل داد و سمساری های تهران امروزی به وسیله یهودی‌ ها در نیویورک شکل گرفت.

نتیجه گیری

جهت خرید و فروش لوازم منزل و مستعمل می توانیم از خدمات ارائه شده توسط سمساری ها استفاده کنیم. سمساری ها از گذشته تا به امروز دچار تغییرات زیادی شده اند اما تقریبا همیشه دلال ها و واسطه ها وجود داشته اند. امروزه هم با پیشرفت تکنولوژی و نیازهای روز، وبسایت های مختلفی از سمساری ها را می بینیم که خدمات مختلفی را ارائه می دهند. فقط کافی است که شما وب سایت سمساری محله را انتخاب کنید تا مشکل اجناس دست دوم تان حل شود.

سمساری در تهران بسیار گسترده در حال افزایش هست و رجوع مردم به این سمساری ها به خاطر افزایش خیلی از کالاها زیاد شده است.

تلفن های تماس : ۰۹۱۲۱۵۴۹۳۵۹

۰۲۱۸۸۴۸۴۶۷۲

۰۲۱۳۳۳۸۰۷۵۹

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *