راه‌اندازی اولین خط تاکسی‌های پرنده در دبی تا شش ماه آینده

راه‌اندازی اولین خط تاکسی‌های پرنده در دبی تا شش ماه آینده
  • 1395/11/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

مقامات رسمی و مسئولین حمل‌ونقل امارات متحده‌‌ی عربی اعلام کرده‌اند که تا ماه جولای سال جاری میلادی (تیر ماه ۹۶) اولین خطوط پهپاد تاکسی‌ها را راه‌اندازی نمایند؛ مسافران این تاکسی‌ها در ارتفاعی ۳۰۰ متری و با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز خواهند کرد.

گویا آی تی – EHang 184 نام این وسیله‌ی حمل و نقل جدید است که دو دستاورد بزرگ حوزه‌ی حمل و نقل در سال‌های اخیر را با یکدیگر ترکیب کرده است یعنی قابلیت پرواز شناور و فناوری هدایت خودکار وسایل نقلیه.
در EHang 184 ابتدا مسافران با استفاده از امکانات تعبیه شده مقصد خود را مشخص کرده و سپس با صدور فرمان حرکت شاهد پرواز تاکسی و فرود آمدن آن در انتهای مسیر خواهند بود؛ خبری از راننده نیست.
این تاکسی‌ها توسط شرکت چینی EHang که در زمینه‌ی ساخت پهپاد فعالیت می‌کند ساخته شده‌اند. فرآیند طراحی و ساخت آنها از سال ۲۰۱۳ شروع شده و برای اولین بار طی هفته‌ی جاری در نشست جهانی دولت‌ها ۲۰۱۷ در دوبی از آنها رونمایی شده است.
«مطر الطایر» مدیر سازمان راه و ترابری دبی در این رابطه توضیح می‌دهد: ”تاکسی پرنده‌ای که در نشست جهانی دولت‌ها در معرض دید عموم قرار گرفت تنها یک مدل نمایشی نیست. چندی پیش این پهپاد تاکسی را در آسمان دبی آزمایش کرده‌ایم.“
ضمنا الطایر به این نکته اشاره کرد که سازمان راه و ترابری دبی همه‌ی توان خود را به کار گرفته تا در جولای ۲۰۱۷ و به منظور حل بخشی از گره ترافیکی دبی، شاهد عملیاتی شدن پروژه در این شهر باشد.

البته در طی چند سال گذشته شاهد پروژه‌های مختلف خودروهای پرنده و شناور بوده‌ایم. متاسفانه هیچ کدام از پروژه‌های قبلی موفق به تحقق ادعاهای خود در مورد متحول کردن چهره‌ی صنعت حمل و نقل نشده‌اند و از این رو در مورد EHang 184 هم فعلا نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد و امید بست، مگر این که عملا شاهد راه‌اندازی آن باشیم.
اما با توجه به قرارداد منعقد شده بین امارات و شرکت امریکایی Hyperloop One برای ساخت یک خط ارتباطی با سرعت فراصوت بین دبی و پایتخت یعنی ابوظبی، به نظر می‌رسد دولت این کشور زمانی که صحبت از حمل و نقل می‌شود علاقه‌ی بسیار زیادی به تست پروژه‌های جدید داشته باشد.
دولت امارات برنامه‌های خود برای تجهیز یک چهارم از ناوگان حمل و نقل کشور به خودروهای خودران تا سال ۲۰۳۰ داشته و همچنین در نشست جهانی دولت‌ها، قرارداد خرید ۲۰۰ تاکسی خودران را با شرکت تسلا امضا کرده است.
EHang 184 یک پهپاد کوادکوپتر کوچک و مجهز به ۸ ملخ است. این پهپاد قادر به جابجایی تنها یک مسافر در مسیری مشخص و با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و در یک ارتفاع ۳۰۰ متری است.

این وسیله‌ی پرنده ۱٫۵ ارتفاع و ۲۰۰ کیلو وزن داشته و منبع انرژی آن در طی دو ساعت شارژ خواهد شد.
این پهپاد قادر به جابه‌جایی مسافران در یک مسیر ۳۰ دقیقه‌ای با فاصله‌ی ۱۶ کیلومتری از ایستگاه پرواز است.
« دریک ژیانگ» یکی از بنیانگذاران شرکت EHang این طور توضیح می‌دهد: ”مسافران نیازی به یادگیری هدایت وسیله نخواهند داشت و قرار نیست گواهینامه خلبانی دریافت کنند. آنها فقط باید یک دکمه را فشار دهند تا وسیله به صورت عمودی از جا بلند شده، از مبدا به مقصد پرواز کرده و نهایتا فرود بیاید.
EHang 184 دارای یک سیستم جلوگیرى از خرابى است که در صورت تشخیص بروز نقص در هر کدام از قطعات و تجهیزات پهپاد، اقدام به فرود آن روی زمین خواهد کرد.
برای اطمینان بیشتر یک مرکز فرمان که توسط نیروهای انسانی کنترل می‌شود هم طراحی شده که عملکردی شبیه یک اتاق هدایت ترافیک هوایی دارد. این مرکز تمام پهپادهای EHang 184 را به صورت ۲۴ ساعته در طول هفته زیر نظر داشته و برنامه‌هایی برای یکپارچه سازی آن با مرکز عملیات کنترل ترافیکی دبی هم تدارک دیده شده است.
در شرایطی که مرکز عملیات کنترل ترافیکی تشخیص دهد به خاطر نامساعد بودن شرایط آب‌ و هوایی امکان پرواز پهپادها وجود ندارد، فعالیت آنها متوقف خواهد شد.
یکی از دغدغه‌های مهمی که در مورد این تاکسی‌ها وجود دارد عدم مجهز بودن آنها به فناوری‌ تشخیص و جلوگیری از برخورد با سایر تاکسی‌هاست؛ در حال حاضر تنها خودروهای خودران امریکایی مجهز به این فناوری هستند.

بدون شک این مساله امنیت مسافران را به خاطر خواهد انداخت اما خوشبختانه مقامات دبی متوجه آن شده و به دنبال راهکاری برای حل آن هستند.
همانند سایر دستاوردهای حوزه‌ی تکنولوژی نمی‌توان به خبرها اعتماد چندانی کرد و بهتر است بعد از عملیاتی شدن پروژه، ساخت چنین تاکسی‌هایی را باور کنیم.
شاید ۲۰۱۷ سالی باشد که بالاخره ”آینده“ را در آن به تماشا بنشینیم و شاهد پرواز تاکسی‌های پرنده در آسمان شهرها باشیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *