موتور هایی پلاستیکی برای ماشین های واقعی

موتور هایی پلاستیکی برای ماشین های واقعی
  • 1394/1/16
  • علی رضاپور
  • 0

با پیشرفت روز افزون علم مکانیک، روز به روز قدرت و سرعت موتور ها افزایش یافته و میزان آلایندگی هم کاهش. اما تا قبل از این خبر چاره ای برای وزن زیاد موتور ها اندیشیده نشده بود. نیاز شرکت های مختلف به تولید موتور های سبک تر محققان را واداشته است که در این زمینه فعالیت کنند. این امر منجر به تولید موتور های پلاستیکی مقاوم در برابر حرارت می باشند.

این امر سبب ایجاد موتور های سبک تر و در نتیجه سوخت کمتر می شود و هرچه سوخت مصرفی کمتر باشد آلودگی کمتری در محیط منتشر خواهد شد. گروهی از محققان هوز هم مشغول کار بر روی این پروژه هستند. لازم به ذکر است که موتور های پلاستیکی یاد شده، قادر هستند توانی برابر با توان موتور های فولادی یا آلومینیومی را از خود نشان بروز دهند.

اولین گام این فناوری در سال ۱۹۸۰ بر داشته شد؛ در این سال موتور های پلاستیکی فقط بر روی کاغذ کشیده شدند اما به دلیل نبود تکنولوژی کافی در آن دوره، این طرح به فراموشی سپرده شد تا الان که …

مسلما هر طرحی نقاط ضعف و قوتی دارد. یکی از ضعف های این موتور ها، محدودیت در استفاده از پلاستیک می باشد. در این فناوری هر نوع پلاستیکی تاب حرارت زیاد ناشی از کار کردن موتور را نمی آورد به همین دلیل محققان دست به تولید پلاستیک های نسبتا گران قیمتی زدند که تحمل این گرما و شاید هم بیشتر از آن را هم داشته باشد. گران تمام شدن فناوری های نو یکی از موانع صنعتی شدن آن ها می باشد.

JD Classics historic road and race car sales and servicing in Maldon, Essex, United Kingdom

گروه Fraunhofer ،تیم سازنده ی این موتور، خودرویی را به نام NAS طراحی کرده اند که قرار است در آن از این تکنولوژی استفاده شود. این خودرو دارای فناوری فیبر پلاستیک تقویت شده می باشد. Lars-Fredrik Berg ، رهبر این گروه و مسئول طراحی این ماشین فوق سبک، اذعان داشته است:

ما طبق تحقیقات روز دنیا از تکنولوژی کامپوزیت فیبر پلاستیک تقویت شده در ساخت سیلندر این موتور بهره بردیم. سیلندر های ساخته شده توسط این فناوری ۲۰ درصد سبک تر از نمونه های آلومینیومی خود می باشد. در حالی که قیمت آن تا حدی برابر است.

این امر نه تنها باعث کاهش وزن خودرو ها خواهد شد بلکه باعث کاهش آلایندگی موتور ها، کاهش سر و صدا، کاهش گرمای تولیدی توسط آن ها و همچنین کاهش لرزه می شود.

فایبر گلاس ها هم گزینه های خوبی برای ساخت این موتور ها هستند اما از فیبر پلاستیک تقویت شده هم گران تر تمام می شود. موتور های پلاستیکی نام برده قرار است در جشنواره ی صنعتی Hannover Messe رونمایی شود. Hannover Messe هر ساله ۱۳ تا ۱۷ آوریل برگزار می شود. باید ببینیم که آیا سرمایه گذاران روی این فناوری حساب می کنند و باعث تجاری سازی آن می شوند یا خیر؟

باید منتظر ماند.

[منبع: Giz Mag]
دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *