آزمون کارآفرینی: آیا امسال سالی است که باید کسب و کار خود را راه بیندازید؟

آزمون کارآفرینی: آیا امسال سالی است که باید کسب و کار خود را راه بیندازید؟
  • 1396/1/16
  • مهدی پیوندی
  • 0

با شرکت در این آزمون می توانید آمادگی خود برای شروع کسب و کار خودتان را بسنجید.

 

آیا آماده اید که ایده ها وآرزوهایتان را به موفقیت در کسب و کار تبدیل کنید؟ برای اینکه بتوانید به عنوان یک کارآفرین به موفقیت دست پیدا کنید، فقط به یک ایده فوق العاده نیاز ندارید، بلکه در کنار آن به شهامت، انرژی و اراده نیز احتیاج دارید. برای تعیین اینکه آیا واجد شرایط هستید و پیش نیازهای لازم را دارید، به سوالاتی که در ادامه می آید پاسخ دهید. این سوالات به این منظور طراحی شده اند که صاحبان بالقوه کسب و کار با تکیه بر پاسخ هایی که برای آنها ارائه می کنند بتوانند روی آغاز به کار یا صبر بیشتر تصمیم گیری کنند.

به تک تک سوالات به طور کامل و به صورت کتبی پاسخ بدهید. پاسخ هایی که ارائه می کنید شما را قادر می سازند که انگیزه ها، اهداف ، مهارت ها و تجربه خود را مورد ارزیابی قرار دهید، و حتی می توانید از آنها به عنوان مبنایی برای برنامه کسب و کار خود بهره بگیرید. به خاطر داشته باشید که هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. هدف در اینجا این است که به شما کمک کنیم تا مسیری را برای محقق کردن رویاهای خود پیدا کنید.

 

آزمون کارآفرینی

۱٫ هدف شما از کار کردن چیست؟ پول بیشتر؟ رضایت شغلی بیشتر؟ وقت آزاد بیشتر برای خانواده یا سایر دلبستگی ها؟ آیا کارآفرینی تنها راه محقق کردن هدف شما است؟

۲٫ دوست دارید چکار کنید؟ به همه چیزهایی فکر کنید که با انجام آنها خوشحال می شوید. فرض کنید که برخی از آنها را می توانید در قالب یک شغل انجام بدهید. شاید برخی از فعالیت یا فعالیتهای مورد علاقه شما فروش، کار با اعداد، پخت و پز، ورزش، نویسندگی، تدریس، کمک به دیگران یا خواندن باشد. کدام مورد/موارد از اینها می تواند/می توانند بخشی از کسب و کار جدید شما باشد/باشند؟

۳٫ شما چه مهارت هایی دارید؟ برخی از مهارت های شما چیزهایی هستند که دوست دارید آنها را انجام بدهید. اما برخی دیگر از مهارت های شما هم چیزهایی هستند که واقعا علاقه ای به انجام آنها ندارید، اما برای راه اندازی یک کسب و کار ضروری هستند. پس از راه اندازی کسب و کارتان می توانید کارمندان یا مشاورانی را استخدام کنید تا فعالیت هایی که برای شما آزاردهنده به نظر می رسند را بر عهده بگیرند.

۴٫ شرکت شما دقیقا چه محصولات یا خدماتی را ارائه خواهد داد یا تولید خواهد کرد؟ از هرگونه ابهام جدّاً پرهیز کنید. اگر نمی توانید خدمات و محصولات تان را فهرست کنید، در اینصورت یک ایده کسب و کار عملی ندارید.

۵٫ چرا مردم این محصولات یا خدمات را می خواهند یا به آنها احتیاج دارند؟ فقط اینکه از سه یا چهار نفر از دوستانتان بپرسید که آیا محصول یا خدمات شما را خریداری خواهند کرد یا خیر کافی نیست. آیا هیچ اطلاعاتی – چه از طریق تجربه شخصی یا از سایر متخصصان امر –  از بازار بالقوه خود در اختیار دارید؟ آیا دقیقا می توانید نیازی که برطرف خواهید کرد یا مساله ای که حل می کنید را توصیف کنید؟

۶٫ آیا هنگامی که به تنهایی کار می کنید عملکرد خوبی دارید، یا اینکه برای احساس انگیزه باید در کنار دیگران کار کنید؟ اگر می خواهید با دیگران کار کنید، برای استخدام کارکنان جدید یا پیدا کردن یک شریک کاری به چه مقدار زمان نیاز دارید؟

۷٫ آیا شما ذاتاً یک رهبر هستید؟ آیا می دانید که چگونه می توان به دیگران انگیزه داد؟ آیا در تقسیم وظایف عملکرد خوبی دارید؟ آیا می توانید به نحوی بر کارکنان خود مدیریت داشته باشید که کارها را در موعد مقرر تحویل بدهند؟ به یاد داشته باشید که کارآفرینان از روشهای انگیزه بخشیدن به دیگران به خوبی آگاه هستند.

۸٫ تامین مالی کسب و کار تازه خود را چگونه انجام خواهید داد؟ آیا باید سرمایه گذار پیدا کنید، یا اینکه می خواهید در این زمینه روی پای خودتان بایستید؟ توجه کنید که راه اندازی کسب و کارهای خدماتی نسبت به کسب و کارهای تولیدی یا خرده فروشی به سرمایه کمتری احتیاج دارد.

۹٫ با چه افرادی رابطه کاری دارید؟ داشتن روابط گسترده از ضروریات راه اندازی کسب و کار است. از رابطه های اصلی می توان این افراد را نام برد: افرادی که محصولات یا خدمات شما را خریداری می کنند؛ افرادی که به تامین بودجه کسب و کار شما کمک می کنند؛ و متخصصانی مانند وکیل و حسابدارتان که می توانند توصیه ها و مشاوره های درستی را به شما ارائه کنند.

۱۰٫ آیا حاضرید برای راه اندازی کسب و کار خودتان امنیت حقوق ماهانه خود را رها کنید؟ آیا حاضرید که این ریسک را بپذیرید؟

برای پاسخ هایی که به این سوالات می دهید وقت بگذارید و دقیقا و عمیقا به آنها فکر کنید. اگر متوجه شدید که پیش نیازهای لازم برای راه اندازی یک کسب و کار را دارید، در اینصورت آستین ها را بالا بزنید و دست به کار شوید. اما از طرف دیگر، اگر احساس می کنید که هنوز کاملا آمادگی ندارید، ایده خود را کنار نگذارید. در عوض برای آماده کردن زمینه های لازم برای موفقیت خود برنامه ریزی کنید. مثلا برای کار در شرکتی برنامه ریزی کنید که از طریق آن می توانید اطلاعات و رابطه های لازم برای آغاز کسب و کار خودتان را به دست بیاورید. برای افزایش تخصص خود در دوره ها و کارگاه های آموزشی شرکت کنید. علاوه بر این، به انجمن ها و گروه های اجتماعی که در آنها می توانید ارتباطات خود را گسترش بدهید ملحق شوید تا از طریق آنها این امکان را پیدا کنید که با افراد جدیدی دیدار کنید که می توانند به شما کمک کنند، از برنامه های کاری سازمانهای دیگر استفاده کنید و به توصیه های حرفه ای دسترسی داشته باشید.

چه در نهایت تصمیم بگیرید که هم اکنون آن جهش بزرگ را انجام بدهید، یا اینکه ترجیح بدهید با گام های کوتاه تری به اهداف خود در زمینه کارآفرینی برسید، در هر صورت به یاد داشته باشید که موفقیت یک شبه به دست نمی آید. برای تحقق آن به شهامت، انرژی و اراده نیاز دارید. کارآفرینی می تواند ماجراجویی بزرگی در زندگی شما باشد که آزادی، درآمد و شادمانی را با خود به همراه می آورد. اما قبل از هر چیز، باید اطمینان پیدا کنید که برای شخص شما مسیر درستی است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *