۶ روش بوکمارک کردن پوشه های مورد علاقه در ویندوز ۱۰

۶ روش بوکمارک کردن پوشه های مورد علاقه در ویندوز ۱۰
  • 1398/8/6
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر اکنون پوشه های Windows 10 خود را سازماندهی کنید ، دیگر تلاش نخواهید کرد که بعدا مهمترین پرونده های خود را پیدا کنید. برای دسترسی آسان به محتوای این پوشه ها می توانید پوشه های مورد علاقه خود را در ویندوز علامت گذاری یا همان بوکمارک کنید. در اینجا چند روش برای انجام این کار آورده شده است.

 

ساخت شورتکات از فولدر مورد نظر

یکی از اولیه ترین پیشنهاد ها که به راحتی قابل انجام است و به نوعی پیشنهاد خود ویندوز است، این است که بعد از سازماندهی پوشه ها، آن ها را در مکان معین ذخیره کرده و بعد از آن یک شورتکات یا میانبر ایجاد کنید. این میانبر در Windows File Explorer ساخته می شود. اما به محض این که روی این شورت کات دو بار کلیک کنید، سیستم شما را به محل اصلی پوشه متصل می کند.

وقتی که این میانبر را ساختید می توانید آن را در جایی قرار دهید که بیشترین دسترسی را به آن دارید. مثلا می توانید روی دسکتاپ قرار دهید یا این که در پوشه ای بگذارید که سایر میانبر ها را قرار داده اید.

 

شیوه ایجاد میانبر از فولدر ها در ویندوز

برای ایجاد میانبر پوشه ها، کافی است در Windows File Explorer روی پوشه یا فولدر مورد نظر راست کلیک کنید و گزینه Create Shortcut را انتخاب کنید.

ایجاد میانبر فولدر ها در ویندوز 10

با انجام این کار، میانبر دقیقا در جایی قرار می گیرد که پوشه اصلی نیز قرار دارد. برای دسترسی راحت تر شما می توانید این شورت کات را منتقل کنید و به جایی که دسترسی راحت تری دارید ببرید.

یک روش دیگر برای ایجاد میانبر از فولدر های مورد علاقه تان وجود دارد. برای این کار، روی پوشه راست کلیک کنید و گزینه Send To را انتخاب کنید و بعد Desktop را انتخاب کنید. با این کار میانبر مستقیما به دسکتاپ می رود.

ایجاد میانبر از فولدر های مورد علاقه

بدین ترتیب می توانید موفق به ایجاد میانبر از فولدر های مورد علاقه در ویندوز ۱۰ شوید که تنها ابزار دستی تان، امکانات خود ویندوز بوده است. این کار در تمامی ویندوزهای قدیمی نیز قابل انجام است و محدود به ویندوز ۱۰ به تنهایی نیست.

 

از تسک بار استفاده کنید

تنها به شرط این که تسک بار را پنهان نکرده باشید، این ابزار همیشه در دسترس شما است.  وظیفه اصلی و اولیه تسک بار این است که اپلیکیشن ها و برنامه هایی را که بیش از همه مورد استفاده قرار می دهید را برای تان سر دست قرار دهد.. اگر Windows File Explorer را به عنوان میانبر نوار وظیفه دارید ، می توانید به سرعت به پوشه های مورد علاقه خود تحت  Windows پرش کنید و به محتوای آن دست یابید.

اگر نمی دانید jump list یا لیست پرش چیست، بر روی  Windows File Explorer  در تسک بار راست کلیک کنید. در این جا لیستی از اپلیکیشن ها و برنامه هایی که به تازگی استفاده کرده اید را مشاهده می کنید. برای این که دسترسی ساده تری داشته باشید می توانید پوشه مورد نظر تان را در این لیست پین کنید تا در بالای لیست قرار گیرد.

به طور کلی در این بخش ۱۲ آیتم قرار می گیرد اما شما می توانید این پیشفرض را تغییر داده و شمار این موارد را افزایش دهید.

ایجاد میانبر از فولدر های مورد علاقه در لیست پرش اکسپلورر ویندوز

می توانید پوشه مورد نظر خود را با کشیدن و انداختن به قسمت پین شده ها ببرید و در جایگاه بالا قرار دهید. با این کار متوجه می شوید که پوشه همیشه در دسترس شما است. اگر می خواهید پوشه را از حالت پین شده خارج کنید، کافی است دوباره به همین مسیر بیایید و گزینه unin  را برای همان پوشه انتخاب کنید.

 

لیست دسترسی سریع فایل اکسپلورر

مشابه لیست پرش نوار وظیفه شما ، Windows File Explorer دارای یک صفحه ناوبری در سمت چپ با یک لیست دسترسی سریع  Quick Access است. همانطور که از نام آن پیداست ، می توانید پوشه های مورد علاقه خود را برای دسترسی سریع در اینجا پین کنید.

لیست دسترسی سریع به لیست پرش نوار وظیفه File Explorer شما نیز وارد می شود. وقتی یک مورد را به Quick Access وصل کردید ، هنگامی که روی File Explorer راست کلیک می کنید ، همان پوشه باید  در نوار وظیفه ظاهر شود.

روش های مختلفی وجود دارد که می توانید پوشه هایی را به این بخش پین کنید.

 

روش پین کردن فولدر ها درQuick Access اکسپلورر

برای این کار کافی است پوشه تان را که در هر جایی ممکن است ذخیره شده باشد، پیدا کنید و روی آن راست کلیک کنید و گزینه Pin to Quick Access را برای ان انتخاب کنید.

روش پین کردن فولدر ها درQuick Access اکسپلورر

اگر در Windows File Explorer هستید ، می توانید پوشه ها را به صورت دستی به لیست Quick Access اضافه کنید. برای این کار کافی است پوشه خود را بر روی متن “Quick Access” بکشید و رها کنید. این کار پوشه شما را پین می کند و برای دسترسی سریع تر، به شما سرویس دهی می کند.

 

پین کردن فولدر در استارت منو

در ابتدا استارت منوی ویندوز ۱۰ فقط لیستی از اپلیکیشن ها را نمایش می دهد. اما وقتی که شما دسترسی سریع به برخی پوشه ها را می خواهید می توانید از تایل ها یا کاشی های موجود در استارت منو استفاده کنید و پوشه های خود را به آن جا فراخوانی کنید. با این کار پوشه را پین می کنید.

برای انجام این کار، پوشه دلخواه تان را در هر جایی از درایو تان ذخیره شده را پیدا کنید و بعد روی آن راست کلیک کرده و گزینه Pin to Start را انتخاب کنید.

پین کردن فولدر در استارت منو 

پوشه های پین شده شما به عنوان کاشی در پایین لیست ظاهر می شوند. از اینجا ، می توانید پوشه های خود را به موقعیت های برجسته تر منتقل کنید یا یک گروه کاشی ایجاد کنید تا آنها را ساماندهی کنید.

برای انجام این کار ، با بخش زیرین کاشی ها کار دارید. گزینه “Name Group” باید ظاهر شود. روی آن کلیک کنید ، و سپس یک نام برای کاشی های میانبر پوشه گروه بندی شده خود تایپ کنید.

پین کردن فولدر در استارت منو 

پس از اتمام کار ، میانبرهای پوشه خود را به آن گروه منتقل کنید. سپس می توانید گروه حاوی کاشی های میانبر پوشه خود را به موقعیت برجسته تر تنظیم کنید.

 

نوار ابزار تسکبار سفارشی بسازید

تسکبار تولبار یا نوار ابزار تسک بار، یکی از ابزارهای خیلی قدیمی است که در ویندوز ۱۰ قرار دارد. با کمک این ویژگی می توانید امکان دسترسی کاملا سریع و ساده به تمام فایل های یک فولدر را فراهم کنید.

برای ایجاد این نوارد ابزار روی task bar راست کلیک کنید. به بخش Toolbars بروید و از آن جا New Toolbar را انتخاب کنید.

نوار ابزار تسکبار سفارشی بسازید

سپس روی فولدر مورد نظر خود راست کلیک کنید و Select Folder را انتخاب کنید.

ساخت میانبر از پوشه ها در ویندوز 10

با این کار یک نوار ابزار جدید مشاهده می شود که می توانید یک >> در کنار نام آن در تسک بار مشاهده کنید:

ساخت میانبر از پوشه ها در ویندوز 10

وقتی که روی این علامت مطابق عکس بالا کلیک می کنید لیستی از تمام پرونده ها و پوشه های موجود در آن پوشه برای دسترسی آسان ظاهر می شود.

برخلاف لیست پرش که به طور پیش فرض ۱۲ آیتم پین شده را نمایش می دهد در این مورد، می توانید بیش از ۱۲ مورد را پین کنید.

 

کتاب خانه یا Library در File Explorer

مایکروسافت تصمیم گرفت تا برگه کتابخانه ها را از File Explorer مخفی کند ، اما این ویژگی هنوز در دسترس است. برای استفاده از آن ، کافیست برگه کتابخانه ها را به صفحه ناوبری خود برگردانید.

برای فعال کردن مجدد کتابخانه ها، در بخش ناوبری File Explorer در قسمتی که امکان دارد راست کلیک کنید و Show Libraries را انتخاب کنید.

نمایش کتابخانه ها در ویندوز

بعد از این کار روی Libraries در بخش ناوبری کلیک کنید.

از اینجا ، روی فضای سفید در پنجره “Libraries” کلیک راست کرده ، به زیرمنوی “New” بروید ، و سپس روی “Library” کلیک کنید.

نمایش کتابخانه ها در ویندوز

سپس کتابخانه جدید خود را نام گذاری کنید و دوبار روی ان کلیک کنید تا باز شود.

این کتابخانه در این حالت هنوز حاوی هیچ فولدری نیست. برای این کار Include a Folder را در آن کلیک کنید. با این کار می توانید پوشه مورد نظر خود را انتخاب کنید تا به کتابخانه بیفزایید.

نمایش کتابخانه ها در ویندوز

با این کار، کتابخانه لیستی برای دسترسی سریع تر شما به فایل ها و اطلاعات داخل پوشه ارائه می کند. البته می توانید محتوای این کتابخانه و پوشه را دست کاری کنید، چیزهایی حذف و اضافه کنید. برای این کار، کافی است که، فقط از طریق Library Tools، در منوی بالایی  File Explorer، روی Manage Library کلیک کنید.

با کمک این بخش می توانید آپشن هایی را حذف یا اضافه کنید و در نهایت برای تایید تنظیمات و تغییرات جدید OK را بزنید.

نمایش کتابخانه ها در ویندوز

وقتی که این کتابخانه را آپدیت می کنید، دسترسی به فولدر اولیه صورت می گیرد و می توانید به راحتی از این آپشن برای دسترسی سریع تر خود استفاده کنید.

با کمک آن چه که در این بخش به شما یاد داده شد، می توانید موفق به ایجاد میانبر فولدر ها در ویندوز ۱۰ شوید و در وقت خود صرفه جویی کنید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *