12 دليل براي استفاده كردن از اوبونتو 10.10

  • 1389/7/21
  • ITTeach
  • 5

از آنجا كه اوبونتو[1]10.10، يا “ميمون پوزه دراز بي صاحب”، يكشنبه همين هفته عرضه مي شود، مطمئنا گروهي از كاربران اوبونتوي موجود نسخه اوبونتوي خود را به روز رساني خواهند كرد. در نهايت، به نظر مي رسد اين كاربرپسندترين نسخه لينوكس اوبونتوي كنونيكال[2] تا به كنون باشد، و خبرها حاكي از آن است كه ويژگي هاي جديد بسيار زيادي دارد.

گرچه، براي آنهايي كه هنوز اوبونتو را امتحان نكرده اند، دلايل بيشتري براي دانلود و امتحان آن وجود دارد. در اينجا به چند نمونه از اين دلايل اشاره مي كنيم.

1. سرعت

اوبونتو 10.10 بسيار پر سرعت است. گفته شده كه حتي نسخه بتاي آن مي تواند در 7 ثانيه راه اندازي شود. وقتي كار زيادي براي انجام دادن وجود دارد، چه كسي حاضر است منتظر بالا آمدن ويندوز بماند؟

2. قيمت

هيچ بحث و جدلي در اين مورد وجود ندارد، چون اوبونتو رايگان است. ساده و تميز. هيچگونه هزينه اي ندارد، مگر اين كه بعدها بخواهيد پشتيباني حرفه اي آن را خريداري نمائيد.

3. عدم تعهد

شما مي توانيد با استفاده از گزينه هايي مانند سي دي زنده[3]، يو اس بي زنده[4]، Wubi يا درايو مجازي- در مورد همه اين ها جاي ديگري توضيح داده ام- بدون اين كه چيزي را در كامپيوترتان تغيير دهيد، اوبونتو را آزمايش كنيد. به عبارت ديگر، چيزي را از دست نمي دهيد.

4. سازگاري سخت افزار

اوبونتو تقريبا بر روي تمامي دستگاه هاي دور و بر شما كار مي كند، بنابراين مي توانيد آن را بر روي دستگاهي يدكي امتحان كنيد و بر روي هيچ يك از دستگاه هاي داراي ويندوزتان نصب نكنيد.

5. اوبونتو يك[5]

اوبونتو يك، سرويس ابر[6] شخصي است كه به شما اجازه مي دهد فايل ها و يادداشت هايتان را هماهنگ نموده و از هر كجا كه خواستيد به آنها دسترسي داشته باشيد. همچنين شما تماس هاي موبايل و كامپيوترتان را يكي كرده و فايل ها و تصاويرتان را از طريق آنها به اشتراك بگذاريد. حتي شما مي توانيد از طريق اوبونتو يك موسيقي بخريد و آن را بر روي كامپيوترهاي انتخابي تان تحويل بگيريد.

6. سازگاري با ويندوز

با اوبونتو 10.10، يك كاربر بتاي ويندوز نيز مي تواند دنياي اوبونتو و ويندوزش را ادغام نموده و از هر كدام كه بخواهد به فايل هايش دسترسي داشته باشد. هرگز نبايد نگران اين باشيد كه به فايل هاي ويندوزتان دسترسي نداريد.

7. برنامه هاي كاربردي

برخلاف ويندوز، اوبونتو نرم افزارهاي بهره وري كاري كليدي، از جمله OpenOffice.org را در خود دارد. اوبونتو فايرفاكس نيز دارد، اما در عين حال از فلش و گوگل كروم نيز پشتيباني مي كند. ضمنا، هر برنامه اي را كه در خود اوبونتو وجود نداشته باشد مي توان در مركز نرم افزار اوبونتو يافت. در حالي كه يافتن نرم افزار جديد در ويندوز بسيار سخت است و بايد زمان زيادي را صرف جستجو در گوگل نموده و براي خريد آن هزينه پرداخت، مركز نرم افزار محلي را در اختيار شما قرار مي دهد كه بتوانيد در آنجا هزاران برنامه كاربردي متن باز را طي چند ثانيه به صورت رايگان يافته و دانلود كنيد.

8. امنيت

اوبونتو- و تقريبا تمامي نسخه هاي لينوكس– بويژه در مقايسه با ويندوز و مكينتاش OS X، بسيار ايمن است. تعجب آور نيست كه كارشناسان توصيه مي كنند براي بانكداري آنلاين از لينوكس استفاده شود- بقيه سيستم عامل ها به اندازه كافي ايمن نيستند.

9. چند لمسي[7]

اگر شما نسخه مخصوص نت بوك اوبونتو را در يك نت بوك پشتيباني شده امتحان كنيد، خودتان ويژگي هاي چند لمسي كاملا جديد در رابط واحد جديد اوبونتو 10.10 را خواهيد ديد.

10. زيبايي

يكي از تاكيدات كليدي در اوبونتو زيباتر شدن و مطلوبيت زيبايي شناختي آن است. رابط واحد در نسخه مخصوص نت بوك بخشي از آن است و خانواده فونت اوبونتو نيز بخش ديگري از آن. نگاه كردن به آنها لذت بخش است.

11. اوبونتو 10.10 انس پذير است

“Me Menu” جديد اوبونتو اين امكان را به شما مي دهد كه مستقيما از دسكتاپ خود به حساب كاربري فيس بوك و توئيتر خود دسترسي داشته باشيد. شما مي توانيد به تمامي كانال هاي چت خود متصل شده و از طريق يك پنجره آنها را به روز رساني نمائيد.

12. اوبونتو 10.10 نسخه اي از لينوكس است

امروزه براي حوزه هاي مختلف كاري دلايل زيادي وجود دارد كه بخواهند از لينوكس استفاده كنند. نام بردن همه آنها مشكل است. مطمئنا امنيت يكي از آنهاست، اما دلايل زياد ديگري نيز وجود دارند كه بويژه اوبونتو را تبديل به انتخاب كاري خوبي مي كنند كه از ويندوز و مكينتاش OS X بسيار بهتر است.

از روز يكشنبه، اوبونتو 10.10 در سايت اوبونتوي شركت كنونيكال قابل دانلود خواهد بود. البته اگر نمي خواهيد تا آن روز صبر كنيد، هميشه كانديداي انتشار[8]ي وجود دارد كه بتوانيد همين الان بگيريدش. در هر دو حالت، شرط مي بندم وقتي از اوبونتو براي كارتان استفاده كنيد حتما استفاده از آن را ادامه خواهيد داد.

منبع: news.yahoo

[1] Ubuntu[2] Canonical[3] Live CD[4] Live USB[5] Ubuntu One[6] Cloud service[7] Multitouch[8] Release Candidate

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. به نظرم دوسه جا رو برای پر کردن 12 دلیل نوشتین. من اوبونتو 10.04 رو دارم. راستش رو بخواهید انتظارم ازش بیشتر بود. چون با این همه سر و صدایی که راه انداخته شده فکر می کردم قابل رقابت با ویندوز 7 هست. ولی به این نتیجه رسیدم که اشتباه می کردم. اوبونتو خیلی جاها حتی قابل رقابت با XP هم نیست. ولی به نظر من از اکس پی سره. از هفت پایین تر.
    بعدشم کاملاً شوکه شدم وقتی دیدم در ابتدای کار با اوبونتو نرم افزارهای موزیک و ویدئوی اون برای پخش نیاز به دانلود codec دارن! یعنی چی؟ اپن آفیس رو می زارن بعد سیستم حتی بدون دانلود کدک قدرت پخش یه آهنگ رو هم نداره؟
    نصب نرم افزار ها هم که خدا نصیب گرگ بیابون نکنه. اگه از software center استفاده نکنین دهنتون آسفالت میشه!
    رابط کاربریش هم نسبتاى خوبه ولی بازم به نظرم از ویندوز 7 خیلی عقبه.
    بعدشم اوبوتو هم همچین سریع نیست. 10 ثانیه بیشتر برای بالا اومدن ویندوز هفت در مقابل گستره فعالیت ها و وسعت ویندوز فکر نکنم چیز زیادی باشه!
    چند مورد دیگه هم هست که…
    بینوکس و اوبونتو برای این که سلطان رایانه های شخصی بشن باید خیلی بیشتر از این قدرتمند بشن. هنوز خیلی راه دارن تا به ویندوز برسن.

  2. ممنون جناب میری . مطلب جالبی و مفیدی بود .
    سیستم عامل بدی نیست . من هر از گاهی ازش استفاده میکنم . واسه بعضی کارا بدرد میخوره . البته به ویندوز که اصلا نمیرسه .
    همین امروز سفارش دادم از انگلیس واسم بفرستن .

  3. مشکل دانلود codect ها، مشکل اوبونتو نیست، مشکل از فلسفه نرم افزار آزاد هست که اوبوتنو هم می خواهد از آن پیروی کند.
    اگر توضیع هایی مثل لینوکس مینت رو نصب کنید حتی این مشکلات رو هم نخواهید داشت، همه چیز حاضر و آماده برای استفاده شما.
    درضمن استفاده از اینترنت در همه جای دنیا مرسوم هست حالا اگه توی ایران اینترنت درست و حسابی نیست، لااقل یه 512 ناقابل که گیر میاد.

    به جز چند نرم افزار تجاری که به خاطر سود خودشون حاضر به ورود به دنیای لینوکس نیستند، در بقیه موارد جای گزین هایی در لینوکس وجود دارد
    که کاملا قابلیت رقابت را با نرم افزار های ویندوز دارا هستند(یادتون نره اینجا همه چیز مجانیست، نه چند صد دلاری)

    البته نظر شما برای من محترم هست و باید اعتراف کرد که به خاطر نبود برخی از نرم افزار های خاص کمی مشکل به وجود می آید ولی آنقدر مشکلزا نیست که بخواهیم بگوییم لینوکس به پای ویندوز 7 نمیرسد.
    لا اقل در ضمینه امنیت، سرعت، پایداری و قابلیت سفارشی سازی از ویندوز سر تر است.
    به شخصه روی لپ تاپی که توان اجرای ویندوز 7 رو نداشت، اوبونتو نصب کردم و رابط کاربری اون رو هرطوری که دوست داشتم با تمام افکت های 7 و مک اجرا کردم.
    به هر حال هر کسی باید با سیستم عاملی کار کنه که اون رو دوست داره پس هیچ اجباری به استفاده از لینوکس نیست.
    موفق باشید

  4. منو هم لینوکسی کردید.
    یک سوال دارم
    بهترین توزیع کدوم هست؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    فرق بین اوبونتو و OPENGEU چی هست؟

    1. چندان فرقي ندارن
      اگر درباره فرقهاشون جايي چيزي خوندي زياد روي تصميمت اثر نداشته باشه
      در كل همشون يكي هستند ولي اوبونتو براي ما ايراني ها انتخاب اوله

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *