ارائه نوت‌بوک‌های گوگل کرومی در ماه ژوئن توسط ایسر و سامسونگ

  • 1390/2/26
  • ITTeach
  • 0

«کروم ‌بوک»‌ها توسط آمازون و بست بای (Best Buy) به فروش می‌رسند (ویدئو زیر را ببینید)

سامسونگ و ایسر کامپیوترهای نوت ‌بوک خود را که به سیستم عامل گوگل کروم مجهز هستند از ماه ژوئن به بازار عرضه می‌کنند. گوگل قصد دارد این سیستم عامل جدید را طوری طراحی کند که برای اجرای برنامه‌های تحت وب مناسب باشد و برای مصرف‌کنندگان و مشاغل مختلف تبدیل به یک انتخاب ماندنی شود.

اگرچه تا کنون سیستم عامل کروم تنها برای نِت بوک‌ها معرفی می‌شد٬‌ اما ساندر پیچای٬ نائب رئیس بخش کروم شرکت گوگل٬ از این موضع فاصله گرفته و از این کامیپوترها با عنوان «نوت بوک» و «کروم بوک» یاد می‌کند.

نوت بوک سامسونگ دارای یک نمایشگر ۱۲.۱ اینچی است و قیمت آن در آمریکا برای مدلی که تنها دارای اتصال وای فای است ۴۲۹ دلار و برای مدلی که به کمک شرکت وریزون (Verizon) از شبکه نسل سوم هم پشتیبانی می‌کند ۴۹۹ دلار تعیین شده است. کامپیوتر ایسر هم توسط وریزون از شبکه وای فای و نسل سوم پشتیبانی کرده و قیمت آن از ۳۴۹ دلار شروع می‌شود.

 

باتری «کروم بوک» سامسونگ امکان هشت و نیم ساعت کار مداوم را فراهم می‌کند. این نوت بوک دارای پردازشگر دو هسته‌ای اتم٬ دو پورت یو اس بی٬ اسلات کارت حافظه ۴ کاره٬ صفحه کلید کامل و ترک‌پد می‌باشد.

 

کامپیوتر ایسر دارای یک صفحه نمایش LCD ۱۱.۶ اینچی است که از نور پس‌زمینه LED برخوردار بوده و عمر باتری آن برابر ۶ ساعت استفاده مداوم است. این نوت بوک هم دارای یک پردازشگر دو هسته‌ای اتم٬‌ وب‌کم با کیفیت٬ دو پورت یو اس بی٬ اسلات کارت حافظه ۴ کاره٬ خروجی HDMI ٬ صفحه کلید کامل و ترک‌پد می‌باشد.

 

 

آمریکایی‌ها می‌توانند از تاریخ ۱۵ ژوئن از طریق آمازون و بست بای نسبت به خرید این نوت‌ بوک‌ها اقدام کنند. همچنین٬ پیچای در جریان سخنرانی افتتاحیه کنفرانس صفر و یک گوگل در روز چهارشنبه اعلام کرد که این نوت‌ بوک‌ها در بریتانیا٬ فرانسه٬ آلمان٬ هلند٬ اسپانیا و ایتالیا نیز در دسترس خواهند بود.

 

این کامپیوترها خارج از آمریکا توسط «خرده‌فروشی‌های معبتر» در کشورهای مختلف به فروش می‌رسند و اتصال نسل سوم آن‌ها توسط سرویس‌دهنده‌های محلی فراهم می‌شود.

پیچای در پاسخ به احتمال عرضه تبلت‌های مجهز به سیستم عامل کروم خاطر نشان کرد که گوگل در حال حاضر تنها روی نوت بوک تمرکز کرده است. وی پس از سخنرانی افتتاحیه در یک نشست خبری گفت:«هم اکنون هیچ برنامه دیگری برای سایر انواع کامپیوترها نداریم».

همچنین٬ گوگل قصد دارد «کروم بوک» را به صورت ثبت‌نامی در اختیار مشاغل٬ مدارس و سازمان‌های دولتی قرار دهد. قیمت این سرویس ۲۸ دلار به ازای هر کاربر برای مشاغل و ۲۰ دلار به ازای هر کاربر در مدارس و بخش‌های دولتی تعیین شده است. پیچای می‌گوید: «این سرویس ترکیبی از نرم افزار و سخت افزار است».

به گفته وی٬ این نوت بوک‌های ثبت‌نامی مستقیما توسط گوگل فروخته شده و در ۱۵ ژوئن هم آماده تحویل هستند.

خریداران علاوه بر نوت بوک‌های کروم٬ یک کنسول مدیریت ابری-محور جهت مدیریت و اداره کاربران٬ دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای IT دریافت می‌کنند. همچنین خریداران از امکان پشتیبانی٬ ضمانت و تعویض دستگاه‌ برخوردار خواهند بود.

همچنین٬ گوگل یک سیستم پرداخت داخل برنامه‌ای برای برنامه‌های تحت وبی که از طریق فروشگاه کروم به فروش می‌رساند طراحی کرده و می‌گوید که این سیستم تنها ۵ درصد ارزش تراکنش‌ها را به عنوان کارمزد برمی‌دارد.

ویکاس گوپتا٬ یکی از مدیران محصول در تیم پرداخت گوگل (Google Payments) می‌گوید: «معتقدیم که این سرویس برای توسعه‌دهندگان و برای وب یک موقعیت عالی است».

همچنین٬ پیجای می‌گوید که مرورگر کروم٬ در حال حاضر٬ ۱۶۰ میلیون کاربر فعال دارد که این میزان دو برابر سال قبل است.

 

گوگل در روز چهارشنبه خبر از ارائه «کروم بوک» توسط سامسونگ و ایسر در ۱۵ ژوئن داد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *