نمایش جذاب ترین ماه شب ۱۴ سال ۲۰۱۶ ( یکشنبه و دوشنبه آینده )

نمایش جذاب ترین ماه شب ۱۴ سال ۲۰۱۶ ( یکشنبه و دوشنبه آینده )
  • 1395/8/17
  • زهرا معبودی
  • 0

قرص کامل ماه در ۱۳/۱۴ نوامبر امسال از حالت عادی بزرگتر و درخشان تر خواهد بود البته نمی توان در نگاه اول متوجه این موضوع شد.

در کمتر از یک هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بزرگترین قرص ماه  این کشور جوان در آسمان شب هنگامش پدیدار خواهد شد. البته امیدواریم که در پی این رویداد سیاسی، جنگ و نزاعی صورت نگیرد و آن را به گردن ماه بی گناه نیندازند چرا که مردم Kalina رویدادهای ماه گرفتگی را دست مایه ی نزاع و خرافات خود می کردند و همه چیز به پای ماه تمام می کردند.اما در این باره لازم است بگوییم که ماه هنگام طلوع در عصر ۱۳ام نوامبر و تا زمانی که هنگام صبحگاه  روز ۱۴ نوامبر غروب کند، به صورتی که تا به حال دیده نشده است در آسمان ایالات متحده خودنمایی خواهد کرد.

ماه شب 14 و هیجان 2016

این واقعه که از آن با نام ابر ماه یاد می کنند به این دلیل است که ماه ۲٫۵ ساعت پس از قرارگیری در نزدیک ترین فاصله اش با زمین در سال جاری، به قرص کامل می رسد. قرص کامل ماه دقیقا در ساعت ۸:۵۲ صبح به وقت رسمی در ۱۴ نوامبر انتفاق خواهد افتاد. پدیده حضیض که در حین آن ماهواره در چرخش ماهیانه اش به نزدیک ترین فاصله به زمین می رسد در ساعت ۶:۲۱  قبل از ظهر به وقت رسمی اتفاق خواهد افتاد. سپس ماه در فاصله ۳۵۶,۵۰۹ کیلومتری از زمین قرار می گیرد ( این فاصله در واقع فاصله میان هسته دو سیاره است، اگر حجم دو سیاره را لحاظ کنید، فاصله میان سطح دو سیاره تقریبا به ۸,۰۰۰ کیلومتر کاهش پیدا می کند).

البته اگر این قضیه آن قدر هم برایتان جذاب نیست بد نیست بدانید که ماه از تاریخ ۲۶ ژانویه سال ۱۹۴۸ تا کنون که در آن زمان ۴۸ کیلومتر به زمین نزدیک تر بوده، این چنین به زمین نزدیک نشده است. و پدیده این چنینی دیگر تا ۲۵ نوامبر سال ۲۰۳۴ تکرار نخواهد شد از این رو باید اعلام داشت که پدیده ابر ماه رویدادی بسیار نادر و خاص به حساب می رود.

البته با وجود این آمار و ارقام حیرت انگیز قرص کامل ماه این ماه تفاوت چندانی با حالت عادی اش نخواهد داشت. قطر قابل مشاهده آن ۳۳٫۵ سانتی متر خواهد بود که تنها ۷ درصد از حالت عادی بزرگتر و تنها ۱۵ درصد درخشان تر از حات عادی اش خواهد بود. تشخیص این تفاوت ها با چشم غیر مسلح حتی در بهترین شرایط ممکن هم دشوار خواهد بود و اگر بخواهید ظاهر ماه را طی چندین ماه با یکدیگر مقایسه کنید کار سخت تر نیز می شود.

یکی دیگر از فاکتور هایی که این تشخیص را دشوار تر می کند این است که قرص کامل همیشه وقتی که در افق قرار گرفته باشد بزرگتر نشان می دهد و همین مسئله باعث می شود با وجود اینکه ماه هزاران کیلومتر به زمین نزدیکتر است و هنگامی که از بالای سرتان می گذرد کمی بزرگتر نشان خواهد داد، ذهن شما آن را با اجسام آشنا مقایسه کند. به همین دلیل مردم آمریکا ی شمالی قادر خواهد بود ماه را هنگام طلوع در سپیده دم ۱۴ ام نوامبر در بزرگترین حالت خود مشاهده کنند.

منبع: astronomy

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *