نقد و بررسي Plants vs. Zombies 2

نقد و بررسي Plants vs. Zombies 2
  • 1392/5/8
  • hosseincode
  • 6

13703277813656883

اگر يك بازي در دنيا باشد كه توان نزديك شدن به قدرت بسيار زياد Angry Birds را داشته باشد مطمئناً آن بازي Plants vs. Zombies است. با اين وجود در حالي كه Angry Birds نسخه هاي بسياري داشته است، PopCap Games برخلاف آن بازي در اين سالها روي انتشار همان نسخه اول Plants vs. Zombies روي هر پلتفرم ممكن و نيز اضافه كردن محتواي اضافي تمركز كرده است. اما حالا انتظار براي يك ادامه‌ي واقعي به پايان رسيده است.

Plants vs. Zombies 2 كه با زيركي پسوند “It’s About Time”  را در عنوانش دارد در اصل يك انقلاب در اين سبك به شمار نميرود؛ اساس بازي هنوز هم مانند نسخه اول است و نشان ميدهد كه سازندگان ضرب المثل «اگر خراب نيست،‌ دست بهش نزن» را خوب بلدند. البته اين به خودي خود چيز بدي نيست،‌ PvZ2 هنوز هم همان كيفيت فوق العاده نسخه قبلي را دارد و بسيار هم سرگرم كننده است.

با اين حال چندين تغيير مهم را شاهد هستيم. اولين نكته و مهمترين آن اينكه بازي Free to Play است. بدين معني كه بازي به طور رايگان در اختيار همه قرار ميگيرد و بازيكنان ميتوانند براي راحت تر بازي كردن آيتم ها و چيزهاي اضافي را با پرداخت پول واقعي بخرند و در بازي استفاده كنند. اگر شما هم مثل ما نگران بوديد بايد بگوييم كه اين مسئله به خوبي در بازي گنجانده شده است و اگر نخواهيد هيچ پولي خرج كنيد، باز هم ميتوانيد بازي را از اول تا آخر با امتحان كردن تمام گياهانش به اتمام برسانيد.

plantsvszombies2_01

اما اگر بچه پولدار باشيد ميتوانيد همان ابتدا با پرداخت پول واقعي تمام گياهان و مراحل را باز كنيد و يا واحد پول مورد استفاده در بازي را افزايش دهيد. ما هيچ پولي در بازي مصرف نكرديم و در عين حال اين احساس را هم نكرديم كه بازي دارد ما را گول ميزند تا چيزي بخريم و اميدواريم اين رويه را در بازيهاي بيشتري شاهد باشيم. علاوه بر اينها ديگر تغيير مهم اين است كه ديگر به حياط پشتي خانه محدود نيستيم و در زمان سير خواهيم كرد. كل بازي در سه محدوده زماني اتفاق مي افتد؛‌ مصر باستان، غرب وحشي و دوران دزدان دريايي. هر يك از اين دنياها يك نقشه كلي دارند كه هر كدام 50 يا بيشتر مرحله دارند و حتي شامل چندراهي ها و مراحل اضافي هم ميشوند.

بايد اعتراف كنيم كه بازي در حال حاظر تنوع نسخه قبلي را ندارد، ولي شك نداريم كه PopCap، سازنده بازي،‌ سخت در تلاش است بازي را از آن چيزي كه در حال حاظر است، بهتر كند. چندين گياه و قدرت جديد و عالي در بازي وجود دارد. قدرت هاي غذا دادن به گياهان هم از جمله ويژگي هاي جديد هستند. غذا دادن به يك گياه ميتواند باعث افزايش قدرت موقت آن شود؛‌ براي مثال گياه تير انداز رگبار بزند يا خورشيد هايي كه از گياه آفتاب گردان بيرون ميريزند ميتوانند منفجر شوند.

در بازي حركت هاي ويژه‌اي هم تدارك ديده شده است كه بازيكن بايد آنها را كنترل كند، مانند قابليت له كردن و يا پرتاب زامبي ها با حركات انگشت روي صفحه لمسي. اين حركات نيازمند داشتن واحد پول داخل بازي (و نه پول واقعي) هستند كه البته گران هم هستند. در عوض آنقدر هم قدرتمندند كه ميتوانند يك نبرد در حال شكست را به پيروزي تبديل كنند. اين حركات كه ميتوان با پرداخت پول واقعي و افزايش پول داخل بازي راحت تر و سريع تر از حالت عادي از انها استفاده كرد حركت هاي فوق العاده سرگرم كننده اي هستند كه در عين حال بدون آنها هم ميشود به راحتي بازي را به اتمام رساند.

plantsvszombies2_02

در اخر همان طور كه انتظار ميرفت،‌ PvZ2 دچار پيشرفت گرافيكي شديد شده است. حس شوخ طبيعي قشنگ بازي با انيميشن هاي بهتر و پرجزئيات تر نقش پررنگ تري به خود گرفته و در عين حال آن حالت كارتوني خود را نيز حفظ كرده است. موزيك هاي بازي هم براي طرفداران اين سري آشنا هستند و در كل با يك بازي خيلي خوب طرف هستيم.

PopCap نه تنها يك ادامه عالي براي PvZ ساخته است بلكه كاري كرده است كه اين بازي يك الگوي مناسب براي بازيهاي Free to Play نيز به شمار برود. درست است كه آنها با اين نسخه انقلاب نكرده اند ولي مراحل زياد، گياهان و دشمنان بسيار و لحظات سرشار از لذت و سرگرمي اين بازي را به يك محصوص نمونه در اين سبك تبديل كرده است. بهتر اينكه تنها افراد عجول ممكن است در آن پول واقعي خرج كنند و ديگر افراد ميتوانند به رايگان از آن نهايت لذت را ببرند.

Plants vs. Zombies 2 براي iOS در حال حاظر در نيوزيلند و استراليا منتشر شده است و قرار است در يكي از روزهاي تابستان امسال هم به طور جهاني عرضه شود. تاريخ انتشار نسخه PC ‌و پلتفرم هاي ديگر هم هنوز مشخص نيست.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 6 دیدگاه
    1. ممنون از نظر لطف شما،
      همونطوری که آخر نقد اشاره شده هنوز تاریخ انتشار نسخه PC مشخص نیست.

    2. معلومه دیگه بعد از xروز به بازار میاد

      سرکاری

    1. این پلتفرم هم مانند PC تاریخ انتشارش مشخص نیست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *