آموزش هنر عکاسی-جلسه پنجم

آموزش هنر عکاسی-جلسه پنجم
  • 1393/5/8
  • حمید ایران‌پور
  • 2

با سلام در جلسات قبل با یکسری از اطلاعات اولیه در زمینه دوربین عکاسی آشنا شدیم. در این جلسه قصد داریم تا شنا را با انواع سنسور تصویر آشنا کنیم، موضوعی با دانستن آن میتوانید دوربین مناسب تهیه کرده و عکسهایی با نویز کم و شفافیت بالا با آن تهیه کنید. سنسورها در درجه اول به دو دسته (Complementary Metal Oxide Semiconductor) CMOS و CCD (Charge Couple Device) تقسیم بندی میشوند. هر کدام از انواع سنسور تصویرها مزایا و معایبی دارند که در ادامه با آنها آشنا می-شویم.

• CMOS: نوعی از سنسور تصویر است که به دلیل پیشرفتهای جدیدی که در صنعت عکاسی رخ داده دارای محبوبیت بیشتری میباشد. این سنسور تصویر با استفاده از ترانزیستور هایی که در کنار هم قرار گرفتهاند تولید میشود. این سنسورها با مصرف پایین برق وتکنولوژی سادهتری که در اختیار تولید کننده قرار میدهند دارای قیمت پایینتری نیز هستند. در کنار مزایای ذکر شده میتوان به نویز تصویر بیشتر در این نوع سنسور نسبت به سنسورهای CCD اشاره کرد که این عیب به دلیل تلاشهای صورت گرفته تا به امروز کاهش چشمگیری داشته است وهمچنان به سیر نزولی خود ادامه میدهد.

سنسور تصویر CMOS

• CCD: این نوع از سنسور تصویر دارای محاسنی است که سنسورهای CMOS از داشتن آنها فعلا محرومند ولی با پیشرفتهایی که در حال رخداد است شاید در آینده نزدیک به آن محاسن مجهز شوند. یکی از این محاسن نویز کم تصاویر ثبت شده با این نوع سنسور است والبته از معایب آن میتوان به قیمت بالا اشاره کرد.

سنسور تصویر CCD

در درجه دوم سنسورها از نظر ابعاد دسته بندی میشوند، در ادامه با آنها آشنا میشویم. سنسور تصویر هرچه بزرگتر باشد کیفیت تصویر بالا و نویز تصویر کم میشود.

انواع سنسور تصویر

• سنسور Full Frame: این سنسور ابعادی معادل فیلمهای عکاسی دارند. تا قبل از تولید این سنسور عکاسان حرفهای استقبال زیادی از دوربینهای دیجیتال نشان نمیدادند ولی زمانی که Canon برای اولین بار در سال 2002 دوربینی با سنسور تصویر 35 میلیمتری تولید کرد داستان متفاوت شد. ابعاد دقیق این سنسورها 36 در 24 میلیمتر است و فضایی معادل فیلم عکاسی جهت ثبت عکس به عکاس ارائه میدهد.

• سنسور APS-H: این سنسور ابعادی برابر 27.90 در 18.60 میلیمتر دارد

• سنسور APS-C:این سنسور تصویر نیز که در دو اندازه تولید میشود که یک نوع آن در دوربینهای کنون با اندازه 22.20 در 14.80 میلیمتر ونوعی که در دوربینهای نیکون و سونی با ابعاد 23.60 در 15.60 میلیمتر استفاده میشود.

• سنسور “3/4: این سنسور به طور معمول در دوربینهای بدون آیینه المپیوس و پاناسونیک استفاده میشود وابعادی برابر 17.30 در 13.00 میلیمتر دارد.

• سنسور 1”: این سنسور تصویر هم دارای اندازه مشخص 12.80 در 9.60 میلیمتر است وبه طور معمول در دوربین-های کامپکت گران قیمت ویا در دوبینهای بدون آیینه نیکون استفاده میشود.

• سنسور 2/3”: این سنسور تصویر نیز در دوربینهای گران قیمت کامپکت استفاده میشوند وابعاد 8.80 در 6.60 میلیمتر دارند.

• سنسور 1/2.3”: این سنسور نیز کاربری همانند سنسور تصویر قبل دارد با این تفاوت که به دلیل کوچکتر شدن ارزانتر شده و در دوربینهای سطح پایینتر استفاده میشود. ابعاد این سنسور 6.17 در 4.55 میلیمتر است.

• سنسور 1/3.2”: این سنسور نیز به طور معمول در دوربینهای هوشمند استفاده میشود. ابعادی برابر 4.54 در 3.42 میلیمتر دارد. سنسور تصویرهای نامبرده نمونه هایی از انواع سنسور تصویرها بودند تا شما آشنایی نسبت به سنسورها پیدا کنید.

سنسور تصویر گوشی موبایل

نکته بسیار مهم درباره سنسورها این است که داشتن تعداد بیشتر پیکسل (مگاپیکسل بیشتر) به معنی بهتر بودن و داشتن کیفیت بالاتر نیست. گاهی دوربینی با 12 مکاپیکسل رزولوشن تصویر، از دوربین 18 مگاپیکسلی تصویر واضح و شفافتری را ارائه میدهد. و دلیل آن است که باید در ازای بالاتر رفتن تعداد پیکسلها ابعاد سنسور نیز افزایش یابد وگرنه تصویر شما با نویز زیادی همراه خواهد شد که کیفیت را کاهش خواهد داد.

مقایسه ابعاد سنسور دوربین ها

انشاالله در ادامه با آموزش تکنیکهای عکاسی مفاهیم دیگر را نیز توضیح خواهیم داد.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام.لطفا سری آموزشهایتان رادر منوی بالای سایت قرار بدید و همانند آموزش #C مرتب کنید که هم کاربر راحت تر باشه هم بیننده ی سایت افزایش پیدا کنه.
    آموزش #C هم لطف کنید کامل کنید .
    و در آخر مرسی بابت سایت خوبتون.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *