در روزهای آتی چه بر سر منظومه پرسیوس، آلگول و مریخ خواهد آمد؟

در روزهای آتی چه بر سر منظومه پرسیوس، آلگول و مریخ خواهد آمد؟
  • 1395/8/15
  • زهرا معبودی
  • 0

هر چند خیلی سر از آسمان و آنچه در آن می گذرد در نمی آورم اما دوست دارم بدانم هر روزی که در آن سپری می کنم، چه بر سر آسمان و اهل آن می آید. مثلا دیروز جمعه بود و برای این روز ، هر چند دیرتر خبر دار شدم، متوجه شدم که آسمانی پر خبر پشت سر گذاشته ام. اگر شما هم دوست دارید بدانید دیروز جمعه در آسمان چه خبر بوده، و روزهای آتی چه چیزهایی در آسمان رخ خواهد داد می توانید به خواندن همین مطلب اکتفا کنید:

جمعه، ۴ نوامبر

در میانه عصر جمعه یک ستاره تنها در جنوب آسمان خودنمایی کرد  این فلم الحوت که گاها از آن با نام “ستاره تنها” نیز یاد می کنند به صورت فلکی پیسکیس آسترینوس به کهکشان ماهی جنوبی تعلق دارد. این ستاره در  عرض های جغرافیایی نیمه شمالی ، در بهترین شرایط تا ۲۰ درجه از افق اش بالا تر رفت و به خوبی مشاهده شد. حالا فلم الحوت تا چه حد تنهاست؟ نزدیک ترین ستاره که درجه روشنایی ۱ دارد به آن، آشرنر است که مه در انتهای جنوبی اریدانوس رودخانه ای و۴۰ درجه دورتر از آن قرار گرفته است.

رویداد آسمان

شنبه، ۵ نوامبر

ستاره متغیر آلگول که در منظومه پرسیوس قرار دارد در ساعت ۱۱:۳۱ پس از ظهر به وقت جهانی به کمترین حد روشنایی اش می رسد که به درجه روشنایی ۳٫۴ خواهد رسید. اگر در عصر این روز به دنبال این ستاره هستید می توانید صبح هنگام که درجه روشنایی اش سه برابر است (۲٫۱ درجه روشنایی) تماشا کنید. این ستاره  در یک چرخه که هر ۲٫۸۷ روز تکرار می شود از حالت کمترین حد روشنایی به بیشترین حد می رسد. آلگول در کل طول شب قابل مشاهده خواهد بود و تقریبا در ساعت ۱ نیمه شب به وقت محلی به وسط آسمان می رسد.

یکشنبه، ۶ نوامبر

مریخ عصر امروز ۸ درجه پایین تر هلال ماه قرار خواهد گرفت.  این دو کره صبح زود امروز با هم در اتصال بوده اند (هنگامی که ماه به  ۵ درجه شمالی سیاره سرخ، مریخ حرکت کرده است) اما  سپس از آمریکا شمالی هر دوی آن ها زیر افق قرار گرفتند.

رویداد های تمام اجرام آسمانی به یک طرف، و آنچه که در مریخ هم می گذرد به یک طرف! اصلا مریخ انگار زمین دوم است چرا که انتظار داریم روزی، روی آن فرصت زندگی پیش بیاید به همین خاطر تشنه مشاهده رویداد های آن هستیم.

اگر شما هم علاقه شدیدی به پیگیری رویدادهای هر هفته آسمان دارید حتما با ما همراه باشید، و هر روز مجله اینترنتی گویا آی تی را چک کنید. علاوه بر این توصیه اکید من این است که این مطلب را روی پیج شبکه های اجتماعی تان به اشتراک بگذارید چرا که کمتر کسی پیدا می شود که به آسمان بالای سر، و رویدادهایش علاقه نداشته باشد.

منبع: astronomy

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *