چطور مشکل Your Wi-Fi Network Isn’t Secure ویندوز را حل کنیم

چطور مشکل Your Wi-Fi Network Isn’t Secure ویندوز را حل کنیم
  • 1398/7/26
  • زهرا معبودی
  • 0

در عصر کنونی همه می دانند که باید یک رمز قوی و نا معلوم برای سرویس های خود انتخاب کنند. هیچ کس نمی خواهد اطلاعات و دسترسی به شبکه خود را به همسایه ای بدهد که صرفا می خواهد از نت مجانی استفاده کند! البته تمایلی هم نداریم که طوری رمزنگاری کنیم که هکر های خیابانی به محض دیدن یک سیگنال قوی، بخواهند آن شبکه را هک کنند و بشود آن چه که نباید بشود.

البته پسورد به تنهایی چیزی نیست که از شبکه شما محافظت کند بلکه نوع رمزنگاری شبکه تان، انکریپت کردن آن، می تواند در میزان امنیت آن دخیل باشد.

تنظیمات امنیتی مودم

پروتکل های رمزگذاری Wi-Fi

از سال ۱۹۹۹ هنگامی که اتحاد Wi-Fi اولین پروتکل رمزگذاری Wi-Fi ، WEP را تصویب کرد ، به روزرسانی های بسیاری برای بهبود فناوری ارائه شده است. با این حال ، با وجود تمام پیشرفت های رمزگذاری ، برخی هنوز از پروتکل اصلی بیست ساله ی قدیمی استفاده می کنند.

روش های مختلف رمزگذاری وجود دارد که برای محافظت از شبکه های Wi-Fi استفاده می شود: WEP ، WPA و WPA2. اتحاد Wi-Fi به تازگی صدور مجوز محصولات جدید را با استفاده از فناوری جدید WPA3 آغاز کرده است. با این کار هر پروتکل جدید روی امنیت نسخه قبلی بهبود یافته و شبکه شما را ایمن تر می کند.

 

نکات مهم تر در مورد تنظیمات امنیتی مودم

با وجود تمام آنچه که گفته شد، و با وجود تمام بروز رسانی هایی که انجام شده است، نسخه های قدیمی هنوز هم در دسترس هستد و متاسفانه هنوز هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

WEP هیچگاه گزینه مناسبی برای رمزنگاری نبوده است ، حتی وقتی اولین بار منتشر شد نیز کارشناسان به عدم کارایی آن پی بردند اما خب روشی بود که باید آن را به رسمیت می شناختند

 

چه زمانی رمزگذاری WEP متوقف شد؟

اتحادیه Wi-Fi این روش رمزگذاری را در سال ۲۰۰۴ منقضی کرد. یک سال بعد ، FBI نشان داد که چگونه هکرها به راحتی می توانند رمزگذاری WEP را با سوء استفاده از بسیاری از نقص های آن ، هک کنند و شکست دهند.

اتحاد Wi-Fi برنامه ریزی کرده بود تا WEP را با WPA-TKIP جایگزین کند ، اما این پروتکل به روش های یکسان مشابه نسخه اصلی کار می کند. آنها  هر دو بسیاری از آسیب پذیری های مشابه را دارند. در واقع می توان گفت که اگر بتوانید و قدرت داشته باشید که یکی از آن دو را کرک کنید به راحتی می توانید دیگری را هم کرک کنید.

 

هشدار Wi-Fi Isn’t Secure در ویندوز

خب شاید شما هم با این پیغام مواجه شده باشید. وقتی که در ویندوز می خواهید به یک شبکه وصل شوید، پروتکل ها مورد بررسی قرار می گیرد. اگر هنوز از پروتکل های قدیمی استفاده می کنید، پیام هشداری برای شما ارسال می شود. این بدین معنی است که اگر کسی بخواهد شبکه تان را هک کند، مانع چندان قوی و بزرگی ندارد.

این پیام برای امنیت شما و به عنوان هشدار دهنده است ، به خصوص اگر Windows 10 را اجرا می کنید ، به زودی نمی توانید به این پروتکل های کم ایمن وصل شوید.

هشدار Wi-Fi Isn’t Secure در ویندوز
این هشدار بدین معنی است که تنظیمات امنیتی مودم مورد قبول ویندوز نیست.

این پیام گویای این است که:

[نام شبکه شما] isn’t secure.

This Wi-Fi uses an older security standard that’s being phased out. We recommend connecting to a different network.

به عبارت بهتر، وقتی که این پیام را مشاهده می کنید باید بدانید که به یک شبکه ای متصل شده اید که هنوز از رمزنگاری های WEP یا WPA-TKIP روی آن استفاده می شود.

 

چگونه مشکل رمزنگاری های WEP یا WPA-TKIP را حل کنیم

اگر این پیام را هنگام تلاش برای اتصال به شبکه خانگی خود مشاهده می کنید ، باید با فعال کردن روش قوی تر و جدیدتر برای رمزگذاری ، مشکل را برطرف کنید.

هر روتر روش متفاوتی برای تغییر این پروتکل ها دارد ، بنابراین ممکن است نیاز باشد که شما برای یافتن راه حل دقیق این گزینه ، وب سایت سازنده مودم را بررسی کنید.

 

روند ورود به بخش تنظیمات امنیتی روترها

۱٫ یا آدرس IP روتر خود را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کنید ، یا اگر روتر Netgear دارید ، می توانید routerlogin.net را برای دسترسی به روتر تایپ کنید.

۲٫ با نام کاربری و رمز عبور خود وارد روتر شوید. اگر تنظیم رمز عبور ندارید ، به طور پیش فرض سایت سازنده روتر را بررسی کنید.

۳٫ رابط کاربری وب را پیدا کنید. احتمالا با چیزی شبیه به تصویر زیر روبرو خواهید شد:

چگونه مشکل رمزنگاری های WEP یا WPA-TKIP را حل کنیم
این عکس نمایشی از اینترفیس تحت وب برای تنظیمات امنیتی مودم است. هر مودم یک شکل ظاهری خاص دارد.

معمولا آی پی و نام کاربری و پسورد ها، در زیر مودم ها نوشته شده است. ( این برای زمان مناسب است که نام کاربری را تغییر نداده باشید )

۴- قوی ترین پروتکل رمزنگاری موجود در روتر خود را انتخاب کنید

 قوی ترین پروتکل رمزنگاری
تنظیمات امنیتی مودم در حال حاضر به تناسب روتری که من دارم، گزینه ASE است

در اینجا لیستی از پروتکل های رمزگذاری موجود در اکثر روترهای مدرن را مشاهده می کنید که تاریخ تولید آن ها به بعد از سال ۲۰۰۶ مربوط می شود.

 

لیست پروتکل ها در تنظیمات امنیتی مودم

این لیست از بالا به پایین امن ترین ها را نشان می دهد

  1. هر پروتکل شامل WPA3 ( این مورد را می توانید در جدیدترین روتر ها ببینید چرا که به تازگی معرفی شده است
  2. WPA2 + AES
  3. WPA + AES
  4. WPA + TKIP / AES ( گزینه TKIP همچنان نا امن به شمار می آید )
  5. WPA + TKIP
  6. WEP ( این گزینه از همه موارد نا امن تر است )

 

چه زمانی تنظیمات امنیتی مودم منسوخ شده است

اگر آپشن بهتری نسبت به  WEP یا WPA + TKIP پیدا نمی کنید این بدین معنی است که مودم شما بسیار قدیمی است و از پروتکل های امنیتی قابل قبولی بهره مند نیست. در چنین شرایطی بهترین کار این است که آن را تعویض کنید. هم اکنون مودم های جدید و خوب و امن با قیمت مناسب در بازار موجود می باشد.

البته علت این که توصیه می شود که مودم خود را تعویض کنید نه تنها به این دلیل است که این مودم ها، مورد هک قرار می گیرند بلکه به زودی ویندوز نیز از پشتیبانی این نسل های قدیمی روتر ها را نیز پس خواهد زد.

اگر در این باره سوال یا تجربه ای دارید در بخش نظرات بنویسید

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *