پژوهشگران به دنبال راه‌های جایگزینی برای سلیکون تیره

  • 1390/3/2
  • ITTeach
  • 0

یکی از نکاتی که AMD٬ اینتل٬ انویدیا و ARM همگی در شش سال اخیر رویش تأکید داشته‌اند٬ بهبود بخشیدن فن‌آوری‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. این فن‌آوری‌ها باعث می‌شوند که تراشه‌ها با انرژی بسیار کمتری کار کنند اما در عوض٬ در بیشتر اوقات٬ نیروی کافی به همه بخش‌های پردازشگر نمی‌رسد.  هرچه اندازه پردازشگرها کوچک‌تر می‌شود٬ کاربرد «سیلیکون تیره» در آن‌ها افزایش می‌یابد. برآورد می‌شود که پردازشگرهای موبایل و کوچک‌تر از موبایل که با فن‌آوری ۱۱ نانومتری تولیده می‌شوند٬ در هر لحظه تنها قادرند از ۹ درصد توان ترانزیستورهای خود بهره ببرند.
پرسشی که پژوهشگران مطرح می‌کنند این است که آیا راه دیگری وجود دارد که به کمک آن بتوان عملکرد پردازشگرها را بالا برد اما گرمای اضافی تولید نکرد؟ پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو ایده‌ای جهت بهبود همزمان بهره‌وری انرژی و کارآیی در سر دارند که نام آن را گرین‌دروید (GreenDroid) گذاشته‌اند. مایکل تیلور٬ یکی از مدیران پروژه گرین‌دروید٬ در این رابطه بیان می‌دارد که تراشه‌های موبایل نیازمند یک رویکرد جدید هستند.

تراشه‌های گرین‌دروید بر پایه یک هسته سنتی شکل می‌گیرند و تا ۱۲۰ ریزهسته بسیار تخصصی در آن‌ها وجود دارد. هریک از این هسته‌ها طوری طراحی شده‌اند که بیت کدهای خاصی را اجرا کنند. چک کردن ایمیل٬ پخش فایل‌های MP3٬ اجرای یک مرورگر وب و اجرای برنامه‌های جاوا و فلش٬ نمونه‌هایی از کارکردهایی است که می‌توان آن‌ها را در یک پردازشگر به صورت سخت‌افزاری کدنویسی کرد (دست کم تا حدودی). تیلور می‌گوید: «اگر در تراشه از هسته‌های تخصصی استفاده کنید٬ آنگاه هنگام اجرای آن‌ برنامه‌ها تنها بخشی از پردازشگر که برای آن کار خاص در نظر گرفته شده مشغول می‌شود و این موضوع موجب افزایش بهره‌وری انرژی خواهد شد».

نمونه‌ای از «هسته‌ نگهداری»

تیم سن دیگو پیش از این به طور گسترده‌ای عملکرد سیستم عامل آندروید و نیازهای برنامه‌های مختلف آن را مدل‌سازی کرده و ریزپردازنده‌ای طراحی کرده بود که قادر بود به صورت سخت‌افزاری حدود ۷۰ درصد از کدهای آندروید را اجرا کند. این تیم قصد دارد در ماه ژوئن٬ طرح خود را به تولید انبوه برساند.  مدل‌سازی چنین تغییراتی پیش از تولید پردازشگر٬ احتمال آن را که سخت‌افزار تولیدشده با نرم‌افزارهایی که برای آن طراحی‌ شده‌اند ناسازگار باشد کاهش می‌دهد.

بعید است که مورد مشابهی در بازار کامپیوترهای رومیزی (دسکتاپ) و سرویس‌دهنده (سرور) مشاهده کنیم. تقریبا به آسانی می‌توان نیازهای اساسی یک کاربر موبایل را حدس زد٬ اما کامپیوترهای شخصی و سرویس‌دهنده‌ها دارای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها هستند که باید آن‌ها را در نظر داشت و همچنین محدودیت کمتری در میزان مصرف انرژی دارند. همچنین ممکن است که سازندگان در نسخه‌های جدید نرم‌افزارهای خود تغییراتی ایجاد کنند که باعث شود موبایل‌هایی که دارای شتاب‌دهنده سخت‌افزاری هستند٬ دیگر نتوانند ار مزایای ریزهسته‌های داخلی خود بهره‌مند شوند.

صنعت موبایل٬ حتی با وجود چنین مخاطراتی٬ کنجکاو است تا ببیند پژوهشگران گرین‌دروید روی سیلیکون‌های واقعی به چه دستاوردی می‌رسند. بازار موبایل توسط فروشندگان مختلف اشباع شده و هریک از آنان به دنبال یک نقطه برتری برای خود و در جستجوی راهی است تا ادعا کند که محصولش دارای عمر باتری بیشتر٬ پردازش سریع‌تر بازی و مرور وب و بهترین کیفیت تصویر است. تولیدکنندگان موبایل و دستگاه‌های کوچک٬ با کاهش اندازه‌ها٬ ممکن است به چنین روش‌هایی روی بیاورند تا ضمن کاهش قیمت٬ به افزایش کارآیی دستگاه‌های خود کمک کنند.

منبع: hothardware

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *