چگونه می توانید گوشی هوشمند از کار افتاده تان را تعمیر کنید؟

چگونه می توانید گوشی هوشمند از کار افتاده تان را تعمیر کنید؟
  • 1391/12/24
  • مژگان فنائی
  • 4

Bricked Phone-Intro

در طی این سال ها، چندین گوشی هوشمند و تبلت داشته ام، و یکی از چیزهایی که همواره مرا سرشار از ترس کرده است اینکه احتمال این وجود دارد که به دلیل ور رفتن، ممکن است گوشی ام را از کار انداخته و غیر قابل استفاده سازم.

“Bricking” یا از کار انداختن یک دستگاه، عمل تبدیل آن به یک مستطیل پلاستیکی و فلزی کاملا غیر قابل استفاده است که به عنوان وزنه ای نگهدارنده بر روی کاغذها بکار دیگری نمی آید. این امر به آسانی اتفاق می افتد، و ممکن است به این باور برسیم که بازگشت آن نزدیک به غیر ممکن است.

در حقیقت، این کاملا درست نیست. چه با نصب یک سیستم عامل ROM جدید یا به سادگی با نصب یک برنامه، عمل روت را انجام دهید، امکان غیر قابل استفاده یا از کار انداختن (bricking) وجود دارد اما لغو این کار یا بازگشت (undo) به اندازه ای که ممکن است فکر کنید دشوار نیست.

برگردیم به گذشته، بازیابی و احیای یک دستگاه از کار افتاده بسیار دشوار بود، اما در طی سال ها برخی انعطاف پذیری ها درون گوشی های هوشمند و تبلت ها ایجاد شده است. این روزها، با فشردن تعدادی دکمه های هوشمند، نرم افزارهای اضافی سودمند، یک کابل USB و اندکی دعا (البته، دعا کردن اختیاری است) بسیاری از مسائل و مشکلات از کار افتادن و خرابی، حل خواهد شد.

اما همان طور که معلوم است، نیازی نیست که تا این اندازه پیش روید!

تعمیر یک گوشی از کار افتاده با گیره های کاغذ و یک مداد

هنگامی که یک تلفن، راه اندازی (بوت) نمی شود، می توان با گذاشتن آن در یک حالت مناسب، که به گونه ای به عنوان حالت بازیابی، حالت USB یا حالت دانلود شناخته می شود، آن را حفظ کرده و نجات داد.

Bricked Phone-Hack

هرچند، هنگامی که یک تلفن از کار می افتد، شاید امکان دسترسی به این حالت بدون استفاده از ترکیبی از دکمه ها نباشد. اگرچه، برخی تلفن ها را می توان با استفاده از پین های کوتاه در درگاه USB (به عنوان مثال، در مورد Samsung Captivate) آن را به حالت مناسب (suitable mode) واداشت.

یک کاربر بی باک هم قادر نبود تا مقاومت (رزیستور) های مناسب را به دست آورد، هرچند سیم ها، گیره های کاغذ و گرافیت (مغز مداد) را که به عنوان مقاومت های متغیر عمل نمایند را می توانست انتخاب کند (شاید این کار احمقانه به نظر برسد). با این حال، ما انجام این کار را به شما پیشنهاد نمی کنیم، یک جستجوی آنلاین برای درک چگونگی واداشتن یک تلفن یا تبلت به تازگی از کار افتاده به حالت بازیابی درست، می بایست نخستین کار شما باشد.

بله: شما می توانید دستگاه های iOS از کار افتاده را تعمیر و بازیابی کنید!

به ظاهر دور از ذهن است که آیفون، آیپد، یا آیپاد واقعا از کار بیفتد.

آیا این یک آرامش و تسکین نیست؟ شما باید کار را با اتصال آن به برق برای شارژ دوباره یا حفظ شارژ آن، آغاز کنید. مشکلات هنگامی رُخ می دهند که یک به روز رسانی نصب می شود، اما اینها تقریبا همیشه قابل حل هستند.

Bricked Phone-iPhone

در حالی که به برق متصل است، تلاش کنید تا با نگهداشتن دکمه های نیرو (power) و خانه یا صفحه اصلی (home) تا 10 ثانیه، دستگاه را دوباره راه اندازی نمایید. چنانچه این کار جواب نداد، تلاش کنید تا به صورت عادی روشن شود. پس از آنکه تلفن راه اندازی (بوت) شد، عاقلانه است تا iOS را با اتصال به iTunes و دانلود آخرین نسخه برای دستگاه تان بازیابی نمایید.

با عدم موفقیت در عملکرد بالا، می توان عمل بازیابی از iTunes را پس از قرار دادن دستگاه در حالت DFU نیز انجام داد، که این کار با نگهداشتن دکمه خانه در حال اتصال تلفن به رایانه از طریق کابل USB صورت می گیرد.

آیا گوشی اندروید تان از کار افتاده است؟ دوباره فکر کنید

دستگاه های اندرویدی به طور معمول بسیار انعطاف پذیر هستند هنگامی که به اتصال آنها به یک رایانه و نصب (به عنوان “فلش کردن” نیز نامیده می شود) یک به روز رسانی (به عنوان یک “ROM” معروف است) با استفاده از نرم افزار رایگانی که به عنوان ClockworkMod Recovery شناخته می شود، اقدام می کنید.

 HTC HD2-ICS4

در حقیقت، در بیشتر موارد مربوط به دستگاه های اندرویدی به ظاهر از کار افتاده، علت را می توان به یک ROM فلش شده نادرست نسبت داد. اکنون، از آنجا که دستگاه های اندرویدی بسیار زیادی موجود هستند، در می یابید که تنها یک راه حل وجود ندارد. هرچند، یک روند کاری وجود دارد که باید انجام دهید:

1. به انجمن یا منابعی که ابزارهای فلش و به روز رسانی را از آنجا دانلود کردید بازگردید و به دنبال یا درخواست مشاوره باشید.

2. چنانچه تلفن تان تنها تا صفحه بازیابی راه اندازی می شود، نیاز دارید تا یک ROM جایگزین را برای نصب و رونوشت (کپی) آن در دستگاه تان بیابید. نصب می تواند از طریق بازیابی (recovery) انجام شود.

3. احتمالا به نظر می رسد که دستگاه در یک چرخه راه اندازی دوباره (reboot) گرفتار شده است، نیاز دارید تا ClockworkMod Recovery را برای پاکسازی داده های حافظه نهان (cache) با استفاده از گزینه های Wipe Dalvik Cache (پاکسازی حافظه نهان دالویک)، Wipe Cache Partition (پاکسازی پارتیشن حافظه نهان)، و Wipe Data/Factory Reset (پاکسازی داده ها/ تنظیم دوباره کارخانه) بکار برید.

4. خطاهایی که ممکن است منجر به بروز مشکلاتی شوند، چنانچه نصب ROM جدید با استفاده از کارت SD انجام شود. در این وضعیت، کارت حافظه را خارج کرده، دوباره فرمت کنید و دوباره تلاش نمایید. پایداری کلید کار است!

5. در حالی که پژوهش و پایداری کلیدی برای دستیابی به فایل پشتیبان و اجرای دستگاه اندرویدی تان است، اگر هنوز مشمول ضمانت نامه باشد ممکن است در نظر داشته باشید تا آن را به فروشنده بازگردانده و ادعای بی خبری نمایید. توجه داشته باشید که ممکن است این کار عملی نشود؛ اما چنانچه همه کارها با شکست مواجه گردید و دستگاه به یک وزنه نگهدارنده گرانبها روی کاغذها مبدل شد، به یقین این بهترین گزینه برای شماست.

دستگاه تان را شارژ کردید، درست است؟

به تازگی کشف کردم که HP TouchPad من عملا از کار افتاده است، این برایم همانند یک ضربه و شوک کامل بود از آنجا که به ویژه در طی چند ماه گذشته به آن وابسته شده بودم.

Adaptor

خوشبختانه، معلوم شد که مشکل به دلیل یک خطای سخت افزاری داخلی نیست. تنها دستگاه به درستی شارژ نمی شد. این مکاشفه برخی مشکلات جالب توجه را به ارمغان آورد، اما هنگامی که فاش شد که مشکل شارژ به دلیل جایگاه قرارگیری نادرست آداپتور برق است، در نهایت این مشکلات حل شد. همانند بسیاری از کالاهای الکتریکی، HP TouchPad با یک آداپتور از پیش ساخته (modular) که می تواند بر اساس کشوری که در آنجا خریداری شده است تغییر یابد، به بازار عرضه می شود. این آداپتور از یک اتصال به سبک سرنیزه (bayonet-style) برخوردار است، اما چنانچه به طور مرتب بدون دستگاه جدا استفاده گردد، ممکن است خراب شود. نتیجه دستگاهی است که به نظر می رسد شارژ شده است، در صورتی که این گونه نیست.

مسائل و مشکلات مربوط به شارژ می تواند به ظاهر به از کار افتادن دستگاه منجر شود، بنابراین، از بررسی کابل کشی و اتصال ها مطمئن شوید.

در حقیقت تلفن تان از کار نیفتاده است؛ صفحه نمایش شکسته است!

بهتر است اندکی به واژگان و اصطلاحات اشتباهی که در هنگام بروز مشکلات تلفن ها و تبلت هایتان بکار می برید، فکر کنید. با این همه، ممکن است در مورد از کار افتادن دستگاه اشتباه کنید چرا که گاهی تنها صفحه نمایش شکسته است.

Phone Display

این امر می تواند در حالت های مختلفی اتفاق بیفتد، اما با یک دستگاه صفحه لمسی، یک صفحه نمایش شکسته ممکن است به این معنی باشد که هیچ راهی برای شما وجود ندارد تا از تلفن استفاده نمایید. این احساس در مورد تمامی مشکلات مربوط به خرابی و از کار افتادن روی می دهد، اما در این مورد، این مشکل به راحتی قابل جبران است.

شما باید به دنبال مهندسی که قادر به تعمیر با بخش یدکی درست باشد را بیابید یا اینکه خودتان تلاش کنید. این راهنمایی برای تعویض یک صفحه نمایش تلفن همراه آسیب دیده این کار را با جزئیات توضیح می دهد.

نتیجه

گوشی های هوشمند و تبلت ها به دلایل بیشماری از شارژ ضعیف گرفته تا مشکلاتی با اتصال USB ممکن است از کار کردن سرباز زنند. اینکه قادر به تعمیر یک دستگاه از کار افتاده باشید، سودمند است چرا که شما را از مشکل و دردسر هزینه کردن برای تعمیر نجات می دهد، و در همان حال به شما احساس رضایتی عالی می بخشد هنگامی که گوشی هوشمند تان را به کار کردن دوباره وامی دارید.

در نهایت، اینها نکات، راهکارها و میانبرهایی ساده هستند که ممکن است شما را قادر سازند تا گوشی هوشمند یا تبلت تان را به کار کردن دوباره وا دارید.

هیچ تضمینی وجود ندارد که هر یک از این ترفندها کار خواهند کرد، بنابراین آگاه باشید که یک تلفن از کار افتاده ممکن است نیازمند یک کمک فنی کارشناسانه باشد تا دوباره به کار گرفته شود.

منبع: MakeUseOf

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. سلام من گوشیم اچ تی سی دیزایرU هستش.حدود 26 ساعت پیش باتریش تموم شد و خاموش شد. از روی کنجکاوی دکمه روشن شدنش رو با کلید مثبت ولوم گرفتم گوشی چند بار ویبره رفت و اون چراغی که وقتی گوشی رو به شارز میزنی روشن شد.بعد مجبور شدم باتریش رو در بیارم تا چراغه خاموش شه.چند بار این کارو انجام دادم.الان دیگه نه شارژ میشه نه روشن میشه نه و حتی وقتی کلید روشن شدن رو با کلید مثبت ولوم میگیرم اون چراغه روشن نمیشه….ترو خدا اگه میدونین چیکار باید کرد کمکم کنید.مرسی

  2. سلام من گوشیم ضربه شدیدی خورده و دیگه اصلا تاچش کار نمیکنه برسیش کردمو دیدم یه سوکتی که ماله تاچشه از جا کنده شده….الان من نمیدونم چجوری متصلش کنم….امید وارم اگه بدمش تعمیر درست بشه ولی اگه خودم بلد بودم خیلی خوب میشد…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *