خرید بیت کوین و اتریوم با قیمت پایین از برنامه ی Coinbase

خرید بیت کوین و اتریوم با قیمت پایین از برنامه ی Coinbase
  • 1396/10/29
  • مهری ایران دوست
  • 0

نوسانات ارزهای دیجیتال در طول سال گذشته انعکاس گسترده ای در خبرها داشته و این نوسانات شامل افزایش ها و کاهش هایی بوده است که حتی ارزش سهام شرکت اپل در مقایسه با آن با ثبات به نظر می رسد. در این نوشته با نگاهی به ارزهای مجازی چون بیتکوین و اتیریِم توضیحاتی را در مورد نحوه ی خرید این ارزها را با استفاده از برنامه‌ی Coinbase ارائه می کنیم.

گویا آی‌تی – مفهوم نهفته در پشت ارزهای دیجیتال نسبتا ساده است: ارز دیجیتال به جای آنکه ارزی بی پشتوانه و وابسته به سیاست های پولی یک بانک مرکزی باشد (مشابه یورو یا دلار آمریکا)، یک ارز غیر متمرکز است و ارزش گذاری آن با توجه به مقداری تعیین می شود که بازار حاضر است در ازای آن پرداخت کند.

در معاملات دیجیتال هیچ واسطه ی بانکی وجود ندارد؛ در عوض معاملاتی که شامل خرید یا فروش ارز دیجیتال به ازای یک ارز دیگر یا کالاها و خدمات هستند به طور مستقیم بین کاربران صورت می گیرند و در “زنجیره ی بلوکی” به ثبت می رسند، که یک پایگاه داده ی عمومی و قابل دسترسی برای افراد است.

اساسا یک “سکه” دیجیتال یا (کسری از آن) شماره ای است که به آدرس مستعار یک کاربر فرستاده می شود. تراکنش ها در این بازارهای دیجیتال یک پیام رمزگذاری شده اند که شماره ی شناسایی ارز دیجیتال را با استفاده از کلید عمومی (Public key) خریدار و یک کلید خصوصی (Private key) تصادفی و محرمانه از معامله ارسال می کند. این معامله در زنجیره ی بلوکی به ثبت می رسد و به خریدار اجازه می دهد رمز دریافت شده را بعدها با استفاده از کلید خصوصی درست (رمز محرمانه) بفروشد و آن را برای انتقال ارز از طریق کلید عمومی به یک خریدار دیگر مورد استفاده قرار دهد.

وب سایت Coinbase

الگوریتم ها طوری طراحی شده اند که می توانند تعیین کنند سکه (ارز) مورد نظر از قبل خرج نشده است زیرا تمامی معاملات به صورت عمومی (البته بدون مشخص شدن و ذکر اسامی) در بخش های مختلف پایگاه داده ی گسترده ای که زنجیره ی بلوکی است به ثبت می رسد. درست مانند یک هارد درایو (یا یک آیفون) رمز گذاری شده، اگر فردی که مالک ارز دیجیتال است کلیدهای خصوصی خود را از دست بدهد، هیچ راهی برای بازگرداندن مدارکی که مالکیت او را نشان دهد وجود ندارد. در آن صورت این ارز هم مانند داده های موجود در هارد درایو (یا آیفون) رمز گذاری شده، و یا مشابه پول فیزیکی که درون یک گودال عمیق غیر قابل دسترس انداخته شده باشد، از دست می رود.

 

نوسانات گسترده ی ارزهای دیجیتال

بیتکوین، که نخستین ارز مجازی است ابتدا در سال ۲۰۰۸ بر سر زبان ها افتاد. در سال ۲۰۱۰ ارزش یک بیتکوین معادل ۶ سنت بود. با گذشت یک سال دیگر این ارزش به ۱ دلار رسید. در سال ۲۰۱۳ ارزش بیتکوین از ۱۰۰ دلار عبور کرد و در انتهای آن سال به حدود ۱۰۰۰ دلار رسید. با این وجود، ارزهای مجازی دچار افت قیمت نیز می شوند: در طول سه سال گذشته ارزش بیتکوین با افت بسیار زیاد به حدود ۲۵۰ دلار رسید تا آنکه در اوایل سال ۲۰۱۷ ارزش آن دوباره به حدود ۱۰۰۰ دلار بازگشت.

نوسانات قیمت بیتکوین

در سال ۲۰۱۷ ارزش بیتکوین و دیگر ارزهای دیجیتال مجددا روند رو به رشدی را طی کرد و ارزش بیتکوین با یک جهش از ۱۰۰۰ دلار به ۲۰۰۰۰ دلار رسید. اما تنها در ژانویه ی امسال، ارزش آن تا حدود ۱۰۰۰۰ دلار کاهش یافت. یکی از دلایلی که برای این نوسانات عجیب و غریب ارزش ارزهای دیجیتال مطرح می شود، سیل خریدارانی است که برای خرید آن ها به بازارهای مجازی هجوم می آورند که با روی کار آمدن ابزارهای جدیدی مانند Coinbase انجام این معاملات بسیار ساده تر شده است. استقبال سلبریتی ها و اشخاص معروف هم به گسترش آگاهی و علاقه مندی مردم برای خرید ارزهای دیجیتال کمک کرده است.

مدتی پیش، برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، فرد باید آگاهی و درک خوبی از فناوری و انجام تراکنش های پیچیده می داشت. علاوه بر آن خریداران می بایست کلیدهای تراکنش ها را در یک “کیف مجازی” مدیریت می کردند که معمولا در کامپیوتر شخصی آن ها قرار نگه داری می شد. برای محافظت از این داده ها باید نسخه های پشتیبانی از آن تهیه شده و در فضایی امن نگاه داری شود، زیرا اگر شما کلیدهای خود را گم کنید یا دیگران از آن با خبر شوند ، معادل ارزش ارزهای دیجیتال را از دست داده اید.

داستان های بسیاری در مورد از دست رفتن میلیون ها دلار ارز دیجیتال از کیف دیجیتالی خریداران وجود دارد که در اثر مشکلات یک هارد درایو، خراب شدن آن یا سرقت اطلاعاتی رخ داده است. اگر دستگاهی که کیف دیجیتال شما در آن است رمزگذاری شده باشد و رمز آن گم شود، تمام ارزهای درون آن نیز از دست رفته به حساب می آیند.

هنگامی که دولت ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ وب سایت خرید و فروش آنلاین Silk Road را به دلیل معامله ی مواد مخدر مسدود کرد، لپ تاپ مدیر سایت، راس ویلیام اولبریکت به همراه  ۱۴۴۳۳۶ بیتکوین ذخیره شده در آن مصادره شد. وزارت دادگستری آمریکا مدتی بعد اعلام کرد که ارزهای دیجیتالی ضبط شده را به ارزش حدود ۴۸ میلیون دلار فروخته است. با این حال، اگر این وزارتخانه ارزهای دیجیتال را حفظ می کرد (یا اگر اولبریکت در حال استفاده کردن از کامپیوتر خود در کتابخانه ی عمومی سان فرانسیسکو دستگیر نمی شد) این بیتکوین ها در ماه گذشته ارزشی معادل ۲٫۸ میلیارد دلار و در حال حاضر ۱٫۴ میلیارد دلار ارزش داشتند.

برخی از دلایلی که باعث افت شدید ارزش بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتال شده اند عبارتند از: احساسات ناخوشایندی که بانک ها و سرمایه گذاران سنتی نسبت به این ارزها دارند زیرا یا توسط این تغییر رویکرد تهدید می شوند یا نگرانند که ارزش این ارزها یک حباب موقتی باشد که احتمال ترکیدن آن وجود دارد؛ و هم چنین تهدیدهایی که با وضع قوانین جدید و بیانیه های ممنوعیت در مورد برخی معاملات ارزهای دیجیتال در کشورهایی مانند چین یا کره ی جنوبی صورت گرفته است.

در ماه دسامبر، ممنوعیت معرفی یک ارز دیجیتال جدید در کشور چین موجب افت ناگهانی قیمت ارزشهای دیجیتال موجود شد. با این حال، مدتی بعد روند کاهش متوقف شده و ارزهای دیجیتال مجددا با افزایش قیمت مواجه شدند. در ماه جاری، تلاش های کره ی جنوبی برای ورود به این عرصه و مدیریت سرمایه گذاری های گسترده و پر ریسک در ارزهای دیجیتال با هدف جلوگیری از کلاهبرداری باز هم موجب کاهش قیمت ارزهای دیجیتالی شد. اما پس از این افت شدید به نظر می رسد که قیمت ها دوباره در حال افزایش هستند.

تغییرات قیمت بیتکوین در سال گذشته

این نوسانات عجیب و غریب و ناگهانی در ارزش ارزهای دیجیتالی موضوعی تازه یا بی سابقه نیستند. سال گذشته در ماه ژانویه قیمت ارز مجازی بیتکوین از ۱۰۰۰ دلار به ۸۳۰ دلار کاهش یافت و مجددا رشد کرد. این در حالی است که در طول ۳۰ روز گذشته قیمت بیتکوین از ۱۹۰۰۰ دلار به ۱۲۵۰۰ دلار افت کرده، با رشد مجدد به ۱۷۰۰۰ دلار رسیده و باز هم به کمتر از ۱۰۰۰۰ دلار کاهش یافته است.

در حالی که بالابودن قیمت ارزهای دیجیتال می تواند فرصت خوبی برای فروش آن ها باشد، قیمت های پایین کنونی نیز می تواند فرصتی برای خرید ارزهای دیجیتال از سوی افرادی باشد که علاقه مند به پذیرش ریسک های مربوط به آن هستند. توجه داشته باشید که هدف ما در این نوشته، به هیچ وجه ترویج و ترغیب به خرید ارزهای مجازی نیست و ما از همه ی خوانندگان این متن می خواهیم پیش از آنکه اطلاعات کافی را در این مورد کسب نکرده اند برای خرید و سرمایه گذاری اقدام نکنند.

استفاده از ارزهای دیجیتال با Coinbase

به جز بیتکوین، ارزهای دیجیتال متنوعی وجود دارند که در زنجیره ی بلوکی خود در حال تبادل شدن هستند. برخی از این ارزها تقریبا مشابه بیتکوین هستند (مانند Bitcoin Cash که انشعاب دیگری از بیتکوین اولیه است)، در حالی که برخی دیگر شباهت هایی با بیتکوین دارند اما برای حل مشکلاتی متفاوت طراحی شده اند و به مسائلی که در طراحی بیتکوین وجود دارد می پردازند. برای مثال، یکی از مشکلات اساسی بیتکوین آن است که تأیید شدن  هر تراکنش در زنجیره ی بلوکی ممکن است مدت زیادی طول بکشد: این زمان در بهترین حالت از ۱۰ دقیقه تا چندین ساعت در زمان های اوج متغیر است، چرا که منابع محدود بوده و زنجیره ی بلوکی ماهیتی گسترده دارد. لیتکوین به طور خاص برای بالا بردن سرعت تراکنش ها بین خریداران و فروشندگان طراحی شده است.

تغییرات قیمت اتیریم در سال گذشته

اتیریم نیز یک پروژه ی رقابتی است که نه تنها با هدف جایگزینی برای ارز وارد عرصه شده است بلکه به عنوان پلت فرمی برای ساخت انواعی مختلفی از اپلیکیشن ها کاربرد دارد که از زنجیره ی بلوکی برای ذخیره ی اطلاعات یا محاسبه ی فعالیت های گسترده استفاده می کنند و این موضوع فضا را برای “قراردادهای هوشمند” و جایگزینی کمپانی های ابری متمرکز با مدلی گسترده از شبکه های گره ای فراهم می کند. در حالی که بیتکوین در ماه جاری با کاهش قیمت قابل توجهی مواجه بوده است، اتیریم به تدریج ارزش بیشتری برای خود کسب کرده است. هردوی این ارزهای دیجیتال در چند روز گذشته و با اعلام خبر وضع مقررات جدید برای کره ی جنوبی دچار افت قیمت شده اند.

همه افراد می توانند در مورد ارزهای دیجیتالی که فکر می کنند ارزش آن ها در اینده رشد خواهد کرد تحقیق کرده و این ارزها را به مقدار دلخواه با استفاده از برنامه iOS و وبسایت Coinbase خریداری کنند. برای این کار باید یک حساب کاربری ایجاد کرده و  از طریق ارتباط با یکی از  حساب های بانکی خود ارز مجازی دلخواه را خریداری کنید.

خرید ارزهای دیجیتال از وبسایت Coinbase

Coinbase هزینه ای را برای انجام تراکنش ها دریافت کرده و کیف دیجیتال کاربر را نگاه داری می کند. با این کار تمامی مشکلات مربوط به از دست دادن لپ تاپ یا گوشی، یا جابه جایی کلیدهای رمزی برطرف خواهد شد. البته کاربر باید اطلاعات حساب کاربری Coinbase خود را به یاد داشته و از آن محافظت کند. برنامه ی iOS اشاره شده با ارسال پیام هایی شما را از تغییرات قیمت ارزها آگاه می کند، به طوری که اگر قیمت ارز از بازه ی مشخصی بیشتر یا کمتر شود، یک پیام هشدار (نوتیفیکیشن) برای شما ارسال می شود.

Coinbase در اپلیکیشن iOS

کاربران می توانند ارزهای مجازی خود را مجددا بفروشند و پول معادل آن را به صورت ارز محلی به حساب بانکی (یا حساب Paypal) خود بازگردانند. علاوه بر این Coinbase امکان ارسال یا دریافت مستقیم ارز دیجیتال به یک کیف دیجیتال دیگر را نیز فراهم کرده است.

برخی از سایت ها به شما اجازه می دهند که کالاها و خدمات را به طور مستقیم از حساب Coinbase خود خریداری کنید. این سایت ها شامل Expedia برای مسافرت و Overstock.com به عنوان فروشگاه آنلاین خرده فروشی هستند. علاوه بر آن در سایت هایی چون eGifter  می توانید کارت های هدیه را خریداری کنید و برای خرید از آمازون یا دیگر خریدهای آنلاین شامل Redemption code های iTunes از آن استفاده کنید. بعلاوه رستوران هایی هر چند محدود وجود دارند که بیتکوین را می پذیرند و شما می توانید برای کمک کردن به ویکیپدیا یا انعام دادن به سایر کاربران در Reddit از بیتکوین استفاده کنید.

موضع محتاطانه ی اپل در مورد ارزهای دیجیتال

در حال حاضر شرکت اپل در تلاش است که با همکاری بانک ها، امکان استفاده از Apple Pay را در سراسر دنیا فرآهم کند و به نظر نمی رسد ارزهای دیجیتال را به عنوان رقیبی خطرناک برای موسسات مالی موجود در نظر بگیرد.

با این وجود اپل می تواند با استفاده از Apple Pay Cash ، که امکان انتقال مستقیم پول را برای کاربران فراهم می کند، دسترسی به اموالی از کاربران  را که در حساب های ارزی دیجیتال نگاه داری می شوند فراهم کند و یا حتی حفاظت از این اموال را به با استفاده از Coinbase بر عهده بگیرد.

از اواخر سال ۲۰۱۳ و در طول سال ۲۰۱۴ شرکت اپل اپلیکیشن های متعددی از برنامه های مربوط به معامله ی ارزهای مجازی (شامل Coinbase) را با ذکر عبارت “مشکلات حل نشده” از اپل استور حذف کرد. مدتی بعد این شرکت راهنمایی هایی را در مورد ارزهای دیجیتال منتشر کرده و بیان کرد:” برنامه ها می توانند انتقال ارزهای مجازی تأیید شده را آسان تر کنند، به شرطی که این کار را مطابق با تمام قوانین فدرال و ایالتی مربوطه انجام دهند.”

در ماه دسامبر سال گذشته، با افزایش شگفت انگیز قیمت بیتکوین و جلب توجه بسیاری از افراد، Coinbase در صدر فهرست  پربازدیدترین برنامه ی اپل استور با بیشترین میزان دانلود قرار گرفت. این برنامه اکنون در این فهرست جایگاه ۸۰ ام را به خود اختصاص داده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *