پس انداز مقدار زیادی پول با چالش ۵۲ هفته ای گویا آی تی

پس انداز مقدار زیادی پول با چالش ۵۲ هفته ای گویا آی تی
  • 1398/9/6
  • زهرا معبودی
  • 0

به نظر می رسد که این روزها درگیری ذهن بسیاری از هموطن های من این است که چطور می توانند از نظر مالی بهبود پیدا کنند. شاید وضعیت خرج و مخارج به گونه ای شده است که، پس انداز پول به یک رویا تبدیل شده است. درست است که جمع کردن پول خیلی سخت شده و هزینه ها معمولا سر سام آور شده است. اما این را بدانید که این مساله برای مردم سراسر دنیا وجود دارد. طبق تحقیقات واقعی از منبع معتبر، بیش از ۶۲ درصد از آمریکایی ها در حساب خود حتی ۱۰۰۰ دلار هم ندارند. اینجاست که درگیری ذهنی بسیاری از مردم برای معیشت و امنیت، افزایش می یابد.

اما در کنار ما افرادی هستند که با درآمد کم و پول کم، پس انداز های بالایی دارند.

راهکارهایی که در ادامه این مقاله در چالش ۵۲ هفته ای ارائه می کنیم، به شما کمک می کند تا در پایان یک سال، از نظر رقم حساب بانکی تان کمی امیدوار تر شوید.

پس انداز پول

چالش پس انداز پول در ۵۲ هفته چیست؟

در این چالش، که در واقع می خواهیم یک نوع سبک زندگی مبتنی بر صرفه جویی را رواج دهیم، سعی بر این داریم که از هفته اول، تا هفته ۵۲ ام، تغییراتی در نحوه زندگی و خرج کردن های مان داشته باشیم.

روش کار به این صورت است که از هفته اول شروع می کنیم و برای این هفته، به میزان ۱۰۰۰۰ تومان صرفه جویی می کنیم. واقعا چنین چیزی امکان دارد. اگر به لیست خرج و مخارج خود نگاه کنید متوجه می شوید که احتمالا هفته ای نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان خرج می کنید ( برخی کمتر و برخی بیشتر ). اگر خرج و مخارج شما بیش از این رقم است ( برای یک هفته ) می توانید رقم پس انداز خود را بالا تر ببرید.

از هفته دوم به بعد چکار کنیم؟

به تناسب خرج و مخارجی که دارید، رقم هفته اول را مشخص کنید. با تمرکز بر میزان هزینه ها برای هفته دوم مبلغی بیش از هفته اول ذخیره کنید ( مثلا در مثال این مقاله ۱۵۰۰۰ تومان یا ۲۰ هزار تومان در نظر بگیرید ).

این روال را ادامه دهید تا این که در ۵۲ امین هفته، بالاترین رقم را ذخیره کنید. شاید با خودتان بگویید که با ذخیره کردن ۱۰ تومان و یا ۲۰ تومان کسی پولدار نمی شود. اما باید به اثر مرکب ایمان بیاورید.

پس شروع کنید و از همین هفته رقمی را برای پس انداز خود در نظر بگیرید. حساب بانکی خاصی داشته باشید تا این مبلغ را در آن واریز کنید و بگذارید دست نخورده باقی بماند.

با یک حساب سر انگشتی متوجه خواهید شد که پس انداز شما چقدر خواهد بود. البته مهم است که بدانید که، می توانید مازاد بر خرج و مخارج ماهانه خود نیز به این حساب اضافه کنید. هر ماه برای پس انداز بیشتر به خود پاداش دهید.

 

مزایا و معایب چالش ۵۲ هفته ای پس انداز پول

برای این چالش مزیت ها و معایبی ممکن است وجود داشته باشد که البته به خود کنترلی شما نیز ارتباط دارد.

مزیت این روش این است که قطره ای است و به شما فشار زیادی وارد نمی کند. برخی از افراد با سیر صعودی ذخیره سازی سازگاری بیشتری دارند. اما برخی از افراد را باید با حالت نزولی با این چالش همراه کرد. بدین معنی که از هفته اول، شروع کند و بیشترین حد از صرفه جویی را در نظر بگیرد و انجام دهد. هفته های بعد، مقداری از این میزان را کم کرده و بیشتر خرج کند. ( مثلا هفته اول،به تناسب خرج خود، مثلا ۳۰۰ هزار تومان ذخیره کند و هفته بعد ۲۹۰ هزار تومان ذخیره نماید و هفته سوم ۲۸۰ هزار تومان را به حساب پس اندازش منتقل کند ).

مزیت بعدی این است که همه افراد حتی شما، می توانید از این روش استفاده کنید و به تناسب خرج و مخارج های تان ذخیره های ۵۲ هفته ای داشته باشید.

اما گزینه منفی شاید این باشد که ما عادت به این داریم که با کارت خرید کنیم. عادت خرید کردن با کارت بانکی کمی فریب دهنده است و موجب می شود که ما فراموش کنیم که می خواهیم دقیقا چقدر خرج کنیم و چقدر پس انداز کنیم.

 

چطور چالش ذخیره پول را شروع کنیم

اگر شما دارید برای تعطیلات عید یا تابستان ۹۹ برنامه ریزی می کنید تا پول ذخیره کنید، یا این که باید بازپرداخت وام هایی که گرفته اید را انجام دهید، این چالش به شما انگیزه بیشتری می دهد تا پول ذخیره کنید.

روال هفتگی تان را یادداشت کنید

خب شما اگر مسئول خرج و مخارج های منزل خود هستید، یا این که در محل کار هم حساب و کتاب ها و خرج ها بر عهده خودتان است، بهتر است که برای هر هفته یک لیست داشته باشید و در آن از موارد زیر بنوسید:

  • خرج و مخارج های هفته X ام
  • میزان صرفه جویی در این هفته
  • میزان حساب پس انداز در چالش

با کمک این روال متوجه می شوید که چقدر پیشرفت داشته اید. مخصوصا گزینه دوم و سوم به شما کمک می کند تا انگیزه بیشتری برای ذخیره کردن پول های تان داشته باشید.

برای مدیریت بودجه خانوادگی تان و بهبود هزینه ها این مقاله را بخوانید.

پس انداز پول

یک یادآور برای خود تنظیم کنید

روزهای اول از هفته های اول مدیریت این چالش ممکن است برای تان سخت باشد. یا حتی ممکن است قضیه را فراموش کنید. برای خود یاد آورهایی را تنظیم کنید که به شما نشان می دهد که باید ذخیره کنید و صرفه جویی کنید؛ چون در یک چالش هستید.

وقتی که هفته های اول را به زحمت به نیمه رساندید، ممکن است در هفته های میانی این موضوع را سهل بگیرید و فراموش کنید که باید ذخیره کنید. در چنین شرایطی بهتر است که کارت بانکی ذخیره تان را جایی نصب کنید تا بتوانید آن را دائما ببینید و بیاد داشته باشید که باید بر اساس آن، کاری انجام دهید.

موقع خرید اینترنتی بسیار مراقب باشید که بی رویه خرج نکنید. راهکارهای کاهش هزینه در خرید آنلاین می تواند برای چنین اوقاتی به کارتان بیاید.

 

لیستی از روش های ذخیره بیشتر پول تهیه کنید

ذخیره کردن پول در هفته های اول تقریبا آسان است. مثلا ذخیره کردن ۱۰ هزار تومان در هفته اول یا ۵۰ هزار تومان در هفته پنجم چندان سخت نیست. می توانید از میل کردن به ۵ پفک خود داری کنید و ۵۰ هزار تومان ذخیره کنید! غیر از این است؟

اما در هفته های میانی و منتهی به پایان هفته ذخیره کردن های چند صد هزار تومانی شاید نگران کننده باشد.

اما خوشبختانه چندین راه وجود دارد که می توانید به کمک آن خرج و مخارج خود را کم کرده و ذخیره کنید. چند مورد را در زیر ارائه کرده ایم:

  1. وسایل و چیزهایی را که نیاز ندارید بفروشید
  2. بجای خرید هدیه برای دیگران، برایشان با موجودی های تان هدیه ای درست کنید
  3. بخاری یا کولر را برای مدت زیادی به طور مستمر روشن نگذارید و هر چند ساعت یک بار آن ها را خاموش کنید
  4. از خودروی عمومی به جای خودروی شخصی استفاده کنید تا در مصرف بنزین صرفه جویی کنید
  5. بجای رانندگی کردن مسیرهایی را قدم بزنید و پیاده روی کنید
  6. لامپ های غیر ضروری را خاموش کنید
  7. اگر در هنگام آشپزی غذا اضافه می آورید آن را برای وعده های بعدی فریز کنید
  8. به دنبال خرید از فروشگاه هایی باشید که تخفیف ارائه می کنند
  9. محصولات یکسان و مشابه را ارزان تر از فروشگاه های سطح پایین تر خریداری کنید ( همیشه برخی محصولات به طور کاملا یکسان و مشابه وجود دارند که در فروشگاه های بالای شهر، چند برابر فروخته می شوند )
  10. بجای خرید ناهار در محل کار، خودتان ناهار را از منزل تهیه کنید
  11. بجای خرید کتاب از کتابخانه امانت بگیرید
  12. راه حل پیشنهادی شما چیست؟

هنگامی که لیستی از روشهای عملی نظیر لیست بالا برای صرفه جویی در اختیار دارید ، تخمین بزنید که چقدر پول می تواند برای هر یک  از این روش ها به طور بالقوه پس انداز کند. به عنوان مثال ، خرید ناهار هر روز می تواند تا ۳۰ هزار تومان روزانه برای شما هزینه داشته باشد ، بنابراین در عوض اگر ناهار خود را  در منزل درست کنید در نهایت در حدود چند تومان ماهانه می توانید ذخیره کنید؟

پس انداز پول

در چالش پس انداز پول رقیب داشته باشید

وقتی که شما در یک چالش به نفع خود کار می کنید، همیشه داشتن یک رقیب به شما انگیزه بیشتری می دهد. در این حالت، بهتر است که این چالش را با همسر خود، دوست و یا مادر و پدر و خواهر و برادر خود و حتی دوستان صمیمی و نزدیک خود انجام دهید.

هشدار: شاید شما نتوانید یکی دو هفته نتوانید آن قدر که باید ذخیره کنید. به هر حال اوقات اورژانسی در زندگی برای همه رخ می دهد. در چنین شرایطی نا امید نشوید. حس خوبی داشته باشید که تمایل داشته اید در این چالش مستمر ادامه دهید. اما اگر بتوانید در هفته های بعدی، این مبلغ اضافی خرج شده را به حساب خود برگردانید.

حس و حال مثبت خود را حفظ کنید و مطمئن باشید که سر یک سال، به بهترین شکل ممکن پس اندازتان را خواهید دید. تنها نکته ای که وجود دارد این است که این چالش یک هدف بلند مدت است که باید برای ماندن در آن انگیزه داشته باشید. راهکارهای تقویت انگیزه برای اهداف طولانی مدت به شما کمک می کند بتوانید این مسیر را سهل تر دنبا کنید.

خواهش!

دوست داریم نظر تان و تجربه خود را در مورد این چالش در هر هفته برای ما بنوسید و با ایجاد یک سینرژی جمعی انگیزه ای برای پس انداز کردن در بین کاربران و دوستان خود ایجاد کنیم.

با الهام از منبع لایف حک

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *