5 روش بهبود عملكرد لپ‌تاپ‌هاي بازي

  • 1390/1/17
  • عباس كريمي
  • 1

به هنگامِ در نظر گرفتن عاملِ عملكرد (performance)، لپ تاپهاي بازي همواره در پشت سر كامپيوترهاي دسكتاپ قرار مي گيرند. اما در عين حال به دليل قابل حمل بودنشان همچنان محبوب مي باشند. هيچ كسي دوست ندارد موقع بازي به يك ميز بسته شده باشد، اگر مي خواهيد كامپيوترتان را براي بازي هاي چند نفره با دوستانتان به همراه داشته باشيد، براي شما يك ‌لپ تاپِ بازي گزينه مناسبي مي باشد.

البته مي بايست به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه به راحتي نمي توانيد لپ تاپهاي بازي را ارتقا بخشيد. بنابراين، اگر مي خواهيد عملكرد لپ تاپتان را بهبود دهيد معمولا مجبوريد به ارتقاهاي نرم افزاري تكيه كنيد. اين امر آنچه را كه مي توانيد انجام دهيد بسيار محدود مي كند اما در اينجا چندين ابزار و ترفند را به شما معرفي مي كنيم كه توسط آن ها مي توانيد عملكرد بازي را در يك لپ تاپ بهبود بخشيد.

 

نصب جديدترين درايورها

درايورهايي كه به همراه اغلب سخت افزارها ارائه مي شوند نسبتا ثابت هستند و ممكن است هر از گاهي آپگريدهايي برايشان عرضه شود. اما رويهمرفته نصب يك درايور جديد براي كنترلر شبكه اترنت­تان (Ethernet) چندان نمي تواند عملكرد لپ تاپ بازي تان را تغيير دهد.

در اين مورد درايورهاي كارت گرافيك به عنوان استثنا محسوب مي شوند. توليدكننده هاي عمده كارت گرافيك (video card) از قبيلNvidia و ATI براي تسلط بر يكديگر در زمينه عملكرد كارت هايشان در حال نبردي دائمي هستند. اين موضوع ضمن اين كه به معناي ارائه كارت گرافيكهاي جديد است شامل عرضه آپديت هايي كه باعث افزايش كارايي كارت هايي كه از قبل در بازار موجود بوده اند نيز مي شود. اگر به بررسي هايي كه در مورد كارت هاي گرافيك مي شوند خوب دقت نماييد اغلب مشاهده خواهيد كرد كه كارت گرافيك هاي يكسان در طول زمان هربار بهتر از قبل بازي ها را اجرا مي كنند، اين امر به معني بهبودهايي در درايور به هنگام كار مي باشد.

اگر لپ تاپي در اختيار داريد، ساده ترين راهِ دستيابي به حداكثر عملكرد، اطمينان از نصب آخرين نسخه درايورها بر روي آن است و اگر از زماني كه لپ تاپتان را خريداري كرده ايد هيچ گاه درايورهايتان را آپديت نكرده ايد، با نصب آخرين نسخه از درايور عملكرد آن را تا 20% افزايش دهيد.

 

اوركلاك GPU (پردازنده گرافيكي)

وقتي كه از اوركلاك (overclock) صحبت به ميان مي آيد، لپ تاپها به نسبت كامپيوترهاي دسكتاپ داراي محدوديتهاي بسيار بيشتري مي باشند. اوركلاكِ CPU به ندرت امكان پذير است زيرا كه اين قابليت در BIOS غيرفعال مي باشد اما برخي مدلهاي لپ تاپ اجازه اوركلاك GPU (پردازنده گرافيكي) را به ما مي دهند. در همين رابطه شركت هاي Nvidia و ATI برنامه هايي  به همراه مجموعه محصولاتشان ارائه مي كنند كه ما را قادر مي سازند نسبت به اوركلاك GPU اقدام نماييم. اساسا در هنگام اوركلاك تنها دو تا از تنظيمات هستند كه مي بايست در مورد آن ها نگران باشيد، ساعت هسته (core clock) و ساعت حافظه (memory clock). ساعتِ هسته، سرعت هسته هاي پردازش واقعي در GPU مي باشد، حال آنكه ساعت حافظه، سرعت حافظه­ي استفاده شده براي بافر نمودن ديتاهاي گرافيكي مي باشد. از آن جايي كه در هنگام اوركلاك هر كدام از اين ها داراي تلرانس (tolerance) مخصوص به خود مي باشند، در نتيجه براي يافتن بالاترين ميزان تنظيمات پايدار به آزمايشهاي مكرري نياز خواهيد داشت. به خاطر داشته باشيد مي بايست كم كم ميزان تنظيمات را بالا ببريد و به طور مثال در همان آغازِ كار آنرا را بر روي %20 قرار ندهيد و نيز در هر مرحله ميزان تنظيمات را بيشتر از %5 افزايش ندهيد.

در صورتي كه يكي از “فن” هاي سيستم به GPU اختصاص داده شده باشد ممكن است بتوانيد سرعت فن سيستم را نيز تغيير دهيد. اگر به شما امكان كنترلِ اين مورد را داده باشند با خيال راحت مي توانيد سرعت فن را افزايش دهيد. با وجودي كه اين عمل سروصداي بيشتري را توليد خواهد كرد اما در عين حال قدرت خنك كنندگيِ بيشتر، اوركلاك بالاتري را امكان پذير مي سازد.

 

بررسي تنظيمات توان (Power) لپ تاپ

بر خلاف كامپيوترهاي روميزي، لپ تاپها غالبا دور از منبع تغذيه مورد استفاده قرار مي گيرند. اين بدان معني است كه مديريت توان (power) داراي اهميت زيادي مي باشد. در يك كامپيوتر روميزي، به منظور دسترسي به عملكرد بالا مي توان تنظيمات مديريت توان ويندوز را تنظيم نمود و براي يك روز آن قابليت را فراخواني نمود، اما اغلب لپ تاپها مابين شيوه هاي مديريت توانِ از پيش تنظيم شده عقب و جلو مي شوند.

بعضي مواقع، يك لپ تاپ به طور خودكار براي حفظ توانش به تنظيمات مديريت توان سوييچ خواهد كرد و زماني كه بايد به حالت قبلش برگردد، برنمي گردد. ياكه به طور ساده، ممكن است تنظيمات مديريت توان خودتان را تغيير دهيد و بعدا در برگرداندن آن تنظيمات به حالت اوليه شان اهمال كنيد. در هر حال، در هنگام بازي اطمينان حاصل كردن از اين موضوع مهم است كه لپ تاپتان در حال استفاده از ويژگي عملكردِ بالاي توانش باشد، به طور خلاصه مي بايست خصوصيت مديريت توان در هنگام بازي فعال شده باشد.

اضافه بر اين مطلب، برخي لپ تاپهاي جديدتر داراي قابليتي هستند كه به نام گرافيك هاي قابل تغيير (switchable graphics) شناخته مي شود. اين بدان مفهوم است كه GPU مجزاي لپ تاپ (discrete laptop GPU) مي بايست در هنگام نياز به طور خودكار روشن شود و سپس در هنگامي كه به آن نيازي احساس نمي شود مجددا خاموش شود. اگر در هنگام اجراي يك بازي با عملكرد ضعيف و غيرمعمولي مواجه مي شويد، تنظيمات مربوط به GPU تان را بررسي كنيد و مطمئن شويد switchable graphics روشن باشند.

 

خاموش نمودن جزئيات مربوط به الگوها و سايه رنگ ها

برخي مواقع لپ تاپهاي بازي به خاطر ميزان و كيفيت حافظه كارت گرافيكشان دچار محدوديت مي شوند. حافظه موجود بر روي يك كارت گرافيك اهميت بسياري دارد، زيراكه به عنوان بزرگراهي مابين GPU و صفحه نمايشتان عمل مي كند. در صورتي كه گنجايش آن كم باشد، ترافيك سنگيني شكل مي گيرد و سرعت فريم هايتان (frame-rates) شروع به پايين آمدن مي كند.

آسان ترين روشي كه مي توان يك بازي را بهتر اجرا نمود، كاستن از رزولوشن صفحه نمايش مي باشد. اما قبل از انجام اين كار پيشنهاد مي كنم تنظيمات مربوط به الگو و سايه­رنگ و/يا سايه بازي را بررسي نماييد. اگر يك بازي الگوها (بافت ها)ي با رزولوشن بالايي داشته باشد،‌ اين رزولوشنِ بالا اغلب مقدار زيادي از رم گرافيكتان را مصرف مي كند. سايه ها يا سايه رنگ هاي پيچيده هم مي توانند به نتايج مشابهي بيانجامند. هنگامي كه در يك بازي از تمامي افكت هاي گرافيكي استفاده مي كنيد اين عمل باعث تاثير بر عملكرد لپ تاپ خواهد شد. در صورتي كه به خاطر حافظه كارت گرافيك لپ تاپتان در تنگنا قرار گرفته ايد، به احتمال زياد تنظيماتي كه پيش از اين ذكر شد مي تواند در بهبود عملكرد آن مفيد واقع شوند.

 

خاموش كردن برنامه هايي كه در پس زمينه اجرا مي شوند

به عنوان آخرين تلاش براي بهبود عملكرد لپ تاپ بازي­تان مي بايست برنامه هايي را كه در پس زمينه سيستمتان (system tray) در حال اجرا هستند را خاموش نماييد. به طور ايده آل، در ابتدا تعداد زيادي برنامه هاي در حال اجرا را نخواهيد داشت اما همين طور كه زمان مي گذرد و برنامه هاي جديد نصب، وصله (patche) و حذف مي شوند به احتمال زياد خودتان را مواجه با تعداد بسياري از برنامه هايي خواهيد يافت كه در پس زمينه در حال اجرا هستند. از آنجايي كه لپ تاپها به نسبت كامپيوترهاي روميزي داراي قدرت كم تري هستند، در نتيجه از جانب چنين برنامه هايي بيشتر تحت تاثير قرار خواهند گرفت.

هم مي توانيد به طور دستي برنامه هاي پس زمينه را خاموش كنيد و هم از برنامه هايي همچون Game Booster 2 استفاده كنيد. اين برنامه دكمه اي در اختيارتان مي گذارد كه توسط آن دكمه مي توانيد “حالت بازي” (gaming mode) را فعال كنيد. در اين حالت تمامي برنامه ها و سرويس هايي كه مي توانند frame-rates را به چالش كشند، خاموش مي شوند.

نتيجه گيري

اميدوارم كه اين مقاله توانسته باشد روش هايي براي افزايش عملكرد بازي هايتان ارائه نموده باشد. همانگونه كه احتمالا توجه نموده ايد، موارد مطرح شده بيشتر به نگه­داري سيستم و تنظيمات نرم افزاري معطوف بود. متاسفانه، از آن جايي كه تعويض CPU يا GPU در لپ تاپها به ندرت امكان پذير است، مطالب ذكر شده ترفندهايي خواهند بود كه مجبوريد به آن ها استناد نماييد. اگر پس از اِعمال راهكارهاي ذكر شده در بالا هنوز هم نمي توانيد يك بازي جديد را بر روي لپ تاپتان بازي كنيد، پس احتمالا زمان خريد لپ تاپ بازي جديدي فرا رسيده است!

 

منبع: MakeUseOf

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *