مدرسه گیک ها؛ یادگیری بازگرداندن فایل های حذف شده در 3 دقیقه(مبتدی)

مدرسه گیک ها؛ یادگیری بازگرداندن فایل های حذف شده در 3 دقیقه(مبتدی)
  • 1392/1/24
  • omid.kamangar
  • 2

در طول دوران دیجیتالی هر شخص حذف فایل ها ممکن است برای کمتر کسی پیش نیامده باشد حال به دلیل اشتباه کاربر بوده تا امکان حذف توسط ویروس و یا کرش کردن یک نرم افزار این کار صورت می گیرد. اگر شما هم یک گیک هستید باید حداقل یک ریکاوری ساده برای بازگرداندن اطلاعات از دست رفته ساده را بلد باشید و اگر هم تابه حال اینکار را انجام نداده اید و قصد وارد شدن به دنیای گیک ها را دارید با ادامه این مطلب همراه باشید تا شما را با یکی از مفیدترین عملیات دنیای دیجیتالی آشنا سازیم.

Hard disk repair concept

عموما برای بازیابی فایل ها 3 راه وجود دارد:

  • بازیابی از Recycle Bin ویندوز و یا Trash مک و لینوکس
  • بازیابی از یک فایل بک آپ
  • بازیابی با استفاده از نرم افزار

دو روش اول راههای ساده ای هستند که هر کاربر بسیار مبتدی با آن آشناست و شاید شما فایلها را در پوشه بازیافت نیز حذف کرده باشید پس ما در اینجا به معرفی روش سوم می پردازیم که در آن فایلها ظاهرا در هیچ جای حافظه نیستند. البته به یاد داشته باشید که بسته به نوع حذف شدن فایلتان باید از نوع ریکاوری استفاده کنید، به عنوان مثال با حذف فیزیکی فایل ها و وارد شدن ضربه به یک هارد دیسک باید قطعات جدید جایگزین قطعات دمج شده قبلی شوند و سپس عملیات بازیافت انجام شود که روشهای زیاد دیگری مانند دمج محلی و… نیز وجود دارند.

اولین کار برای شروع بازیافت انتخاب نرم افزار است؛ که من قصد دارم این کار را امروز با Segate FILE RECOVERY for Windows انجام بدم که با توجه به تجربه خودم یکی از ابزارهای این کار است.

ابتدا که وارد برنامه می شوید لیست درایوها در صفحه اصلی نمایان است که برای آغاز اسکن فایلهای حذف شده باید بر روی درایو مورد نظر کلیک راست کرده و Scan را بزنید.

segate1

در پنجره بعدی کادر تنظیمات و نحوه اسکن باز می شود.

segate2

در این پنجره مهمترین چیزی که می توان به آن اشاره کرد جستجو و اسکن فایلهای یک یا چند فرمت خاص است که برای این کار باید تیک Extra Search for Known File Types را زده و سپس با زدن کامند Known File Types فرمت های مورد نظر را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر فقط قصد بازگرداندن فایلهای mp3 را دارید از قسمت Mltimedia: Audio تیک mp3. را زده تا فقط دنبال این فرمت در میان حذف شده ها جستجو کند.

بعد از زدن اسکن باتوجه به حجم درایو چند دقیقه طول می کشد تا عملیات اسکن پایان یابد و بعد از آن پیامی مبنی بر تمام شدن نشان داده خواهد شد که بعد از آن لیست رکاور شده ها در زیر همان درایو نشان داده خواهد شد.

segate3

حال با دابل کلیک بر روی هر بخش وارد فایلهای رکاوری شده در آن بخش خواهید شد.

سپس برای ذخیره هر فایل یا پوشه بر روی آن کلیک راست کرده سپس Recover را زده تا کادر مربوط به آغاز رکاوری برایتان باز شود. بعد از آن در Output Folder مقصد فایل را بر روی هاردتان انتخاب کنید و OK را زده تا عملیات آغاز و کارتان پایان یابد.

این کاری ساده برای یک رکاوری ساده بود که برای هر گیک ساده لازم بود یاد بگیرد.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *