بازاریابی دیجیتال به زبان ساده

بازاریابی دیجیتال به زبان ساده
  • 1395/11/13
  • مهدی پیوندی
  • 0

بسیاری از مردم از پیچیدگی های بازاریابی دیجیتال می ترسند. البته این از جهاتی قابل درک هم هست؛ کارهای زیادی است که باید انجام شود، چیزهای زیادی باید در ذهن تان باشد، و هر چیزی که فکر می کردید می دانید در حال تغییر است. به همین دلیل یک هاله از ترس دور بازاریابی دیجیتال را فرا گرفته است. با این وجود، اگر می خواهید در کسب و کار خود موفق شوید، بازاریابی دیجیتال ضروری است. بازاریابی دیجیتال،بازاریابی است، یک روش استاندارد برای هر کسب و کاری است که می خواهد محصول خود را در برابر دیدگان یک مخاطب هدفمند قرار دهد.

ما در اینجا می خواهیم با ارائه یک چشم انداز روشن از اینکه چرا بازاریابی دیجیتال دشوار نیست و کارهایی که برای موفقیت باید انجام دهید، عامل ترس را از بازاریابی دیجیتال شما حذف کنیم.

 

ابتدا باید بفهمید که بازاریابی دیجیتال چیست

منظور ما یک تعریف بسیار ساده است: “بازاریابی دیجیتال به هر نوع از بازاریابی محصولات یا خدمات گفته می شود که با ابزارهای الکترونیک سر و کار دارد.”

ساده تر از آن: بازاریابی از راه الکترونیک.

 

در مرحله دوم باید اهمیت بازاریابی دیجیتال را درک کنید

باز هم ساده است. مردم برای دسترسی به اطلاعات از ابزارهای الکترونیکی استفاده می کنند. با فرض اینکه شما در یک منطقه صنعتی یا در حال توسعه بازاریابی می کنید، مخاطب هدف شما به اطلاعات الکترونیکی، یعنی اینترنت دسترسی دارد. در زمان نگارش این مطلب، بیش از ۳٫۳ میلیارد نفر در سیاره زمین “کاربر اینترنت” هستند.

حتی تعداد بیشتری از مردم از طریق تلفن های همراه خود به اینترنت متصل می شوند (بیش از ۴٫۴ میلیارد نفر در سراسر جهان).

اصولا برای برقراری ارتباط با مخاطب خود، مجبور به انجام بازاریابی دیجیتال هستید. خب، تا اینجا همه چیز روشن است. بازاریابی دیجیتال، الکترونیکی است، و برای بقای کسب و کار خود ناچار به انجام آن هستید. اما دقیقا باید چه کار کنید؟

 

بازاریابی دیجیتال، هفت روش اصلی دارد

فقط هفت تا! در آخر این مطلب ما از شما امتحان نمی گیریم، پس لزومی به تکرار آنها نیست. فقط باید نسبت به آنها آگاه و هوشیار باشید.

  1. بازاریابی رسانه های اجتماعی
  2. بازاریابی ایمیلی
  3. جذب مشتری راغب / بازاریابی مشارکتی
  4. بازاریابی موتورهای جستجو (SEO یا SEM)
  5. بهبود نرخ تبدیل (CRO)
  6. بازاریابی محتوایی
  7. تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)

مورد دیگری که شاید به نحوی بشود آن را در این دسته بندی قرار داد، تحلیل سایت و فرآیندهای بازاریابی دیجیتال (analytics) است. این مورد بیشتر از آنکه یک روش بازاریابی دیجیتال باشد، روشی برای بررسی و درک کارکرد روش های دیگر است. در پایان این مطلب، کمی راجع به آن توضیح خواهیم داد.

 

حالا اجازه بدهید فرآیند انجام بازاریابی دیجیتال را به ساده ترین شکل ممکن بیان کنیم.

 

  1. یک راهبرد بازاریابی دیجیتال طراحی کنید.

این سخت ترین بخش بازاریابی دیجیتال است. اما چرا اینقدر دشوار است؟

دلیلش این است: بازاریابی دیجیتال به اندازه ای پیچیده است که بازاریاب ها واقعا نمی دانند از کجا باید شروع کنند. بیشتر آنها راهبرد خود را با ترکیب آشفته ای از تاکتیک ها آغاز می کنند.

اما در واقعیت، یک راهبرد بازاریابی دیجیتال با مشتریان شروع می شود، اینکه بدانید چه کسانی هستند، کجا هستند و چگونه می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

 

  1. از متخصصان بازاریابی دیجیتال استفاده کنید.

این را به ذهن خود بسپارید: بازاریابی دیجیتال چیزی نیست که خودتان بتوانید آن را تمام و کمال انجام دهید. البته اگر یک کارآفرین فردی هستید (یعنی خودتان هستید و خودتان!) نا امید نشوید. لزومی به انجام تک تک هفت روشی که در بالا اشاره کردیم نیست. شما می توانید یک یا دو تا از آنها را انتخاب کنید، مهارت های خود را کمی پرورش دهید و از همان ها به عنوان روش های اصلی بازاریابی خود استفاده کنید. اما اگر می خواهید کار خودرا گسترش دهید و از همه روش های بالا استفاده کنید، در اینصورت باید کمک بگیرید.

بازاریابی دیجیتال، قلمروی متخصصان است. بله، اما پیدا کردن فردی که بتواند در همه ابعاد به شما کمک کند دشوار است. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که چند بازاریاب T شکل انتخاب کنید. منظور ما از بازاریاب T شکل، بازاریابی است که در بخش های متعددی دانش اندکی دارد و در یک یا چند بخش دانش و توان بالایی دارد. در واقع، اگر آن بخش ها را به شکل افقی در بالا ردیف کنیم و توانایی های بازاریاب مان را به شکل عمودی در زیر آن قرار بدهیم، یک شکل T به وجود می آید و وجه تسمیه بازاریاب مناسب ما همین است، به همین راحتی!

متخصص بازاریابی

  1. با اطمینان کامل برنامه خود را عملی کنید.

حالا زمان آن رسیده است که ترس را کنار بگذارید. هر چه برنامه ریزی کرده بودید عملی کنید و جسارت داشته باشید!

در اینترنت جایی برای بازاریاب های بزدل نیست. هر کاری که روی اینترنت انجام می دهید فورا در دسترس همه افرادی قرار می گیرد که به اینترنت دسترسی دارند (که البته همانطور که اشاره شد، کم هم نیستند.)

به محض اینکه یک مطلب، توییت، تبلیغ یا صفحه فرود را منتشر کنید، در دسترس عموم قرار می گیرد، و البته این چیز بدی نیست. چیزی که لازم است این است که خودتان را در موقعیت “قدرت” قرار دهید و نگران نباشید.

 

  1. مرتبا به تجزیه و تحلیل بپردازید.

آیا نقشه راه روشنی می خواهید که دقیقا به شما بگوید چه کاری باید انجام بدهید، کجا بروید، چگونه برنامه ها را پیاده کنید و نتایج کسب شده را نیز نشان بدهد؟

چنین نقشه راهی وجود دارد و به آن تجزیه و تحلیل (آنالیز) فرآیندهای بازاریابی می گوییم. خوبی بازاریابی دیجیتال این است که می توانید هر چیزی که در روند کار شما اتفاق می افتد را مشاهده کنید. تمام اطلاعات به شکل های مختلف موجود است: ترافیک، ویژگیهای جمعیتی (جنسیت، سن، شغل، تحصیلات و …)، نرخ دفع کاربر (میزان کاربرانی که پس از مشاهده یک صفحه از سایت خارج می شوند)، نرخ تبدیل، هزینه به ازای کلیک، میزان بازدید، سرعت صفحه (و تقریبا یک میلیارد شاخص دیگر!) .

اما چالش پیش روی شما چیست؟ تفسیر این اطلاعات.

چیزی که شما به آن نیاز دارید، یک فرد یا نرم افزاری است که معنی این اطلاعات را برای شما توضیح دهد. بسترهای رایگان و پولی متنوعی وجود دارند که آمار تجزیه و تحلیل فعالیت های شما را به شکل قابل درکی که تفسیر آن نیز آسان باشد ارائه می کنند (مثلا آنالیزور گوگل).

 

نتیجه گیری

آیا همه اینها چیزی را برای شما ساده تر کرد؟ امیدواریم اینطور باشد، اما مطالعه این مطالب پایان ماجرا نیست.

قدم بعدی شما چیست؟ حالا باید عملا بازاریابی دیجیتال خود را آغاز کنید.

بهترین معلم بازاریابی دیجیتال، تجربه خودتان است. با حداکثر اطلاعات لازم از بازاریابی دیجیتال، وارد فاز عملیاتی شوید و تلاش کنید تا روی بازار هدف خود تاثیرگذار باشید.

 

دشوارترین بخش بازاریابی دیجیتال برای شما کدام بخش است؟ دیدگاه های خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *