۶ روش برای افزایش عمر باتری لپ تاپ های ویندوزی

۶ روش برای افزایش عمر باتری لپ تاپ های ویندوزی
  • 1398/8/11
  • زهرا معبودی
  • 0

دارندگان لپ تاپ تنها یک دشمن دارند و آن هم این که عمر باتری لپ تاپ پس از گذشتن مدتی تمام می شود. هر چند ممکن است که با خود بگویید تا وقتی که پریز برق در کنارمان هست، هیچ مشکلی نداریم، اما داشتن پریز در کنارتان، همیشه هم امکان پذیر نیست. مخصوصا کسانی که می خواهند سیستم شان را با خود بیرون از منزل یا محل کار ببرند.

اما می توان گفت که در میان تمام کاربران لپ تاپ، کسانی که از ویندوز ۱۰ استفاده می کنند شانس بیشتری دارند تا عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهند.

ویندوز ۱۰ ترفندهای کاملی دارد که می توانید  از آن ها برای مقابله با مشکل برق استفاده کنید. در این ویندوز یک ابزار عیب یابی نیرو وجود دارد که می تواند به شما در شناسایی مشکلات کمک کند؛ در حالی که تنظیمات مختلف صرفه جویی در مصرف برق هنگام کار باتری، می تواند مصرف برق  سیستم را کاهش دهد.

 

Battery Saver ویندوز ۱۰ و کاهش مصرف باتری

اولین پیشنهاد ما به شما این است که از Battery Saver برای افزایش عمر باتری خود استفاده کنید. در این حالت، ویندوز دسترسی به منابع را محدود می کند و بدین ترتیب موجب می شود که بتوانید شارژ بیشتری را در باتری لپ تاپ ویندوزی تان نگه دارید.

وقتی باتری لپ تاپ شما به سطح پایین (معمولاً کمتر از ۲۰ درصد) می رسد حالت Battery Saver  به طور خودکار فعال می شود ، اگرچه در صورت نیاز می توانید این تنظیم را شخصی سازی کنید و برای تمام اوقات آن را فعال نگه دارید.

برای بررسی اینکه  رایانه شما در کدام حالت باتری قرار دارد ، روی نماد باتری در قسمت نوتیفی ها در تسکبار  کلیک کنید. یک پنجره  باز می شود که در آن درصد عمر باتری فعلی را نشان می دهد و یک کشویی که می توانید برای تغییر به حالت پاور دیگر استفاده کنید.

Battery Saver ویندوز 10 و کاهش مصرف باتری

برای فعال کردن حالت Battery Saver ، کافی است که اسلایدر را در چپ ترین حالت ممکن خود قرار دهید.

اگر می خواهید زمان فعال سازی اتوماتیک این حالت را تغییر دهید، کافی است روی استارت منو راست کلیک کنید و Settings را انتخاب کنید. در این حالت System را کلیک کنید. روی Battery کلیک نمایید. بعد روی اسلایدری که مشاهده می کنید کلیک کنید و تنظیمات آن را به مقداری که تمایل دارید تغییر دهید. به طور پیشفرض Battery Saver روی ۲۰ درصد تنظیم می شود که شما می توانید آن را کم و زیاد کنید.

Battery Saver ویندوز 10 و کاهش مصرف باتری

بدین ترتیب می توانید با محدود کردن میزان شارژ رسانی به منابع عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید.

 

کاهش روشنایی نمایشگر سیستم ویندوزی

این روزها تمام سیستم هایی که با ویندوز ۱۰ کار می کنند از وضوح بالا و تراکم پیکسلی بالا برخوردار هستند. وقتی که میزان شفافیت برای نمایشگر بالا باشد، و میزان نور دهی نیز به حداکثر برسد به این معنی است که نور رسانی و برق رسانی به نمایشگر نیز حداکثر ممکن است.

چند روش برای کاهش روشنایی صفحه وجود دارد. به استثنای کلیدهای صفحه کلید ، آسانترین راه برای کاهش روشنایی صفحه نمایش استفاده از اکشن سنتر  ویندوز است.

 

روش تنظیم کاهش روشنایی نمایشگر لپ تاپ ویندوزی

برای باز کردن آن ، روی نماد اطلاع رسانی در پایین سمت راست نوار وظیفه کلیک کنید. منوی Action Center ظاهر می شود، بعد از آن یک نوار لغزنده روشنایی را در پایین مشاهده می کنید. کلیک کنید و آن را به سمت چپ حرکت دهید تا میزان روشنایی صفحه کاهش یابد.

کاهش روشنایی نمایشگر سیستم ویندوزی 

یک روش جایگزین هم این است که به مسیر Settings > System > Display بروید و از آن جا مشکل نمایشگر را به طور کامل از نظر روشنایی حل کنید و تنظیمات را به طور دستی انجام دهید.

 

از حالت Hibernation به جای Sleep Mode استفاده کنید

هنگامی که درب لپ تاپ خود را می بندید یا برای مدتی آن را رها می کنید ، وارد حالت خواب یا sleep mode می شود. این حالت کم مصرف به شما امکان می دهد تا سیستم خود را به سرعت از سر بگیرید ، اما همچنان به استفاده از باتری ادامه می دهد.  در این حالت با گذشت زمان ، باتری شما کاملاً تخلیه می شود.

به جای این حالت می توانید از حالت خواب زمستانی یا hibernation  به عنوان جایگزین استفاده کنید. این حالت یک عکس فوری از جلسه فعلی ویندوز را در هارد دیسک ذخیره می کند ( جایی که بوده اید و پنجره هایی که باز بوده اند و محلی که کار می کردید )، سپس سیستم را خاموش می کند. بعد از این که این حالت فعال شد، سیستم آف می شود و هر چقدر که در این حالت خاموشی باشد، باتری نیز بلااستفاده می ماند. این گونه عمر باتری شما حفظ می شود.

بعد از این هر وقت که سیستم را روشن کردید، سیستم شما به راحتی به موقعیتی که قبلا در حال کار بوده اید بر می گردد و می توانید کارتان را از سر بگیرید.

 

شیوه تبدیل   “Sleep” به “Hibernate.” در ویندوز ۱۰

برای تبدیل این دو حالت، یعنی از حالت خواب به حالت Hibernation  کافی است که Start+R را بگیرید.  با این کار عبارت powercfg.cpl را وارد کنید. بدین ترتیب وارد بخش تنظیمات پاور Windows Power Options می شوید.

در ساید بار این صفحه گزینه Choose What the Power Buttons Do را انتخاب کنید.

در بالا گزینه Change Settings That Are Currently Unavailable را کلیک کنید. بعد از این باید یک منوی کشویی ببینید و بدین ترتیب  “Sleep” به “Hibernate.” را انتخاب کنید.

از حالت Hibernation به جای Sleep Mode استفاده کنید

برای این که سیستم شما هرگز به حالت  sleep mode نرود، در بخش Shut-Down Settings، در مقابل Sleep یک چک باکس قرار دارد که باید آن را کاملا پاک کنید. وقتی تنظیمات تکمیل شد روی Save Changes کلیک کنید.

 

نرم افزار های باتری خور را پیدا کنید و حذف کنید

همه نرم افزارهایی که نصب می کنید، میزان مصرف باتری یکسانی ندارند. برخی از این اپلیکیشن ها حریص تر به باتری هستند و اینجاست که مصرف باتری افزایش می یابد.
ویندوز ۱۰ میزان استفاده از CPU در تمام نرم افزارهای نصب شده را ثبت می کند و از این طریق ، میزان مصرف باتری هر برنامه را به چالش می کشد. می توانید این لیست را از طریق فهرست Windows Settings بررسی کنید.

برای این کار، روی استارت منو راست کلیک کنید و بعد از انتخاب تنظیمات به مسیر System > Battery بروید.

در جایی که مصرف باتری کنونی نمایش داده می شود گزینه See Which Apps Are Affecting Your Battery Life را انتخاب کنید.

نرم افزار های باتری خور را پیدا کنید و حذف کنید

ویندوز لیست پر مصرف ترین برنامه های شناسایی شده را به شما نشان می دهد. به صورت پیش فرض در این لیست دوره  ۲۴ ساعته قرار می گیرد ، اما می توانید این کار را تغییر دهید تا میزان مصرف برق را بیش از شش ساعت یا هفته نشان دهید.

نرم افزار های باتری خور را پیدا کنید و حذف کنید

بدین ترتیب می توانید متوجه شوید که کدام یک از اپلیکیشن های غیر ضروری تان، در حال مصرف باتری هستند. می توانید این اپ های باتری خور را حذف کنید و در عمر باتری لپ تاپ خود صرفه جویی کنید.

همچنین می توانید از اجرای نرم افزار در پس زمینه جلوگیری کنید. به عنوان مثال ، برنامه های ایمیل ممکن است مرتباً با سرورهای پست الکترونیکی در پس زمینه همگام شوند و از Wi-Fi (و باتری) در این فرآیند استفاده کنند.

برای جلوگیری از این ، روی هرکدام از نرم افزارهای موجود در لیست برنامه های مصرفی کلیک کنید. سپس برای هر دو مورد Let Windows Decide When This App Can Run in the Background” و “Reduce the Work the App Can Do When It’s in The Background علامت تیک در چک باکس را بردارید و تنظیمات را ذخیره کنید.

افزایش عمر باتری ویندوز

بدین ترتیب از این به بعد، عمر باتری افزایش پیدا می کند چرا که مصرف باتری صرفا به اپلیکیشن های ضروری شما می رسد.

 

بلوتوث و وای فای را در ویندوز ۱۰ غیر فعال کنید

بلوتوث و وای فای از جمله گزینه هایی هستند که به سرعت می توانند عمر باتری را تمام کنند. خواه روی گوشی موبایل باشد یا روی لپ تاپ این مساله دقیقا همین خروجی را دارد.

برای حل این مساله می توانید آن ها را موقتا غیر فعال کنید.برای غیرفعال کردن سریع یا فعال کردن بلوتوث ، روی نماد نوتیفیکیشن ها در گوشه پایین سمت راست نوار وظیفه ضربه بزنید ، و سپس روی کاشی Bluetooth ضربه بزنید. اگر کاشی   را نمی بینید ، باید روی دکمه “Expand” کلیک کنید.

بلوتوث و وای فای را در ویندوز 10 غیر فعال کنید

اگر می خواهید Wi-Fi را غیرفعال کنید ، روی نماد شبکه در مرکز اقدام Windows کلیک کنید. در فهرست شبکه ظاهر شده ، روی کاشی “Wi-Fi” کلیک کنید تا غیرفعال شود

بلوتوث و وای فای را در ویندوز 10 غیر فعال کنید

بدین صورت می توانید در زمانی که به این آپشن ها نیاز ندارید، عمر باتری را افزایش دهید و دسترسی تان به بلوتوث و وای فای را قطع کنید.

 

Troubleshooter را راه اندازی کنید

اگر تمام کارهای مورد نظر را انجام داده اید اما متاسفانه متوجه نمی شوید که علت کاهش باتری در این سیستم چیست، می توانید از    Power Troubleshooter استفاده کنید. با استفاده از این ابزار می توانید علت احتمالی را پیدا کنید. البته این گزینه برای عیب یابی سایر بخش های سیستم نیز بکار می رود.

برای فعال کردن عیب یاب ویندوز، به سراغ دکمه استارت بروید. روی آن راست کلیک کنید و دکمه تنظیمات را انتخاب کنید. در ادامه به مسیر Update & Security > Troubleshoot > Power بروید.

در نهایت گزینه Run the Troubleshooter را بزنید تا این ابزار فعال شود.

Troubleshooter را راه اندازی کنید

ویندوز تنظیمات فعلی را برای موارد احتمالی که می تواند بر عمر باتری تأثیر بگذارد ، جستجو می کند. برای رفع هرگونه مسئله شناسایی شده ،  تنظیمات بهبودی روی سیستم به طور اتوماتیک اعمال می شود.

در نهایت پنجره ای باز می شود که به شما می گوید که چه مشکلاتی وجود داشته و ویندوز آن ها را فیکس یا حل کرده است:

Troubleshooter را راه اندازی کنید

هر چند این ابزار را نمی توان برای تمام مشکلات باتری پیشنهاد داد اما تنظیمات پر فشار را که می تواند باتری لپ تاپ شما را در طولانی مدت تخلیه کند ، برطرف می کند.

اگر با عمر باتری تان مشکل دارید سعی کنید که آن را هیچ وقت به ۱۰۰ درصد نرسانید. همیشه سعی کنید عمر آن را بالای ۵۰ درصد بگذارید، تا باتری خراب نشود. کسانی که به طور مداوم طول عمر باتری را به ۰ درصد می رسانند و اقدام به شارژ کردن می کنند، همیشه باتری شان، زودتر خراب می شود.

هر دو سه ماه یک بار، به ۰ رساندن باتری تا خاموشی مطلق کار خوبی است اما نباید این کار، برنامه هر روز و هر هفته شما باشد.

در این باره اگر تجربه ای دارید در بخش نظرات بنویسید

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *